Turbo på en volvo 240GL b23 nån idé?

240Rac1ng
27 augusti 2007 · 28 Inlägg

Hej tror ni att det är nån idé att försöka fixa turbo på en volvo 240GL B23, eller kommer det inte att gå att besiktiga den? Blir det dyrt?

Lindberg88
27 augusti 2007 · 1 418 Inlägg

beror helt på årsmodell, saknar din bil katalysator så får du slänga dit tex en b230ft

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
bumpe Lastbilsmekaniker
27 augusti 2007 · 3 878 Inlägg

Hej, köp en 240 som redan har turbo alternativt lägg i en klar turbomotor, mycket smidigare än att turbokonvertera...

Blomsterberg plattsättare!
27 augusti 2007 · 804 Inlägg

89 å uppåt är inte smidigt

Man är inte full förrän man ligger på golvet och måste hålla i sig!!
Medlem
www.pro-racing.se
240Rac1ng
27 augusti 2007 · 28 Inlägg

Det är en 84 utan kat..

Lindberg88
27 augusti 2007 · 1 418 Inlägg

då får du som sagt slänga i en katalysator motor med turbo, tex b230ft

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
Puff_Daddy
1 december 2007 · 88 Inlägg

Lindberg88 skrev:
då får du som sagt slänga i en katalysator motor med turbo, tex b230ft

Förlåt att jag snor tråden men varför måste det vara just med kat? hmm

Limpan
Chevrolet Chevelle Malibu "Classic Estate" (1975)
vw_performance Greve
2 december 2007 · 1 058 Inlägg

Puff_Daddy skrev:

Lindberg88 skrev:
då får du som sagt slänga i en katalysator motor med turbo, tex b230ft

Förlåt att jag snor tråden men varför måste det vara just med kat? hmm

detta är ett sätt från bilprovningens sida att få bort bilar utan kat. därför har dom en regel att bilar äldre än 88 (tror jag) och saknar kat, får byta motor till t.ex. turbomotor som är utrustad med kat. alltså tex från en 940ltt. bilen måste även klara av effekten. mao kan det i vissa fall vara nödvändigt att byta bromsar till turbons dito.

PoLoud =D
Puff_Daddy
2 december 2007 · 88 Inlägg

vw_performance skrev:

Puff_Daddy skrev:

Lindberg88 skrev:
då får du som sagt slänga i en katalysator motor med turbo, tex b230ft

Förlåt att jag snor tråden men varför måste det vara just med kat? hmm

detta är ett sätt från bilprovningens sida att få bort bilar utan kat. därför har dom en regel att bilar äldre än 88 (tror jag) och saknar kat, får byta motor till t.ex. turbomotor som är utrustad med kat. alltså tex från en 940ltt. bilen måste även klara av effekten. mao kan det i vissa fall vara nödvändigt att byta bromsar till turbons dito.

Så du menar då att om jag sätter dit en turbomotor utan kat så går inte bilen idenom yikes

Limpan
Chevrolet Chevelle Malibu "Classic Estate" (1975)
bluelight turboabstinens
3 december 2007 · 442 Inlägg

Puff_Daddy skrev:

vw_performance skrev:

Puff_Daddy skrev:

Förlåt att jag snor tråden men varför måste det vara just med kat? hmm

detta är ett sätt från bilprovningens sida att få bort bilar utan kat. därför har dom en regel att bilar äldre än 88 (tror jag) och saknar kat, får byta motor till t.ex. turbomotor som är utrustad med kat. alltså tex från en 940ltt. bilen måste även klara av effekten. mao kan det i vissa fall vara nödvändigt att byta bromsar till turbons dito.

Så du menar då att om jag sätter dit en turbomotor utan kat så går inte bilen idenom yikes

precis, och varför du inte ska ha katt förstår jag inte, den effekten du mister är knappast märkbar smile

Behöver man regga om bilen till ombyggt fordon om man byter motor till en B23 med turbo, eller räcker det med regbesiktning, eller om dom tar det på vanliga besiktningen? Tveksamt.. Hur blir det med försäkringskostnaderna?

Motorfästen och kabelhärva volvomotorer emellan, är det någon skillnad?

lånar tråden lite med saker som kan vara intressant.

ocertifierad klåpmekare
stockman
3 december 2007 · 24 Inlägg

köp senaste bilsport lr gå in på SFRO:s hemsida där står allt om detta!

Volvo V90 (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang