Opel Vectra B, jobbigt fel!!, Hjälp! 1,8i

A_W_ ingen livslust
2 september 2007 · 169 Inlägg

Hej igen!

Har problem med bilen, hoppas på att ni kan hjälpa mig lite!

Vectran skulle man kunna säga att blivit mycket slöare ibland? 
För att förklara lite närmre så känns det som att någonting bromsar upp den under acceleration.
Vid en normal motortemp och plattan tryck i botten på tex växel 2, så kan den vissa ggr accelerera på ganska bra, men vissa gånger riktigt dåligt. Den kan under acceleration gå bra mellan tex 3k och 4k och den dåligt i 500varv ytterliggare och sedan gå bra igen.

Det känns alltså som att det är något som håller emot när man accelererar?, Det känns ungefär som att den inte får bensin eller att det sitter ngt för i avgasröret.

När bilen är kall, tex stått över natten så kan den på morgonen vara väldigt slö, den händer verkligen ingenting när man trycker på gasen och det känns som att den gå så fort den kan gå på varje växel på tomgångsvarv, men så fort man trycker på gasen så händer inget och motorn bara möar? ingen motorlampa tänds.


Motorlampan kan man dock få att lysa vid vissa tillfällen när den inte fått upp rätt motortemp.
Tex vid 4an på en motorväg mellan 2.5 och 3k varv, trycker du ner gasen då ganska långt så orkar den inte och motorlampan tänds, växlar man istället ner till 3an så kan man få lite drag men det känns fortfarande som att något håller den tillbaka?


Avgassystemet är bytt efter katt!
Felkoden lagras inte heller, så det verkar vara ngt konstigt där.

Ska du va här inne så får du fan gå ut!
Opel Vectra (1996)
Saab 900 "Talladega" (1997)
PoulZen
2 september 2007 · 772 Inlägg

kollat alla filter? luftfilter, bränslefilter..
kolla så att bränslepumpen fungerar som den ska oxå..
och hurdan är katten? en bil vi hade inne så hade en vägg i katten rasat
så att den orkade inte blåsa ut det ordentligt, så den tappade kraft vid vissa
varvtal och så..

A_W_ ingen livslust
2 september 2007 · 169 Inlägg

PoulZen skrev:
kollat alla filter? luftfilter, bränslefilter..
kolla så att bränslepumpen fungerar som den ska oxå..
och hurdan är katten? en bil vi hade inne så hade en vägg i katten rasat
så att den orkade inte blåsa ut det ordentligt, så den tappade kraft vid vissa
varvtal och så..

Satte på ett öppet filter förut, den gick grymt mkt bättre med de av någon anledning?!
Bränslefilter är kollat.
Kattalysatorn är dock ej kollad

Ska du va här inne så får du fan gå ut!
Saab 900 "Talladega" (1997)
Opel Vectra (1996)
ctr-micke
3 september 2007 · 57 Inlägg

A_W_ skrev:
Vid en normal motortemp och plattan tryck i botten på tex växel 2, så kan den vissa ggr accelerera på ganska bra, men vissa gånger riktigt dåligt. Den kan under acceleration gå bra mellan tex 3k och 4k och den dåligt i 500varv ytterliggare och sedan gå bra igen.

så hade ja på min vectra b (1.6 helt org.) oxå...men bara när jag hade ganska lite soppa i tanken....
vete sjuton va det berode på...men med mycke soppa så gick den bra...

T_Fahlgren
3 september 2007 · 24 Inlägg

PoulZen skrev:
kollat alla filter? luftfilter, bränslefilter..
kolla så att bränslepumpen fungerar som den ska oxå..
och hurdan är katten? en bil vi hade inne så hade en vägg i katten rasat
så att den orkade inte blåsa ut det ordentligt, så den tappade kraft vid vissa
varvtal och så..

i min förra bil hade katten lagt sig i luftfiltret, så den startade inte.

Wezzli Sidledesförare
3 september 2007 · 268 Inlägg

Hur är karaktären på det här möet? Är det ett "Brörörörörörörörörörööröööörörörörrrrrrröööptbröpt" när du gasar eller typ någonting i stil med "HjöööööönBååååååååååååhHjööööööööön" när du går från tomgång till gaspådrag och åter till tomgång? Om du gör en mjuk acceleration tills motorn fått upp lite varv och tvärgasar, hur beter den sig då? Vad är det för tändningssystem och bränslesystem på den motorn? Det är väl en insprutarmotor?

Man vet aldrig, före man vet
A_W_ ingen livslust
5 september 2007 · 169 Inlägg

Wezzli skrev:
Hur är karaktären på det här möet? Är det ett "Brörörörörörörörörörööröööörörörörrrrrrröööptbröpt" när du gasar eller typ någonting i stil med "HjöööööönBååååååååååååhHjööööööööön" när du går från tomgång till gaspådrag och åter till tomgång? Om du gör en mjuk acceleration tills motorn fått upp lite varv och tvärgasar, hur beter den sig då? Vad är det för tändningssystem och bränslesystem på den motorn? Det är väl en insprutarmotor?

Den låter typ, mööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööö, när den inte vill gå frammåt, låter osm den inte får bensin typ?

På tomgången händer ej ngt, då går de hur bra som helst!!
Det är insprut ja!
Bränsle och tädningssystem kan ja ej svara på.

Ska du va här inne så får du fan gå ut!
Saab 900 "Talladega" (1997)
Opel Vectra (1996)
zlaban08 Glidarn
5 september 2007 · 408 Inlägg

EGR ventilen kanske??

(obrut)
Opel astra 1,4 SI "Ambull Car" (1992)
Audi A4 AVANT 1,8T "BULLY" (2001)
Wezzli Sidledesförare
5 september 2007 · 268 Inlägg

A_W_ skrev:

Wezzli skrev:
Hur är karaktären på det här möet? Är det ett "Brörörörörörörörörörööröööörörörörrrrrrröööptbröpt" när du gasar eller typ någonting i stil med "HjöööööönBååååååååååååhHjööööööööön" när du går från tomgång till gaspådrag och åter till tomgång? Om du gör en mjuk acceleration tills motorn fått upp lite varv och tvärgasar, hur beter den sig då? Vad är det för tändningssystem och bränslesystem på den motorn? Det är väl en insprutarmotor?

Den låter typ, mööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööö, när den inte vill gå frammåt, låter osm den inte får bensin typ?

På tomgången händer ej ngt, då går de hur bra som helst!!
Det är insprut ja!
Bränsle och tädningssystem kan ja ej svara på.

Det kan t.ex. betyda att du får antingen för mycket eller för lite bensin. För lite för att öka varven eller för mycket så att det slutar med att du kväver motorn. Har t.ex. haft samma problem på förgasarbilar med sliten nål och munstycke, för mycket bensin, gasar du på för fort så blir det som bara ett mööö, precis som du säger, släpper du upp igen och gör en mycket litet gaspådrag så går den upp. Är det ungefär det du märker av eller?

Nu har jag obefintlig erfarenhet av Opels insprutningsmotorer så jag kan givetvis inte sätta fingret på vart problemet ligger. Men nu har vi då åtminstone lite enklare att förstå symptomen och då kanske någon annan kan.

Senast redigerat av Wezzli (5 september 2007)

Man vet aldrig, före man vet
A_W_ ingen livslust
5 september 2007 · 169 Inlägg

Wezzli skrev:

A_W_ skrev:

Wezzli skrev:
Hur är karaktären på det här möet? Är det ett "Brörörörörörörörörörööröööörörörörrrrrrröööptbröpt" när du gasar eller typ någonting i stil med "HjöööööönBååååååååååååhHjööööööööön" när du går från tomgång till gaspådrag och åter till tomgång? Om du gör en mjuk acceleration tills motorn fått upp lite varv och tvärgasar, hur beter den sig då? Vad är det för tändningssystem och bränslesystem på den motorn? Det är väl en insprutarmotor?

Den låter typ, mööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööö, när den inte vill gå frammåt, låter osm den inte får bensin typ?

På tomgången händer ej ngt, då går de hur bra som helst!!
Det är insprut ja!
Bränsle och tädningssystem kan ja ej svara på.

Det kan t.ex. betyda att du får antingen för mycket eller för lite bensin. För lite för att öka varven eller för mycket så att det slutar med att du kväver motorn. Har t.ex. haft samma problem på förgasarbilar med sliten nål och munstycke, för mycket bensin, gasar du på för fort så blir det som bara ett mööö, precis som du säger, släpper du upp igen och gör en mycket litet gaspådrag så går den upp. Är det ungefär det du märker av eller?

Nu har jag obefintlig erfarenhet av Opels insprutningsmotorer så jag kan givetvis inte sätta fingret på vart problemet ligger. Men nu har vi då åtminstone lite enklare att förstå symptomen och då kanske någon annan kan.

Jepp precis så är det!!...
Vilka delar är brukar de då vara? Vet du de?

Ska du va här inne så får du fan gå ut!
Opel Vectra (1996)
Saab 900 "Talladega" (1997)
Rudholm
5 september 2007 · 863 Inlägg

Så har morsan och farsan på sin audi och på den är det kattarna som har pajjat!
Kolla Den/Dom!
Den varvar ibland bara 3000 sen dör den och ibland varvar den 5000 utan problem beroende på hur väggarna inne i katten ligger! Värt en titt iaf! smile Lycka till!

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892
A_W_ ingen livslust
6 september 2007 · 169 Inlägg

Var ute nyss och körde!
Imorse när jag for iväg gick den som ett oskollat ollon, inte mkt hände, den mööade bara.
Nu sen när jag kom hem så körde jag den riktigt varm och varvade ur alla växlar för att försöka få motorlampan att lysa...dock utan lycka.
Dock märkte ja en sak, varför går bilen bra på 1an?, inga hack alls till 6500 varv?, sen när man lägger i 2an så går de mkt sämre, bättre på trean igen dock!

:S

Ska du va här inne så får du fan gå ut!
Opel Vectra (1996)
Saab 900 "Talladega" (1997)
bumpe Lastbilsmekaniker
6 september 2007 · 3 878 Inlägg

Det är väl inte en automat?

Är det inte automat så är det nog mer bara slump att den går sämre på varannan växel...
Du ska inte försöka kolla den felkoden så kanske det bara är att byta nåt...

A_W_ ingen livslust
6 september 2007 · 169 Inlägg

Det är en manuell ja!

Men, får den bensin på 1an men inte helt på tvåan? :S, lr för mkt bensin :S

Ska du va här inne så får du fan gå ut!
Opel Vectra (1996)
Saab 900 "Talladega" (1997)
Lindberg88
6 september 2007 · 1 418 Inlägg

Låter som att den får förmycket soppa, kollat så lambda och lmm funkar?

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
pippaaN
6 september 2007 · 987 Inlägg

Jag har nog precis samma fel som dig, kommer du på felet, skulle jag vara evigt tacksam om du berättade för mig, det suger att åka omkring och möööööaah hela tiden!

i like it load
bumpe Lastbilsmekaniker
7 september 2007 · 3 878 Inlägg

A_W_ skrev:
Det är en manuell ja!

Men, får den bensin på 1an men inte helt på tvåan? :S, lr för mkt bensin :S

Menade att om det är nåt me lådan om de e automat så kan den få in motorstyrdonet i nödläge på vissa växlar...

Men du får väl mäta och lukta helt enkelt, dra ut LMM. Är den lite slöare hela tiden men aldrig "mööööö" så har du felet där. Börja med det och återkom.

pippaaN
10 september 2007 · 987 Inlägg

Du råkar inte ha kommit på vad som kan vara fel..?

i like it load
RWD_4_FUN A F*****G IDIOT
13 september 2007 · 14 Inlägg

Har du prövat rengöra ytan imellan knackningssensorn och blocket

Senast redigerat av RWD_4_FUN (13 september 2007)

jimpaaaaaa
30 augusti 2011 · 95 Inlägg

Garanterat Katten Som E Igensatt!!!!   Och Byt Till Orginal Luftfilter. Min Peugeot Gjorde Så Med Öppet Filter

BMW E46 318 "brukisen" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang