Ny första bil Opel calibra VS Toyota Celica

Westher
8 september 2007 · 139 Inlägg

Dibben skrev:
100% celica om du vill se sverige genom golvet köp en ford... dom rostar mer än något annat på denna jord.. det är svårt att hitta en bil som har gått lite och är väldigt fin för bara 20 000 satsa lite högre kabske 30 000 - 50 000 det är inte så himla mycket pengar

Det är mycket mycket pengar om man inte har dom! roll

Volvo XC60 D4 AWD "PlastTraktorn" (2013)
Only-volvo
8 september 2007 · 685 Inlägg

En annan riktigt rolig bil är honda crx, dom går så in i h...........
Dessutom  är dom bensinsnåla.

No turbo shit - just real power!
Volvo 745 GLE "Slitvargen" (1988)
Ford Galaxy "Femtio nyanser av vit" (2001)
Kingkarlsson
8 september 2007 · 33 Inlägg

Elr kanske en 850 big_smile är dom bra som första bil?big_smile

Fisksoppa?
Muttley
8 september 2007 ·

ja volvo 850 är en rätt fin bil minsann, välj bara inte en 92 smile

Kingkarlsson
8 september 2007 · 33 Inlägg

Jag är förvirrad i bilvärlden sad vet inte vad jag ska köpa! min farsa vill att jag ska köpa en Volvo s40 typ hmm big_smile inte för att jag har så mkt emot dom men .. En vit !! . ORKA! big_smile

Fisksoppa?
beta
8 september 2007 · 804 Inlägg

calibran kom -91 va? Samma år som bmw´s e36 3-serie, e36 fanns kvar länge men calibran försvan, då bör ju calibran varit misslyckad mot e36 annars hade den varit kvar, och e36 suger (hade en som förstabil så talar av erfarenhet). Hade lätt valt en toyota framför både mercedes, bmw, opel och audi av motsvarande årsmodel och klass.

MilleN
8 september 2007 · 9 108 Inlägg

baaki skrev:
calibran kom -91 va? Samma år som bmw´s e36 3-serie, e36 fanns kvar länge men calibran försvan, då bör ju calibran varit misslyckad mot e36 annars hade den varit kvar, och e36 suger (hade en som förstabil så talar av erfarenhet). Hade lätt valt en toyota framför både mercedes, bmw, opel och audi av motsvarande årsmodel och klass.

Underbar slutledningsförmåga och faktabank du verkar inneha wink

Till att börja med tillverkades Calibra mellan 90-97 och e36 mellan 91-99. Ett års skillnad är ju verkligen extremt wink Sedan behöver väl inte alla e36 suga bara för att du hade en som förstabil och körde sönder, som man så ofta gör med förstabilar.

Only-volvo
8 september 2007 · 685 Inlägg

Kingkarlsson skrev:
Elr kanske en 850 big_smile är dom bra som första bil?big_smile

Trodde först du var ute efter liten bil så det var därför jag skrev crx innan, men om inte så säger jag istället 740gle eller glt. Har själv en gle som går riktigt bra tycker jag. Är dessutom lättmeckade och det finns delar överallt. Dessutom så är dom väldigt hållbara.

No turbo shit - just real power!
Ford Galaxy "Femtio nyanser av vit" (2001)
Volvo 745 GLE "Slitvargen" (1988)
beta
9 september 2007 · 804 Inlägg

MilleN skrev:
Sedan behöver väl inte alla e36 suga bara för att du hade en som förstabil och körde sönder, som man så ofta gör med förstabilar.

Förstabil som 20åring då. Hade både 518 och 9000cc innan, fast de var ju 80-talare och räknas mer som nostalgi än bilar. wink

Edit: Och calibran försvan iaf så den måste varit misslyckad, man lägger inte ner ett vinnande koncept.

Senast redigerat av baaki (9 september 2007)

MilleN
9 september 2007 · 9 108 Inlägg

baaki skrev:
Edit: Och calibran försvan iaf så den måste varit misslyckad, man lägger inte ner ett vinnande koncept.

Förstår fortfarande inte ditt resonemang, e36 slutade ju också att tillverkas och ersattes av e46, medans Calibran ersattes av Tigra (inte alls en värdig efterföljare men ändå). Går ju inte att jämföra Opels modellnamn med t.ex. 3-serien och 5-serien.

Självklart sålde BMW e36 mer men det nämner du inte ens utan ser antal tillverkningsår som den största faktorn? smile

red daddy
9 september 2007 ·

MilleN skrev:

baaki skrev:
calibran kom -91 va? Samma år som bmw´s e36 3-serie, e36 fanns kvar länge men calibran försvan, då bör ju calibran varit misslyckad mot e36 annars hade den varit kvar, och e36 suger (hade en som förstabil så talar av erfarenhet). Hade lätt valt en toyota framför både mercedes, bmw, opel och audi av motsvarande årsmodel och klass.

Underbar slutledningsförmåga och faktabank du verkar inneha wink

Till att börja med tillverkades Calibra mellan 90-97 och e36 mellan 91-99. Ett års skillnad är ju verkligen extremt wink Sedan behöver väl inte alla e36 suga bara för att du hade en som förstabil och körde sönder, som man så ofta gör med förstabilar.

lol Klockren!

beta
9 september 2007 · 804 Inlägg

MilleN skrev:

baaki skrev:
Edit: Och calibran försvan iaf så den måste varit misslyckad, man lägger inte ner ett vinnande koncept.

Förstår fortfarande inte ditt resonemang, e36 slutade ju också att tillverkas och ersattes av e46, medans Calibran ersattes av Tigra (inte alls en värdig efterföljare men ändå). Går ju inte att jämföra Opels modellnamn med t.ex. 3-serien och 5-serien.

Självklart sålde BMW e36 mer men det nämner du inte ens utan ser antal tillverkningsår som den största faktorn? smile

Hade snarare för mig att opel släpte calibran som en konkurent just mot bmw´s då kommande e36. Tigran är ju inte ens nära, hade snarare varit en konkurent till 1-serien. Oavsett så tog dom bort modellen från produktion och som jag skrev tidigare... smile

MilleN
9 september 2007 · 9 108 Inlägg

baaki skrev:
Hade snarare för mig att opel släpte calibran som en konkurent just mot bmw´s då kommande e36. Tigran är ju inte ens nära, hade snarare varit en konkurent till 1-serien. Oavsett så tog dom bort modellen från produktion och som jag skrev tidigare... smile

Men ge upp, bilmodeller tillverkas oftast max i ~8års-perioder så vart vill du komma? E36 tillverkades ju bara ett år längre och ersattes senare av e46. På samma sätt som Calibran ersatte t.ex. Mantan och efterföljdes av Tigran.

Vad du har för dig är inte heller relevant i tråden.
Konkurrenterna till Calibran var dessutom snarare bilar som Corrado, Probe, Celica och andra liknande Japanska bilar. Omega 3000 24V är för övrigt snarare Opels konkurrent till e36 325.

Nu läggs den här diskussionen ner! Tråden handlar om Calibra vs Celica.

beta
9 september 2007 · 804 Inlägg

MilleN skrev:

baaki skrev:
Hade snarare för mig att opel släpte calibran som en konkurent just mot bmw´s då kommande e36. Tigran är ju inte ens nära, hade snarare varit en konkurent till 1-serien. Oavsett så tog dom bort modellen från produktion och som jag skrev tidigare... smile

Men ge upp, bilmodeller tillverkas oftast max i ~8års-perioder så vart vill du komma? E36 tillverkades ju bara ett år längre och ersattes senare av e46. På samma sätt som Calibran ersatte t.ex. Mantan och efterföljdes av Tigran.

Vad du har för dig är inte heller relevant i tråden.
Konkurrenterna till Calibran var dessutom snarare bilar som Corrado, Probe, Celica och andra liknande Japanska bilar. Omega 3000 24V är för övrigt snarare Opels konkurrent till e36 325.

Nu läggs den här diskussionen ner! Tråden handlar om Calibra vs Celica.

Trådskaparen frågade om calibra vs. celica, efter det (om du läst tråden) så hade du också sett att han har frågat efter fler förslag på förstabil. Jag har dragit upp två populära förstabilar som jag sågat åt honom. Något fel med det? Trodde det var halva grejen med forum, att diskutera.
Sen, calibra vs celica och omega vs. 3-serie? calibrans coupe är nästan identisk med e36:ans coupe i storlek och effekt på 2l motorn. Vilket inte omegan är vad jag kan se. Omegan ligger närmare 5-serien än 3-serien.
och varken manta eller tigra är nära e36:an, snarare närmare celican och proben då.
PS. e36 tillverkades 91-00, dvs 10år.

Muttley
9 september 2007 ·

baaki skrev:

MilleN skrev:
Sedan behöver väl inte alla e36 suga bara för att du hade en som förstabil och körde sönder, som man så ofta gör med förstabilar.

Förstabil som 20åring då. Hade både 518 och 9000cc innan, fast de var ju 80-talare och räknas mer som nostalgi än bilar. wink

Edit: Och calibran försvan iaf så den måste varit misslyckad, man lägger inte ner ett vinnande koncept.

jo de lägger ner vinnande koncept tyvärr , corollan kommer försvinna helt nu wink

MilleN
9 september 2007 · 9 108 Inlägg

baaki skrev:
Trådskaparen frågade om calibra vs. celica, efter det (om du läst tråden) så hade du också sett att han har frågat efter fler förslag på förstabil. Jag har dragit upp två populära förstabilar som jag sågat åt honom. Något fel med det? Trodde det var halva grejen med forum, att diskutera.
Sen, calibra vs celica och omega vs. 3-serie? calibrans coupe är nästan identisk med e36:ans coupe i storlek och effekt på 2l motorn. Vilket inte omegan är vad jag kan se. Omegan ligger närmare 5-serien än 3-serien.
och varken manta eller tigra är nära e36:an, snarare närmare celican och proben då.
PS. e36 tillverkades 91-00, dvs 10år.

Har aldrig hört talas om någon e36 -00 men det står på wikipedia så det stämmer väl då mad

Tänker framförallt på Omegans bakhjulsdrift och sedan finns ju även e36 som fyrdörrars, Calibran har såvitt jag vet aldrig nämnts som officiell konkurrent till BMW utan i som sagt Corrado och Celica-sammanhang. Har aldrig sagt att Manta eller Tigra är nära e36 heller utan att dom är besläktade med Calibran.

Att jag personligen hellre skulle välja en e36 325 än en Calibra är en annan femma wink

zortep
9 september 2007 · 911 Inlägg

tkd_rille skrev:

baaki skrev:

MilleN skrev:
Sedan behöver väl inte alla e36 suga bara för att du hade en som förstabil och körde sönder, som man så ofta gör med förstabilar.

Förstabil som 20åring då. Hade både 518 och 9000cc innan, fast de var ju 80-talare och räknas mer som nostalgi än bilar. wink

Edit: Och calibran försvan iaf så den måste varit misslyckad, man lägger inte ner ett vinnande koncept.

jo de lägger ner vinnande koncept tyvärr , corollan kommer försvinna helt nu wink

ska ju komma en ny corolla ae86 som dom håller på i japan

pic up the phone, wazzzaaa
Bostrom RS
9 september 2007 · 886 Inlägg

Om du är lång är det knepigt att få till en bra körställning i en Celica big_smile Iaf på st182, 185 (1990-1993). Baksätet är bara att glömma för långa personer också. Annars är det en rolig bil och driftsäker. Det där med att Celicor skulle rosta mer än en Calibra ska du nog inte oroa dig för. Det beror nog mer på hur bilen är skött, var den gått osv. Skulle lätt valt Celican. Mycket snyggare också!

Focus RS
Muttley
10 september 2007 ·

Bostrom skrev:
Om du är lång är det knepigt att få till en bra körställning i en Celica big_smile Iaf på st182, 185 (1990-1993). Baksätet är bara att glömma för långa personer också. Annars är det en rolig bil och driftsäker. Det där med att Celicor skulle rosta mer än en Calibra ska du nog inte oroa dig för. Det beror nog mer på hur bilen är skött, var den gått osv. Skulle lätt valt Celican. Mycket snyggare också!

jag är nästan 190 lång och satt rätt bra i min celica 91. men då ska man helst inte ha någon bakom sig. och angående rosten på karossen så rostar nog calibran med.
tycker calibran liknar en gubbil jämfört med celican smile

MilleN
10 september 2007 · 9 108 Inlägg

Förresten så har jag sovit i baksätet på en Celica -91 samtidigt som två polare sov i stolarna, så plats finns det allt hehe. Är dock ganska säker på att det är mer plats i Calibran, både i kupé och bagage.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang