Stor oljeläcka :(

TheFinnishFlash Avstängd
3 september 2007 · 1 266 Inlägg

High_Tower skrev:
vad kör du med för oljetyp? Mineral, Halvsyntet? Och vilken viskositet har oljan. Vet att helsyntet kan bli VÄLDIG ljus i b230 motorer.

Ang ditt läckage. Gör som ovan föraslog. tvätta rent den, låt den torka, sen ut och kör.

Kolla alla packboxar både kam+mellan axel. ska även finnas en bakom motorn. TRycker den ut sig mer om du varvar?

just nu kör jag på lidl olja efter som den trycker ut sig så mycket...jo det är när man varvar som den trycker ut sig rejält med olja

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
High_Tower Leg. Volvo Nerd
3 september 2007 · 143 Inlägg

Har du kollar BAKOM motorn om det läcker där? Har du bytt NÅGON packbox till kamaxeln på sistone,? Främst den bakom motorn? brukar börja med en liten rinning som sedan slutar med att det verkligen rinner ut olja. Men iof så är jag lite förvånad att det sprutar så mycket att det lägger sig som en rand på marken.

Men iaf kolla dom

Är svensk, Åker Svensk
http://www.smsnetwork.org/?r=13424&epi=UNIK_ID Skit bra gratis sms sida om man har ont om pengar! Samla kredit att skicka för genom att gå in på sidor!!
MarcusL #2573
3 september 2007 · 1 489 Inlägg

TheFinnishFlash skrev:

Children-Of-Bodom skrev:
kolla oljetråget annars. Kan vara sprucken eller liknande.

Vart ligger det då ?

Vet du var motorn sitter? big_smile

Kolla vid oljetråg, kan vara nån packning till nån oljegivare som har gått. Eller kanske pluggen är borta?

mvh Marcus

• Även den starka måste ta i när han skiter
wimhed
4 september 2007 · 510 Inlägg

TheFinnishFlash skrev:
Var och kollade på ett burnmärkte från min bil idag...då såg jag till min förvåning att mitt emellan strecken (ca15meter) så låg det en oljerand ? den har med andra ord pissat ut olja ? 15 meter wtf hmm vart kan det vara, om den trycker ut så mycket olja ?

Min bil pissar ut olja ifrån vevhusventen när jag gasar på så turbon börjar ladda .. Det brukar sluta med att när jag parkerar på garageuppfarten så blir där jättepölar .. Ca en 4litersdunk i veckan .. Men det beror på att antagligen är kolvringarna slut, så den trycker ner komp i sumpen, och sedan pressas oljan ut den lättaste vägen, via returen .. Men kommer det rök in i bilen för att det hamnar på grenröret så borde felet sitta i övre delen på motorn .. Kommer det olja från ventilkåpspackningen ? När motorn är kall så ta handen och känn lite överallt vid motorn och blir du blöt av olja kanske du kan hitta felet =/ För jag vet om hur jobbigt det är med oljeläcka xD Hoppas att du löser det .. Mvh Johan

Ford F100 (1953)
Opel Vivaro (2011)
Sorling
7 oktober 2007 · 207 Inlägg

jag är ganska säker på att du fått packningen till oljereturen fel. jag gjorde samma mistag idag. tryck på packningen på röret och tryck ner det först.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang