Rostfri svetsnippel på gjutjärns grenrör

Nitzer
27 augusti 2007 · 127 Inlägg

Hejsan

Är inne på att köpa ett nytt grenrör som är i gjutjärn och sätta dit en svetsnippel för avgastemperatur som är i rostfritt. Vad för svets ska användas till det? Är det något man får lämna bort till någon svetsare? Går det huvudtaget att svetsa ihop?

Tack på förhand
Ola

AudiS LicensSvetsare
27 augusti 2007 · 280 Inlägg

Jag skulle svetsat det med pinne, blir minst värme då.

För minsta möjliga risk för sprickor bör man förvärma grenröret, svetsa lite, lägga ner det i sågspån eller liknande, svetsa lite, och sen sågspån igen.

Det är dock fortfarande risk att grenröret spricker, och som du säger tror jag inte du ska göra det själv!     

Mvh

Slår man yxan i båten får man ro som fan!
Audi S3 (2000)
Nitzer
27 augusti 2007 · 127 Inlägg

Tack för ditt svar. Nu blir man lite nojig om man ska svetsa dit nipplen. Vill inte har sprickor i grenröret. Men det hade varit bra med avgastemp när man mappar.

Mvh Ola

AudiS LicensSvetsare
27 augusti 2007 · 280 Inlägg

Jag tycker det låter lite väl att köpa ett grenrör och direct borja svetsa i det, och riskera att förstöra det. Kan bli lite bortkastade pengar.    Hur stort hål måste du ha för mätaren?

Slår man yxan i båten får man ro som fan!
Audi S3 (2000)
Nitzer
27 augusti 2007 · 127 Inlägg

Har man ändå av grenröret för byte så vill få dit nipplen för att slippa ta av grenröret en gång till. Jag vet inte hur stort hålet måste vara men här är en bild på sensorn.



http://www.garaget.org/gallery/archive/17746/141435_si5o7u.jpg

Niklas_J
27 augusti 2007 · 152 Inlägg

eller så gängar du ett hål i grenröret och  skaffar en plugg.

Nitzer
27 augusti 2007 · 127 Inlägg

Ja det borde ju fungera. Så långt har jag inte tänkt smile

-Norpan- -= 666 =-
12 januari 2011 · 31 Inlägg

det går att svetsa i gutjärn underlättar om det e nytt annars är det att rekomendera att blästra av det,, jag har svetsat i nipplar i avgashus ett par gånger man svetsar med TIG och finns spec tillsatsmatrial inga konstigheter ingen förvärmning aldrig spruckit...

Volvo 242 T5 600Whp http://www.mtracing.se
Volvo 242 T5 "Svenskprestanda" (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang