Tips till vinter bil för 5000kr klassen? Bakhjulsdriven!

MatteR Sänk bensinskatten!
22 augusti 2007 · 182 Inlägg

Är lite sugen på att köpa en vinterbil och ställa v40n i garage hela vintern för att slippa rost och dyligt.
Men vad ska man köpa för vinterbil? Varit lite sugen på en 340/360 mest för att dem är fula:P
Vill ha en bil som endast är bruksbil. Och helst ska den inte dra flera liter milen i soppa heller.
Någon som vet någon bra annons man kan kolla på? Enda som är måste är att den är besiktigag vintern ut och gärna skattad. Och naturligvis bakhjulsdriven. Vad ska man annars med vinterbil till?!

/MatteR
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
22 augusti 2007 · 5 753 Inlägg

vore jag du skulle jag ta och kolla på nån sierra, mkt roliga bilar och absolut på vintern, tar väll inte så förbaskat med soppa heller om dom är hyffsat sjysst i motorn, mkt bil för pengarna... och visst jag har en sierra så det är lätt för mig att säga det jag sa, men  skulle jag inte ha en sierra så skulle jag säga samma sak endå smile


sjukt roliga på vintern! men visst det är ju en 340/360 med säkert men dom är ju så grymt fula *ryser* smile


eller nån skabbig bmw e30, är också rätt roliga bilar, rekomenderar en sån med, men dom står ju lite högre i värde än en sierra eller 340/360, men det går nog att få tag på en sån med för din budget smile

Senast redigerat av _Glenne_ (22 augusti 2007)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
MatteR Sänk bensinskatten!
22 augusti 2007 · 182 Inlägg

_Glenne_ skrev:
vore jag du skulle jag ta och kolla på nån sierra, mkt roliga bilar och absolut på vintern, tar väll inte så förbaskat med soppa heller om dom är hyffsat sjysst i motorn, mkt bil för pengarna... och visst jag har en sierra så det är lätt för mig att säga det jag sa, men  skulle jag inte ha en sierra så skulle jag säga samma sak endå smile


sjukt roliga på vintern! men visst det är ju en 340/360 med säkert men dom är ju så grymt fula *ryser* smile


eller nån skabbig bmw e30, är också rätt roliga bilar, rekomenderar en sån med, men dom står ju lite högre i värde än en sierra eller 340/360, men det går nog att få tag på en sån med för din budget smile

Jo har kollat lite på sierra faktistk. Och den kan ju inte vara så dyra i försäkring heller. Får nog gå igenom blocket imorrn tongue

/MatteR
xorox_88 Smack that ass!!
22 augusti 2007 · 2 953 Inlägg

ta en 340 eller 360 för dom gör de inte nått om dom inte skulle överleva en vinter

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet
Volvo Amazon "It came from the swamp" (1965)
Volvo 242 DL "fd LowLife" (1982)
Team-Adolfsson Gödseldräng
22 augusti 2007 · 4 529 Inlägg

min bmw ? du får den billigt motorn går bra men rosten finns  sad

Volvotjej84 helt galen
22 augusti 2007 · 388 Inlägg

Köp en 240 eller 740. Det är bakhjulsdrift, bra värme i bilarna på vintern. Dricker runt 0.8 - litern och om man sladdar för mycket o bucklar en dörr så sparkar man ut bucklan igen om man ids sen fortsätter man sladda... Finns inget roligare...

Varför åka fort när man kan åka brett?
Ejan
22 augusti 2007 · 648 Inlägg

volvo 360 är bra grejer :-P  har en 85a GLS som jag sladdat runt 2vintrar med ..tål mycket spö kan jag säga + att man åker bekvämt på längre turer..men försök få tag i en med insprutning om det går..förgasarmotorerna vill gärna ha en rejäl slurk om man tuktar ;-)

men fick ner den på 0.68 på långfärd :-) så visst går det att få till förbrukningen på en förgasar 360 också...men tukta då är man uppe på 1.3 iaf

ronne
22 augusti 2007 · 796 Inlägg

Volvotjej84 skrev:
Köp en 240 eller 740. Det är bakhjulsdrift, bra värme i bilarna på vintern. Dricker runt 0.8 - litern och om man sladdar för mycket o bucklar en dörr så sparkar man ut bucklan igen om man ids sen fortsätter man sladda... Finns inget roligare...

haha runt 0.8 lär den  ju inte dra om man ska leka snarare 1.5 l milen

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.
golf88
22 augusti 2007 · 956 Inlägg

jaa 360 är ju inte dyra på nå vis...annrs är ju ascona b roliga bilar

eldus veldus
Audi A6 (2017)
Woogensea Volvoturbo For Life
22 augusti 2007 · 366 Inlägg

Volvotjej84 skrev:
Köp en 240 eller 740. Det är bakhjulsdrift, bra värme i bilarna på vintern. Dricker runt 0.8 - litern och om man sladdar för mycket o bucklar en dörr så sparkar man ut bucklan igen om man ids sen fortsätter man sladda... Finns inget roligare...

Haha!! 0.8 liter milen?! E du säker på att du åker 740 å inte nån liten corolla elle nåt? Som sades ovan, 1.5 får man nog räkna rätt lätt me.....

En gång Volvo, Alltid Volvo
Volvo V70N T5 "Silverpilen" (2001)
nosferato
22 augusti 2007 · 439 Inlägg

Woogensea skrev:

Volvotjej84 skrev:
Köp en 240 eller 740. Det är bakhjulsdrift, bra värme i bilarna på vintern. Dricker runt 0.8 - litern och om man sladdar för mycket o bucklar en dörr så sparkar man ut bucklan igen om man ids sen fortsätter man sladda... Finns inget roligare...

Haha!! 0.8 liter milen?! E du säker på att du åker 740 å inte nån liten corolla elle nåt? Som sades ovan, 1.5 får man nog räkna rätt lätt me.....

ni måste haft tag i nåra häckar,har kört x antal förgasarvolvo på 0,8 l milen......verkar som d e mycke folk utan erfarenhet här...

kolla på rekord me....

old,low and slow....
Wezzli Sidledesförare
22 augusti 2007 · 268 Inlägg

Volvo 240

Fördelar:
Bra värme
Äldre modeller utan servo upplevs ha/har större styrvinkel
Nyare modeller med servo går att ratta med lillfingret
Skön väghållning både framåt och sidledes
Billigt inköpspris och reservdelspris

Nackdelar:
Vikt och dess påverkan på fästet
Äldre förgasarmotorer kan dra mycket bensin
Fjantiga reservhjulsbaljor som sticker ner och blockerar snösprut

Volvo 340/360

Fördelar:
Bra differential, stelsvetsning onödig
Liten, lätt och känns hyfsat balanserad
Bensinsnål

Nackdelar:
Båtkänsla
Dålig sittställning
Inte tight växelföring pga. växellådsplacering

Volvo 740

Fördelar:
Bra värme
Styrleden är placerad lite annars, vilket ger större maximal styrvinkel trots servo
Inga nedstickande extrahjulsbaljor som blockerar snösprutet
Skön väghållning både framåt och sidledes

Nackdelar:
Vikt och dess påverkan på fästet
Dålig sittställning

Senast redigerat av Wezzli (22 augusti 2007)

Man vet aldrig, före man vet
Karlzzon The One Evolution
22 augusti 2007 · 1 627 Inlägg

nosferato skrev:

Woogensea skrev:

Volvotjej84 skrev:
Köp en 240 eller 740. Det är bakhjulsdrift, bra värme i bilarna på vintern. Dricker runt 0.8 - litern och om man sladdar för mycket o bucklar en dörr så sparkar man ut bucklan igen om man ids sen fortsätter man sladda... Finns inget roligare...

Haha!! 0.8 liter milen?! E du säker på att du åker 740 å inte nån liten corolla elle nåt? Som sades ovan, 1.5 får man nog räkna rätt lätt me.....

ni måste haft tag i nåra häckar,har kört x antal förgasarvolvo på 0,8 l milen......verkar som d e mycke folk utan erfarenhet här...

kolla på rekord me....

Har en 240 lite trimmad förgasare den går nog runt litern ungefär

Fäll ner pungen och landa
volvobenz
22 augusti 2007 · 61 Inlägg

Toyota starlet helt klart smile

_MaCCe_ Majestas
22 augusti 2007 · 1 319 Inlägg

jag kan berätta varför jag gillar sierran... skön att åka i, ser bättre ut en volvo 740 och 240.. ca 120 hk räcker gott och väl i vinter, bra värme oxå. drar mellan 0,65 0.9 beronde på hur tung höger foten är tongue

Team VeboTrim
Ford Sierra Laser M30b35 Turbo "The Senior six" (1986)
decib3L Körv
22 augusti 2007 · 3 535 Inlägg

Eller en nissan micra? hahaha..

Truckdriving Man
Tuffhaggman
22 augusti 2007 · 864 Inlägg

360 är väl ändå framhjulsdriven?

Wanegardh Asgammal medlem.
22 augusti 2007 · 2 246 Inlägg

Tuffhaggman skrev:
360 är väl ändå framhjulsdriven?

nej

_MaCCe_ Majestas
22 augusti 2007 · 1 319 Inlägg

decib3L skrev:
Eller en nissan micra? hahaha..

Är dom bakhjulsdrivna ?? dom äldre isf ??!

Team VeboTrim
Ford Sierra Laser M30b35 Turbo "The Senior six" (1986)
Wezzli Sidledesförare
22 augusti 2007 · 268 Inlägg

Tuffhaggman skrev:
360 är väl ändå framhjulsdriven?

400-serien är framhjulsdriven

Man vet aldrig, före man vet
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang