Fastlåst dragkrok, problem besiktning.

Parsv
9 augusti 2007 · 2 Inlägg

Jag är spekulant på en ford mondeo, har hittat ett objekt som verkar riktigt bra som jag var och kikade på i början av veckan. Dock så avvaktade jag lite då ägaren skulle besikta bilen idag.

Enda anmärkningen på besiktningen var:
Dragkroken, som är av löstagbar modell gick inte att ta loss, då nyckeln för att ta loss den saknas.. Ombesiktning inom en månad annars körförbud..

Ägaren verkar vara allmänt less på bilen (speciellt efter det här..) och har erbjudit mig köpa den för ett riktigt bra pris om jag tar hand om problemet

Hur skulle man kunna lösa det här tror ni?
Dragkroken ser ut att vara eftermonterad, och ser ut att vara nån slags cylinderlås. Nyckeln har ägaren aldrig sett till (Tydligen inget problem förut när han besiktat)

Vad har man för alternativ?
1) Försöka få fram en ny nyckel. kan man det tro utifrån serienummer och så på dragkroken?

2) Fram med en grov skruvmejsel och en slägga, förinta låscylindern och kolv och sånt, sen försöka svetsa ihop nån annan form av låsanordning? Finns det nån chans i helvetet att bilprovningen skulle godkänna nått sånt om man kom tillbaka om en månad?

3) Montera av hela dragkrokssystemet samt montera på ett nytt.. Skulle det innebära att jag måste omregistrera? Låter ju som lite dyrt kanske.

4) Omregistrera bilen till en bil med fast dragkrok istället för löstagbar... Går det ens? Vad skulle det kosta? Skulle ju vara schysst med en lösning som enbart innebar lite pappersskyffel.

5) Någon annan smart lösning...?

Nån som har nån idé? Jag är jäkligt sugen på att köpa bilen, men men.. jag vill ju inte sitta med svarte petter tills ombesiktningen om max en månad ifall det här skulle vara svårare att lösa än jag trodde...

pulk
9 augusti 2007 · 143 Inlägg

Varit med om det på två bilar, de alternativ du kommer med funkar två kasnke 3.
1. få fram en ny nykel kan nog vara svårt och när du väl har nykeln sitter det lika fast ändå.
2. godkänner dom inte alls då det inte är säkert spärrat.
3. Hela behöver antagligen inte avmonteras med kuldelen, osäker om det är okej då id nummret sitter på själva balken.
4. Är det alternativ jag gjort 2 grr. De godkänner inte som det är utan måste svetsas runt där du monterar i kulan. 380kr för omregistering +svetsning sen vet jag inte om du utöver de måste göra en ombesiktning för att släcka 2an.
5. Plocka av draget och göra en samma nästan samma procedur som 4an...

BMW 323 Ci (1999)
Parsv
13 augusti 2007 · 2 Inlägg

En liten follow up ifall nån annan får liknande problem.

För att omregistrera bilen till att ha fast dragkrok så krävs tre saker:

*) Kroken ska vara ordentligt fastsvetsad, att nyckeln är borta räcker alltså inte.
*) Man ska ha ett intyg av den som svetsat att det är gjort på ett fackmannamässigt sätt som inte påverkar krokens hållfasthet och funktion.
*) Man behöver ett intyg från dragkrokstillverkaren där denne garanterar att dragkrokens prestanda inte påverkas av en sådan ombyggnad.

Det är sista punkten som kan vara problem, enligt bilbesiktningen så ställer vissa tillverkare upp på det, men inte andra.

För min del så löste det sig bra ialla fall, jag köpte bilen till ett mycket bra pris, "dyrkade" upp låset med en skruvmejsel (Den är ständigt olåst nu..), "smorde" med lite 556, samt körde en drive in efterkontroll på besiktningen som blev godkänd. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang