tappat laddtryk!

Foxxer
8 september 2007 · 133 Inlägg

kan det vara läckage på mer än slangar?

ska ut o mäta vad för dim på slangar jag ska ha så ska jag byta ut så många jag kan. men tycker det e konstigt när det låter som att den tar in tjuvluft men inget händer när jag tar med startgas:(

Jonas
t0bias
8 september 2007 · 134 Inlägg

Det lättaste hade varit om du kopplat in en ordentlig laddtrycks mätare och kollat exakt vad den laddar. Min bil har med tappat laddtryck men jag tror det kan bero på att den snart ska in på service och stiften börjar bli kassa. Den Ladda 1.2bar (vilket somliga tycker är lågt de med för att vara steg 3) när jag köpte den, nu ligger den på 1.0-1.1

Har testat att ladda ner ny hårdvara och kört i bilen men de blir ingen skillnad.

@jonTe

Är det samma tändstift på min bil med?

/t0bias
BMW 118d "Tjejens" (2008)
Intoxicated
8 september 2007 · 100 Inlägg

t0bias skrev:
Det lättaste hade varit om du kopplat in en ordentlig laddtrycks mätare och kollat exakt vad den laddar. Min bil har med tappat laddtryck men jag tror det kan bero på att den snart ska in på service och stiften börjar bli kassa. Den Ladda 1.2bar (vilket somliga tycker är lågt de med för att vara steg 3) när jag köpte den, nu ligger den på 1.0-1.1

Har testat att ladda ner ny hårdvara och kört i bilen men de blir ingen skillnad.

@jonTe

Är det samma tändstift på min bil med?

Hoppas du menar mjukvara?
Mvh T

Foxxer
8 september 2007 · 133 Inlägg

t0bias skrev:
Det lättaste hade varit om du kopplat in en ordentlig laddtrycks mätare och kollat exakt vad den laddar. Min bil har med tappat laddtryck men jag tror det kan bero på att den snart ska in på service och stiften börjar bli kassa. Den Ladda 1.2bar (vilket somliga tycker är lågt de med för att vara steg 3) när jag köpte den, nu ligger den på 1.0-1.1

Har testat att ladda ner ny hårdvara och kört i bilen men de blir ingen skillnad.

@jonTe

Är det samma tändstift på min bil med?

har beställt mätare nu så jag ska koppla in det sen... men jag kan väl säga så att den typ laddar inte mer än orginal om ens det:( ?

nu har jag testat allt jag har fått förslag om och det jag kan tänka mig e att den dra tjuvluft, läcker så att den inte kan bilda rätt laddtryck.... ahh vaF*N jag vet inte... har ni några fler ideér så skriv!


ha det

Jonas
charlz Jaha, vad kostar det den här gången?
9 september 2007 · 64 Inlägg

Har är en bra bild för felsökning. Gjord av jonTe som svarat tidigare i tråden:
http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/21518TTojamt.jpg

För att leta luftläckor är det bara att gå på typ varje slang du kan se tongue Kontrollera alla slangklämmor.. kolla ic's anslutningar så inga slangar är spruckna. Slangen till av'n brukar ge upp efter x antal tusen mil, blir torr och narig.

Lycka till!

Saab 900 "2.0T Nordic" (1997)
Foxxer
9 september 2007 · 133 Inlägg

charlz skrev:
Har är en bra bild för felsökning. Gjord av jonTe som svarat tidigare i tråden:
http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/21518TTojamt.jpg

För att leta luftläckor är det bara att gå på typ varje slang du kan se tongue Kontrollera alla slangklämmor.. kolla ic's anslutningar så inga slangar är spruckna. Slangen till av'n brukar ge upp efter x antal tusen mil, blir torr och narig.

Lycka till!

tack för bilden!

jag ska ut o kolla över alla slangar idag!

Vad står av´n för?

tack för svaren från alla!

hör av mig sen med resultat:Psmile

Jonas
t0bias
9 september 2007 · 134 Inlägg

@Intoxicated

Satt och funderade en stund på vilket de skulle vara så jag drog lott, man kan inte alltid ha tur? wink

Angående byte av tändstift osv, Vad byter dom på 11 tusen milar servicen om man lämnar i bilen på en auk saab verkstad? Har hört att dom byter mer än dom "vanliga" sakerna.

Senast redigerat av t0bias (9 september 2007)

/t0bias
BMW 118d "Tjejens" (2008)
Foxxer
9 september 2007 · 133 Inlägg

nu har jag gått igenom hela motorn o testat med andra delar o det är samma som innan!!!

Nu börjar jag misstänka att det e chippet i säg som inte funkar som det ska. har pratat med bsr tidigare i veckan men de säger att det inte kan vara derras chipp som e kass.

men jag tänker lämna in den för fel sökning iaf till bsr så de får kolla det. det kostar runt 1800-1900kr för sökning efter fel.

tycker ni att jag ska göra det eller ni har andra förslag så skriv gärna det!

mvh

Jonas
t0bias
9 september 2007 · 134 Inlägg

Är det köpt på BSR av dig så ska dem söka igenom det gratis. Ska iaf inte betala dom summorna då det redan är skit dyrt att köpa.

/t0bias
BMW 118d "Tjejens" (2008)
Foxxer
9 september 2007 · 133 Inlägg

jag har inte chipat den uten det e föra ägaren som gjorde det i juni.. jag har alla kvito o papper på det kvar.

mmm det känns lite tråkigt att punga upp de pengarna men vad ska man göra:(

Jonas
fredztha
9 september 2007 · 2 Inlägg

ficksa ett riktigt instrument och kolla alla slangar

fredztha
9 september 2007 · 2 Inlägg

ficksa ett riktigt instrument och kolla alla slangar

Gizmojohan
9 september 2007 · 3 295 Inlägg

testa en annan Avlastningsventil.. kvittrar din bil ifall du släpper gasen??

Foxxer
10 september 2007 · 133 Inlägg

Slave_joe skrev:
testa en annan Avlastningsventil.. kvittrar din bil ifall du släpper gasen??

japp det gör den men inte lika mycket som den gjorde när allt funkade som det skulle!:S

Jonas
Foxxer
10 september 2007 · 133 Inlägg

fredztha skrev:
ficksa ett riktigt instrument och kolla alla slangar

menar du data intrument?? isf har jag redan kollat felkoderna o det vissa inget!

Jonas
jonTe
10 september 2007 · 5 710 Inlägg

t0bias skrev:
@jonTe

Är det samma tändstift på min bil med?

Hmm....njaa är osäker där...
Det kom en ny serie stift som jag inte kan namnet på kring din årsmodell.
Kolla instruktionsboken eller med SAAB för ett säkert svar.

>>Foxxer:

kan man se på en tänd kasset om det e kass eller det e bara att testa ett annat!?

Går inte att se utan provbyte är ett måste.

nu har jag testat allt jag har fått förslag om och det jag kan tänka mig e att den dra tjuvluft, läcker så att den inte kan bilda rätt laddtryck

Startgasmetoden är "sådär".....
För att verkligen testa måste man provtrycka med tryckluft.
Man trycksätter alltså hela systemet från turbo osv med typ 1.5 bars tryck osså letar man med såpvatten.


Vad står av´n för?

AvlastningsVentil.

nu har jag gått igenom hela motorn o testat med andra delar o det är samma som innan!!!

Hela motorn alltså.....det vara inte dåligt!smile
Vad har du gått igenom och vad har du provbytt?

Bilden i tråden kan ses som ett felsökningsschema i prioriterings ordning.
Innan du kan kolla GLT (grundladdtryck) måste du ha en graderad mätare och innan du vet GLT är det t.e.x ingen idé att ens tänka på att testa att byta programvara osv.
Felsökning i rätt ordning och på rätt sätt så kommer du hitta felet. Klarar du det inte själv så får du ta hjälp av en verkstad, BSR elller någon mera kunnig.

MVH Jonas
..............
Foxxer
11 september 2007 · 133 Inlägg

jonTe tack för alla dina svar!

det vi har testat att buta är : DI, magnetventil, mappcensor, slangar,Membrandosa,tändstift,
dump.

blir ingen skilnad på något viss vi gör.

nu har jag beställt tidd hos bsr i halmstad på måndag så de får göra ett test på bilen! Hoppas klart på att de kan finna felet!

mvh

Jonas
Foxxer
11 september 2007 · 133 Inlägg

glömde ju o höra om jag kan ha min orginal saab dump när jag har trimmat bilen?

bilen: saab 900t 2.0 -98 bsr steg 3

det borde väl gå eller dumpen e för klen?

Jonas
jonTe
12 september 2007 · 5 710 Inlägg

Foxxer skrev:
glömde ju o höra om jag kan ha min orginal saab dump när jag har trimmat bilen?

bilen: saab 900t 2.0 -98 bsr steg 3

det borde väl gå eller dumpen e för klen?

Går utmärkt men det kan ju vara lämpligt att kontrollera att den är hel.

MVH Jonas
..............
Foxxer
12 september 2007 · 133 Inlägg

ok tack:)


sitter nu med en turbomätare som jag ska koppla in.

vilken slng ska jag koppla T korset på och vidare in i bilen? är det den slangen som går från dumpen eller?

Jonas
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang