Fakta om Rover 620 Ti!

Falkich Telge Drifting Team
15 augusti 2007 · 602 Inlägg

Någon som vet nåt om Rover 620 ti?
Så vitt jag vet så har den en 2.0T med 200hk och 240nm, och den ser sjust ut inuti..
Någon som vet nått bra/dåligt med dom?
Vad är det för högtalar storlekar, och vart hittar jag chip?

Vore hygglo med svar.

Chevrolet Van G20 "Kung Bussen" (1989)
haxer Proljece?
16 augusti 2007 · 1 464 Inlägg

Finns chipp hos itsfun billigt och bra.
www.brl.se för högtalarstorlek.
Dåliga med dom är väl att alla tror att det är svårt att hitta delar och att den är dyr att ha.
Det bra är att den är riktigt nice typ business känsla och lätt att hitta delar finns på mekonomen bland annat och den är lika dyr som vilken turbo bil som helst att ha.

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
Falkich Telge Drifting Team
16 augusti 2007 · 602 Inlägg

Har kollat its fun, dom hade inge..
Har kollat brl åxå, dom hade ingen info om den bilen..

Chevrolet Van G20 "Kung Bussen" (1989)
caromania Forummoderator
16 augusti 2007 · 9 296 Inlägg

620 ti går inte att chippa. De som påstår att de går att chippa ljuger. Det som chipfirmorna gör är att de tar bort laddspärren på 1bar. Laddet ligger däremot kvar på 0,6-0,7 bar som är standard. Trimfirmorna tar 4-5k för detta.
Däremot kan man göra följande, man höjer laddet till 0,8-0,85 bar som är övre gränsen. Det bör man ju inte göra med pys utan med kulventil på slangen mellan wastegate och spjällhus. Då kommer laddet på en gång och den laddar fullt vid ca 2100rpm. Vridet blir mycket kraftigare. Kulventilen kan man köpa för några hundringar och sedan sätter man på den själv på 10 minuter efter att man monterat bort magnetventilen som sitter under batteriet. Med kulventil på 0,85 bar så kör man ifrån det mesta, och ingen har ens fattat vad man har.roll

Om man laddar mer än 0,85 bar så kommer motorn rasa.

Det finns annat att göra än att chippa: välplacerat luftfilter, katersättningsrör, bättre avgas, större IC...

Övriga svaga punkter är växellådan. Om man har för vana att spinna med hjulen så kommer lagren att sticka.

Bromsarna behöver gås igenom och oken smörjas med några års mellanrum. Men alla de grejerna är samma som Honda Accord=snorbra.

620ti är en mycket underskattad bil. Folk fattar inte hur bra de är för pengarna. Glöm allt snack om att det inte finns delar. (som du inte behöver för den håller)

Billjud kan jag inget om. Jag sjunger själv.hmm

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
fluppidupp ...
16 augusti 2007 · 757 Inlägg

ja en grej som är dåligt med dom är föst att de är en rover (extremt dålig kvalitet)

sen att dom konkade så delar är stort sett omöjligt att gå tag på.

Falkich Telge Drifting Team
17 augusti 2007 · 602 Inlägg

caromania skrev:
620 ti går inte att chippa. De som påstår att de går att chippa ljuger. Det som chipfirmorna gör är att de tar bort laddspärren på 1bar. Laddet ligger däremot kvar på 0,6-0,7 bar som är standard. Trimfirmorna tar 4-5k för detta.
Däremot kan man göra följande, man höjer laddet till 0,8-0,85 bar som är övre gränsen. Det bör man ju inte göra med pys utan med kulventil på slangen mellan wastegate och spjällhus. Då kommer laddet på en gång och den laddar fullt vid ca 2100rpm. Vridet blir mycket kraftigare. Kulventilen kan man köpa för några hundringar och sedan sätter man på den själv på 10 minuter efter att man monterat bort magnetventilen som sitter under batteriet. Med kulventil på 0,85 bar så kör man ifrån det mesta, och ingen har ens fattat vad man har.roll

Om man laddar mer än 0,85 bar så kommer motorn rasa.

Det finns annat att göra än att chippa: välplacerat luftfilter, katersättningsrör, bättre avgas, större IC...

Övriga svaga punkter är växellådan. Om man har för vana att spinna med hjulen så kommer lagren att sticka.

Bromsarna behöver gås igenom och oken smörjas med några års mellanrum. Men alla de grejerna är samma som Honda Accord=snorbra.

620ti är en mycket underskattad bil. Folk fattar inte hur bra de är för pengarna. Glöm allt snack om att det inte finns delar. (som du inte behöver för den håller)

Billjud kan jag inget om. Jag sjunger själv.hmm

åfan, hur vet du allt detta, chansning eller har du testat själv? och hur mkt tror du att du ger efter man höjt laddtrycket och satt dit kulprylen?

Chevrolet Van G20 "Kung Bussen" (1989)
caromania Forummoderator
18 augusti 2007 · 9 296 Inlägg

robzters inlägg kan du helt bortse ifrån. Han vet förmodligen ingenting om bilen ifråga egentligen utan har som så många andra gått på det skitsnack som svenska motortidningar pysslat med i mååånga år.
Jag hade en 620 ti som jag körde trimmad enligt ovan och HÅRT under 10.000 mil och nästan 8år. Jag har stekt många T4or, T5or, 9-3 och 9-5 aero... Ingenting gick sönder utom ett handtag till bakdörren (och på det handtaget står det Honda:rolleyes:) Har kompisar med Mercor och V70ior och SAABar. Herregud. Vilka verkstadsbesök de gjort under den tiden jag bara åkt och åkt och åkt...
Om vi ni pratar effekt så ger motorn i original 197hk 240nm. Modellerna efter 96 (som inte har fördelare på yttre kammen) ger lite mindre, men det står 197 i pappret. Detta beror på att tändningen är något senare än med fördelar-modellerna.
Om man höjer laddet med kulventil så får man kanske 200 ärliga hästar. Däremot blir vridet myyycket bättre eftersom den laddar fullt direkt vid 2100rpm. Om man kombinerar med bra placerat filter och "de-cat"(olagligt) +2,5 tum hela vägen så kan det ge 220-230hk. Byta IC innebär mer jobb men då kommer effekten kanske upp i 240hk. Eftersom en bil i Sverige garanterat har AC så blir det ganska trångt. Många bilar i england rullar med 260hk med hjälp av byta av turbo från T25 till T28. En rejäl downpipe är också att föredra då.

Om du ska köpa en 620ti: Se till att få en oskruvad! Om den redan är skruvad så är ju risken att nån dragit upp laddet till 1bar och då håller den inte! Min hade gått 2000mil när jag köpte den. Den man kan köpa idag har gått minst 10.000mil.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
trippelturbo Trucker
22 oktober 2008 · 2 710 Inlägg

Lånar tråden lite om de går bra..

Mkt snack om denna bil verkar det som. Rekomenderas den eller inte?? Vet att det är samma delar som till Honda Accord vilket är lätta att få tag på. Men hur är dom att mecka me ??

Fart missbrukare
caromania Forummoderator
22 oktober 2008 · 9 296 Inlägg

Du behöver inte köpa delar till Honda Accord, alla delar (samma delar) finns hos Mekonomen etc. Sök på bilmärke -> Rover 620ti så hittar du.
Det är inte Hondamotor i den utan en Rovermotor. Konstruktionen är gammal och den är lättmekad. På bilar nyare än 97 så är allt bättre enkelt uttryckt då de gjorde liten ansiktislyftning då. Främre skivorna är tyvärr knepigare att byta på 97-99.

Svaga punkter: Difflager, generator (kolla att kontrollampan fungerar) handbroms. Ladda inte mer än 0.85 bar.

Läs igen allt "snack" så får du svar på de flesta frågorna.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
CruiZin Hemlös
16 februari 2011 · 321 Inlägg

Någon som har mer information om Rover 620 ti? Eller något annat att tillägga som kan vara  bra att veta? smile

Turboladdad gräsklippare i ratrod stuk ;) Mer bilder i fotoalbumet.
Dock är den ur funktion nu. Inväntar motorbyte. Suzuki Bandit 600cc...
STIGA BANDIT!
caromania Forummoderator
16 februari 2011 · 9 296 Inlägg

Nej det jag skrev tidigare stämmer ganska bra. Nu har de gått längre och det betyder mer slitage på allt egentligen.

Det är absolut inte lika nyttigt att plåga en 620 turbo som tex en Volvo 940 turbo. Jag skulle inte rekommendera bilen om man är ute efter att busköra, trimma etc. Om man däremot är ute efter en bil med mycket utrustning och med hyfsat pulver redan från start så är det bara att köra. Kvaliteten är hög och  det är en betydligt mer pålitlig bil än 200/400 som har Rovers lilla K-motor. T-serien är en gammal järnspis som bara går och går och går, så länge den sköts om med service.

Som vägvagn är den okej. Den har inte speciellt rolig väghållning utan det märks att det är en bil framtagen för 40plussare som åker till och från kontoret. Diffbromsen är däremot fenomenal, mycket bättre än nutida anti-spinnsystem. Det är torsendiff vilket betyder att som vinterbil är den helt otrolig.

Vad undrar du?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Rover_fredde
23 mars 2011 · 8 Inlägg

Tänkte låna tråden lite..
Har en rover 620ti helt original (vad jag vet), tänkte höra om man kan kolla på något sett att den är det.
sedan tänkte jag passa på att fråga vart man kan köpa avgasystem och Sportluftfilter som passar bra

För övrigt så är det en 95a 12000 mil
tack på förhand

Senast redigerat av Rover_fredde (23 mars 2011)

Rover 620ti (1998)
caromania Forummoderator
24 mars 2011 · 9 296 Inlägg

Jag köpte detta till min 820, klockrent från denna firma. Tror det kostade £30 i frakt. Rostfritt för runt 4k levererat och klart.

http://cgi.ebay.co.uk/ROVER-620-TURBO-M … 4398856f79

Sedan är ett K&N panelfilter en bra början, så slipper du bygga skärm för filtret och flytta batteriet.

Mekanisk boostcontroller är ett måste på dessa, och en bra mätare så du ser vad som händer. Din har ju fölrdelare vilket är bra, den har lite tidigare tändning och har lite fler "äkta" pållar än en senare.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Rover_fredde
24 mars 2011 · 8 Inlägg

Tack för tipset men vart köper man boostcontroller?

Rover 620ti (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang