Miljövänliga däck gjorda på majs, nån med erfarenhet?

Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
10 september 2007 · 946 Inlägg

Är ute efter däck till 940:in, såg hos en däckhandlare ett Goodyear-däck som på något vis är framställt av majsstärkelse. Nån med erfarenhet av sådana här däck? Kvalitet eller skit? Alla erfarenheter mottages tacksamt.

MVH
David

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Sushikocken Sleeper
10 september 2007 · 3 084 Inlägg

HAHAHAHA!! kramp i magen. Fick ett minne från körskolan.. när läraren undervisade om "gröna-däck" precis när han berättat allt så frågar en tant på 50 bast som sitter och läser i boken istället för att lyssna, frågar "grönadäck vad är det brinner dem bättre eller?" hahahahaa
Jätte offtopic men tackar för dagens skratt xD

ang däcken... vet inte men skulle vara kul att pröva burna och känna om det luktar popcorn.

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Andreas 940 -utan 940
10 september 2007 · 1 728 Inlägg

En grundregel är att alla produkter som innehåller ordet "Miljö" är skräp.

Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
10 september 2007 · 946 Inlägg

Hehe! Ja, gjorde ju inget om vissa personer tänker ibland också, brinner bättre, ja det är nog så ja. big_smile

Andreas 940: Ja, jag vet det brukar vara så. Miljöavfettning, miljöaspen miljö... ja allt. Fast bilen de ska sitta på är ju ingen extrembil. Rullar på somrarna endast som transportmedel åt brorsan, eller som drag/lastbil åt mig osv. Men jag vet inte, får ta och höra med fler vad de säger om däcken. smile

MVH
David

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
twin_cam Smålänning
10 september 2007 · 7 877 Inlägg

Dave_C70 skrev:
Hehe! Ja, gjorde ju inget om vissa personer tänker ibland också, brinner bättre, ja det är nog så ja. big_smile

Andreas 940: Ja, jag vet det brukar vara så. Miljöavfettning, miljöaspen miljö... ja allt. Fast bilen de ska sitta på är ju ingen extrembil. Rullar på somrarna endast som transportmedel åt brorsan, eller som drag/lastbil åt mig osv. Men jag vet inte, får ta och höra med fler vad de säger om däcken. smile

MVH
David

Jag skulle nog känna mig rätt säker ändå, med tanke på att det står Good Year på däcken, och dom stora tillverkarna inte gärna riskerar sitt goda rykte med skitprodukter.

Är också nyfiken på om det är nått att ha...
Borde ju funka om dom släpper det ut till kund...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
viccoA
10 september 2007 · 3 110 Inlägg

Miljödäck - antar att det är HA-oljefria däck som du syftar på.

Nokian har nästan bara HA-oljefria däck, en del andra fabrikat erbjuder HA-oljefri slitbana. Hyffsade prestanda (lite sämre våtgrepp) annars precis som vilka däck som helst. Ska de rulla på en bruksbil är det inga som helst bekymmer.

HA-oljor är ett stort problem, därför kommer det inte säljas några nydäck med HA-oljor efter 2009 eller var det 2012? Iaf, då kommer förbud inom EU på HA-olja.
HA-oljan lakas ur gummimassan och tränger ner i grundvattnet där det orsakar stora bekymmer...

Volvoz84 "Ijenkligen"
10 september 2007 · 786 Inlägg

Sushikocken skrev:
HAHAHAHA!! kramp i magen. Fick ett minne från körskolan.. när läraren undervisade om "gröna-däck" precis när han berättat allt så frågar en tant på 50 bast som sitter och läser i boken istället för att lyssna, frågar "grönadäck vad är det brinner dem bättre eller?" hahahahaa
Jätte offtopic men tackar för dagens skratt xD

ang däcken... vet inte men skulle vara kul att pröva burna och känna om det luktar popcorn.

faaan:/
du stal mitt skämt ju big_smilebig_smile

There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
10 september 2007 · 946 Inlägg

twin_cam skrev:

Dave_C70 skrev:
Hehe! Ja, gjorde ju inget om vissa personer tänker ibland också, brinner bättre, ja det är nog så ja. big_smile

Andreas 940: Ja, jag vet det brukar vara så. Miljöavfettning, miljöaspen miljö... ja allt. Fast bilen de ska sitta på är ju ingen extrembil. Rullar på somrarna endast som transportmedel åt brorsan, eller som drag/lastbil åt mig osv. Men jag vet inte, får ta och höra med fler vad de säger om däcken. smile

MVH
David

Jag skulle nog känna mig rätt säker ändå, med tanke på att det står Good Year på däcken, och dom stora tillverkarna inte gärna riskerar sitt goda rykte med skitprodukter.

Är också nyfiken på om det är nått att ha...
Borde ju funka om dom släpper det ut till kund...

Precis vad jag tänkte också, Goodyear vill nog behålla sitt rykte. En annan sak om det hade stått Nankang eller liknande på. big_smile Tack för ditt svar!

MVH
David

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
10 september 2007 · 946 Inlägg

viccoA skrev:
Miljödäck - antar att det är HA-oljefria däck som du syftar på.

Nokian har nästan bara HA-oljefria däck, en del andra fabrikat erbjuder HA-oljefri slitbana. Hyffsade prestanda (lite sämre våtgrepp) annars precis som vilka däck som helst. Ska de rulla på en bruksbil är det inga som helst bekymmer.

HA-oljor är ett stort problem, därför kommer det inte säljas några nydäck med HA-oljor efter 2009 eller var det 2012? Iaf, då kommer förbud inom EU på HA-olja.
HA-oljan lakas ur gummimassan och tränger ner i grundvattnet där det orsakar stora bekymmer...

Hej och tack för ditt givande svar. Ja, men då känns det ganska säkert att köpa såna däck iaf då, ska rulla på en vanlig 944 GL som går som praktisk transportbil. smile

MVH
David

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Izual
10 september 2007 · 4 571 Inlägg

Lär ju lukta popcorn när man burnar wink

BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
10 september 2007 · 2 009 Inlägg

http://eu.goodyear.com/se_se/tires/repo … /index.jsp

Där kan du läsa om det däcket.
Är ett medelmåttigt däck som duger till en 940 brukis.
Inget fancy prestanda eller michelin komfort.
Men som det står så får du lite bättre samvete med dom på smile

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang