Aktietråd

Saikko
11 december 2015 · 120 Inlägg

Snurrigt snurrigt.
Har lagt upp en ny plan för vad jag visar för er här på garaget.
Med jämna mellanrum fortsätter jag visa mitt innehav, kanske 1 gång i veckan.

annars updaterar jag er mestadels med mina tankar och start värde för dagen vs slutvärde av dagen då de annars lätt kan bli rörigt.

T.ex.

Start i morse ~88k
Stängning nyss ~92

Gick som sagt segt i början av veckan då större delen av börsen föll.
Svajjat lite fram och tillbaka men börjar se bättre ut nu.
Nästa vecka väntar jag mig inga större händelser i Astg även om jag tror den kommer hålla sig runt 0.9.
Exeotech där emot har jag större förhoppningar på redan i början av nästa vecka.
Stängde idag på 0.06, Tisdag senast hoppas jag på en stängning på 0.07-0.075. (Redigerade siffrorna, måste ha varit fullförsta gången)

Tyvärr så gjorde jag en jätte miss precis innan stängning.... Sålde hela mitt innehav i ASTG!!!
Tänkte bara sälja av ca 20% för att casha in lite vinst inför helgen men råkade utan att tänka på de kryssa i rutan "Hela mitt innehav" och de såldes innan jag hann rätta till mitt misstag.

Lagt in en ny köp order som sträcker sig till och med tisdag så hoppas jag kommer in igen på en vettig nivå då jag tror sjukt mycket på den här.
Kan iaf va glad över att jag gjort en vinst på Astg på lite över 9k senaste 3 veckorna.

Annars har jag inte gjort jätte mycket.
Robert friman international verkar ha hamnat på en botten och jag väntar mig en liten höjning även där i nästa vecka.

I mitten av nästa vecka nån gång borde vi se en ökning överlag på börsen då de e dags för de årliga så kallade "julrallyt" då de flesta aktier brukar ha en tendens att gå upp.
får helt enkelt ha lite is i magen och se vad som komma skall.

Senast redigerat av Saikko (11 december 2015)

Porsche 944T "BlackOnBlack" (1988)
Slash Saabifierad
13 december 2015 · 2 026 Inlägg

Kul att se att det finns en aktietråd här på garaget.org.
Jag själv har testat det senaste halvåret med en aktieportfölj, lyckats att få den att växa med 25 procent:P Nu rör det sig dock om småpengar men man måste börja någonstans smile

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Saikko
13 december 2015 · 120 Inlägg

Kul att vi blir fler och fler som diskuterar.
Ska bli kul och se vad som händer och jag hoppas att om de är någon som tycker att jag gör saker helt galet säger till.

Tkd_Rille t.ex. tyckte att jag borde tänka mer på framtiden och köra mer långsiktigt.
Uppskattade åsikter oavsett om jag följer de eller inte.

Jag Diskuterar här lika mycket som ni för att lära, jag är ingen expert bara en glad amatör som försöker att dela med mig av de lilla jag kan smile

Porsche 944T "BlackOnBlack" (1988)
Muttley
13 december 2015 ·

Saikko skrev:
Kul att vi blir fler och fler som diskuterar.
Ska bli kul och se vad som händer och jag hoppas att om de är någon som tycker att jag gör saker helt galet säger till.

Tkd_Rille t.ex. tyckte att jag borde tänka mer på framtiden och köra mer långsiktigt.
Uppskattade åsikter oavsett om jag följer de eller inte.

Jag Diskuterar här lika mycket som ni för att lära, jag är ingen expert bara en glad amatör som försöker att dela med mig av de lilla jag kan smile

De tycker jag att alla människor skall wink   För vi kommer alla höra om de som gnäller om pensionen när vi väl är där med. Och då sitter jag och har de bra medan de som aldrig lyssnade har de tajt. 

Och har du otur med ditt trading så har du en viss procent säkrad ändå.

Tänk minst 10% varje månad skall gå till ålderdom innan du börjat betala räkningarna.

Saikko
13 december 2015 · 120 Inlägg

Okej så nu e de inte många timmar kvar innan de e dags att "jobba" igen hehe

Förberedde lite inför morgondagen och la in en köp order på astg eftersom jag klantade mig i fredags och sålde.
Fördelen med de är att den kanske dippar lite på morgonen och jag tänker då försöka snappa upp den lite billigare.
Sen tror jag mycket på Anoto just nu, nytt avtal med HP med mera vilket gör att jag tror den kommer få sig ett lyft under veckan/efter jul vilket jag då tycker är en bra att köpa lite i.
Går allt i lås så kan anoto ta sig långt, vem vet kanske upp emot 5-8:- om någon månad vilket isf betyder 5-800% upp, inget säkert men inte heller en omöjlighet.

Lycka till i veckan allihop!

Porsche 944T "BlackOnBlack" (1988)
hardrox
13 december 2015 · 731 Inlägg

Min vecka kan summeras i att jag mest lagt fokus på ASTG, Stureguld Sverige och Brighter. ASTG har varit en riktig fin resa sen jag drog igång i tisdags, mitt innehav där har ökat 58%. Ligger något back på Brigther men jag känner att jag ska behålla mitt innehav där. Stureguld har varit lite svajjigt men jag har 17 000 aktier där och kommer behålla dom ett tag i alla fall.

Ingångspunkten är 10 000 i ASTG, 5000 i Stureguld och 5000 i Brighter. Sen minus courtage såklart.

Jag har dock inga planer på att köra aktier som min huvudsyssla smile

Audi RS3 (2018)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
14 december 2015 · 2 972 Inlägg

Jag leker också med småpengar nu till en början, men min ASTG ligger 62% plus sen jag hoppade på. Tack för det tipset Saikko.
Hoppar på Anoto också nu med lite mer lekpengar jag hade kvar på kontot, så får vi se vad det blir av det.

Jag tycker det är skitsvårt att hitta de här små guldkornen. Var hittar ni dom?? "Allt snack" är ju kring de större aktierna.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Saikko
14 december 2015 · 120 Inlägg

Jag kollar Etpdirekt nu varje dag klockan 10 -http://www.ngm.se/etpdirekt/
Även där oftast dom större aktierna.

Annars kollar jag vinnare och förlorare varje dag (Hela listan) - Listan investera, aktier, Vinnare idag, kryssa ur stockholms börsen. håll koll där vilka som studsar upp och ner och sen forska forska forska om  företagens produkter med mera.

En hypad produkt med potential i en aktie där värdet är lågt, kanske nya avtal som teknats och liknande, de e guldkorn i mina ögon, jag försöker även hålla mig borta från företag med väldigt llite handel.

Porsche 944T "BlackOnBlack" (1988)
Saikko
14 december 2015 · 120 Inlägg

Oh glömde nästan helt.

T'nk på att Astg har gått väldigt fort uppåt.
En kraftig nedgång kan komma att komma allt beror på vad som händer idag.
En raket kommer ju såklart bara fortsätta upp.
Men de kan också vara en så kallad spik och då kan den komma att gå ner.
Så idag kan det vara bra att använda stoploss om man har möjlighet att vakta lite så att den inte dippar, säljer av ditt innehav och sen skjuter iväg uppåt

Edit : Astg har sjunkit lite nu på morgonen.
Jag tror fortfarande på uppgång men blir mer och mer tveksam på om de kanske är sälj läge för att invänta ett nytt ryck.

Exeotech verkar ha hittat lite utav en "botten" (verkar inte gå ner mycket mer) och om dom får en beställning till av astg t.ex. så kommer kursen vända och åter igen peka uppåt.
Kan till och med vara en bättre sattsning just nu än astg, dock mer riskfylld.

Annars har stureguld sista dagen idag då man kan köpa in sig och sen på onsdag få GRATIS aktier i deras ny upp köpta företag Mobilåtervinning.
kan komma att å upp mer idag med tanke på detta men tänk också på att den kan likaväl sjunka igen imorgon.
Sitter själv med 30k aktier, vet ej vad jag ska göra själv, sitter med största sannolikhet kvar i den för att se vad som händer imorgon.

Robert friman har idag också gått bra på morgonen upp 8%, inga jätte saker som verkar ske där.
Men de är en aktie som eptdirekt verkar ha koll på och i fredags tror jag de va så nämnde dom att de finns en stabil uppgång att vänta där, får se vad som händer.

Senast redigerat av Saikko (14 december 2015)

Porsche 944T "BlackOnBlack" (1988)
hardrox
14 december 2015 · 731 Inlägg

Exeotech gjorde en riktig rusning under lunchen efter deras meddelande 12:36.

Jag gjorde 10% vinst genom att köpa direkt och sälja i stort sett direkt. Hade jag sålt 2 minuter senare skulle det vara 40% vinst. Jag känner mig nöjd samtidigt så är det lite snopet att se den öka vidare efter att jag säljer. Men rekylen kom och drog ner den igen.

Ligger ca 400kr back mot det jag slutade på i fredags. Dock tror jag att dagen kommer sluta på plus faktiskt.

Audi RS3 (2018)
hardrox
15 december 2015 · 731 Inlägg

Avslutade dagen med 1000+ igår. Försvann drygt 300 i courtage sen. Med andra ord ca 700 plus.
Ska bli intressant att se vad som händer med Stureguld idag, sitter på lite drygt 23 000 aktier där.

Audi RS3 (2018)
Saikko
15 december 2015 · 120 Inlägg

Igår gick inte som väntat, jag blev för girig istället för att lyssna på mina egna råd.
Med tanke på att jag sålde av allt innehav i astg i fredags så har jag missat en bit av uyppgången.
Och försökte köpa in mig alldeles för lågt hela tiden igår vilket innebar inga aktier.
Så idag får jag köpa in mig "dyrt" då jag tror på fortsatta framgångar dock på längre sikt.
Så grattis till er som lyssnade på mig och dagens skamselhatt till mig själv big_smile

Annars har jag börja kolla in handelsmodulen Infront som man får prova gratis i 14 dagarpå avanza.
De e krngligt till en början men efter ca 5-6 timmar framför de igår så tror jag att jag börjar förstå och få till en shysst "arbetsbänk".

Nu ska jag bara lyckas koppla ihop de me mitt avanza konto så jag kan börja använda de hehe


Edit : Kolla gärna etp direkt idag.
Dom snackar lite om astg och hur den har skjutit så pass i höjden att den kan komma att få en rekyl nedåt.
Kolla de och bilde er egna uppfattning, själv lyckades jag komma in igen, skulle dock ha tittat först och inte bara panik köpt..... redan förlorat ca 1500:- idag och vid eventuell fortsatt nergång lite till...

Senast redigerat av Saikko (15 december 2015)

Porsche 944T "BlackOnBlack" (1988)
Saikko
21 december 2015 · 120 Inlägg

Hallå hallå måndag igen.
Lite dåligt updaterat förra veckan då det varit fullständigt kaos för mig privat.

Men nu så.

Astg har efter mitt strul med försäljning och dyrt inköp återigen hittat tillbaka på positiva siffror.
Fler insider köp har idag ägt rum då reidar östman (Huvudägare i astg) köpt på sig närmare 800k aktier igen, förra veckan köpte han 1 miljon.
Fortsatt stort förtroende för denna, men är fortfarande lite rädd att en dipp till kan komma efter senaste tidens jätte uppgångar.

Exeotech fortsätter att skuldsanera företaget och investerar samtidigt i nya förvärv så som i större del i oak event som är ett litet catering företag som just nu ligger i diskussioner med imigrationsverkett om att leverera mat till hvb boendet runt om i sverige vilket om de går i lås kan handla om ett ganska så stort kontrakt.

Stureguld vet jag väldigt lite om men är ett företag som haft en fin stadig uppgång de året dom funnits på marknaden, kanske inte kommer bli någon jätte raket men tror ändå få stabil fortsatt uppgång.

Precise biometrics är en stor konkurrent till Fingerprint cards som gått som tåget.
Har en i dags läget mycket mer ositiv kurva än de mer kända FPC och kommer med flera goda nyheter i veckan så som lansering i ny mobiltelefon med mera.
Goda framtids utsikter vet dock inte om man ska försöka ta sig in nu runt 5,8:- eller om den åter igen ska dippa ner under 5:-

Sensys har vänt sin negativa trend och är åter igen uppe på över 3:- vilket den inte borde ha några som helst problem att hålla sig över.
Kommer bli ett starkt 2016 för sensys tror jag och kan gått och väl komma att skjuta iväg till uppemot 8:- inom ett halvår..


Har nu efter ett riktigt kallbad nere på 90k åter tagit mig upp till 98k
Kontot börjar stabilisera sig och jag tror snart jag kan se mer och mer blå siffror växa sig fram.

Porsche 944T "BlackOnBlack" (1988)
Muttley
21 december 2015 ·

ca 70% plus ligger jag på astg,  Men jag har inte sådana stresshormoner som dig wink

Saikko
21 december 2015 · 120 Inlägg

tkd_rille skrev:
ca 70% plus ligger jag på astg,  Men jag har inte sådana stresshormoner som dig wink

Riktigt kul å höra.
Ja mitt största problem är nog just nu att jag är på tok för ivrig.
Läser ju att dom som lyssnat på mig och sen haft 100% mer is i magen än vad jag haft verkar ju ha gått bra.
Så har helt enkelt bara mig själv att skylla.

Astg går ju som tåget och frågan är nu bara hur långt kan dom gå.
Jag har hoppet inställt på 4-5:- men tror en mer realistisk siffra i dagsläget är 1.5:- inom några veckor- nån månad eller två.

Får se vad som händer och vad som visar sig realistiskt.

Porsche 944T "BlackOnBlack" (1988)
Muttley
21 december 2015 ·

Saikko skrev:

tkd_rille skrev:
ca 70% plus ligger jag på astg,  Men jag har inte sådana stresshormoner som dig wink

Riktigt kul å höra.
Ja mitt största problem är nog just nu att jag är på tok för ivrig.
Läser ju att dom som lyssnat på mig och sen haft 100% mer is i magen än vad jag haft verkar ju ha gått bra.
Så har helt enkelt bara mig själv att skylla.

Astg går ju som tåget och frågan är nu bara hur långt kan dom gå.
Jag har hoppet inställt på 4-5:- men tror en mer realistisk siffra i dagsläget är 1.5:- inom några veckor- nån månad eller två.

Får se vad som händer och vad som visar sig realistiskt.

Jag låter den ligga, i med de är fickpengar så har jag inget att förlora där.
Jag råder dig att vara lite lugnare. Du gör lite stor risk så som du gör.

Använder du dig av traderprogram?

matteeee Ingen himmel är så blå som min
21 december 2015 · 2 972 Inlägg

Jag åkte på vinterkräksjukan i tisdags och har inte rört mitt innehav. Det har tack vare ASTG i princip dubblats. Tyvärr bara småpengar, men ändå kul smile

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Saikko
21 december 2015 · 120 Inlägg

tkd_rille skrev:

Saikko skrev:

tkd_rille skrev:
ca 70% plus ligger jag på astg,  Men jag har inte sådana stresshormoner som dig wink

Riktigt kul å höra.
Ja mitt största problem är nog just nu att jag är på tok för ivrig.
Läser ju att dom som lyssnat på mig och sen haft 100% mer is i magen än vad jag haft verkar ju ha gått bra.
Så har helt enkelt bara mig själv att skylla.

Astg går ju som tåget och frågan är nu bara hur långt kan dom gå.
Jag har hoppet inställt på 4-5:- men tror en mer realistisk siffra i dagsläget är 1.5:- inom några veckor- nån månad eller två.

Får se vad som händer och vad som visar sig realistiskt.

Jag låter den ligga, i med de är fickpengar så har jag inget att förlora där.
Jag råder dig att vara lite lugnare. Du gör lite stor risk så som du gör.

Använder du dig av traderprogram?

Jag har provat infront via avanza, men än så länge är det alldeles för avancerat för mig just nu och tyckte programmet i sig va fullt med buggar, plockade bort visa rutor jag satte in i mina desktops och lite sånt.... vill ju inte börja varje arbetsdag med att ställa in programmet som ska hjälpa mig att tjäna pengar hehe, men ska plugga vidare i ämnet, har sen jag börjat velat kolla närmare på multicharts.

Ska lyssna på ditt råd och sluta vara så hetsig, kan ju inte skada att ta det lite lugnare.
Har iaf sett för mig själv att de går om man bara vill.

"tjänade" t.ex. 7k idag, dock så e de från negativa siffror så fortfarande lite minus men börjar närma mig 0 igen.
Men den dagen då jag Tjänat pengar på riktigt (då menar jag daglig vinst uttagen till bankkontot eller veckovis), den dagen kommer de är jag helt säker på.


matteeee : Tråkigt att höra att du åkte på v-sjukan.
desto roligare att höra att de går bra med astg.
även en liten vinst gör sig gott när den ska plockas ut smile

Porsche 944T "BlackOnBlack" (1988)
torpis Forummoderator
22 december 2015 · 10 572 Inlägg

Jag har pysslat med aktier ett par år bara. Är nybörjare men ser tydliga mönster. Aktiehandel handlar om psykologi och hype snarare än stabila bolag och förnuftiga produkter.

Ett företag kan vara rena skiten med har drevet med sig på diverse forum, den stiger då till otroliga höjder, de som driver hypen säljer av och börjar istället snacka skit om aktien. Den rasar och de köper in sig igen. jag behöver förmodligen inte nämna namn utan ni förstår minst ett exempel vad jag tänker på.

Sen är det väldigt stressigt och med courtage på 1kr så sker mycket handel av fjortisar som tycker de gått in tungt med hela 5000kr och plockar ut 200kr i vinst. Dessa fipplare ställer till en hel del oreda då många aktier i de bolag som nämnts har väldigt liten omsättning. Om någon i steg om 5-10 aktier höjer kusren 20% så kan jag ju ändå inte räkna det som en aktuell kurs eftersom jag inte kan sälja mina säg 100000aktier med så låg omsättning till det priset.

Jag äger idag tex Gabather. Ett företag som jag personligen tror på, dem har i mina ögon bra idéer och ligger väldigt bra till på alla plan. Men aktien uppfattas som tråkig eftersom den i fipplarnas ögon inte svänger tillräckligt fort och ofta.  Jag handlade på ca 6kr(strax under) och ligger idag +100% med råge, så för mig som är en smula mer långsiktig så är det ju toppen.  Sen om dem lyckas vet ju ingen men jag tror som sagt på bolaget, ledningen och deras utvecklare och går in där.

Sen finns det bolag som absolut kan gå som tåget men med en produkt jag för allt i livet inte kan förstå hur den skulle kunna slå igenom. Anoto tex, ett stort personligt frågetecken. Detta inte för att trampa på tår utan helt enkelt för att jag inte kan begripa varför någon idag 20år senare skall köpa en digital penna stor som en dildo som kostar mer än vad datorn gör när Wacom mfl inte tagit marknaden med storm redan. Som sagt, personliga åsikter men aktien kan ju dra för det.

Klurigt, men roligt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Saikko
28 december 2015 · 120 Inlägg

Tjena torpis, kul med lite mer erfarenhet i tråden.

själv har man börjat se blå siffror mer och mer, idag har de t.ex. gått riktigt fint och skulle jag sälja nnu skulle jag få ut en vettig vinst på ungefär 10k bara idag.

Men de e företag jag tror ska fortsätta, mer långsiktiga planer än jag haft innan dock med samma aktier.

portfäljen innehåller just nu i stora drag :

Astg - Fortsatt stadig uppgång
Sensys - Ett tips av en polare jag kollat på lite lätt, kom in på 3:- och tror mig kunna  förvänta oss 4-5:- inom några veckor
Exeotech - ostadig, osäker men så länge inte skatteverket får dom i konkurs nu så ser framtiden bättre ut då skuldsanering med mera snart är  klart och i o med samarbetet med Astg (levererar vissa delar till deras antenner) kan detta betyda en kommande uppsving, dock en osäker aktie i dagsläget som sagt.

Sen lite andra små poster

God jul och gott nytt år på er, 2016 blir året vi hjälper varandra till miljoner hehe

Porsche 944T "BlackOnBlack" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang