Varför höras ist för att höra..!

elof_power Abiit, excessit, evasit, erupit
11 augusti 2007 · 145 Inlägg

Jag undrar lite "ni som spelar så högt att man inte kan prata i bilen" varför så högt..! ni överröstar ju allt..!  Ska det vara coolt att spela så himla högt, eller vad e det fråganom..?  var inne på en känd svensk billjuds firma här i veckan, å då kom det in några som kanske var typ i min ålder, dom gick fram till disken å frågade han som var där -hur högt kan jag spela med den här basen.. -kommar det höras mycker utanför, man vill ju inte kasta pengarna i sjön..!  Själv så blev jag lite fundersam vem han skulle spendera pengarna på...  lika så var jag inne i stan (örebro) å var vid ett rödljus då det kommer upp en volvo v40 brevid å spelar så högt att jag tyckte det var för högt i min bil...  Jag tyckte visst att musiken var ok men måsta man spela så högt..?? tinitus..! tinitus kanske inte är så roligt ska ni veta..! men många av min generation kommer antagligen ångra sina ungdoms år..!   men tillbax till saken  varför måste man spela så högt..!?


Alltså varför spelar många så himla högt i sina bilar..!?hmm

Abiit, excessit, evasit, erupit - Han har farit, försvunnit, undkommit, störtat iväg.
Mange_C5
11 augusti 2007 · 220 Inlägg

De hör väl dåligt... lol

Mange_C5
Livet är 50/50
Antingen så går det, eller så går det inte!
Tega Yrkesförare
11 augusti 2007 · 1 073 Inlägg

Många tycker det är coolt men tyvärr refererar det bara enligt mig till hormonstinna 18-åringar som tycker om att dunka plåt.

Fint och rent ljud med schysst bas är det bästa. Huvudsaken är att jag tycker det låter bra inne i bilen.

Saelen
11 augusti 2007 · 191 Inlägg

Haha, tror mange har en poäng ;D

Neeh, själv gillar jag o spela högt, vet inte varför, men ja gillar det ^^
Men man spelar ju ändå inte på full kraft när man åker själv, o speciellt inte om man har några polare i bilen, utan de sparar man till uppmätningar och allmänt lekande bara tongue

Och att de ska höras utanför, de är de la bara merca raggarna som vill i Luleå iaf tongue
Själv ska ja ljuddämpa en hel del framöver, just för att slippa allt skrammel och att de skriker som fan utanför, tycker inte jag är speciellt ballt.
Min vinkel på frågan smile

// Saelen

Just another sick man in this sick world..
Kornz Solfilmsmontör
11 augusti 2007 · 947 Inlägg

Själv tycker jag om att spela högt för jag gillar musik så är det bara. Kör en audi som är välldigt ljuddämpad vill jag lova kör knappt med någon bas då bilen är mer inställd för välljud och det hörs inte alls ut. Men förstår vad du menar personligen tror jag att dom som spelar som fan lägger sinna pengar på en skit grym bas och ett grymt steg till de för att få så mycket bas som möjligt det är ju trots allt de som hörs utåt. Sen skippar dom eller lägger kanske max en tusen kronor på ett framsystem som de sen bara kör på stereon ändån på så sätt kan framsystemet aldrig möta upp basen (såvida basen inte är väldigt lågt ställd) men så är aldrig fallet ju, det vet dom flesta.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.
Tommy_Enk Toyota-Frälst
11 augusti 2007 · 310 Inlägg

Jag har högt bara för att jag gillar när basen trycker så hårt att man får andnöd, dom utanför får leva med det wink

haxer Proljece?
11 augusti 2007 · 1 464 Inlägg

Älskar mitt bas dunk kommer nog inte byta det ljudet mot fin stämma på flera år big_smile

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
Mange_C5
11 augusti 2007 · 220 Inlägg

Kornz har nog rätt angående prylarna, det är ju knappast de seriösa med riktiga anläggningar som kör runt och spelar för alla andra. hmm

Mange_C5
Livet är 50/50
Antingen så går det, eller så går det inte!
ironhead volvoraggare
11 augusti 2007 · 4 776 Inlägg

fin lir vill man ha i bilen man sitter ju i bilen och kör inte utanför. jag hade baslåda och ändast 4 tummare tyckte det var coolt ett tag. men det är ju inne i bilen jag vill ha bra ljud så basen åkte sonika ut

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Decibel
11 augusti 2007 · 2 911 Inlägg

Jag skulle vilja se den seriösa ljudbyggare som lägger ner stora pengar på ljudet och ens har i åtanke att försöka få det att låta mycket utanför. Det är en av de saker åtminstone jag försöker motverka.

I 150dB+ så kan man förvisso inte göra något åt att trycket smiter smile

Men precis som du säger, ibland när vissa bygger baslådan baklänges i en sedan så det är täppt mot kupén så undrar jag iaf vem fasen dom installerat sin stereo åt.

MilleN
11 augusti 2007 · 9 108 Inlägg

Det ska vara så mycket tryck att hjärtat pumpar i fel takt wink

Helst ska det inte låta något ut heller för den delen.

TT-Avant
11 augusti 2007 · 6 851 Inlägg

Decibel skrev:
Men precis som du säger, ibland när vissa bygger baslådan baklänges i en sedan så det är täppt mot kupén så undrar jag iaf vem fasen dom installerat sin stereo åt.

Funkade bra i min 9000 med basarna bakåt..testade även att ha dem framåt och det funkade sämre..
MEN, jag skall säga det att det va hål i hatthyllan oxå tongue

Nej jag kan heller inte förstå varför man skall spela så högt som möjligt med nästan bara bas?
Kan själv gilla att spela på ganska högt,det ska jag erkänna. Men det är pga. att jag gillar ljudet från framsystemet på högre nivåer..rent, tydligt med mycke dynamik och med sångaren ståendes på motorhuven..det är en härlig kännsla, särskilt om man lyssnar på nått klassisk musik... wink

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
MrTobias
11 augusti 2007 · 1 297 Inlägg

Det är skönt att spela högt! Inte så bra för öronen men man får väl ta de lite lugnt smile Att det låter utanför är ju bara pinsamt smile

PlumCrazy
11 augusti 2007 · 881 Inlägg

MrTobias skrev:
Det är skönt att spela högt! Inte så bra för öronen men man får väl ta de lite lugnt smile Att det låter utanför är ju bara pinsamt smile

Precis smile men man ska inte spela så högt att det göt ont i öronen,  och att det skulle råka höras utanför bilen det kan man ju inte rå för tongue

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
ironhead volvoraggare
11 augusti 2007 · 4 776 Inlägg

MilleN skrev:
Det ska vara så mycket tryck att hjärtat pumpar i fel takt wink

Helst ska det inte låta något ut heller för den delen.

du menar att hjärtat ska dunka i takt med musiken

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
StiFf Wankel
11 augusti 2007 · 1 080 Inlägg

jag tycker det är skönt med hög musik,så länge det låter bra så spelar jag själv så högt jag orkar med..det är inte för att impa på nån öht, jag tycker bara det är skönare med hög musik

MDS Västerås
BAE BilstereoNörd
12 augusti 2007 · 576 Inlägg

Det är nog så att många använder bilstereon till mer än bakgrundsskval vid bilåkning..
Musiksmaken är nog mest avgörande i detta fallet..
Och hur man vill uppleva musiken, det är upp till var och en...
Låt bilen vara en frizoon för musikälskare..
Och det är större risk att få tinitus av klassiskt än av massa bas..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl
Moser .-ϻΘϨƎЯ
12 augusti 2007 · 1 313 Inlägg

jag gillar att spela högt när jag åker själv i bilen, spela för folk utanför har jag växt ifrån smile men man kan ju inte rå för om ljudet smiter ut ibland roll

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"
Mange_C5
12 augusti 2007 · 220 Inlägg

Tydligen många som spelar för sitt eget nöje, vilket är helt ok.
Men hör man bättre med rutorna nere? 
Verkar åtminstone nödvändigt på de bilar jag hört när de passerar..   roll

Mange_C5
Livet är 50/50
Antingen så går det, eller så går det inte!
NissanMotorsport
12 augusti 2007 ·

pinsamt att de hörs ut? = pinsamt att lyssna på musik me andra ord?
ska man behöva isolera hela bilen bara för man vill lyssna på lite musik? haha..
jag spelar då inte för folk utanför, jag spelar högt för ja gillar musiken och tycker alla låtar blir bättre om man har högre volym på.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang