hur går Leasing av bilar till?

Saabo
23 juli 2007 · 224 Inlägg

Tjena!

Jag har funderat lite på att ta ett lån för att köpa mig en fet bil.
Men så har min mamma har ett eget företag.
Så då kom jag och tänka på om det är bättre att Leasa en bil genom hennes företag?

Kollade lite på www.audi.se, Audi Leasing men förstod inte riktigt vad dom mena. Man fick välja bilmodell ur en lista sen så fick man upp en lista där ett pris på bilen stod med moms och ett utan. sen fick man upp någon % lista och nån avtals tid. sen när man valt allt så fick man ett månads pri utan moms. Kolla den sidan å va snäll och förklara för mig smile äre det billigare med Leasing än att ta ett lån. Och behöver man betala moms när man äger ett företag?

måste man köpa bilen av dom sen?
måste man betala massa deposetion (stavas?)
Kan man lämna till baka bilen efter att "avtals tidens" slut?

Tack för svar smile

Snurrigt...
snodd
23 juli 2007 · 223 Inlägg

har leasat en golf ett tag man behöver inte köpa ut den att leasa e som att hyra bara du betalar inget när du får bilen utan bara månadsavgiften eftersom du bara hyr den så när avtalstiden e slut får du antingen köpa bilen eller lämna tillbaka men e det så kul o betala så många tusen varje månad och efter 3 år eller va de e så har du inget alls.. sen e det väl förmånsskatt o grejjer om man leasar genom företag vet tyvärr inte hur de funkar..

stylinguffe Egen företagare
23 juli 2007 · 201 Inlägg

Du ska betala ca 20-30 % i handpenning sen lär väl månadskostanden bli ca 4000-5000kr +moms varav halva momsen är avdragsbar
sen åker du på förmånsvärdet ca 50-70000kr per år som företaget ska betala socavgifter på ca 35% så någon billig bil affär blir det inte
Företaget måste ju vara någorlunda kreditvädigt för tat du ska få ut bil av finnasbolaget
obs ungefärliga siffror...kolla med bilhandlaren för mer exakta priser

snodd
23 juli 2007 · 223 Inlägg

vadå 20-30% handpenning? de e ju leasingbil inte avbetalning jag betalade inget för min golf ju..

e de annorlunda för företag då eller man äger ju inte bilen..

Jonni
23 juli 2007 · 1 256 Inlägg

Leasing

Man kan säga att man "hyrköper" bilen, du lägger in minst 20% kontantinsats och kan lägga in max 39% för annars anser finansinspektionen att det är en avbetalning.
Sen väljer man hur länge du vill leasa den, vanligast är 36 månader (3 år) efter det sätter man ett restvärde och det skall man försöka hålla så lågt som möjligt för att inte behöva köpa sig ur bilen ifall den gått ner i värde mer än beräknat.. Alltså borde man alltid ligga på den säkra sidan..
OBS!! Alltså inte försöka få så låg månadskostnad som möjligt..

Leasingavgiften beräknas utifrån finansiella punkter såsom -bilens pris -hur länge du skall "leasa" den, -restvärdet efter löptidens utgång, -Ränta, m.m...

snodd skrev:
vadå 20-30% handpenning? de e ju leasingbil inte avbetalning jag betalade inget för min golf ju..

e de annorlunda för företag då eller man äger ju inte bilen..

Det går att "Leasa" på flera olika sätt, många bilföretag kör med privatleasing där du brukar bilen till en fast månadskostnad (utan kontantinsats) där service ingår, vinterdäck ingår mm..
sen när löptiden är slut lämnar du bara tillbaka bilen eller tar ut en ny, bra exempel på detta är Toyota Aygo

Surfa in på Biltillverkarens svenska hemsida, de flesta har finansieringsförslagen på hemsidorna och där kan även räkna ut kostnaderna..

Finns även på Bankernas hemsidor..

Bra finansbolag
Santander (f.d Elcon)
Swedbank
Nordea
mm...


Mvh Jonni

Senast redigerat av Jonni (23 juli 2007)

Saabo
24 juli 2007 · 224 Inlägg

Tack för alla svaren big_smile

Men undrar en sak till smile Går det att "Leasa" som privartperosn? Altså inte genom något företag?

Snurrigt...
stylinguffe Egen företagare
24 juli 2007 · 201 Inlägg

Bättre för privatperson att ha bilen på lån,avbetalning då får du göra ränteavdrag i deklartion,det går ej genom leasing

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang