varför får man bara se en tredjedel av bilden?

dusty Living in the fastlane
6 augusti 2007 · 2 616 Inlägg

nu har jag stört mig länge nog på att i 9 av 10 filmer så är det stora svarta ytor där det bara är svart på tvn när man tittar antar att ni fattar vad jag menar. varför finns dom där? varför kan man inte göra en tv efter vilket format filmen filmas i?

Azteriks
6 augusti 2007 · 47 Inlägg

Alltså, menar du vanlig widescreen 16:9? Om du har en widescreen-tv och du ser de svarta fälten ska du ändra visningsläget så att de försvinner. Om du har en kvadrat-tv borde du köpa en ny.

Senast redigerat av Azteriks (6 augusti 2007)

RichardC Fartdåre
6 augusti 2007 · 378 Inlägg

Azteriks skrev:
Alltså, menar du vanlig widescreen 16:9? Om du har en widescreen-tv och du ser de svarta fälten ska du ändra visningsläget så att de försvinner. Om du har en kvadrat-tv borde du köpa en ny.

Du menar ändra så att bilden dras ut? Hahah blir ju helt fuckat då

TICen är till salu säljs billigt.
Azteriks
6 augusti 2007 · 47 Inlägg

RichardC skrev:

Azteriks skrev:
Alltså, menar du vanlig widescreen 16:9? Om du har en widescreen-tv och du ser de svarta fälten ska du ändra visningsläget så att de försvinner. Om du har en kvadrat-tv borde du köpa en ny.

Du menar ändra så att bilden dras ut? Hahah blir ju helt fuckat då

Vad snackar du om. Om man har en widescreen-tv och får svarta fält över och under bilden visas bilden fel, den ska fylla hela skärmen. Eller du kanske brukar titta på film som är tre decimeter hög på din widescreen-tv? big_smile

Jimm
6 augusti 2007 · 1 661 Inlägg

Ja det beror ju på vilket format filmen är inspelad i.
Många filmer är ju i letterbox vilke motsvarar 2*40:1 har jag för mig.
En annan vanlig är ju: 1.88:1
Dessa blir ju bättre i en 16/9 TV men det blir svart. och zoomar man så försvinner bild på sidorna.

Thorssa
6 augusti 2007 ·

Hardjim skrev:
Ja det beror ju på vilket format filmen är inspelad i.
Många filmer är ju i letterbox vilke motsvarar 2*40:1 har jag för mig.
En annan vanlig är ju: 1.88:1
Dessa blir ju bättre i en 16/9 TV men det blir svart. och zoomar man så försvinner bild på sidorna.

Precis, otroligt irriterande! Jag brukar ha på 16:9 på min widescreen och hälften av allt som går på tv nu har iaf två svarta fält! Kör man på zoom eller full så kapar den av delar av bilden så det blir inte nå bra. Fattar inte varför de inte bara kör allt i 16:9?

FireTraXX DFFL
6 augusti 2007 · 9 020 Inlägg

Thorssa skrev:

Hardjim skrev:
Ja det beror ju på vilket format filmen är inspelad i.
Många filmer är ju i letterbox vilke motsvarar 2*40:1 har jag för mig.
En annan vanlig är ju: 1.88:1
Dessa blir ju bättre i en 16/9 TV men det blir svart. och zoomar man så försvinner bild på sidorna.

Precis, otroligt irriterande! Jag brukar ha på 16:9 på min widescreen och hälften av allt som går på tv nu har iaf två svarta fält! Kör man på zoom eller full så kapar den av delar av bilden så det blir inte nå bra. Fattar inte varför de inte bara kör allt i 16:9?

Finns en del filmer som delvis lanseras i "Widescreen-format", men eftersom att majoriteten av befolkningen fortfarande har 4:3, så är det det som kommer gälla ett bra tag framöver.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
dusty Living in the fastlane
6 augusti 2007 · 2 616 Inlägg

okej. men zooma gör man ju faktiskt inte tongue då blir ju kvaliten sämre och så försvinner undertexten ibland. får hoppas alla slänger sina 4:3or snart då. har inte en enda i huset faktiskt så för mig får dom gärna börja med widescreenstandard snart smile

Jimm
6 augusti 2007 · 1 661 Inlägg

Det har ju ingeting att göra med att folk har 4:3 En film i vanligt format ser du ganska bra oavsett vad du har för TV.
problemet ligger i videobolagen som inte vill göra filmerna till andra format efter att dem har spelat in dem i Letterbox från början eftersom det är sådant format i Biograferna.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang