Turbon laddar konstigt...!

dbjanoz
11 augusti 2007 · 1 785 Inlägg

ARPAnet skrev:
men när jag hade förra orginal avgassystemet så laddade den ända upp till röda sträcket. Sen nör jag bytte avgassystem som det blivit så men det är väl för att den avlastar turbun mycket bättre... behöver inte ladda lika mycket för att få ut samma efekt....

På stavningen kan man tro att du är från malmö!

Turbun! hehehe

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
The_Dude
11 augusti 2007 · 550 Inlägg

Jag tror att du har sänkt avgasmottrycket och då behöver du inte samma ladd för att uppnå samma fyllnadsgrad. Ju lägre ladd man kan ha desto bättre är det.

Så du ska inte oroa dig.

ARPAnet
11 augusti 2007 · 151 Inlägg

dbjanoz skrev:

ARPAnet skrev:
men när jag hade förra orginal avgassystemet så laddade den ända upp till röda sträcket. Sen nör jag bytte avgassystem som det blivit så men det är väl för att den avlastar turbun mycket bättre... behöver inte ladda lika mycket för att få ut samma efekt....

På stavningen kan man tro att du är från malmö!

Turbun! hehehe

HAHA.. Malmö... ne eskilstuna... sveriges svartaste stad inklusive en finne jävel som mig... + att jag har dyleksi så jag ser inte det jag skriver sj... smällter bara samman så jag hoppas att det jag skriver ser bra ut.... Oftast skriver jag i word...

Tack för alla svar o jag skall kolla på det där med packningarna o slangarna....

Foxxer
26 september 2007 · 133 Inlägg

hade samma med min saab. den ladda inte som den gjorde när den blev trimmad. efter trimmning dadda den fullt på mätaren. sen en dag så ladda den bara upp till det röda max.
testa att byta allt som gick o byta i motorn. fan dock ej felet. så jag lämna in den hos bsr där jag hade trimmat den o de hitta felet och det var magnetventilen. fast att jag hade testat en annan så var det magnetventelen:P det vissa sig att den jag testat med oxå var kass:P hehe men men nu e ju alla sangar o så byt så det kanske håller ett tag till;)
lycka till!

Jonas
Fredrik-79
27 september 2007 · 2 164 Inlägg

De med 3" efter katten har ingen betydelse.
Men frågan är ju är de samma fenomen om du försöker trycka på när du har låga varv på 2an och trycker på?
Har du bytt tändstift inom 1000mil annars är de dags för de.

MVH

F

Senast redigerat av Fredrik-79 (27 september 2007)

Saab 9-5 SE (2001)
Krillmeister Proud Audi-owner
27 september 2007 · 55 Inlägg

Japp jag skulle tro som dom flesta tippar på här, att ladden är lite begränsad på vxl 1&2, iofs tycker jag som att det skulle räcka med en lätt begränsning på 1an ..


Men men, som det låter så är det inget fel på din turbo, vore värre om den laddade ojämnt och ryckigt på alla växlar, oberoende av varvtal så länge den håller sig inom turbons "arbetsområde" smile



MvH
Krille

Vorsprung durch technik
Opel Corsa "1.2 EcoFlex" (2012)
Volvo V60 Cross Country "Blixten" (2016)
Petrol_Junkie
14 maj 2008 · 13 Inlägg

Här har ni en teori... Hög växel, runt 90, full tryck på gasen och en massa vrid ut genom drivlinan. Är inget bra för växellådan heller. Blir som när du cyklar i uppförsbacke i trög växel, mycket större risk att du trampar av kedjan och får aj aj i lårviken.
Avgasmottryck? Påverkar ju inte bränsle/luft blandningen som krävs i cylindrarna för att uppnå effekt.
En sak som jag hörde en Maptun anställd prata om var att om du har en mapp som är gjord efter org DP och sedan byter till 3", så kan spoolup tiden bli för kort/lätt och styrenheten reagera som att de skenar och sänker i försvar.
Men allt är bara lösa teorier.  smile

Datsun 280zx "Red Sun Riding" (1981)
Fredrik-79
14 maj 2008 · 2 164 Inlägg

Petrol_Junkie skrev:
Här har ni en teori... Hög växel, runt 90, full tryck på gasen och en massa vrid ut genom drivlinan. Är inget bra för växellådan heller. Blir som när du cyklar i uppförsbacke i trög växel, mycket större risk att du trampar av kedjan och får aj aj i lårviken.
Avgasmottryck? Påverkar ju inte bränsle/luft blandningen som krävs i cylindrarna för att uppnå effekt.
En sak som jag hörde en Maptun anställd prata om var att om du har en mapp som är gjord efter org DP och sedan byter till 3", så kan spoolup tiden bli för kort/lätt och styrenheten reagera som att de skenar och sänker i försvar.
Men allt är bara lösa teorier.  smile

Detta kan hända om man inte justerar in rätt GLT och den klarar hålla de.
Men om de bara är köpt programvara så ska de inte hända.
Är den mappad är den en annan sak.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Polyphony
15 maj 2008 · 60 Inlägg

Du ska inte få fullt laddtryck på 1'an och 2'an det är precis så det ska vara. Jag får max tryck @ 1.2 bar på 5'ans växel. Det sa dom även till mig när jag chippade bilen å så var det även innan min bil var chippad så att det du beskriver är fullt normalt och det är precis så det ska vara. Laddade din bil fullt på 1'an och 2'an innan då finns det en risk att vara orolig.

ARPAnet
15 maj 2008 · 151 Inlägg

Oj vad gammal tråd.. Jag har inte ens bilen kvar ju... Tack för svaren ändå.. wink

jonTe
17 maj 2008 · 5 710 Inlägg

Då låser jag.

MVH Jonas
..............
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang