Effekt från sportluftsfilter?

R-Design
13 september 2007 · 111 Inlägg

Blev en hel del dispyter om denna tråd, Allt jag ville veta va Ja eller Nej ungefär..

Men nu har man ju fått veta en del, Och majoriteten lyder ju som så att Orginal är bättre
på säkert 4 av 5 punkter, Om man nu inte är ute efter att vässa upp motorn som sas tidigare med typ 100 hästkrafter.

Jag planerade att bygga avgas, Chippa, luftfilter och sedan Mappa (Ingår med chipp)
Men nu väljer jag nog hellre bort Luftfiltret, I.a.f Den öppna varianten.. Hade slutet filter i Golfen, Inga som helst problem, Gjorde rent lika ofta som jag böt olja/ filter. Varje 1000 mil vill säga..

Får se om de e värt 50 hk att bli av med 2 års nybilsgaranti.. Får fundera och forska i om många haft problem med just C30..

Men tack så mycket än en gång för all information samt många ganska underhållande diskutioner..

Senast redigerat av R-Design (13 september 2007)

Well baby I've been here before, I know this room and I've walked this floor
Caffe
13 september 2007 · 1 436 Inlägg

Men det som från båda sidor kan konstateras är att ett öppet luftfilter på rätt plats ger ett annorlunda ljud vilket av många uppfattas som tuffare.

(Själv tillhör jag dem som anser att sportluftfilter inte tillför något utöver detta.)

Senast redigerat av Caffe (13 september 2007)

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
Anderzone
13 september 2007 · 4 Inlägg

Väldigt många åsikter om detta och jag håller med många här,Men att man skulle tappa effekt på sportfilter är lite till att ta i. Och att insatssportfilter skulle förstöra motorn är också lite överdrivet. För tvättar du insatsfiltret regelbundet så är det dock inte sämre än ett orginal "pappersfilter". Och som sagt vill du ha mer ljud så satsa på öppet men jag hade satsats på insats om jag varit dig för att luftmassemätaren är ganska känslig på nya nyare bilare jämfört mot gamla volvo turbo som min t.ex. wink
Hoppas att det hjälpt någon smile

High_Tower Leg. Volvo Nerd
13 september 2007 · 143 Inlägg

Hardjim skrev:

High_Tower skrev:

tobbz_ skrev:
High_tower !

Utgår du då från din 740 att det inte ger någon effekt eller ?
Tror du att dom flesta trimmade och ban bilarna kör med biltemas orginal luftfilter eller ?
Det måste ju finnas en anledning till att det finns sportluftfilter, och varför man lägger ner hur många miljoner som helst i aerodynamik tester på dessa filter ?

Kör du din 740 med ett orginal filter och låt andra som har trimmade motorer testa själv.

Jag kan ju säga såhär, Har nämligen provat gentemot samma bil med öppet sportfilter och min egen modifierade luft burk med orginal filter

Vet du vad INGEN SKILLNAD:P Båda bilarna hade nästan EXAKT samma beteende. Så vad väljer jag då, ett orginalfilter som ger bättre filtrering tillsammans med min modifierade luftburk som ger lika effekt som ett öppet/insatts? eller ett Öppet/insatts som släpper igenom mer skit och partiklar?

Ja för mig säger det sig själv.

Varför förstår du inte att på bilar där man trimmar seriöst behöver mer luft?
Sedan vad du väljer till din låtsastrimmade 740 är det väl ingen som har frågat?
Egenbyggt insug, sänkt tändning. 130hk... HAHA
Lite skillnad när man ska gå från 320HK till 420hk.

Det var inte ens om trimmade bilar det handlade om eller;) eller funderar han på att göra c30 till banbil? isåfall får jag ursäkta mig..

Säg vad du vill om 740, Håller iaf;)

Men men jag ger mig. Vad ni säger så är det rätt och mitt är fel. Denhär tråden börjar bli lite otrevlig.

Senast redigerat av High_Tower (13 september 2007)

Är svensk, Åker Svensk
http://www.smsnetwork.org/?r=13424&epi=UNIK_ID Skit bra gratis sms sida om man har ont om pengar! Samla kredit att skicka för genom att gå in på sidor!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang