B230 i gammel140:n?

prankster_76 Livsnjutare
15 augusti 2007 · 9 Inlägg

Hej på er!
Jag behöver info om vad som krävs för att para ihop en 91:as b230 insprutare i en volvo 145 av -70 års modell. Tänkte använda en m41 överväxellåda vilket innebär att jag inte behöver bry mig om att använda den sällsynta sprängkåpan eller hur?

Antar att jag också behöver nya motorfästen för att kunna rakställa b230:n vad behöver jag göra mer och finns det någon här som har en färdig ritning på motorfästen?

Har försökt få tag i någon med kunskap om detta på nätet och chansar nu på att nån här har varit med om denna konvertering förr. Tacksam för svar, mvh/dsmile

När jag blir stor ska jag bli en 740....
JakeDevilson
15 augusti 2007 · 152 Inlägg

varför ska du rakställa motorn ??? funkar kanon på sida, då har du ju ett problem mindre med sprängkåpan ?!?!

It´s Better to burn out than fade away
GMC syclone (1991)
Opel kadett 1,2 "green lightning" (1973)
prankster_76 Livsnjutare
15 augusti 2007 · 9 Inlägg

Menar du att jag kan snedställa med original överväxeln? Jamen det är ju lysande! Utan att behöva den svåröverkomliga sprängkåpan? Ok om jag snedställer behöver jag ta tråg och pump från b20 då eller? Måste jag modifiera balken och flytta bromsservon?
var sätter man bromsservon i såfall? Tar tacksamt emot bilder om någon har mvh/d

När jag blir stor ska jag bli en 740....
JakeDevilson
16 augusti 2007 · 152 Inlägg

japp, du tar hela drivpaketet från en 240,740 eller 940...

du behöver inget b20 tråg eller pump, det använder man tydligen då man rakställer motorn

har hört att man måste massera tråget och balken på 140 för att få i motorn, tror det beror på vilken motor du har om den tar i servot eller inte.


gjorde ju denna instalation på amazonen, masserade tråget lite samt gjorde nya egna motorfästen som flyttade min motor ca 4cm mer bakåt än vad 240 fästena var orginal, sen tiltade jag i motorn, lyffte upp låda underifrån och sänkte ner motorn, trångt som fan är det och sten hårda växelåds kuddar har jag för att eliminera att motorn kastar fram å bak.

använde mig av tillhörande kardan som kom med b23an, fick korta den främre biten 50mm och bygga om stödlager hållaren, annars har volvo vart så fiffig att jag kunde montera medbringaren  från 240 på amazon bakaxel..

fick dock göra några små kirurgiska ingrepp på torpeden, men 140, vill jag minnas har lite grövre tunnel...

manne här på garaget har en 140 med b230 eller vad fasen det är, kolla bland hans bilder ..

rock !

It´s Better to burn out than fade away
GMC syclone (1991)
Opel kadett 1,2 "green lightning" (1973)
prankster_76 Livsnjutare
16 augusti 2007 · 9 Inlägg

JakeDevilson skrev:
japp, du tar hela drivpaketet från en 240,740 eller 940...
rock !

Mmm hade ju vart enklast... Men jag var sugen på att behålla långspaken för den e så jävla retro *ler* Hur bär man sig åt då? smile

När jag blir stor ska jag bli en 740....
prankster_76 Livsnjutare
17 augusti 2007 · 9 Inlägg

Någon som kan ge mig mer info om hur man lättast blandar ny och gammal teknik?

När jag blir stor ska jag bli en 740....
JakeDevilson
17 augusti 2007 · 152 Inlägg

har också funderat på hur jag får tillbaka långspaken....

man får bygga sig ett "kitt" från m46 å skicka ett stag fram så man får ut spaken framtill...

övers så är utväxlingen beydligt bättre i de senare lådorna.. med m40 å liknande så e det rappt som fan mellan 1 å 2 slår man i 3 an så e det bööööööööööööööööööö

skicka i motor å låda så bydder du ett kitt till växelspaken sen ... stoppa i öd lådan direkt !

vad tänkte du med ny å gammal teknik ???

It´s Better to burn out than fade away
GMC syclone (1991)
Opel kadett 1,2 "green lightning" (1973)
prankster_76 Livsnjutare
19 augusti 2007 · 9 Inlägg

Nä tänkte mest på hur det blir med elen, hastighetsmätaren osv. Det är ju ändå en 92:as motor som ska paras ihop med -70 kaross och elsystem. Kan ju bli lagom skoj eller hur hehe. Har då börjat rycka ur grejer nu och förbereda för bytet. Känns lite nervigt när man inte riktigt vet vad man håller på med.... Men men man lär väl sig efter resans gång. Har du gjort flamesen själv på amazonen? Fan den är en riktig eyecatcher den där du:D

När jag blir stor ska jag bli en 740....
Amazon_123GT Driifter;)
19 augusti 2007 · 1 630 Inlägg

du tar låda från 240 före 86 allstå 85 lr äldre dessar lådar har wire och är bol on på b230

.. sen skulle ja nog tro att du klarar servot om du har den lutan o ger fan i o rakställa.. rakställe väl inte o tänka på igentligen inte till nån nytta om du inte ska ha turbo o sånt tjafs?

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
Manne Jajjemen!
19 augusti 2007 · 1 512 Inlägg

Har två bilder på motorrummet som kanske kan hjälpa lite..

F-insuget passar inge bra.. anlutningen hamnas mitt för bromsservon. Endera får man göra nån adapter som flyttar spjällhuset så man kan ansluta nerifrån istället, lr flytta servon.
http://i18.tinypic.com/2iw11l2.jpg

Själv kör ja med ett E-insug, fast nu har ja fått fästen för spridare ditsvetsat.
http://i5.tinypic.com/49hxahv.jpg


Har fler bilder å kan ta fler om de är nå annat du vill se.
Svarade nyss på ditt PM föresten tongue

Senast redigerat av Manne (19 augusti 2007)

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.
JakeDevilson
21 augusti 2007 · 152 Inlägg

prankster_76 skrev:
Nä tänkte mest på hur det blir med elen, hastighetsmätaren osv. Det är ju ändå en 92:as motor som ska paras ihop med -70 kaross och elsystem. Kan ju bli lagom skoj eller hur hehe. Har då börjat rycka ur grejer nu och förbereda för bytet. Känns lite nervigt när man inte riktigt vet vad man håller på med.... Men men man lär väl sig efter resans gång. Har du gjort flamesen själv på amazonen? Fan den är en riktig eyecatcher den där du:D

jafan, det e lite piller å knåp... skaffa ett elschema av bägge bilarna å sitt å gå igenom vilka kablar som ska kopplas var... så fick jag göra..

japp, med pensel och öb lack färg, ska bli redig flake lack eller liknande sen men först ska jag montera ikompressor å grejjer å få allt å lira...

It´s Better to burn out than fade away
GMC syclone (1991)
Opel kadett 1,2 "green lightning" (1973)
JakeDevilson
21 augusti 2007 · 152 Inlägg

vafan, jag har ju tejjen i luleå å är här veckorna, e det nu så att det skiter sig totalt kan du ju hojta till så ska vi se om jag kan hjälpa till ...

e ingen elguru men skam den som ger sig !

It´s Better to burn out than fade away
Opel kadett 1,2 "green lightning" (1973)
GMC syclone (1991)
prankster_76 Livsnjutare
22 augusti 2007 · 9 Inlägg

JakeDevilson skrev:
vafan, jag har ju tejjen i luleå å är här veckorna, e det nu så att det skiter sig totalt kan du ju hojta till så ska vi se om jag kan hjälpa till ...

e ingen elguru men skam den som ger sig !

Tackar som fan! Man vet aldrig när hjälp kan komma att behövas! Håller på att ragga en box till sprutet nu. I övrigt är motorn komplett med allt utom startmotorn.

Kompressor och grejer mmm den där amazonen kommer som sagt att bli riktigt het. Hjälper gärna till om du behöver assistans med något. Alltid trevligt att skruva lite (är ingen mästare på motorer men som sagt man lär sig alltid nåt nytt medan man håller på inte sant?)

När jag blir stor ska jag bli en 740....
JakeDevilson
22 augusti 2007 · 152 Inlägg

biltema hade sprillans nya startmotorer för 700 tror jag ungefär, generatorer med...

jame njo det ska bli kul med lite sprutt i bilen, kommer plocka ut ungefär 200 - 220 till att börja med om allt går som det ska...

jamen man ser vad som händer, tyvär har jag inget garage i luleå så det lär bli meck hemma i kiruna..

It´s Better to burn out than fade away
GMC syclone (1991)
Opel kadett 1,2 "green lightning" (1973)
prankster_76 Livsnjutare
23 augusti 2007 · 9 Inlägg

low_slow skrev:
ta en komplett drivlina från en 240, det blir enklast så. då slipper du massa extra kablar.

Har fått höra att jag nog måste rakställa för att kunna behålla långspaken (som är ett måste) Hade ju vart enklare för mig att snedställa framförallt eftersom att det verkar vara en hel del här som har erfarenhet av snedställning i 140. Men eftersom jag är ute efter att bevara så mkt som möjligt av det gamla så tror jag att det lutar mot att rakställa och ta tråg och oljepump från b20.

Det kommer att bli helsikes trångt vid insuget och jag kommer då att behöva flytta bromsservon och batteriet. Frågan är bara hur man flyttar servot på enklaste sätt? Min andra fråga är också om det har någon betydelse hur mkt insuget lutar när man kör med original sprutet?

När jag blir stor ska jag bli en 740....
prankster_76 Livsnjutare
26 augusti 2007 · 9 Inlägg

Kan någon hjälpa mig att ge en exakt identifikation av min b230. Är det en b230 f eller e? Motorn kommer från en 740 och har följande motornummer: 1000530.

http://www.garaget.org/gallery/archive/64410/140934_4250q7.jpg

När jag blir stor ska jag bli en 740....
fredde85
26 augusti 2007 · 1 798 Inlägg

brukar stå en lapp på kamrems kåpan gör de inte det på denna?

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
Drönirettab
26 augusti 2007 · 21 761 Inlägg

Det där ser ut som en B230F, det är väl fuelrailen som syns ovanför insugningsröret.

prankster_76 Livsnjutare
26 augusti 2007 · 9 Inlägg

Vi tar en ur en annan vinkel så att ni är säkra... Tror själv att det är en f. Någon som kan ge lite info om den typ hkr 8v eller 16v? Har vart ifrån volvo ett bra tag så jag har ingen aning???

http://www.garaget.org/gallery/archive/64410/140983_cnkinl.jpg

När jag blir stor ska jag bli en 740....
Drönirettab
26 augusti 2007 · 21 761 Inlägg

Det är definitivt en B230F, man ser nu även tryckregulatorn på fuelrailen. Att det står 1000530 på motorn betyder väl bla att det sitter en 530 topp. Men jag kan inte så mycket om motorerna, andra ger säkert mycket bättre svar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang