ingen mer nationalsång innan allsvenskamatcher

Carlberg83
10 september 2007 · 13 Inlägg

940k skrev:
på min skola , så skulle vi ta foto i fredags ,  det va typ 4 killar som hade svenska landslagets tröjor på sig , dom fick inte va med på fotot , lärarna tyckte de va rasistiskt att ha svensk tröja.
sjukt:@

helt sjukt

Norde fotointresserad
10 september 2007 · 2 307 Inlägg

tråkigt om dom väljer att ta bort den tycker jag.. är ju en del i själva stämningen inför matcher d.. =/

hade d här varit i usa hade d väl varit kaos nu ;D

Beeveel
10 september 2007 · 312 Inlägg

helt jävla sjukt.. det e föffan sverige!! det e tradition ju.. finns inge mer sverige kvar snart asså... år 2050 e svrige bara en myt wtf!! yikes

Life is what you make it. And if you don't make it who's gonna make it for you?
_deki_
10 september 2007 · 281 Inlägg

Haha grabbar, snälla. Läs artikeln. Allt är inte en konspiration av invandrarna för att ta över sverige.


Håller med där hehe...Direkt är det folk som börjar hacka på att det är "Nya svenskar" som har klagat...Läs artikeln, det är ju helt andra orsaker juh. JAg själv tycker att nationalsången är given före matcher och ska vara kvar men men..dom höga pamparna bestämmer. Men det att man börjar snackar om att "andra" tycker det är rasistiskt visar bara på att det är väldigt mycket smygrasism om jag nu kan säga så..men ni fattar nog...
Hopppas alla förstod vad jag ville säga med detta...Ha de bra MVH DEKI

/Deki
sliimjiim kör raggar traktor
10 september 2007 · 203 Inlägg

Du gamla, Du fria, Du fjällhöga nord
Du tysta, Du glädjerika sköna!
Jag hälsar Dig, vänaste land uppå jord,
Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna.
Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna.

Du tronar på minnen från fornstora dar,
då ärat Ditt namn flög över jorden.
Jag vet att Du är och Du blir vad du var.
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.

Jag städs vill dig tjäna mitt älskade land,
din trohet till döden vill jag svära.
Din rätt, skall jag värna, med håg och med hand,
din fana, högt den bragderika bära.
din fana, högt den bragderika bära.

Med Gud skall jag kämpa, för hem och för härd,
för Sverige, den kära fosterjorden.
Jag byter Dig ej, mot allt i en värld
Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden.
Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden.


Dock är det bara de 2 första verserna som är svenska national sången sedan 1866...
förstår inte riktigt var man ser det rasistiska i den...

Burn tire not your soul
_Wallis_
10 september 2007 · 4 506 Inlägg

Det är ju åt h-vete med detta "landet"

Senast redigerat av _Wallis_ (10 september 2007)

Kan du andas kan du dö.
Maizer
10 september 2007 ·

_deki_ skrev:
Haha grabbar, snälla. Läs artikeln. Allt är inte en konspiration av invandrarna för att ta över sverige.


Håller med där hehe...Direkt är det folk som börjar hacka på att det är "Nya svenskar" som har klagat...Läs artikeln, det är ju helt andra orsaker juh. JAg själv tycker att nationalsången är given före matcher och ska vara kvar men men..dom höga pamparna bestämmer. Men det att man börjar snackar om att "andra" tycker det är rasistiskt visar bara på att det är väldigt mycket smygrasism om jag nu kan säga så..men ni fattar nog...
Hopppas alla förstod vad jag ville säga med detta...Ha de bra MVH DEKI

Jag wordar tillbaka. Nationalsången hör till innan matchen, även fast jag nog inte skulle reagerat om den helt plötsligt varit borta. Och det där med smygrasismen är nog rätt uppfattad.

High_Tower Leg. Volvo Nerd
10 september 2007 · 143 Inlägg

Mycket bygger nog på "vissa" personer som tycker väldigt illla om just sången. Jag kör "basshunters" du gammla du fria i min bil när jag cruisar i stan och om man säger en lång historia kort. Så syns det vilka som kollar på en mest;) Så kommer det alltid vara.. Men förhoppningsvis blir det inte värre.

Är svensk, Åker Svensk
http://www.smsnetwork.org/?r=13424&epi=UNIK_ID Skit bra gratis sms sida om man har ont om pengar! Samla kredit att skicka för genom att gå in på sidor!!
wieger
10 september 2007 · 511 Inlägg

RouziMotorsport skrev:
jag tycker också det är löjligt att ni inte får spela eran national sång nånstans..
va fan.. om den nu verkar så rasistisk, byt då! haha...
jag hade oxå lackat ur om det va i mitt land och detta hade hänt..

klart fan ni ska spela den utan att det ska dras åt rasistiska tankar..?
löjligt...

Tack!

Skål för alkohol, orsaken och lösningen till alla livets problem!
Only-volvo
10 september 2007 · 685 Inlägg

Damn_Basterd skrev:
Ska sverige verkligen backa så långt, bara för att våran national sång verkar rasistisk i andras öron?  den där ekonomiska biten är ren dynga.

Håller med dig fullständigt. Det där med ekonomin är ren skitsnack.
Vi borde inte vika oss så lätt som vi gör många gånger.
Det verkar precis som att vi svenskar bara ska  överseende med allt som har med invandrare göra. Snart får man väl inte ens flagga på nationaldagen.  Nej jag inte rasist, utan jag säger bara som det är.

No turbo shit - just real power!
Ford Galaxy "Femtio nyanser av vit" (2001)
Volvo 745 GLE "Slitvargen" (1988)
putte-p
10 september 2007 ·

Klubbarna ser väl sin chans att göra mer reklam för sponsorer etc. Det är skrämmande. Låt supportrarna sjunga nationalsången istället för att helt ta bort den. Billigt och absolut vackrare. Alternativt bara lyssna på klacken som sjunger ramsor och skapar stämning.

blacken
10 september 2007 ·

940k skrev:
på min skola , så skulle vi ta foto i fredags ,  det va typ 4 killar som hade svenska landslagets tröjor på sig , dom fick inte va med på fotot , lärarna tyckte de va rasistiskt att ha svensk tröja.
sjukt:@

Lägg av, ärligt, är det sant??

jonesono Personal- och beteendevetare
10 september 2007 · 1 082 Inlägg

Only-volvo skrev:
Ska sverige verkligen backa så långt, bara för att våran national sång verkar rasistisk i andras öron?  den där ekonomiska biten är ren dynga.

Säger vem? För att vara aftonbladet, har de för en gång skull med en någorlunda förklaring (så kallad bakgrund) till varför man funderar på att plocka bort den. Stämmer eller ej, tills motsatsen bevisats så? Ekonomi + möjlighet för klubbarna att ordna egna arr. (som antagligen kan ge mer klirr i kassan är väl planen tänkt?!) Vari ligger det rasistiska?

Damn_Basterd skrev:
Håller med dig fullständigt. Det där med ekonomin är ren skitsnack.
Vi borde inte vika oss så lätt som vi gör många gånger.
Det verkar precis som att vi svenskar bara ska  överseende med allt som har med invandrare göra.

Det är antagligen du som vill att det skall vara så, för att du skall ha ännu en(?) anledning att gnälla om detta.

Damn_Basterd skrev:
Snart får man väl inte ens flagga på nationaldagen.

Jaså, varför inte? Har svårt att tro det skulle komma något förbud om det. Finns det något förbud mot att flagga alla andra dagar?

Damn_Basterd skrev:
Nej jag inte rasist, utan jag säger bara som det är.

Det brukar börja så ja...

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
_deki_
10 september 2007 · 281 Inlägg

jonesono  du e då den förnuftgaste människan här på denna tråd ikväll..mycket bra argumenterat...tummen upp kompis

/Deki
vampyren
10 september 2007 · 128 Inlägg

DET ÄR ÄCKLIGT FÖR FAN.....man fick inte sjunga sången på nationaldagen i skolan.!man får inte ha Landslagströjjor på skolfoton och nu fimpar de detta.ja trodde vi bodde i sverige? Men de e ju klart varför ska man vara stolt när allt man vart stolt över försvinner. De e fan skandal och som vanligt så klagas det bara i de tysta då detta är tabubelagt. samma sak me sd, bara för de har ett sverige med i namnet så är de rasister.

Burn IF performance
Mankan1978 Son Of Murphy
11 september 2007 · 782 Inlägg

saab_viggen12 skrev:
Du gamla, Du fria, Du fjällhöga nord
Du tysta, Du glädjerika sköna!
Jag hälsar Dig, vänaste land uppå jord,
Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna.
Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna.

Du tronar på minnen från fornstora dar,
då ärat Ditt namn flög över jorden.
Jag vet att Du är och Du blir vad du var.
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.

Jag städs vill dig tjäna mitt älskade land,
din trohet till döden vill jag svära.
Din rätt, skall jag värna, med håg och med hand,
din fana, högt den bragderika bära.
din fana, högt den bragderika bära.

Med Gud skall jag kämpa, för hem och för härd,
för Sverige, den kära fosterjorden.
Jag byter Dig ej, mot allt i en värld
Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden.
Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden.


Dock är det bara de 2 första verserna som är svenska national sången sedan 1866...
förstår inte riktigt var man ser det rasistiska i den...

*sjunger med*

Knappt ens två första verserna faktiskt. Såg något sportsammanhang för något år sedan på tv, så sjöng dom bara första...

Näe det är för jävligt att man inte får sjunga nationalsången över lag! Jag är stolt över att vara svensk, älskar mitt Sverige och tänker leva och dö här! Skulle aldrig överge Sverige!

Men landet går bara utför! Vi nedrustar försvaret, vi måste tysta ner vår egna nationalhymn, ekonomin går utför... Näe usch o fy!

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!
GurraG INGET ANNAT!!
11 september 2007 · 1 725 Inlägg

FY FAN DETTA ÄR FÖR JÄVLIGT!!! Nu tar dom även bort nationalsången från sporten.. var är världen påväg?? jag förstår inte vitsen med att inte få sjunga den på nationaldagen, skolavslutningen och sådär för dom som är invandrare kan ta illa vid sej??

FugitivE BMW Power
11 september 2007 · 2 362 Inlägg

Ska också flytta till något land och få dom sluta spela sin nationalsång på skolorna då jag blir krängt på ett eller annat sätt wink hahaha

Dock så tänker dom väl inte som Sverige.. dom skulle väl bara kolla snett på mig o skita i allt jag sa wink

Senast redigerat av FugitivE (11 september 2007)

BMW, bogsering med wire :/
Mankan1978 Son Of Murphy
11 september 2007 · 782 Inlägg

GurraG skrev:
FY FAN DETTA ÄR FÖR JÄVLIGT!!! Nu tar dom även bort nationalsången från sporten.. var är världen påväg?? jag förstår inte vitsen med att inte få sjunga den på nationaldagen, skolavslutningen och sådär för dom som är invandrare kan ta illa vid sej??

Har själv bara fått sjunga nationalsången EN gång under mina 12år i skolan, och det var någon nationaldag i lågstadiet, andra eller tredje klass minns jag.

Ja det är ju då "rasistiskt" o sjunga nationalsången... Förstår inte alls vad den har med "ras" o göra. Svensk är ingen "ras"! big_smile
Men invandrarna skrattar nog åt oss för att vi är så löjliga o daltiga som inte ens är stolta över vårat ursprung!

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!
MilleN
11 september 2007 · 9 108 Inlägg

Tråkigt. Som någon sa, hur dyrt är det med en cd-skiva wink Nationalsången innan match är väl standard i nästan hela världen? Hoppas att det är den förklaringen dom säger att det är.

Jonesono: Du missade att kommentera varför folk blir nekade att ha Svenska landslagströjor på sig på kort men att det är ok med andra länders? Förstår inte hur det kan låta vettigt i någons öron.
Det handlar inte om att smygrasismen har ökat utan att den politiska korrektheten har ökat. Svenskar har blivit livrädda för att kallas rasister så dom kurar ihop sig till igelkottar och anklagar folk som fortfarande håller på traditioner och dylikt för att vara rasister. Det som kallas rasism eller smygrasism idag är sådant som var helt normalt för 10 år sedan. Med den här utvecklingen är jag inte förvånad om vi bytt ut eller förbjudit flaggan inom 10 år till.

Invandrarna själva verkar ju inte bry sig alls lika mycket som den politiskt korrekta svensken, jag tycker det är att börja i fel ände hmm

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang