Vad skulle ni göra om lådan på bilen rasa 20 mil efter ni köpt den???

-ROSEN-
5 augusti 2007 · 237 Inlägg

Hej...

Så ledsen va...Köpte en VR6-a i fredas...
allting verkade bra...

tills 20 mil senare då växellådan rasade...O de var precis när jag kommit hem....


Hur skulle ni gjort?
Kollade kvittot o vi har inte skrivit befintligt skick...

Vill ha tips o råd...
Samt om någon vet v det kostar o buta en Låda i en golf VR6...

Tacksam för hjälp...

Världens Häftigaste....De E Jag de...
good_year
5 augusti 2007 · 755 Inlägg

tråkigt sånt!!! rasade min låda eller om det är min koppling som har gått efter 2 veckor i forden..
nu har den stått i ett år orkar inte fixa den ska väl börja med den i vinter om jag får tag på en ny bil denna veckan...


lycka till med bilen..

Nattugglan Idiot..
5 augusti 2007 · 285 Inlägg

Jag skulle nog dunka huvudet i väggen och funderat på varför jag inte märkte något när jag testkörde den.


Sen hade jag nog ringt den jag köpte bilen av och förklarat vad som hade hänt och frågat ifall han visste om att lådan var dålig


Så hade jag gjort iaf.

nosferato
5 augusti 2007 · 439 Inlägg

-ROSEN- skrev:
Hej...

Så ledsen va...Köpte en VR6-a i fredas...
allting verkade bra...

tills 20 mil senare då växellådan rasade...O de var precis när jag kommit hem....


Hur skulle ni gjort?
Kollade kvittot o vi har inte skrivit befintligt skick...

Vill ha tips o råd...
Samt om någon vet v det kostar o buta en Låda i en golf VR6...

Tacksam för hjälp...

ja hade ring o frågat ägaren vad han sysslat med,lådan borde ju ha visat tendenser redan innan



du kan även ringa reklamationsnämden för säkerhet skull.

old,low and slow....
-ROSEN-
5 augusti 2007 · 237 Inlägg

nosferato skrev:

-ROSEN- skrev:
Hej...

Så ledsen va...Köpte en VR6-a i fredas...
allting verkade bra...

tills 20 mil senare då växellådan rasade...O de var precis när jag kommit hem....


Hur skulle ni gjort?
Kollade kvittot o vi har inte skrivit befintligt skick...

Vill ha tips o råd...
Samt om någon vet v det kostar o buta en Låda i en golf VR6...

Tacksam för hjälp...

ja hade ring o frågat ägaren vad han sysslat med,lådan borde ju ha visat tendenser redan innan



du kan även ringa reklamationsnämden för säkerhet skull.

Ja de kan man jue göra....med tanke på att ja har sidan kvar uppe på blocket annonsen där de står FIN_T SKICK!!!  samt att de int står befintligt skick på kittot...

Världens Häftigaste....De E Jag de...
940R
5 augusti 2007 · 1 567 Inlägg

Tror ändå inte han kommer erkänna att lådan var kass även om han viste om det..

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Kia Sportage GTline "GTline" (2016)
Azteriks
5 augusti 2007 · 47 Inlägg

Jag kollade upp hur det är med privataffärer, och om du vill ångra köpet från en privatperson får du ingen hjälp från reklamationsnämnden eller liknande. Du måste själv anlita en advokat.

volvo240tic Egen företagare & Flockare
5 augusti 2007 · 314 Inlägg

Tyvärr kommer man inte så långt mot en privatperson.
Finns många teorier hit och dit men jag råkade ut för samma sak.
Svaret jag fick från en kompis Advokat som håller på med civil mål var att man var tvungen att själv stämma personen i ett civil mål o torskar du där får du betala alla kostnader.
Samt att det blir svårt att bevisa att du inte har tex cross växlat sönder låden ... Ord står mot ord.

bara hoppas att säljaren har lite skam i kroppen och antingen tar på sig det hela eller att ni delar på kostnaden:|

Volvo 240 turbo 4 life
ryttersson
6 augusti 2007 · 454 Inlägg

Jag tycker faktist inte köparen har nått med det att göra... jag anser at det är upp till köparen att gå igenom bilen ordentligt...

Gatzone
6 augusti 2007 · 289 Inlägg

Något som heter "Befintligt skick" existerar inte längre när man säljer något. Man kan alltså inte säga att bilen sälj i befintligt skick..

När du testkörde bilen, visade det inga som helst konstigheter med lådan redan då? inget som verkade skumt?

Cascade
6 augusti 2007 · 264 Inlägg

Säljaren visste säkerligen att lådan var kass och sålde den innan den rasade i hans egna ägo... Fast när man hanskas med 14år gamla sportbilar så är väll detta vardagsmat. Tråkigt att det hände dig, Mvh Kristoffer

VTEC - när andra växlar är det dags att gasa
FugitivE BMW Power
6 augusti 2007 · 2 362 Inlägg

hm, skulle se det på den goda sidan, att det inte hände påväg hem wink

Bara att punga upp pengar för en beggad låda från skroten eller nåt..


Antar att du redan har kontaktat förra ägaren? kan ju iallafall snacka med honom.

BMW, bogsering med wire :/
Hamilton
6 augusti 2007 · 8 868 Inlägg

-ROSEN- skrev:

nosferato skrev:

-ROSEN- skrev:
Hej...

Så ledsen va...Köpte en VR6-a i fredas...
allting verkade bra...

tills 20 mil senare då växellådan rasade...O de var precis när jag kommit hem....


Hur skulle ni gjort?
Kollade kvittot o vi har inte skrivit befintligt skick...

Vill ha tips o råd...
Samt om någon vet v det kostar o buta en Låda i en golf VR6...

Tacksam för hjälp...

ja hade ring o frågat ägaren vad han sysslat med,lådan borde ju ha visat tendenser redan innan



du kan även ringa reklamationsnämden för säkerhet skull.

Ja de kan man jue göra....med tanke på att ja har sidan kvar uppe på blocket annonsen där de står FIN_T SKICK!!!  samt att de int står befintligt skick på kittot...

Att det står "fintskick" är ju en tolkningsfråga, det du anser vara fintskick är för det mesta bruksskick i mina ögon.
Du får nog tyvärr stå för kostnaderna själv.

Fotograf på tierpidag.se
Lindberg88
6 augusti 2007 · 1 418 Inlägg

Är det inte så att allt som sälj beg säljs i befintligt skick vare sig det står det på kvittot eller ej?? Det är iaf vad jag har fått lära mig.

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
TLO
6 augusti 2007 · 1 062 Inlägg

Trist att du råkat ut för detta. Såga att du loggat in på www.vr6.nu testa att pm:a antingen "Polomannen" eller "Ronnie M" på det forumet. Dessa kan hjälpa dig med det mesta om VR6 i allmänhet och kanske även att hitta en beggad låda åt dig utan att du blir ruinerad.
Mvh TLO (Corrado VR6)
Corrado Club Sweden

"You Go, we go!"
Bobo
6 augusti 2007 ·

På en av mina VR6:or strulade växlellådan, gick på MRF garanti men har för mig att kosntaden för en liten renovering av ett drevpar gick på över 10.000:- iaf hos en VAG handlare.

Hade en polare som köpte en VR6:a för ett tag sedan, motorn rasade efter 8 mil, säljaren tog tillbaka bilen och gav tillbaka alla pengar. Finns alla möjliga människor där ute, jag skulle titta på vad jag betalat för bilen, var det ett fyndpris skulle jag leva med det, var den väldigt dyr mot andra likvärdiga då skulle man nog ta ett snack med säljaren. Har själv blivit drabbad när jag köpte en bil och det var helt andra summor, men jag vet hur trist det är och hur sur man blir.

Thorssa
6 augusti 2007 ·

Om han visste om att lådan var kass så borde ju även du märkt det vid en provkörning eller hur? Och då är du rökt! Skulle du vilja påstå att felet fanns vid köpet men att det var dolt så måste DU bevisa att felet fanns där och det är nog lättare sagt än gjort wink

-ROSEN-
6 augusti 2007 · 237 Inlägg

Har pratat med honom...

Vet inte riktigt vad som händer...Men visst vill folk blåsa folk på de sättet är de jue JÄVLIGT surt...visst vet att bilen är 14år gammal...men ändo....Jag hade skämts ialla fall om ja sålde en bil som mula så...hade jue sagt att ja betala halva kostnaden....

Men har antagligen fått tag på en beg låda nu...om oturen kan vända...

Är jue så jäkla sugen på att köra o höra de goa motorljudet...Enbart därför ja ville ha en VR6-a...

Världens Häftigaste....De E Jag de...
RichardC Fartdåre
6 augusti 2007 · 378 Inlägg

-ROSEN- skrev:
Har pratat med honom...

Vet inte riktigt vad som händer...Men visst vill folk blåsa folk på de sättet är de jue JÄVLIGT surt...visst vet att bilen är 14år gammal...men ändo....Jag hade skämts ialla fall om ja sålde en bil som mula så...hade jue sagt att ja betala halva kostnaden....

Men har antagligen fått tag på en beg låda nu...om oturen kan vända...

Är jue så jäkla sugen på att köra o höra de goa motorljudet...Enbart därför ja ville ha en VR6-a...

Var han villig att betala halva?

TICen är till salu säljs billigt.
-ROSEN-
6 augusti 2007 · 237 Inlägg

RichardC skrev:

-ROSEN- skrev:
Har pratat med honom...

Vet inte riktigt vad som händer...Men visst vill folk blåsa folk på de sättet är de jue JÄVLIGT surt...visst vet att bilen är 14år gammal...men ändo....Jag hade skämts ialla fall om ja sålde en bil som mula så...hade jue sagt att ja betala halva kostnaden....

Men har antagligen fått tag på en beg låda nu...om oturen kan vända...

Är jue så jäkla sugen på att köra o höra de goa motorljudet...Enbart därför ja ville ha en VR6-a...

Var han villig att betala halva?

Ska ringa han senare idag...

Annars e det enda man kan hoppas på att han själv råkar ut för en sådan sak nångång så han själv får känna hur de känns....sad

Världens Häftigaste....De E Jag de...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang