Vilket slutsteg till RF Power 15"

Zazoo Bakhjulsdrift & Diesel
3 augusti 2007 · 9 Inlägg

Hej!

Häromdagen fick jag ett erbjudande av en god vän att köpa en bas. Det visade sig vara en Rockford Fosgate Power 15"(Visste inte att han hade en sån smile ). Iaf så vart jag lite sugen på att köpa den då jag hört att det är en extremt bra bas(?). Problemet är det där med slutsteg. Jag vet inte rikitigt vilket slutsteg jag ska ha till den! Här är basens tekniska fakta iaf:

Rockford Fosgate T115D2 Power 15"
Bas: 15 tum. Impedans 2x2ohm. Känslighet 88dB.
Fs 26Hz. Qts 0.43. Vas 89 liter. Talspole på 76mm.
220oz magnet (6,2kg). Effekttålighet 1200W max.
600W RMS. Monteringshål 352mm. Monteringsdjup
213mm. Lådtips: slutenlåda på 45-64liter. Vikt 21kg.



Så alltså:

Vilket steg ska jag ha till den här skönheten?lol
Är det där lådtipset bra eller ska jag ha en basreflex-låda?

Senast redigerat av Zazoo (20 juli 2009)

Dieselmoottorit, tytöt ja pontikka!
stukastini
3 augusti 2007 · 265 Inlägg

Larzza skrev:
Hej!

Häromdagen fick jag ett erbjudande av en god vän att köpa en bas. Det visade sig vara en Rockford Fosgate Power 15"(Visste inte att han hade en sån smile ). Iaf så vart jag lite sugen på att köpa den då jag hört att det är en extremt bra bas(?). Problemet är det där med slutsteg. Jag vet inte rikitigt vilket slutsteg jag ska ha till den! Här är basens tekniska fakta iaf:

Rockford Fosgate T115D2 Power 15"
Bas: 15 tum. Impedans 2x2ohm. Känslighet 88dB.
Fs 26Hz. Qts 0.43. Vas 89 liter. Talspole på 76mm.
220oz magnet (6,2kg). Effekttålighet 1200W max.
600W RMS. Monteringshål 352mm. Monteringsdjup
213mm. Lådtips: slutenlåda på 45-64liter. Vikt 21kg.


Så alltså:

Vilket steg ska jag ha till den här skönheten?lol
Är det där lådtipset bra eller ska jag ha en basreflex-låda?

Ja dom spelar bra wink, en polare har 2*T110D2, ett jävla drag i dom. Han använder ett Rockford steg, finns på brl, Art.nr. 510T8002 ,bara att söka. Kör även sluten låda, men går väll även bra med portad också. Vad spelar du för musik mest? Hur vill du ha din bas?, vad vill du lägga på ett steg, är budgeten begränsad?

Senast redigerat av stukastini (3 augusti 2007)

-
BAE BilstereoNörd
3 augusti 2007 · 576 Inlägg

Japp det blir perfekt med ett Kenwood KAC-8103D (2250kr)
Ett mycket välljudande steg som ger 500wrms konstant och 1000wrms dynamiskt i 1ohm, vilket är alldeles lagom till den högtalaren..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl
Drönirettab
4 augusti 2007 · 21 761 Inlägg

Ett monoblock har bara en kanal och då kan man bara koppla in basen på ett sätt, dvs på stegets plusutgång och minusutgång. Men en del monoblock har dubbla par anslutningar, det är för att underlätta inkoppling av basar med dubbla talspolar eller om man kopplar in flera basar.

Dessa dubbla par anslutningar är ihopkopplade med varandra innanför steget, alltså båda plussarna sitter ihop och båda minusarna. Man kan dock lätt bli förvirrad när det sitter två par anslutningar eftersom steget bara har en kanal.

BAE BilstereoNörd
4 augusti 2007 · 576 Inlägg

9103D är väl inte onödigt kraftigt högtalaren klarar allt den effekten i musiksignal...
Fördelen blir också att det blir lite mer dynamik...
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl
TeamRF
5 augusti 2007 · 2 Inlägg

Jag tycker definitivt att du ska köra med portat. En portad låda på 65 liter kommer funka klockrent!! För att driva denna best så skulle du kunna köra med RF T8002 Power men basen klarar mkt mer effekt. Sinus Live SL A-3000 skulle också funka. Ett mkt prisvärt steg tydligen.

Rockford Fosgate - Experience the power
Drönirettab
5 augusti 2007 · 21 761 Inlägg

Vad är det som verkar krångligt tycker du, detta med parallell/seriekoppling?

Eller det där med hur steget belastas vid bryggkoppling och sånt?

TeamRF
6 augusti 2007 · 2 Inlägg

Ohm, även kallat Impedans lr motstånd. Desto mer motstånd ett slutsteg har, desto mindre effekt lämnar det ut. Hur mkt motstånd du får beror på hur du kopplar talspolarna på basarna och vilket motstånd talspolarna har

Rockford Fosgate - Experience the power
Drönirettab
6 augusti 2007 · 21 761 Inlägg

Ja, som TeamRF skriver så är Ohm=motstånd. Då handlar det om elektriskt motstånd alltså. Alla kablar och elektronikkomponenter har ett visst motstånd, vid likspänning heter det resistans och vid växelspänning (tex musik) heter det impedans.

Det man kan säga om elektriskt motstånd är att ju mindre motstånd det är, desto närmare en kortslutning kommer man. När någonting får kortslutning eller nästan kortslutning så drar det mycket ström och blir varmt/hett.

Då innebär det att en högtalare med litet motstånd (impedans) belastar ett slutsteg ganska mycket, vilket gör att steget måste ge ut mycket ström för att försöka hålla spänningen (musiksignalen) konstant eller på den nivå som man ställer ljudvolymen på.

När det gäller vanlig likspänning, tex bilens elsystem, så beter sig strömmen likadant när saker har litet motstånd. Exempelvis en lampa på 21W har ca 9,3 Ohm i resistans och drar ungefär 1,5A, men en startmotor har väldigt liten resistans och drar mer än 100A.

Inom mekaniken så betyder litet motstånd att saker går lättare, men inom elektroniken så är det tvärtom alltså.

Senast redigerat av Drönirettab (6 augusti 2007)

Berra_
6 augusti 2007 · 82 Inlägg

Ett Rockford T3002 skulle funka till en t1 15" men det är aldrig fel att ha lite mer effekt.

volvo__ VOLVO
12 februari 2008 · 12 Inlägg

har blivit sugen på att köpa en rf power 15" med men jag undrar om mitt steg: sinus live a 1500 tror ni det skulle räcka att driva basen med eller tror ni jag åker på å köpa att köpa ett a 3000?

Tokken Team dBakuten
12 februari 2008 · 3 453 Inlägg

volvo__ skrev:
har blivit sugen på att köpa en rf power 15" med men jag undrar om mitt steg: sinus live a 1500 tror ni det skulle räcka att driva basen med eller tror ni jag åker på å köpa att köpa ett a 3000?

Ett 1500 steg lämnar drygt 750W give or take.. Det räcker gott till en T1 15". Sen att
det kanske inte är det mest musikaliska steget må vara hänt men det orkar nog med.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Orange_Dragon
12 februari 2008 · 392 Inlägg

Passar på att låna tråden lite=)

Hur ska jag koppla allt om jag kör med 2st Rockford Fosgate power 12" basar, på ett RF Mono-steg?
Steget är på 1500W (art:nr:  510T15001BD07 på BRL)

Tacksam för lite hjälp=)

/Jonte

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!
Tokken Team dBakuten
12 februari 2008 · 3 453 Inlägg

Orange_Dragon skrev:
Passar på att låna tråden lite=)

Hur ska jag koppla allt om jag kör med 2st Rockford Fosgate power 12" basar, på ett RF Mono-steg?
Steget är på 1500W (art:nr:  510T15001BD07 på BRL)

Tacksam för lite hjälp=)

/Jonte

Dubbla tvåohms spolar har jag för mig..
http://www.rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard/2_2ohmDVC_2ohm.gif

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang