2:a på besiktningen tack vare klarglas å en dryg jävel

Woogensea Volvoturbo For Life
7 september 2007 · 366 Inlägg

Ja, kom precis hem ifrån bilprovningen. Fick en tvåa för att gubbjäveln tyckte att jag hade "hur mycke ljus som helst som parkering/positionsljus" Har en 850 med Hovas klarglas på alltså, han gillade inte dioderna i mitten. Men vad jag vet så SKA dom klarglasen vara godkända för besiktning. Är det inte så?

Till saken hör också att förra året så hade jag USA blinkers på, men där va de fel för pos.ljuset va orange å blinkersen vit av nån anledning, det var därför gubbfan började joddla om mina nuvarande lampor. Sa till honom att klarglasen ska va godkänt för besiktning, att de va förra året som jag hade USA varianten på, därav anmärkningen. Dryyyga jävel va jag stör mej!!!

Inte svårt att lossa kabeln till dioderna men ändå.......

Frågan är: Nån annan som har haft problem på bilprovningen tack vare klarglasens dioder?!






http://www.garaget.org/gallery/archive/30343/148320_o8pe43.jpg
Är det här för mycke ljus? Bilprovningen tyckte de......

En gång Volvo, Alltid Volvo
Volvo V70N T5 "Silverpilen" (2001)
båge montör och hobby mekaniker
7 september 2007 · 2 672 Inlägg

ne ja tycker d ser lagom ut! sicken dryg fan.. sad

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Svenss0n
7 september 2007 · 643 Inlägg

tyvärr så är dioderna i mitten "olagliga" att använda. hade ud däremot kopplat ur dom och besiktat så hade dne gått igenom eftersom klarglasen är dot märkta.

Volvo 850R (1997)
Woogensea Volvoturbo For Life
7 september 2007 · 366 Inlägg

Svenss0n skrev:
tyvärr så är dioderna i mitten "olagliga" att använda. hade ud däremot kopplat ur dom och besiktat så hade dne gått igenom eftersom klarglasen är dot märkta.

okej....men borde inte Hova å alla andra skriva de på sin hemsida då? "klarglasen är E-märkta men dioderna i mitten är inte godkända"  Mycket märkligt.........

Senast redigerat av Woogensea (7 september 2007)

En gång Volvo, Alltid Volvo
Volvo V70N T5 "Silverpilen" (2001)
Y_Not Truckdriver!
7 september 2007 · 68 Inlägg

Dot märkta???? det är väl inte ett däck vi snackar om lr E märkta menar du kanske...

Kör Vw Caddy 1,9 TDi och Volvo V70
På jobbet Scania R560 -14 Liftdumper
Svenss0n
7 september 2007 · 643 Inlägg

Woogensea skrev:

Svenss0n skrev:
tyvärr så är dioderna i mitten "olagliga" att använda. hade ud däremot kopplat ur dom och besiktat så hade dne gått igenom eftersom klarglasen är dot märkta.

okej....men borde inte Hova å alla andra skriva de på sin hemsida då? "klarglasen är E-märkta men dioderna i mitten är inte godkända"  Mycket märkligt.........

joo men företagen är så jävla sugna på att sälja så dom skriver inte sådant :@. jag åkte in med mina klarglas utan dioder och han tyckte dom var snygga smile.

sen finns det ju folk som åkt in med dioder och klarat sig åxå. men det är ju som med allt annat. . vissa besiktingsgubbar är ju människor. .

Volvo 850R (1997)
Svenss0n
7 september 2007 · 643 Inlägg

Svenss0n skrev:

Y_Not skrev:
Dot märkta???? det är väl inte ett däck vi snackar om lr E märkta menar du kanske...

nej DOT märkta!

iof så står det både dot och e märkta på dom om jag minns rätt smile

Volvo 850R (1997)
Burken Utanlem
7 september 2007 · 895 Inlägg

jag hade inga problem med diodrarna när ja besiktade min 850 iaf.. de hade ingen annan i volvoklubbarna heller.. Men för att vara på säkra sidan kan man ju dra ur kabeln innan besiktning?. om man inte vill offra 200kr i onödan..

Ford Galaxie 500 XL "460" (1964)
Marlboroman
7 september 2007 · 8 233 Inlägg

Har blivit stoppad et antal gånger och besiktat med klarglas de senaste 4 åren utan problem, trots dioderna. En gång sat besiktningsgubben å tittade på dioderna, men efetr att jag påpekat att de va emärkta (han kollade) så sa han inget mer.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
evilaudio
7 september 2007 · 16 195 Inlägg

även fast framlysen elle baklysen är E märkta så e de inte säkert att dom e godkända vid besiktning.

min bakljus är E märkta men saknar helt reflex så dom är inte lagliga så vid besiktning åker de på små fula reflexermen dom åker va lika fort..´wink

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Woogensea Volvoturbo For Life
7 september 2007 · 366 Inlägg

evilaudio skrev:
även fast framlysen elle baklysen är E märkta så e de inte säkert att dom e godkända vid besiktning.

min bakljus är E märkta men saknar helt reflex så dom är inte lagliga så vid besiktning åker de på små fula reflexermen dom åker va lika fort..´wink

hehe....ja, har en kompis som har så på sin bmw...riktitg fult......men som sagt, bara fram å tillbaka till bilprovningen.......

Senast redigerat av Woogensea (7 september 2007)

En gång Volvo, Alltid Volvo
Volvo V70N T5 "Silverpilen" (2001)
Woogensea Volvoturbo For Life
7 september 2007 · 366 Inlägg

Woogensea skrev:
Ja, kom precis hem ifrån bilprovningen. Fick en tvåa för att gubbjäveln tyckte att jag hade "hur mycke ljus som helst som parkering/positionsljus" Har en 850 med Hovas klarglas på alltså, han gillade inte dioderna i mitten. Men vad jag vet så SKA dom klarglasen vara godkända för besiktning. Är det inte så?

Till saken hör också att förra året så hade jag USA blinkers på, men där va de fel för pos.ljuset va orange å blinkersen vit av nån anledning, det var därför gubbfan började joddla om mina nuvarande lampor. Sa till honom att klarglasen ska va godkänt för besiktning, att de va förra året som jag hade USA varianten på, därav anmärkningen. Dryyyga jävel va jag stör mej!!!

Inte svårt att lossa kabeln till dioderna men ändå.......

Frågan är: Nån annan som har haft problem på bilprovningen tack vare klarglasens dioder?!






http://www.garaget.org/gallery/archive/30343/148320_o8pe43.jpg
Är det här för mycke ljus? Bilprovningen tyckte de......

En gång Volvo, Alltid Volvo
Volvo V70N T5 "Silverpilen" (2001)
Hamilton
7 september 2007 · 8 864 Inlägg

Woogensea skrev:
Ja, kom precis hem ifrån bilprovningen. Fick en tvåa för att gubbjäveln tyckte att jag hade "hur mycke ljus som helst som parkering/positionsljus" Har en 850 med Hovas klarglas på alltså, han gillade inte dioderna i mitten. Men vad jag vet så SKA dom klarglasen vara godkända för besiktning. Är det inte så?

Till saken hör också att förra året så hade jag USA blinkers på, men där va de fel för pos.ljuset va orange å blinkersen vit av nån anledning, det var därför gubbfan började joddla om mina nuvarande lampor. Sa till honom att klarglasen ska va godkänt för besiktning, att de va förra året som jag hade USA varianten på, därav anmärkningen. Dryyyga jävel va jag stör mej!!!

Inte svårt att lossa kabeln till dioderna men ändå.......

Frågan är: Nån annan som har haft problem på bilprovningen tack vare klarglasens dioder?!






http://www.garaget.org/gallery/archive/30343/148320_o8pe43.jpg
Är det här för mycke ljus? Bilprovningen tyckte de......

Förstår inte riktigt ditt problem? Du kallar han för gubbjävel för att du har ljus på bilen som inte är godkända, det är väll ändå ditt fel och inte hans!

Fotograf på tierpidag.se
timnordlof
7 september 2007 · 798 Inlägg

DOT = Amerika
E = Europa

Oavsett lampor eller däck. smile

Blida
7 september 2007 · 654 Inlägg

E-Märkt SKA va godtjänt på tex: Bilprovningen oavsett.
Iom att saker och ting inte får en E-Märkning bara för skojs skull.
EV EV,kan det va så att glaset är E-märkt..Men INTE insattsen!
MEN,det är inte alla insattser som har en märkning oavsett orginal eller eftermarknad.

Och som nämt så är D.O.T Amerika.
INTE godtjänt i sverige (med vissa undantag beroende på vad för nått det är frågan om).

Senast redigerat av Blida (7 september 2007)

dannedanne
7 september 2007 · 155 Inlägg

Klart att man kopplar ur dioderna innan besiktningen!

Schumi
8 september 2007 · 401 Inlägg

konstigt eftersom dom e E-märkta borde/ska inte va nån problem att gå genom besiktning... men man vet ju alldrig nu beror allt på villken snubbe du får att besiktiga bilen tydligen...
då e det bara som de anndra sa tidigire koppla ur dom och ombesikta den...
det e bara tråkigt/onödigt med sånt... fråga gud vad han tänkte då wink

BMW E61 "520d" (2007)
Erick
8 september 2007 · 4 767 Inlägg

Jösses.. testa att besiktiga en skyline där inte en lampa på hela bilen har en endaste märkning eller godkännande. big_smile

Mvh
Erick

Senast redigerat av Erick (8 september 2007)

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Blida
8 september 2007 · 654 Inlägg

Oavsett om besiktningsmannen gjort en felaktig bedömmning eller inte (vilket det verkligen låter som) så är dina lampor fortfarande E-märkta,vilket är nått som SKALL va godtjänt hos svenska bilprovningen.
Troligtvis så kan du åka och efterbes utan att bry dig och hävda att lamporna är E-märkta,släpp igenom mig annars begår du tjänste fel.

MEN,som skrivet tidigare..Kan va en fråga om att reflektorn inte är E-märkt.
Alt att det saknas reflex funktion på glaset/lampan..Vilket ja tvivlar iom att detta är E-märkt.

Senast redigerat av Blida (8 september 2007)

Hamilton
8 september 2007 · 8 864 Inlägg

Kollade på Hovas hemsida och hittar ingen info om att de är E-märkta.

Fotograf på tierpidag.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang