Effekt från sportluftsfilter?

ESTRANDBERG88 Hojmek
13 september 2007 · 748 Inlägg

Men det är sant som du säger, klart att om man kör med ett skitigt filter så får du in damm å allt vad det heter i motorn. smile Å det är vad jag vet inge bra ^^ japp smile

Senast redigerat av Bodegan (13 september 2007)

High_Tower Leg. Volvo Nerd
13 september 2007 · 143 Inlägg

Då var den diskutionen avklarad:D

Är svensk, Åker Svensk
http://www.smsnetwork.org/?r=13424&epi=UNIK_ID Skit bra gratis sms sida om man har ont om pengar! Samla kredit att skicka för genom att gå in på sidor!!
R-Design
13 september 2007 · 111 Inlägg

Tack för alla härliga svar... Har nog bestämt mig, Blir inget Sport, Istället ska jag lacka på kåporna i motorutrymmet samt hela luftburken.. Tyckte det såg ganska rent o snyggt ut det med..

Men tack igen för alla svar, Då har man lärt sig lite

Well baby I've been here before, I know this room and I've walked this floor
Markus_MR2
13 september 2007 · 761 Inlägg

Nej, på en bil med motorn fram är det svårt att bli av med värmen runt filtret.. På min MR2:a där motorn är i mitten, så har jag dragit ut filtret så långt till sidan det bara går för precis där sitter ett luftintag för kylning av motorn=).. Det funkar faktiskt på dom. Filtret + sportavgas har på mätningar visat nästan 5 hk extra.. Så då ska vi se; 700:- för filtret, 6800 för avgaset=7500.. 7500/5hk=1500:-/hk... Det är dyrt att trimma sugisar=)

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
tobbz_
13 september 2007 · 67 Inlägg

High_tower !

Utgår du då från din 740 att det inte ger någon effekt eller ?
Tror du att dom flesta trimmade och ban bilarna kör med biltemas orginal luftfilter eller ?
Det måste ju finnas en anledning till att det finns sportluftfilter, och varför man lägger ner hur många miljoner som helst i aerodynamik tester på dessa filter ?

Kör du din 740 med ett orginal filter och låt andra som har trimmade motorer testa själv.

Volvo XC70 2,5T "Explorer" (2004)
Sharky
13 september 2007 · 10 287 Inlägg

OK,

Vi tar detta bit för bit:

"Tror du att dom flesta trimmade och ban bilarna kör med biltemas orginal luftfilter eller"

- Nej. Har du en trimmad bil med betydligt högre luftflöde än vad orginal luftburk är avsedd för kommer givetvis differentialtrycket över filtret/filterburken att öka och därmed ger en annan filterlösning med större area och/eller större genomsläpplighet bättre resultat.


"Det måste ju finnas en anledning till att det finns sportluftfilter"

- Ja, absolut. I många fall samma anledning som till att det finns angel-eyes och fartränder.


"och varför man lägger ner hur många miljoner som helst i aerodynamik tester på dessa filter ?"

- Biltillverkare ja. Tillverkare av eftermarknadsfilter nej. Det finns ett direkt fundamentalt problem här som ingen tillverkare av eftermarknadsfilter nämner: På bilar med luftmassemätare så ger orginal luftburk en viss bestämd strömningsprofil över mätrörets area. Denna strömning är i många fall inte konstant över arean men för biltillverkaren så "spelar det ingen roll" därför att när orginal motorstyrprogramvara tas fram så görs det med orginal luftburk.

Dessa förfållanden kan inte en eftermarknadstillverkare av öppna luftfilter veta eller ta hänsyn till. I många fall leder ett utbyte av luftburk till ett öppet luftfilter till att strömningsprofilen rubbas med försämrade driftsegenskaper som följd.

(Note: Det finns ett modernt "klassiskt" exempel på detta och det är nyare Volvo S60/V70 T-5 där man kan lura motorstyrelektroniken till att adaptera om momentbörvärdeskurvan genom att byta luftfilter. Det som händer är att orginal luftburk ger ett osymmetriskt flöde som ändras med ett öppet filter. Då kommer helt plötsligt lambdasonderna - momentmätningen och luftmassavärdet att diffa kraftigt. Låter man motorelektroniken adaptera om under dessa förhållanden så har man vunnit ett antal hästkrafter)

Skall man säkerställa att en luftmassemätarförsedd bil med utbytt filtersystem går som den ska så måste den mappas efter bytet. Och detta är än mera väsentligt på en trimmad bil där lufthastigheten genom mätröret har höjts!


Kör du din 740 med ett orginal filter och låt andra som har trimmade motorer testa själv.

- Japp. Been there - done that. När vi bromsade min 940 ( medans jag hade 8V spis och en 16T turbo i den) så fick vi 280 motorhästar med orginal luftburk (tömd på dom ljuddämpande plastflärparna inuti). Tog vi bort luftburken helt och hållet så fick vi...280Hkr.


Det finns stor placeboeffekt på avgassystem och luftfilter eftersom det får dels bilen att väsnas mera vilket ger en psykologisk övertygelse om att det går fortare plus att föraren medveten eller ometvetet får tyngre skor efter att ha bytt avgas/luftfilter.

/Göran

P.S Luftburken på en Volvo 940GL har vid mätningar ca 0.05bar i difftryck. Teoretiskt skulle man då kunna få 5% mera effekt om man ersatte orginalburken med något som ger noll i difftryck. Väljer man en lösning som ger 10 grader högre insugstemp så tappar man 3% i effekt. En kamaxel från skroten för 500kr ger 20% i effektökning. Där har ni lite siffror.


tobbz_ skrev:
High_tower !

Utgår du då från din 740 att det inte ger någon effekt eller ?
Tror du att dom flesta trimmade och ban bilarna kör med biltemas orginal luftfilter eller ?
Det måste ju finnas en anledning till att det finns sportluftfilter, och varför man lägger ner hur många miljoner som helst i aerodynamik tester på dessa filter ?

Kör du din 740 med ett orginal filter och låt andra som har trimmade motorer testa själv.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Jimm
13 september 2007 · 1 661 Inlägg

Jo fast för en annan som ska ha in 50% extra luft vill gärna har 50% större filteryta. Helst framdraget till fronten för att få kallluft direkt in i motorn. Eftersom original inte är det så kan jag sätta en tunna skit på att det blir bättre luftström och tillåter det höjda laddtrycket att generera en högre effekt. Självklart är hela avgaset också bytt. Lite motstånd in i motorn och lite motstånd ut igen ger ökad efftekt på en turbo bil. Självklart skiljer det på olika bilar och modeller. När min var original och jag satte det sportluft så gick den lite konstigt i nån minut sedan ställde den in sig själv och blev bra igen.

GTI-95 low profile
13 september 2007 · 253 Inlägg

Enligt mina erfarenheter: öppet filter=jävligt skönare ljud, kan T.O.M tappa effekt då varm luft kan sugas in samt att LMMen blir knäpp, börjar dra mer soppa o skit.

Insatsfilter= bättre gasrespons alltså snabbare acc, men låter inget speciellt kul ifrån original. Beror på vad du är ute efter jag själv gillar öppet men skulle jag trimma skulle jag välja insatsfilter då ingen varm luft kommer in i originalboxen därefter bättre effekt. INGET billigt skit dock. KN, BMC osv....

Jimm
13 september 2007 · 1 661 Inlägg

Hur fan ska det kunna komma in varm luft ifall filtret sitter i fronten på bilen da? Blir mkt kallare luft än Org bajs filter.

Sharky
13 september 2007 · 10 287 Inlägg

Notera att GTI-95 skrev kan. Och det var enligt hans erfarenhet - dvs han sa inte att det var så på alla bilar och i alla varianter av montage.

/Göran

Hardjim skrev:
Hur fan ska det kunna komma in varm luft ifall filtret sitter i fronten på bilen da? Blir mkt kallare luft än Org bajs filter.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Jimm
13 september 2007 · 1 661 Inlägg

ja, och det har även konstaterats typ 18 gånger i denna tråden redan att ifall man sätter ett sportluft filter exakt på den plats som org satt så kommer det på dem flesta bilar att komma in varm luft i motorn. Många bygger skärmar som tätar mot huven och många drar fram filtret.

chrno RE-雨宮
13 september 2007 · 481 Inlägg

Och många drar slangar med airfeeds från fronten till luftfiltret samt tätar som ovanstående person skriver. Många bilar har ventilation i huven som gör att varmluft försvinner. Det finns precis hur många variabler som helst.

RE-Amemiya Kitted FD3S
GTI-95 low profile
13 september 2007 · 253 Inlägg

Inte alls många som bygger skärmar eller bygger på för att få det till fronten, i majoritet så ersätter bara folk det och JA DÅ KOMMER DET IN VARM LUFT, ELLER HAR JAG FEL PÅSTÅR DU?

Sharky
13 september 2007 · 10 287 Inlägg

Tona ner nu. Skrik inte med stora bokstäver.

Notera att det inte är en rättighet att få skriva på Garaget - Chrizz avgör till syvende och sist vilka som ska få vara medlemmar så inga utbrott....

Göran
Moderator

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Jimm
13 september 2007 · 1 661 Inlägg

GTI-95 skrev:
Inte alls många som bygger skärmar eller bygger på för att få det till fronten, i majoritet så ersätter bara folk det och JA DÅ KOMMER DET IN VARM LUFT, ELLER HAR JAG FEL PÅSTÅR DU?

Som jag skrev, ersätter man det bara på plats så kommer det oftast in varmluft, läste du inte ens innan du börjar skriva med stora bokstäver?

Japp, många smäcker dit det på org plats, men dem som bygger seriöst drar fram eller skärmar tätt. Hade jag kört skitbil hade jag inte brytt mig.

Senast redigerat av Hardjim (13 september 2007)

High_Tower Leg. Volvo Nerd
13 september 2007 · 143 Inlägg

tobbz_ skrev:
High_tower !

Utgår du då från din 740 att det inte ger någon effekt eller ?
Tror du att dom flesta trimmade och ban bilarna kör med biltemas orginal luftfilter eller ?
Det måste ju finnas en anledning till att det finns sportluftfilter, och varför man lägger ner hur många miljoner som helst i aerodynamik tester på dessa filter ?

Kör du din 740 med ett orginal filter och låt andra som har trimmade motorer testa själv.

Jag kan ju säga såhär, Har nämligen provat gentemot samma bil med öppet sportfilter och min egen modifierade luft burk med orginal filter

Vet du vad INGEN SKILLNAD:P Båda bilarna hade nästan EXAKT samma beteende. Så vad väljer jag då, ett orginalfilter som ger bättre filtrering tillsammans med min modifierade luftburk som ger lika effekt som ett öppet/insatts? eller ett Öppet/insatts som släpper igenom mer skit och partiklar?

Ja för mig säger det sig själv.

Är svensk, Åker Svensk
http://www.smsnetwork.org/?r=13424&epi=UNIK_ID Skit bra gratis sms sida om man har ont om pengar! Samla kredit att skicka för genom att gå in på sidor!!
Martan
13 september 2007 ·

High_Tower skrev:

Martan skrev:
om du sätter värmeplåtar å skit för så lär ju motorn få kyligare luft, vilket kanske ger lite piggare motor......

Hm,, Nu börjas det igen. Även om du har en "värmesköld så kommer motorn att suga varmluft eftersom värmeskölden inte täcker hela filtret. Värmen som kommer från motorn sprider sig i HELA motorrummet. Och sköldarna brukar bara skydda åt det hållet motorn är. Men ingen som tänkt på att varmluft stiger? ovanför filtret? vad gör man åt det?

Med andra ord NEJ, du får ingen piggare motor som sagt, Även om du har värmesköld. Du vinner inte ett dugg och förlorar SOM SAGT desstomer.

Öppet är ENDAST bra för ljudet, men inte effektmässigt. Insatts? Ja det ger mer effekt men tänk då på, är du sugen på att byta ventilrar och dylikt efter ett par rusen mil med ett sånt?

Nja, Är det värt de hundralappar/tusingar för ett sport filter? Även effektmässigt.  Nja knappast inte enligt mig iaf.

Då kör alla som kör racing på orginal då eller?smile

High_Tower Leg. Volvo Nerd
13 september 2007 · 143 Inlägg

Martan skrev:

High_Tower skrev:

Martan skrev:
om du sätter värmeplåtar å skit för så lär ju motorn få kyligare luft, vilket kanske ger lite piggare motor......

Hm,, Nu börjas det igen. Även om du har en "värmesköld så kommer motorn att suga varmluft eftersom värmeskölden inte täcker hela filtret. Värmen som kommer från motorn sprider sig i HELA motorrummet. Och sköldarna brukar bara skydda åt det hållet motorn är. Men ingen som tänkt på att varmluft stiger? ovanför filtret? vad gör man åt det?

Med andra ord NEJ, du får ingen piggare motor som sagt, Även om du har värmesköld. Du vinner inte ett dugg och förlorar SOM SAGT desstomer.

Öppet är ENDAST bra för ljudet, men inte effektmässigt. Insatts? Ja det ger mer effekt men tänk då på, är du sugen på att byta ventilrar och dylikt efter ett par rusen mil med ett sånt?

Nja, Är det värt de hundralappar/tusingar för ett sport filter? Även effektmässigt.  Nja knappast inte enligt mig iaf.

Då kör alla som kör racing på orginal då eller?smile

hehe bra jämnförelse där du..tongue Nej det gör de inte, det kör ju heller inte direkt en orginalmotor som sak gå ett antal tusen mil heller?wink

Det har ju heller inte ett orginal insug heller, utan ett de har byggt själva;)

Är svensk, Åker Svensk
http://www.smsnetwork.org/?r=13424&epi=UNIK_ID Skit bra gratis sms sida om man har ont om pengar! Samla kredit att skicka för genom att gå in på sidor!!
aigloow
13 september 2007 · 537 Inlägg

Sharky skrev:
Tona ner nu. Skrik inte med stora bokstäver.

Notera att det inte är en rättighet att få skriva på Garaget - Chrizz avgör till syvende och sist vilka som ska få vara medlemmar så inga utbrott....

Göran
Moderator

haha... skön komentar "skrik inte med stora bokstäver" den gjorde min dag lättare iaf... lol

LOSING is not an option... BIG TOYS R 4 BIG BOYS.
Saab 9-5 "Think Green" (2000)
Mazda 626 coupé 2,0 fe3 turbo "Back to normal." (1988)
Volkswagen polo "Jolly Roger-Dead men do no tail" (1985)
Jimm
13 september 2007 · 1 661 Inlägg

High_Tower skrev:

tobbz_ skrev:
High_tower !

Utgår du då från din 740 att det inte ger någon effekt eller ?
Tror du att dom flesta trimmade och ban bilarna kör med biltemas orginal luftfilter eller ?
Det måste ju finnas en anledning till att det finns sportluftfilter, och varför man lägger ner hur många miljoner som helst i aerodynamik tester på dessa filter ?

Kör du din 740 med ett orginal filter och låt andra som har trimmade motorer testa själv.

Jag kan ju säga såhär, Har nämligen provat gentemot samma bil med öppet sportfilter och min egen modifierade luft burk med orginal filter

Vet du vad INGEN SKILLNAD:P Båda bilarna hade nästan EXAKT samma beteende. Så vad väljer jag då, ett orginalfilter som ger bättre filtrering tillsammans med min modifierade luftburk som ger lika effekt som ett öppet/insatts? eller ett Öppet/insatts som släpper igenom mer skit och partiklar?

Ja för mig säger det sig själv.

Varför förstår du inte att på bilar där man trimmar seriöst behöver mer luft?
Sedan vad du väljer till din låtsastrimmade 740 är det väl ingen som har frågat?
Egenbyggt insug, sänkt tändning. 130hk... HAHA
Lite skillnad när man ska gå från 320HK till 420hk.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang