Dumpventil problem!

VolvoS6024T
29 augusti 2007 · 7 Inlägg

Hej på er,

Har en liten fråga om min dumpventil på min nyinköpta Volvo S60 2.4T -01. Inte trimmad ännu då jag vill reda ut detta med dumpen först.
Dumpventilen är en JBR K25.
Det verkar som den släpper ut trycket förtidigt allt för ofta. Dra jag på från stilla-stående funkar det som det ska oftas, men ligger jag i runt 90 och ska gasa upp mot låt säga 160 och trycker plattan i botten så släpper den trycket i turbon så bilen stannar upp i en halv sekund eller någe innan den dra på igen. Så håller den på, så det blir lite ryckigt och den tappar ju lite fart.

Den justerbara skruven som sitter på dumpen är nedskruvad max för att trycka ner kolven innuti, men detta räcker tydligen inte.

Någon som har förslag eller vet åtgärd och ville dela med sig vore jag tacksam.  Är inge höjdare på bilar men men . .

Tack ska ni

VolvoS6024T
29 augusti 2007 · 7 Inlägg

Kan inte se laddtrycket dock, men menar att trycket typ pyser ut ur dumpventilen utan att jag släpper på gasen. Så med full gas och axelation så bara pyser han ut trycket och då tar det en liten stund innan man kommer in i axelationen igen. Så dumpen pyser lite som den vill, vilket inte kan vara meningen eller? smile

Läste någonstans någongång att man kan behöva kapa fjäder i dumpventilen. Men rätta mig om jag har fel, eftersom inställningsskruven redan är max nerskruvad så ger det väl inge att kapa fjädern. utan man borde väl typ lägga in brickor typ så man inte kommer i botten med skruven?

Marlboroman
29 augusti 2007 · 8 234 Inlägg

Lägg i brickor så fjädern spänns lite mer, då ska det funka sen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
hedley Saaboholic
29 augusti 2007 · 3 129 Inlägg

ja han menar att han tappar laddtryck vilket medför att hans acceleration blir åt helvete.

som föregående sa..prova lägga brickar vid fjädern för att den ska spännas mer och bli stum. det kan mycket väl vara så att fjädern är rätt slapp på något vis vilket gör att när den får sig ett ryck spänner den åt direkt fort som fan och då ställer in sig på att "pysa" som du kallade det hehe.

Om du istället har en ganska så spänd fjäder redan från början så är den redan förberedd på accelerationen, iallafall bättre än innan och då tappar den inte trycket på samma sätt.

/Mr B

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
VolvoS6024T
29 augusti 2007 · 7 Inlägg

Ok, tackar för svar. Ska testa och få i lite brickor mellan kolven och fjädern i ventilen och se om det blir bättre. Ville bara bolla lite med den ideén innan jag hackar mig in i ventilen big_smile

Hör av mig hur det gått efter testet.

S60Johan
29 augusti 2007 · 73 Inlägg

Testa också att kapa något varv på fjädern.

Volvo S60T5 "Xtremt.se Edition" (2001)
VolvoS6024T
29 augusti 2007 · 7 Inlägg

Hej S60Johan: Om man kapar fjädern så blir det fäl än mindre tryck på kolven neråt för att kolla den nere längre? Borde man inte lägga in brickor för att få fjäderna att trycka hådare och hålla nere kolv? Som sagt. . kan typ nada om bilar smile Så rätta mig gärna om jag har fel . .

VolvoS6024T
30 augusti 2007 · 7 Inlägg

Hej på er igen,

Inte lätt att ställa in dumpen när tidigare ägaren dragit sönder inställningsskruven. sad
Sedan när man har tålamod som jag gårr det inte lätt heller.

Men hur som helst, om jag vill ta bort min satans dumpventil, vad behöver jag köpa för att ersätta dumpen? Typ orginal dump eller någon slags ventil?

För er som inte orka skrolla upp har jag en Volvo S60 2.4T

Tacksam för svar.

Kirre
30 augusti 2007 · 2 122 Inlägg

saab eller audi orginal dumparna funkar kanon fint!

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Volvo 245 "45an" (1990)
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
__JoCCe__
30 augusti 2007 · 357 Inlägg

Lånar tråden lite om de går bra tongue
När ja gasar fullt så pyser de till när ja släpper SEN kvittrar de?! Blir typ som 2 ljud.. E den för slapp då? Har också en K25 hybrid..

Senast redigerat av __JoCCe__ (30 augusti 2007)

Heter de Lövena eller Löven??
VolvoS6024T
30 augusti 2007 · 7 Inlägg

Jocce, typ detsamma på min bil nu när en hemma mekare har kladdat på den, ska beställa tid för att slita bort fanskapet till dumpventil snarast och så får de återställa till orginal big_smile

Men vad jag har fattat efter en massa läsande på sidor här så är just det kvittrandet efter pysset INTE bra för turbon. Tror den är för hårt spänd nu, Men bara som jag fattat iofs, bättre någon som vet kommenterar pls smile

Senast redigerat av VolvoS6024T (30 augusti 2007)

Mattzzon Trucker
30 augusti 2007 · 168 Inlägg

Någon får gärna rätta mig om jag har fel om kvittrandet men, vad jag har förstått av egen uppfattning så är kvittret att dumpen slår tillbaka luften till turbon och då får man detta " kvitkvitkvitkvit" ljud......Me andra ord...INTE bra för turbon och dess ampeller då dom får ett slag av luften som INTE ska komma från det hållet.

Som sagt jag kan ha fel.

Senast redigerat av Mattzzon (30 augusti 2007)

VolvoS6024T
30 augusti 2007 · 7 Inlägg

Så där. . . nu har jag bytt ut min Dumpventil mot en Saab 9.5 orginal ventil och kvittret är borta, och det pyser ändå friskt genom mitt Sam-filter.

Men problemet med att det turbon släpper trycket vid axelering från ^110km/t uppåt vid flertal gånger är fortfarande kvar. Efter som det både pyste innan och nu även efter jag byt dumpventil har mina tankar flyttats till att det kan kanske vara för stort filter på? Vad tror ni kunniga om det? big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang