Volvo 850 ABSEN låter vid start(löst)

zurre
19 augusti 2007 · 105 Inlägg

Hejsan.

Varit och tittat på en bil jag fastnade för. Det är en Volvo 850 93a.  Enda problemet jag hittade på den var att ABSsen lätt när man startade den och kom upp i runt 20-30 km/h. Då sa ägaren, det är bara att trycka bromsen lite lätt så slutar det, och det gjorde jag..

Så någon som har nån effarenhet av vad som kan vara fel?  Vad tycker in ska man våga ta bilen?  Ljudet som låter kommer ifrån motorrummet och det låter högt. Inget gnisslande ljud eller nått ifrån bromsar utan det är nån elektronik/givare som låter tror jag själv.. Som sagt nån som har en anning?


Jätte tacksam om någon kunnig skriver snabbt då det är akut om man ska köpa eller inte  smile

Mvh Andreas.

Senast redigerat av zurre (22 augusti 2007)

Dialbo
19 augusti 2007 · 124 Inlägg

Det kan vara självkontroll av ABSen. Alltså att bilen själv gör en kontroll vid 30 km/h.

J-FORSGREN Dä ä bare o åk
19 augusti 2007 · 798 Inlägg

Dialbo har helt rätt det är abs:en som gör en självkontroll efter varje starta då du passerar ca 30km/h.

Men du behöver inte trycka till på bromsen lr något som han sa bara att köra på som vanligt.

Senast redigerat av racing-jimpa (19 augusti 2007)

zurre
19 augusti 2007 · 105 Inlägg

racing-jimpa skrev:
Dialbo har helt rätt det är abs:en som gör en självkontroll efter varje starta då du passerar ca 30km/h.

Men du behöver inte trycka till på bromsen lr något som han sa bara att köra på som vanligt.

Tack för snabba svar.

Jo det va det säljarna också sa, men ska det låta när det görs? Vi i familjen har tidigare haft flertal volvo med ABS system och inga av dem har låtit. Ljudet är lite obeskrivligt men som sagt inget gnisselljud eller sånt det är nått som pumpasladdas eller nått...

Bebben Legitimerad besserwisser
19 augusti 2007 · 921 Inlägg

Har en Volvo 850 -95 som också gör en självkontroll/aktiveras när man passerar ca 30, men det låter mer som ett kort skrapande.. inget som "pumpladdas".

Marlboroman
19 augusti 2007 · 8 234 Inlägg

Det där ljudet uppstår av abs'ens självtest. Är så på alla 850is. Det är en grej man får leva med bara.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
zurre
19 augusti 2007 · 105 Inlägg

Marlboroman skrev:
Det där ljudet uppstår av abs'ens självtest. Är så på alla 850is. Det är en grej man får leva med bara.

Jag tror inte det här är rätt. För idag när jag var ute och körde så det är verkligen som den pumpar något. Ibörjan trodde jag det var bara vid uppstart men det här kommer flera gånger om man kör en längre tur. ( mycket broms )

Min tanke är att tex det är dåligt vakumtryck i bromsen så den vill pumpa upp det när det blir för lågt. För när den gör det här så man känner verkligen i bromsen hur den blir stenhård och bara vibrerar sen vips så slutar det efter 5 sekunder och bilen fungerar felfritt.. Värt att nämna är att mina bromskivor/belägg är rätt slitna om det har någon betydelse..

Mvh Andreas.

Marlboroman
19 augusti 2007 · 8 234 Inlägg

zurre skrev:

Marlboroman skrev:
Det där ljudet uppstår av abs'ens självtest. Är så på alla 850is. Det är en grej man får leva med bara.

Jag tror inte det här är rätt. För idag när jag var ute och körde så det är verkligen som den pumpar något. Ibörjan trodde jag det var bara vid uppstart men det här kommer flera gånger om man kör en längre tur. ( mycket broms )

Pedalen vibrerar och blir stum när du bromsar hårt? Det är fullt normalt på en bil med abs. Vibrationerna i pedalen blir en bieffekt från när pumpen reglerar trycket i bromsarna.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
zurre
20 augusti 2007 · 105 Inlägg

Marlboroman skrev:

zurre skrev:

Marlboroman skrev:
Det där ljudet uppstår av abs'ens självtest. Är så på alla 850is. Det är en grej man får leva med bara.

Jag tror inte det här är rätt. För idag när jag var ute och körde så det är verkligen som den pumpar något. Ibörjan trodde jag det var bara vid uppstart men det här kommer flera gånger om man kör en längre tur. ( mycket broms )

Pedalen vibrerar och blir stum när du bromsar hårt? Det är fullt normalt på en bil med abs. Vibrationerna i pedalen blir en bieffekt från när pumpen reglerar trycket i bromsarna.

Okej. Jo den blir stum när det uppstår. Men som jag sa tidigare så blir det här flera gånger per körning.  Trodde först det bara var vid uppstart men det händer rätt ofta utan du stängt av .

Karl_Kravall Golfare
20 augusti 2007 · 164 Inlägg

vi hade likande strul med våran 850 96:a,
Abs lampan lös till under körning och bromsarna blir lite "speciella" wink

trodde först de va nån givare men icke, en på volvo som farsan snacka med sa att dom haft lite strul med boxen..den kostar några tusenlappar att köpa..
kommer inte ihåg nån siffra, 2-3 kanske..

dock har ja aldrig hört eller vart med om att bilen skall "låta" å tröga för att testa absén varje gång vid uppstart eller körning?
nytt isåfall..

Senast redigerat av Karl_Kravall (20 augusti 2007)

zurre
22 augusti 2007 · 105 Inlägg

Pratade idag med en volvo meck. Han sa att nått kugghjul kunde gått eller givarna runt om däcken som det är fel på.  Så helt klart är något fel..

Ska självklart titta efter. Och Karl_Kravall den styrboxen du syftar på den är bytt redan så den bör vara hel..
Och jag undrade också varför inte min crusing kontroll fungerade och det ska tydligen också gå via givarna runt om däcken så det verkar vara helt klart där felet är...
Hoppas på tur.

Men om nån annan kommer på nått vettigt tips eller nått så skriv

mvh Andreas.



EDIT. Nu funkar absen utan problem.  Inga missljud . Fick tag på en servicebok där allt stog hur man felsökte och fick fram att högerbak som va problem, drog ut givaren och rengjorde allt monterade tillbaka and its works smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang