Effekt från sportluftsfilter?

R-Design
12 september 2007 · 111 Inlägg

Tjenare
Tänkte sätta i sportluftsfilter i bilen sen när jag fått den, Det är en volvo c30 2.5l T5

Hur mkt mer effekt får man av bara luftfiltret? ska naturligtvis göra resten också, men vill veta just det..

Tack på förhand

Well baby I've been here before, I know this room and I've walked this floor
Martan
12 september 2007 ·

1-2% säger dom

High_Tower Leg. Volvo Nerd
12 september 2007 · 143 Inlägg

Martan skrev:
1-2% säger dom

Är det värt 500 spänn? eller mer verkligen för 1-2% Plus att du skadar nog mer än du skyddar med ett sportluftfilter, Visst det finns positiva sidor med ett sånt filter men det kanske finns mer på minus sidan än på plussidan.

Är svensk, Åker Svensk
http://www.smsnetwork.org/?r=13424&epi=UNIK_ID Skit bra gratis sms sida om man har ont om pengar! Samla kredit att skicka för genom att gå in på sidor!!
psaltarn psaltarn
12 september 2007 · 31 Inlägg

räkna inte med att du får några extra hkr, det är bara ett annat ljud. luftfiltertrim heter det

HOLLELLE
12 september 2007 · 409 Inlägg

jag skulle tippa på att man snarare tappar 1-2%

civic Naturally Aspiranted
12 september 2007 · 543 Inlägg

500 va att bra billigt, till min kostar de 3000.

Visst kan det ge nån häst men räkna inte med nån större skillnad, som sagt LJUDET.

High_Tower Leg. Volvo Nerd
12 september 2007 · 143 Inlägg

h0lle skrev:
jag skulle tippa på att man snarare tappar 1-2%

Det gäller oftast bara med öppet för då suger de varmluft från motorn;)

Men ett insatts gör det inge stööre skillnad men det finns juh alltid folk som inbillar sig "WOW SATAN VAD BILEN GÅR VILKEN MAGI!! NO MORE ORGINAL!! osv"

Nej behåll orginalet, För övrigt slutar inte garantin att gälla om du byter annat än orginal? en c30 är väl ny?!:S

Är svensk, Åker Svensk
http://www.smsnetwork.org/?r=13424&epi=UNIK_ID Skit bra gratis sms sida om man har ont om pengar! Samla kredit att skicka för genom att gå in på sidor!!
nygren_89
12 september 2007 · 106 Inlägg

är väll bättre att köpa ett insats-sportluftfilter (eller va man nu kallar dom) från tex "k&n" eller?

Martan
12 september 2007 ·

om du sätter värmeplåtar å skit för så lär ju motorn få kyligare luft, vilket kanske ger lite piggare motor......

H.T
12 september 2007 · 197 Inlägg

De e värt för ljudet. Jag tvekade länge innan jag bytte mot öppet filter.
För hk välj insats-
För ljud ta öppen

Tycker jag iaf.

Mazda Mx-5 (2006)
E-son
12 september 2007 · 245 Inlägg

R-Design skrev:
Hur mkt mer effekt får man av bara luftfiltret?

Ingenting

HoKkee
12 september 2007 · 845 Inlägg

den ger enbart dovare ljud.. ska du få ut någon effekt av bara luftfilter må du börja gräva mera i motor och avgassystem.. så är de...

High_Tower Leg. Volvo Nerd
13 september 2007 · 143 Inlägg

Martan skrev:
om du sätter värmeplåtar å skit för så lär ju motorn få kyligare luft, vilket kanske ger lite piggare motor......

Hm,, Nu börjas det igen. Även om du har en "värmesköld så kommer motorn att suga varmluft eftersom värmeskölden inte täcker hela filtret. Värmen som kommer från motorn sprider sig i HELA motorrummet. Och sköldarna brukar bara skydda åt det hållet motorn är. Men ingen som tänkt på att varmluft stiger? ovanför filtret? vad gör man åt det?

Med andra ord NEJ, du får ingen piggare motor som sagt, Även om du har värmesköld. Du vinner inte ett dugg och förlorar SOM SAGT desstomer.

Öppet är ENDAST bra för ljudet, men inte effektmässigt. Insatts? Ja det ger mer effekt men tänk då på, är du sugen på att byta ventilrar och dylikt efter ett par rusen mil med ett sånt?

Nja, Är det värt de hundralappar/tusingar för ett sport filter? Även effektmässigt.  Nja knappast inte enligt mig iaf.

Är svensk, Åker Svensk
http://www.smsnetwork.org/?r=13424&epi=UNIK_ID Skit bra gratis sms sida om man har ont om pengar! Samla kredit att skicka för genom att gå in på sidor!!
_Wallis_
13 september 2007 · 4 506 Inlägg

Märkte ingen direkt skilnad på bilen när jag monterade det, förutom ljudet, men nu när jag kört med det ett tag, och idag monterade orginal box, med orginal lufftfilter i märkte jag stor skilnad på Gasresponsen. Acx, Inte STOR men det var skilnad utan tvekan.

Kan du andas kan du dö.
High_Tower Leg. Volvo Nerd
13 september 2007 · 143 Inlägg

_Wallis_ skrev:
Märkte ingen direkt skilnad på bilen när jag monterade det, förutom ljudet, men nu när jag kört med det ett tag, och idag monterade orginal box, med orginal lufftfilter i märkte jag stor skilnad på Gasresponsen. Acx, Inte STOR men det var skilnad utan tvekan.

Prova att göra som jag, korta av luftvägen och modifiera luftburken så ska du se på skillnad på orginalsaker;)

Är svensk, Åker Svensk
http://www.smsnetwork.org/?r=13424&epi=UNIK_ID Skit bra gratis sms sida om man har ont om pengar! Samla kredit att skicka för genom att gå in på sidor!!
Frosted
13 september 2007 · 1 878 Inlägg

bara ljudet man är efter när det gäller öppna filter.

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
ESTRANDBERG88 Hojmek
13 september 2007 · 748 Inlägg

Inte bara ljudet, tusen gånger snyggare blir det ju i motorutrymmet med smile


"Öppet är ENDAST bra för ljudet, men inte effektmässigt. Insatts? Ja det ger mer effekt men tänk då på, är du sugen på att byta ventilrar och dylikt efter ett par rusen mil med ett sånt?"

Mina "Ventilrar" håller då än big_smile haha

Senast redigerat av Bodegan (13 september 2007)

High_Tower Leg. Volvo Nerd
13 september 2007 · 143 Inlägg

Bodegan skrev:
Inte bara ljudet, tusen gånger snyggare blir det ju i motorutrymmet med smile


"Öppet är ENDAST bra för ljudet, men inte effektmässigt. Insatts? Ja det ger mer effekt men tänk då på, är du sugen på att byta ventilrar och dylikt efter ett par rusen mil med ett sånt?"

Mina "Ventilrar" håller då än big_smile haha

Ja det tror jag säkert..smile Men hur långt har du kört? Det är ju alltid olika från bil till bil..wink

Och partiklar blir ju som slipmedel för bilen eller hur?wink Du pratar nämligen med en som jobbar/jobbat med Filter till lastbilar, bilar, hjullastare och krossar..tongue

Filtrering är en av det viktigaste saker som finns för motorn. Och en motor kanske går 4000, 5000 eller 6000 mil med ett filter som släpper igenom partiklarna. Men resultatet blir alltid detsamma, "Slipad" motor,eller dylikt.

Och med min erfarenhet så frågar jag såhär, Det första ett åkeri eller krossmaskinsägare skyller på när en motor just havererar är just LUFTFILTRET ända tills man har bevisat för dom att det är en annan orsak.

Nu kanske krosmaskiner var ett dåligt exemple. Men det jag vill säga att alla bilar "lever" i olika förhållanden, men i slutändan så blir allt detsamma.

Räcker det som bevis;)?

Är svensk, Åker Svensk
http://www.smsnetwork.org/?r=13424&epi=UNIK_ID Skit bra gratis sms sida om man har ont om pengar! Samla kredit att skicka för genom att gå in på sidor!!
ESTRANDBERG88 Hojmek
13 september 2007 · 748 Inlägg

Öppet eller inte, partiklar kommer in endå. Sköter man grejjorna rätt så är det lugnt! smile

High_Tower Leg. Volvo Nerd
13 september 2007 · 143 Inlägg

Bodegan skrev:
Öppet eller inte, partiklar kommer in endå. Sköter man grejjorna rätt så är det lugnt! smile

Jo det gör det me....... Ähh skitsamma jag ger mig..tongue

Alla gör som dom vill och tycker, Och ni har mitt tycke ovan:D

Men en sak till bara innan jag lägger mig (Nej jag ger mig ej) Varför försvinner all motorgaranti om du byter till någe annat än orginalfiltret på en ny bil?wink

Senast redigerat av High_Tower (13 september 2007)

Är svensk, Åker Svensk
http://www.smsnetwork.org/?r=13424&epi=UNIK_ID Skit bra gratis sms sida om man har ont om pengar! Samla kredit att skicka för genom att gå in på sidor!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang