mappning??

wastepeak
9 oktober 2005 · 24 Inlägg

hej!

har en saab 9-3 aero 01:a!
steg 1 på maptun!!

nu till min fråga! jag har börjat tanka nya shell V-power nu! måste jag mappa om för att optimera motorn för den oktanen? eller behövs inte det? har hört att det e så!!

mvh

saab93aero

Turbo_A4 Quattro Is The Shit!
9 oktober 2005 · 441 Inlägg

Nej de ska bilen fixa själv.

"If It Got Tits Or Wheels It Will Get You In Trouble..."
fastOne.se
Hi-Tuning.com
Sharky
9 oktober 2005 · 10 287 Inlägg

Låt boxen adaptera om. På bosch styrsystem så gör man det genom att dra strömmen till boxen i ca 30 minuter och sedan låta boxen adaptera om.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Turbo_A4 Quattro Is The Shit!
9 oktober 2005 · 441 Inlägg

Sharky skrev:
Låt boxen adaptera om. På bosch styrsystem så gör man det genom att dra strömmen till boxen i ca 30 minuter och sedan låta boxen adaptera om.

Mvh
Göran

Ja just de! Man kan ju på skynda processen genom att göra så ja. *Smart*

"If It Got Tits Or Wheels It Will Get You In Trouble..."
fastOne.se
Hi-Tuning.com
wastepeak
9 oktober 2005 · 24 Inlägg

Sharky skrev:
Låt boxen adaptera om. På bosch styrsystem så gör man det genom att dra strömmen till boxen i ca 30 minuter och sedan låta boxen adaptera om.

Mvh
Göran

vad menar du med dra ström till boxen??

BoraV6
9 oktober 2005 · 677 Inlägg

Gör boxen strömlös i 30min!

wastepeak
9 oktober 2005 · 24 Inlägg

BoraV6 skrev:
Gör boxen strömlös i 30min!

tack så mkt smile

n0rdan
11 oktober 2005 · 2 Inlägg

Som sagt, det fungerar på Bosch styrsystem... roll

Dotte funderare...
11 oktober 2005 · 83 Inlägg

"För bilar med Trionic (5 och 7):
1. Genomför en fullgasaccelerstion på så hög växel som möjligt, starta från ca 2000 varv/min. Adaptionen sker i varvtalsområdet 2750-3250 varv/min. Minsta tid för passage av adaptionsområdet bör vara längre än 3 sek (så att laddtrycket hinner stabilisera sig), varför det är lämpligt att utföra adaptionen i motlut. På bilar med automatlåda sker adaptionen i området 3750-4250 varv/min.

Genomför proceduren ett par gånger."

Läste av en "guru" på stcs att detta inte var helt nödvändnigt så han rekomenderade istället att ta en tur först på ett par mil i normal körning o sedan dra på 4:ans växel från 1500-4000rpm för o göra en adaption.

Har för mig att det sker adaption var 5:e minut(!) om motorn befinner sig i rätt område....

BMW 535d (2008)
wastepeak
11 oktober 2005 · 24 Inlägg

Dotte skrev:
"För bilar med Trionic (5 och 7):
1. Genomför en fullgasaccelerstion på så hög växel som möjligt, starta från ca 2000 varv/min. Adaptionen sker i varvtalsområdet 2750-3250 varv/min. Minsta tid för passage av adaptionsområdet bör vara längre än 3 sek (så att laddtrycket hinner stabilisera sig), varför det är lämpligt att utföra adaptionen i motlut. På bilar med automatlåda sker adaptionen i området 3750-4250 varv/min.

Genomför proceduren ett par gånger."

Läste av en "guru" på stcs att detta inte var helt nödvändnigt så han rekomenderade istället att ta en tur först på ett par mil i normal körning o sedan dra på 4:ans växel från 1500-4000rpm för o göra en adaption.

Har för mig att det sker adaption var 5:e minut(!) om motorn befinner sig i rätt område....

nu e jag säkert dum!

vad e en adaption?

Attenator
12 oktober 2005 · 404 Inlägg

adaption=anpassning, styrsystemet anpassar sig till det nya bränslet. Ett mer högoktanigt bränsle innebär andra parametrar att justera sig efter än ett med lägre oktanhalt.

BMW 2002 (1972)
wastepeak
12 oktober 2005 · 24 Inlägg

Attenator skrev:
adaption=anpassning, styrsystemet anpassar sig till det nya bränslet. Ett mer högoktanigt bränsle innebär andra parametrar att justera sig efter än ett med lägre oktanhalt.

jasså!! tackar så mkt smilesmile

Stoffe Verkmästare
12 oktober 2005 · 97 Inlägg

Det är helt riktigt som Dotte citerade att man gör bilen strömlös några minuter, sen kör man några kilometer lugnt och fint. Efter det gör du ett par fullgasaccelerationer på t ex 3:an eller 4:an.

Boxen adapterar sig även vid normal körning, men detta är ett sätt att skynda på processen.

Mvh Stoffe

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang