fel lambda värde - fel tändinställnig?

caddy
12 september 2007 · 61 Inlägg

Någon som vet om en felaktig tändinställning kan vara orsak till ett felaktigt lambda-värde?Bilen är en golf caddy 1.8i -89(ifall det har någon betydelse).

Jag försöker inte ens längre...
High_Tower Leg. Volvo Nerd
12 september 2007 · 143 Inlägg

fel värden kan beror på det ja. Men det finns också många andra orsaker till fel värden. Kassa katalysator, Fel bränslemängd, LMM är kass, Dåligt servad, Dåliga tändstifft.

Nu är jag dock inte så haj på sånna saker så om någon av dessa saker är fel så är det bara att rätta mig..big_smile

Som sagt det kan vara mycket mer än bara fel tändställning som är fel.

Vad får dig att misstänka att det är just det som är felet? Är den ovanligt slö, avgasknallar?

Är svensk, Åker Svensk
http://www.smsnetwork.org/?r=13424&epi=UNIK_ID Skit bra gratis sms sida om man har ont om pengar! Samla kredit att skicka för genom att gå in på sidor!!
caddy
12 september 2007 · 61 Inlägg

fick nedslag på bl.a. för högt lambdavärde på besiktning, lambdavärdet (1.11) var för högt.

Ställde in tändningen med stroboskoplampa idag. Dessförrinnan var tändingen ställd med ca
30grader förtändning (hur nu det har gått till ?). Undrar ifall denna åtgärd kan räcka för att det skall bli ett bra lambdavärde eller om jag skall börja riva och kolla på allt annat också(katalysator, lambdasond,lmm,hål i avgassystem, tempgivare mm).

Allstå; kan denna (mycket) felaktiga tändinställning vara ensam orsak till det höga lambdavärdet?

Jag försöker inte ens längre...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang