lackförsegla ny bil?

bazzsoli
26 augusti 2007 · 8 Inlägg

Tjenare! Första inlägget här och vill passa på att tacka för ett fint forum smile
Som rubriken lyder.. På tisdag så ska jag hämta ut min helt nya S60. Svart metallic som jag gärna vill försöka hålla så fin som möjligt.
Bör man lackförsegla hos mr.Cap eller Ditec direkt eller hur är det igentligen med lacken på helt nya bilar.
mvh Bazzsoli

good_year
26 augusti 2007 · 755 Inlägg

lack försegla den.. direkt..

kyzen
26 augusti 2007 · 88 Inlägg

enligt vad jag har hört så ska dom lackförseglas innan man börjar tvätta o ha sig med dom direkt när dom är ny.. så gjorde jag på min förra nya bil o de blev bra smile Får snart en ny bil till o blir samma med den, lämnar in den direkt när den kommer...

Volvo V50 1.6D Summum Start/Stop MY10
MissLazer
27 augusti 2007 · 68 Inlägg

Har för mej att ja läst någonstans på jobbet att garantierna på lacken inte gäller om man förseglar en ny bil direkt... Lär kolla upp de igen

I don´t care what people say, I just do it anyway
Mr.TDI ´76
27 augusti 2007 · 82 Inlägg

Lämna in den direkt du, har lackförseglat många nya bilar på jobbet innan leverans till kund.

-Rickard-
28 augusti 2007 · 302 Inlägg

Ditec avrådde mig från att lackförsegla direkt, lacken måste härda 3-6 månader innan på en ny bil. Vid lackförsegling polleras bilen oavsett om den är ny eller inte. Står även någon i min bruks. anv. just gällande lacken när den är ny att man inte skall pollera osv.

MissLazer
28 augusti 2007 · 68 Inlägg

9-3 SS cab skrev:
Ditec avrådde mig från att lackförsegla direkt, lacken måste härda 3-6 månader innan på en ny bil. Vid lackförsegling polleras bilen oavsett om den är ny eller inte. Står även någon i min bruks. anv. just gällande lacken när den är ny att man inte skall pollera osv.

E samma här, kollade upp de idag va som gällde och dom rekomenderade inte att lackförsegla bilen när den e spritt ny p.g.a härdningen

I don´t care what people say, I just do it anyway
FreddeK
28 augusti 2007 ·

Precis man ska inte lackförsegla en ny bil om den poleras....lacken måste härda och det kan ta upp till ett år...låter sjukt men så er e

kyzen
28 augusti 2007 · 88 Inlägg

möjligt att de är så men de brukar gå bra, och blankt o fint blir de! smile sen om de påverkar nått i längden de vet jag inte men man har ju inte en bil så länge så smile

Volvo V50 1.6D Summum Start/Stop MY10
Mr.TDI ´76
28 augusti 2007 · 82 Inlägg

9-3 SS cab skrev:
Ditec avrådde mig från att lackförsegla direkt, lacken måste härda 3-6 månader innan på en ny bil. Vid lackförsegling polleras bilen oavsett om den är ny eller inte. Står även någon i min bruks. anv. just gällande lacken när den är ny att man inte skall pollera osv.

Hmm, våran lokala Ditec rekondare gör lackförseglingar direkt på nya bilar, då vi lämnat flertalet dit med...

Sen finns det olika lackförseglingar, en del polares inte utan stryks bara på i ett tunt lager, låter man det torka in sen är det bara att torka bort det.

chrizz Administratör
28 augusti 2007 · 11 790 Inlägg

Jag som skulle starta en sån här tråd när som helst ju.... mycket bra att det togs upp! smile

Känns ju onödigt att polera en sprollans bil direkt från fabrik, men har man använt bilen så den blivit skitig så har man ju inget val antar jag.

Vad jag hört så ska man lackförsegla direkt efter leverans innan den hunnit bli skitig. Om det är rätt eller fel vet jag inte.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Nazty do i look like i sell DRUGS
28 augusti 2007 · 379 Inlägg

Man ska lackförsegla så snabbt som möjligt. och på nya bilar behöver man oftast inte polera, räcker med vaxning.
Så här går det till:
1: Spolar och Svampar av bilen. (Använder vanlig avfettning och tjäravfettning)
2: Vaxar av bilen.
3: Rengör med sprit.
4: Lägger på Activator med en svamp och låter ligga på i minst 20min o sen torka av den.
5 Lägger på lackskyddet med en svamp och låter ligga minst 2 timmar o sen torka av det.
6: Vaxa innanför dörrarna, vinyla däcken och lister och putsa rutorna mm.
7: Åka hem med sin skinande bil.

// n a z t y l i v e s a w h i t e t r a s h l i f e
D2-Jonsson
28 augusti 2007 · 93 Inlägg

Volvos lackskyddsgaranti upphör omedelbart att gälla om man lägger lackskydd på nya volvobilar... Förutom ditecs lackskydd, för Ditec är så dumma i huvudet att de tar över Volvos lackskyddsgaranti, (vilket Volvo naturligtvis inte har något emot:)!!!) Så händer det något med lacken på din ditec-behandlade bil så är det bara att kontakta ditecs huvudkontor för reklammation!..


Ingen annan riktig bilvårdskonsult skulle rekommendera att lackskydda en ny Volvo bil!

Jag vet bara hur volvos nybilsgarantier gäller, kan inte svära att det är likadant gällande andra bilmärkens garantivillkor...

Men saken e den samma, tar upp till ca 1 år för lacken att "härda", så lackskydda aldrig en ny bil!

TURBO -forever!
Nazty do i look like i sell DRUGS
28 augusti 2007 · 379 Inlägg

D2-Jonsson skrev:
Volvos lackskyddsgaranti upphör omedelbart att gälla om man lägger lackskydd på nya volvobilar... Förutom ditecs lackskydd, för Ditec är så dumma i huvudet att de tar över Volvos lackskyddsgaranti, (vilket Volvo naturligtvis inte har något emot:)!!!) Så händer det något med lacken på din ditec-behandlade bil så är det bara att kontakta ditecs huvudkontor för reklammation!..


Ingen annan riktig bilvårdskonsult skulle rekommendera att lackskydda en ny Volvo bil!

Jag vet bara hur volvos nybilsgarantier gäller, kan inte svära att det är likadant gällande andra bilmärkens garantivillkor...

Men saken e den samma, tar upp till ca 1 år för lacken att "härda", så lackskydda aldrig en ny bil!

Jaja jag har juh bara jobbat som bil recondare i 6 månader så vet nog inte så mycket än då.
men ja har hört att juh snabbar man gör det, desto bättre för lacken.

// n a z t y l i v e s a w h i t e t r a s h l i f e
sik
28 augusti 2007 · 1 072 Inlägg

Att lackförsegla en ny lackad bil har delade meningar. Ditec som många andra tror jag på. Men man ska låta lacken härda ordentligt vilket de flesta är med på då porerna täpps igen så lacken inte kan andas, MEN då kan man använda Caranuba wax som andas. wink Så polering är inte farligt med rätt saker..

MissLazer
28 augusti 2007 · 68 Inlägg

Gör som ni själva vill/tycker/tänker/har hört mm mm, e inte svårare än så big_smile
Ett bra tips är väl att kolla upp de med respektive "vagnfabrikant" eller va ja ska kalla de för å höra va dom har att säga om saken.
Men som några andra skrivit så gäller inte garantin hos volvo, kommer att stå (om de inte redan gör) i service och instruktionsböcker att försegling/konservering inte är att rekomendera då lacken KAN skadas, missfärgas, krackelera bla bla..

I don´t care what people say, I just do it anyway
-Mike- Stolt tvåbarnsfar
28 augusti 2007 · 548 Inlägg

Man behöver inte polera en ny bil! Jobbade som rekondare i många år och då lackförseglade vi många och åter många bilar på rekommendation från försäljare från Volvo bland annat!
Vi använde Lahegas expertprodukter! Bara att tvätta bilen se till så att det inte finns ngn skit i lacken efter transport! Använda Cyclone (maskin med två oscillerande pads) Bara att låta maskinen arbeta inget tryck eller ngt! Torka av! Allt frid och fröjd! Detta hette 37A och 37B då men vet att det kom ngt nytt precis efter att jag slutade som rekondare som yrke!
Eller bara att lägga på ett vax! Ngt skall det ligga där! Tefcar har även de en nybilsbehandling då kompisen har en sådan firma och hos honom står det nya bilar ibland!
Men att polera en ny bil kanske inte är att föredra men behöver du göra detta så skall du inte köpa denna bil! Lycka till

-Mike-
BMW 320i (2003)
D2-Jonsson
28 augusti 2007 · 93 Inlägg

mmm, fast jag har ju bara jobbat som recondare i 8 år...smile

TURBO -forever!
-Mike- Stolt tvåbarnsfar
28 augusti 2007 · 548 Inlägg

D2-Jonsson skrev:
mmm, fast jag har ju bara jobbat som recondare i 8 år...smile

Då tycker jag att vi lyssnar på D2-Jonsson för det låter som han vet vad som gäller!
Kan ha ändrat sig det senaste året/åren! Men en lack skall det väl inte ta sådan tid att härda med de grejerna de har nu för tiden! Men det kanske har ändrats det med nu när de använder de nya färgerna som är vattenbaserade!

-Mike-
BMW 320i (2003)
Antonio
30 augusti 2007 · 36 Inlägg

jag jobbar som rekondare på mr.cap och vi lägger lackskydd på massvis splitt nya bilar. blir kalas bra .. varför inte skydda lacken från början ? dessutom har inte nylack skit bra yta .

four rings to rule them all!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang