Lackerare/Rekondare -lackskarv

Blurre
20 augusti 2007 · 45 Inlägg

Har blästrat och lackat främst i skärmkanter på bilen. Huven var väldigt angripen av stenskott så hela huven lackades ca 2dm längst fram. Nu är det självklart en kant där maskeringen setat. Hur gör jag för att få bort så mycket som möjligt utav den? Går det att få bort med en riktig rubbing och vaxning eller skall man gå fram lite lätt med ett väldigt fint våtslippapper?

Hur länge skall man vänta innan man börjar vaxa nylackerade ytor?

Senast redigerat av Blurre (20 augusti 2007)

bokia
20 augusti 2007 · 172 Inlägg

andvänd rubbing.sen ser du hur mycket du behöver gnida på.ta trassel och ganska fin rubbing.

Blurre
20 augusti 2007 · 45 Inlägg

Är amatörlackat, men hade man vetat mer hur det skulle bli hade vi självklart lagt skarvarna på bättre sätt... Är det förresten värt att lägga pengar på en riktig rekondering eller blir det nästan lika bra om man köper bra grejjer och gnuggar noga själv? Är så pass stor skillnad i blänkande mellan nylackerade och gamla områdena och att lacken blev så jäkla fin i nyskick.
http://img224.imageshack.us/img224/3827/dsc0002hv7.jpg
http://img224.imageshack.us/img224/989/dsc0004sk9.jpg
http://img131.imageshack.us/img131/407/dsc0011ah6.jpg

ameste
21 augusti 2007 · 1 Inlägg

Riktigt fint våtslippapper, och var försiktigt. Bara så att kanten inte "står upp" så att säga.
Sen är det bara att polera, hemskt gärna med rubbing först, akta klarlacken bara. Sen ngt bra vax, över hela bilen då.
Och sist ngt högblankt vax, för att få hela bilen att glänsa som den ska göra. smile

Men hela tiden, var försiktig med rubbing och slip-papper, klarlacken tar gärna stryck om man kör för mycket. Och om du ska köra med maskin se till att du inte bränner lacken också. smile

MTR
21 augusti 2007 · 341 Inlägg

En liten guide om hur man får "osynliga" lackskarvar:


http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2802.0

Volvo 360 GL "Ljudbil" (1986)
Blurre
2 september 2007 · 45 Inlägg

Har införskaffat några flaskor ur Sonax extreme-serien som snart skall gnuggas på.
Den funderingen jag har nu är om det blir bättre om jag går över hela bilen med rubbingen (Sonax polish+wax3 för kraftigt nedgångna ytor, vilket jag uppfattade som typ rubbing) eller om det bara blir massa onödingt gnuggande då bilen inte är kraftigt nedgången och istället bara använder den vid skarvar och vid någon djupare repa och sedan tar övriga bilen med polishen.

Sen hårdvaxet, läste att man innnan vinterna med fördel kan lägga på 2 lager hårdvax mot vägsaltet med 4-5timmars mellanrum. Då funderar jag, blir det bättre glans i lacken om jag lägger på ett extra lager eller är det bara för att det skall skydda bättre mot vägsaltet?

PoulZen
2 september 2007 · 772 Inlägg

Om det är en vass lackskarv så hade jag nog våtslipat litet först.. är det mest
klarlack som spridit sig över den gamla lacken oxå så går det mesta bort med
rubbing..
Du behöver inte lämna in bilen till en rekondfirma, men oftast så har dom bättre
medel och maskiner.. (jobbar själv som rekondare) och självklart så behöver
dom ju inte göra hela bilen eftersom det kan bli ganska dyrt, be dom göra bara dom
ställena som du lackat, och gör resten av bilen själv.. smile

Och det med att lägga på flera lager med hårdvax eller vilket vax som helst funkar inte..
För att när du lägger på ett vax och sen vill lägga på ett lager till så löser du bara upp
det första lagret du lade.. så det är bara onödigt jobb att lägga flera ggr, för det blir inte
bättre av det, det blir ingen djupare glans eller så.. i såna fall så ska du lämna in den
för lackförsegling, då får du bättre hållbarhet på glansen och lättare att hålla bilen ren.
Åk till en rekondare och fråga om dom har den nya Nano-tekniken, den är riktigt kanon
tycker jag själv då.. smile

Eller lämna in den till mig om du har vägarna förbi växjö. smile

Speedman Bilvårdsexpert
2 september 2007 · 663 Inlägg

Där har du tyvärr att göra en lång tid framöver!
Hade jag varit dig så hade man våtslipat/torrslipat lackskarvarna och den yta som är nylackerad och lackera om alltihop igen. Låter jobbigt, och är det också. Men lovar att det spar tid om man vill ha det bra. Det räcker du lackera om klarlacken om man inte slipar igenom klarlacken någonstans!

Nybörjarfelet man gör är att man maskera snålt där man ska lackera för att inte få färgstoft på alltför stort område. Problemet är bara att då får man en stor lackkant istället.
Maskera om och lackera så du har tillräckligt med stor yta för att kunna "duscha" ut sista varvet klarlack.
Finns en hel del tips till att tänka på, men vill tyvärr inte ge för många då jag lever på att utföra sådana jobb i företaget(spot-repair).

Här är några bilder på en Escort cosworth på tröskelbreddaren hur jag menar och hur resultatet kan se ut:
http://i173.photobucket.com/albums/w78/Bilpedanten/P8010172.jpg
Här plastlagad och lackerad.
http://i173.photobucket.com/albums/w78/Bilpedanten/P8020182.jpg
Pilen visar lackskarven.
http://i173.photobucket.com/albums/w78/Bilpedanten/P8020183.jpg
Och här är lackskarven utpolerad. Kunden såg den inte ens när han låg på knäna och letade i alal möjliga vinklar.
http://i173.photobucket.com/albums/w78/Bilpedanten/P8020185.jpg
Tröskeln på denna sidan. Tyvärr mörk bild, men men.
http://i173.photobucket.com/albums/w78/Bilpedanten/P8030214-1.jpg

Senast redigerat av Speedman (2 september 2007)

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com
Chrysler Pt cruiser "Bilpedantens lånebil" (2001)
Crazygreek Billackerare
2 september 2007 · 365 Inlägg

jag är lackerare...ja orkar inte läsa allt som alla skrivit..men jag kan ju säga så här..eftersom du har färg + klarlack över hela ytan du gjort så kan du glömma o få de till en jämn fin yta..de kommer alltid o vara en "nivå skillnad" mellan de nya o gamla lacken...du skulle använt en "skarv spray" som många "hemma fixare" kan använda lätt o smidigt...du skulle skarv sprayat på klarlackens kant mot de gamla så hade du kunnat polera ut de med fin polish..o då hade de inte i närheten synts lika mycket som nu..plus de som nån annan sa såg jag e att du skulle vikt en "bred tejp" på mitten för att få en mjukare kant...o en annan grej oxå..du skulle polerat upp allt innan du lackade för de e betydligt enklare o göra en sån här grejj om du har fina ytor o arbeta med..hoppas du förstår mej?? fråga annars om de e nåt smile lycka till !!

Honda The Power Of Dreams
www.alexautoservice.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang