Svajande laddtryck!

A4Franke
17 augusti 2007 · 11 Inlägg

Har problem med min A41.8t svajande ladd... , har läst att flera verkar ha liknande problem, men jag har inte sett någonstans vad felet troligen är.
bilen är chippad och ibland skenar laddtrycket i väg upp mot 1.5 bar. Den bryter givetvis för att sedan stiga till ca 1.1-1.2 bar

men den håller inte konstant ladd utan svajar lite även mellan ca 1-1.2 bar
har bytt dump, Även bytt magnetventil. Funderar på om det är något läckage till IC.n
Men tycker att om det är det så borde jag inte få upp det laddtrycket. Eller om min LMM ev är kass! Snälla måste få något svar är trött på att gunga mig fram

Obey the Hoffmeister!
Fredrik-79
17 augusti 2007 · 2 164 Inlägg

WG klockan/membrandosan är de troligen som är slapp.
Testa att byt den till en nyare eller byt fjäder i den.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
A4Franke
18 augusti 2007 · 11 Inlägg

Bytt Wastegate till en ny för ca 1 månad sen... det som jag kan tänka mig i så fall är att orginalen är för klen, den är spänd som den ska grundladdet ligger på 0.4 bar.

Hur byter man fjäder i en sån, dom är ju pressade i hop, inte öppningsbara?

Senast redigerat av A4Franke (18 augusti 2007)

Obey the Hoffmeister!
Fimpha
18 augusti 2007 · 557 Inlägg

Har du en ventil där du kan höja/sänka laddtrycket på? isf kan det vara det som spökar. Har nämnligen samma problem med min 940, skenar galet för mkt.

//Jerry
A4Franke
18 augusti 2007 · 11 Inlägg

Fimpha skrev:
Har du en ventil där du kan höja/sänka laddtrycket på? isf kan det vara det som spökar. Har nämnligen samma problem med min 940, skenar galet för mkt.

Nej jag har ingen ventil, jag ställer på wastegaten. har blivit lite bättre sen jag satte på orginalfilter, har hört att det tydligen inte ska vara bra att det sitter ett öppet filter direkt på LMM. Utan det ska  gärna vara en bit rör innan den. Ska även ta och kolla alla vacuum slangar.

Obey the Hoffmeister!
Pastorn
18 augusti 2007 · 141 Inlägg

A4Franke skrev:

Fimpha skrev:
Har du en ventil där du kan höja/sänka laddtrycket på? isf kan det vara det som spökar. Har nämnligen samma problem med min 940, skenar galet för mkt.

Nej jag har ingen ventil, jag ställer på wastegaten. har blivit lite bättre sen jag satte på orginalfilter, har hört att det tydligen inte ska vara bra att det sitter ett öppet filter direkt på LMM. Utan det ska  gärna vara en bit rör innan den. Ska även ta och kolla alla vacuum slangar.

Ska helst vara ca 30 cm rör innan lmm

Bmw 325 e36 Turbo
A4Franke
24 augusti 2007 · 11 Inlägg

Har bytt ut sport luftfiltret mot orginal nu, men den går ännu inte helt bra. Ska ta och kolla slangen till spjällhuset. Har fått för mig att det kan vara den som läcker....

Obey the Hoffmeister!
t0bias
25 augusti 2007 · 134 Inlägg

Jag har typ samma problem, drar jag på ordentligt i växlarna sedan lägger över till en högre växel och trycker gasen i botten så går mätaren upp och slår i 1.5bar sedan lägger den sig rätt så stadigt på 1.2 där den skall ligga.

aldrig sätt detta som ett problem är de det? ;P

/t0bias
BMW 118d "Tjejens" (2008)
moffegrev
25 augusti 2007 · 228 Inlägg

nej det finns ju alltid peak på laddet o sedan hold..

RäZeR Matte hittar rätt i år.
familjeräzer på heltid
Saab 9-5 "aero" (2001)
Petrol_Junkie
14 maj 2008 · 13 Inlägg

t0bias skrev:
Jag har typ samma problem, drar jag på ordentligt i växlarna sedan lägger över till en högre växel och trycker gasen i botten så går mätaren upp och slår i 1.5bar sedan lägger den sig rätt så stadigt på 1.2 där den skall ligga.

aldrig sätt detta som ett problem är de det? ;P

Min saab 9000 2,3t gjorde likadant... en teori om varför är att på högre växlar i typ 90, full gas, så fläskar den på med så mycket soppa så den peakar upp högre, för att sedan stabilisera.

---------------(P)etrol-(J)unkie-------------------

Datsun 280zx "Red Sun Riding" (1981)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang