Stor oljeläcka :(

TheFinnishFlash Avstängd
31 augusti 2007 · 1 266 Inlägg

Hallå ! har stora problem med min bil nu...när man gasar på så trycker den ut olja någonstans...ivärsta fall fösvinner det 1 liter olja på 4 mil...därimot kör man lungt så försvinner det inte mycket...på motorvägen om man gasar på så börjar det ryka som fan in i kupen, för att all olja lägger sig på avgasröret...skit svårt och se vart läckan är med för det är hela tiden ny olja i så den är ljus som vatten...jag misstänker oljereturen, för jag kan se packningen där ! vad brukar symptomen vara då ??? vid olja läcka vid oljereturen ?

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
TheFinnishFlash Avstängd
1 september 2007 · 1 266 Inlägg

Var och kollade på ett burnmärkte från min bil idag...då såg jag till min förvåning att mitt emellan strecken (ca15meter) så låg det en oljerand ? den har med andra ord pissat ut olja ? 15 meter wtf hmm vart kan det vara, om den trycker ut så mycket olja ?

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
bumpe Lastbilsmekaniker
1 september 2007 · 3 878 Inlägg

Men öppna huven och gasa direkt på spjället så ser du ju var det kommer ut...
Borde vara ventilkåpspackning eller oljeretur/tillförsel på turbon...

TheFinnishFlash Avstängd
1 september 2007 · 1 266 Inlägg

bumpe skrev:
Men öppna huven och gasa direkt på spjället så ser du ju var det kommer ut...
Borde vara ventilkåpspackning eller oljeretur/tillförsel på turbon...

Jag har gasat på spjället, kommer inte ut nått då, bara när man kör ! kanske bli högre belastning då ? för det borde verkligen spruta ut..var ju en rätt så tjock rand med !

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
loudness
1 september 2007 · 4 554 Inlägg

har du kollat så vevhusventilationen är som den ska?

TheFinnishFlash Avstängd
1 september 2007 · 1 266 Inlägg

loudness skrev:
har du kollat så vevhusventilationen är som den ska?

Nej jag vet inte vart den är ! och vad jag ska kolla efter...
Men jag bytte topplockspackning lyfte därmed bort grenröret+turbon...när ja lyfta av det så såg jag att oljereturen ner till motorblocket satt helt löst...kunde lixom jucka på röret så det åkte ut och in...ska det sitta löst ? hur lossar jag på det röret om jag vill byta packningen ? för jag kan se en röd gummigrejj

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
323fSportT "The Stig"
1 september 2007 · 390 Inlägg

TheFinnishFlash skrev:

loudness skrev:
har du kollat så vevhusventilationen är som den ska?

Nej jag vet inte vart den är ! och vad jag ska kolla efter...
Men jag bytte topplockspackning lyfte därmed bort grenröret+turbon...när ja lyfta av det så såg jag att oljereturen ner till motorblocket satt helt löst...kunde lixom jucka på röret så det åkte ut och in...ska det sitta löst ? hur lossar jag på det röret om jag vill byta packningen ? för jag kan se en röd gummigrejj

Där har du nog felet.

Om man kan gasa fullt....har man trimmat för lite...
TheFinnishFlash Avstängd
1 september 2007 · 1 266 Inlägg

323fSportT skrev:

TheFinnishFlash skrev:

loudness skrev:
har du kollat så vevhusventilationen är som den ska?

Nej jag vet inte vart den är ! och vad jag ska kolla efter...
Men jag bytte topplockspackning lyfte därmed bort grenröret+turbon...när ja lyfta av det så såg jag att oljereturen ner till motorblocket satt helt löst...kunde lixom jucka på röret så det åkte ut och in...ska det sitta löst ? hur lossar jag på det röret om jag vill byta packningen ? för jag kan se en röd gummigrejj

Där har du nog felet.

Ja men hur ska röret sitta fast..Ska det sitta fast ?
för nu när grenröret sitter fast och så, så sitter ju oljereturen fast...går inte o jucka på den...bara om man lyfter bort grenröret

Senast redigerat av TheFinnishFlash (1 september 2007)

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
323fSportT "The Stig"
1 september 2007 · 390 Inlägg

Jaha läste fel.Om det sitter fast när grenröret är där,så är det bra.tar man bort grenröret ska det glappa.Kan hända att du skadat nån packning när du tog bort grenröret.Har det suttit länge,sen är man där å grejar så kan det spricka om det är gamla packningar.

Men du måste ju se vad oljan kommer ifrån.Om det läcker så där mycket så måste man ju se var det kommer ifrån.Tvätta rent motorn om det är mycket olja där.Sen ut och provkör så ska du se var det kommer ifrån.

Mwh Patrik

Om man kan gasa fullt....har man trimmat för lite...
TheFinnishFlash Avstängd
1 september 2007 · 1 266 Inlägg

323fSportT skrev:
Jaha läste fel.Om det sitter fast när grenröret är där,så är det bra.tar man bort grenröret ska det glappa.Kan hända att du skadat nån packning när du tog bort grenröret.Har det suttit länge,sen är man där å grejar så kan det spricka om det är gamla packningar.

Men du måste ju se vad oljan kommer ifrån.Om det läcker så där mycket så måste man ju se var det kommer ifrån.Tvätta rent motorn om det är mycket olja där.Sen ut och provkör så ska du se var det kommer ifrån.

Mwh Patrik

Okej men packningen ser skum ut med..ser ut som om den sitter lite på sniskan så att säga, grejjen är att oljan är som vatten så jävla ljus...kan inte ens se den på oljestickan när motorn e varm...får ju fylla i några liter varje dag
men kanske kan tvätta rent motorn, hälla i någon spill olja..då lär man ju se ?

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
323fSportT "The Stig"
1 september 2007 · 390 Inlägg

TheFinnishFlash skrev:

323fSportT skrev:
Jaha läste fel.Om det sitter fast när grenröret är där,så är det bra.tar man bort grenröret ska det glappa.Kan hända att du skadat nån packning när du tog bort grenröret.Har det suttit länge,sen är man där å grejar så kan det spricka om det är gamla packningar.

Men du måste ju se vad oljan kommer ifrån.Om det läcker så där mycket så måste man ju se var det kommer ifrån.Tvätta rent motorn om det är mycket olja där.Sen ut och provkör så ska du se var det kommer ifrån.

Mwh Patrik

Okej men packningen ser skum ut med..ser ut som om den sitter lite på sniskan så att säga, grejjen är att oljan är som vatten så jävla ljus...kan inte ens se den på oljestickan när motorn e varm...får ju fylla i några liter varje dag
men kanske kan tvätta rent motorn, hälla i någon spill olja..då lär man ju se ?

Jahadu,om oljan ser ut som vatten,ljus osv så kan topplockspackningen sitta fel när du böt den.Men prova att byt packningen till returen och se om det blir nå bättre.När man byter topppackning så ska man köra ett visst X antal mil sen efterdra toppen.

Om man kan gasa fullt....har man trimmat för lite...
TheFinnishFlash Avstängd
1 september 2007 · 1 266 Inlägg

323fSportT skrev:

TheFinnishFlash skrev:

323fSportT skrev:
Jaha läste fel.Om det sitter fast när grenröret är där,så är det bra.tar man bort grenröret ska det glappa.Kan hända att du skadat nån packning när du tog bort grenröret.Har det suttit länge,sen är man där å grejar så kan det spricka om det är gamla packningar.

Men du måste ju se vad oljan kommer ifrån.Om det läcker så där mycket så måste man ju se var det kommer ifrån.Tvätta rent motorn om det är mycket olja där.Sen ut och provkör så ska du se var det kommer ifrån.

Mwh Patrik

Okej men packningen ser skum ut med..ser ut som om den sitter lite på sniskan så att säga, grejjen är att oljan är som vatten så jävla ljus...kan inte ens se den på oljestickan när motorn e varm...får ju fylla i några liter varje dag
men kanske kan tvätta rent motorn, hälla i någon spill olja..då lär man ju se ?

Jahadu,om oljan ser ut som vatten,ljus osv så kan topplockspackningen sitta fel när du böt den.Men prova att byt packningen till returen och se om det blir nå bättre.När man byter topppackning så ska man köra ett visst X antal mil sen efterdra toppen.

Sitta fel ?? nej den sitter rätt 100%säker försvinner inget vatten heller ! när det e vatten i oljan så blir den oboyfärgad ju..ska ju även vara vitt på oljepåfyllningskorken..om vi säger så här...kör jag aktivt lär jag fylla i 5 liter olja på en heldag

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
323fSportT "The Stig"
1 september 2007 · 390 Inlägg

Okey,ja men då läcker den bara olja nånstans.Om du fyller så mycket,så MÅSTE det synas vart det tar vägen.Så tvätta rent och ut och körwink

Om man kan gasa fullt....har man trimmat för lite...
TheFinnishFlash Avstängd
1 september 2007 · 1 266 Inlägg

323fSportT skrev:
Okey,ja men då läcker den bara olja nånstans.Om du fyller så mycket,så MÅSTE det synas vart det tar vägen.Så tvätta rent och ut och körwink

Okey, det får bli så då big_smile dyrt att åka med bil jäveln, drar fan mer olja en bensin tongue

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
1 september 2007 · 5 042 Inlägg

kolla oljetråget annars. Kan vara sprucken eller liknande.

C H E V R O L E T <3
TheFinnishFlash Avstängd
1 september 2007 · 1 266 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:
kolla oljetråget annars. Kan vara sprucken eller liknande.

Vart ligger det då ?

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
good_year
1 september 2007 · 755 Inlägg

ryker det blått eller något om den komma insugs slangarna på min 740 var det olja i intercooler och lite över allt i insuget..

Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
1 september 2007 · 5 042 Inlägg

TheFinnishFlash skrev:

Children-Of-Bodom skrev:
kolla oljetråget annars. Kan vara sprucken eller liknande.

Vart ligger det då ?

Allra längs ner på motorn. Där Oljepluggen sitter.
Sen kan ju packningen vara kass till oljepluggen med. Titta efter smile

C H E V R O L E T <3
TheFinnishFlash Avstängd
1 september 2007 · 1 266 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:

TheFinnishFlash skrev:

Children-Of-Bodom skrev:
kolla oljetråget annars. Kan vara sprucken eller liknande.

Vart ligger det då ?

Allra längs ner på motorn. Där Oljepluggen sitter.
Sen kan ju packningen vara kass till oljepluggen med. Titta efter smile

ska kolla !! har sett en droppe där vart olje pluggen är med....
fast mitt underrede lär inte rosta på ett jäääävla bra tag, fullt med olja under hela jävla bilen big_smile enda till bagageluckan hehe !! sist jag lyfte upp bilen och kolla så droppa det lite överallt...fick droppar i ögonen med å nacken o så...får sätta på mig glasögon denna gång cool

Senast redigerat av TheFinnishFlash (1 september 2007)

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
High_Tower Leg. Volvo Nerd
3 september 2007 · 143 Inlägg

vad kör du med för oljetyp? Mineral, Halvsyntet? Och vilken viskositet har oljan. Vet att helsyntet kan bli VÄLDIG ljus i b230 motorer.

Ang ditt läckage. Gör som ovan föraslog. tvätta rent den, låt den torka, sen ut och kör.

Kolla alla packboxar både kam+mellan axel. ska även finnas en bakom motorn. TRycker den ut sig mer om du varvar?

Är svensk, Åker Svensk
http://www.smsnetwork.org/?r=13424&epi=UNIK_ID Skit bra gratis sms sida om man har ont om pengar! Samla kredit att skicka för genom att gå in på sidor!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang