Surrande ljud från volvo 740?

raggsockan
18 oktober 2005 · 133 Inlägg

Hej, jag har nåt surrande ljud som kommer från förarsidan,(under förarstolen) tror att de har nå me bromsystemet att göra.
Inget som stör bromsarna eller körningen bara ett störande surrande ljud!
Låter hel tiden.

Hur kan man få bort ljudet? hade det på min epa också(740)
Någon som haft samma problem?

Tacksam för svar! MVH Erik

BMW Z3M (1998)
Kimmen
19 oktober 2005 · 245 Inlägg

Bränselpumpen kanske?? Sitter under förarstolen, dock under golvet men den hörs rätt mkt om du öppnar dörren.

Prova att ha dörren öppen och vrid nyckeln till andra läget i tändningslåset så hör du om pumpen börjar "surra"?

Pontiac Firebird Formula 400 -72
Volvo 940 SE 2,3 Ltt -97
Styrelsemedlem i Teddy Boys Car Club, Västerås
raggsockan
19 oktober 2005 · 133 Inlägg

Det låter ändas när jag startat bilen, ljudet kommer från dom två behållarna under golvet(utsidan)  under förarsidan!   Hur löser jag de? MVH Erik


Kimmen skrev:
Bränselpumpen kanske?? Sitter under förarstolen, dock under golvet men den hörs rätt mkt om du öppnar dörren.

Prova att ha dörren öppen och vrid nyckeln till andra läget i tändningslåset så hör du om pumpen börjar "surra"?

BMW Z3M (1998)
Sharky
19 oktober 2005 · 10 287 Inlägg

Soppapump. Lyft bilen och kolla om pumpen tar emot nånstans. Gör den inte det och ljudet har ökat på sistone så kan det vara:
- Trött pump
- Igensatt soppafilter
- Soppatrycksregulator som har hängt sig på för högt tryck

/Göran

raggsockan skrev:
Det låter ändas när jag startat bilen, ljudet kommer från dom två behållarna under golvet(utsidan)  under förarsidan!   Hur löser jag de? MVH Erik


Kimmen skrev:
Bränselpumpen kanske?? Sitter under förarstolen, dock under golvet men den hörs rätt mkt om du öppnar dörren.

Prova att ha dörren öppen och vrid nyckeln till andra läget i tändningslåset så hör du om pumpen börjar "surra"?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Stoffe Verkmästare
19 oktober 2005 · 97 Inlägg

Sharky skrev:
Soppapump. Lyft bilen och kolla om pumpen tar emot nånstans. Gör den inte det och ljudet har ökat på sistone så kan det vara:
- Trött pump
- Igensatt soppafilter
- Soppatrycksregulator som har hängt sig på för högt tryck

/Göran

Kan även tillägga att det kan va förpumpen i tanken som lagt av. Inte helt ovanligt att pumpen under bilen börjar låta väldigt mycket då.

Mvh Stoffe

Flashtronic Snickare
25 oktober 2005 · 5 Inlägg

häll i en LITEN mängd 2stroke olja i tanken, det smörjer upp bränslepumpen o det kan göra att den håller tyst.. har haft samma skit på mina volvos oxå...

/Flash :cool:
Volvo S70 (1997)
raggsockan
25 oktober 2005 · 133 Inlägg

Liten Mängd? 1-2 dl eller?

Flashtronic skrev:
häll i en LITEN mängd 2stroke olja i tanken, det smörjer upp bränslepumpen o det kan göra att den håller tyst.. har haft samma skit på mina volvos oxå...

BMW Z3M (1998)
GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
25 oktober 2005 · 1 660 Inlägg

Kör i ca 2% blir nog lagom. Kör så att du nästan kör på ångorna, tanka sedan i ca. 10 l. bensin och 2 dl. 2taktsolja o kör med ett tag. sen kanske 5-8 mil senare kan du tanka som vanligt igen... >>Tror jag<<
Rätta mig om jag har fel någon eller annat tips...

tiimey
25 oktober 2005 · 16 Inlägg

GT90 skrev:
Kör i ca 2% blir nog lagom. Kör så att du nästan kör på ångorna, tanka sedan i ca. 10 l. bensin och 2 dl. 2taktsolja o kör med ett tag. sen kanske 5-8 mil senare kan du tanka som vanligt igen... >>Tror jag<<
Rätta mig om jag har fel någon eller annat tips...

Hur mycket drar dina bilar. man kör ju inte slut på 10 liter soppa inom 5-8 mil tongue
Blyfot ?

328 Turbo E36
635whp 890wnm
BMW E36 328 Turbo Touring "Team ARG" (1996)
GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
27 oktober 2005 · 1 660 Inlägg

Njae, Kan ligga på o gasa ganska myche, men oftast brukar bilen som jag har nu dra runt 07. Men har en voyager oxå. 1,1l/m.
Har f.ö. erfarit att  det är ohälsosamt för pumpen att köra så den börjar dra i sig luft, därför rekomendationen att inte köra helt slut på soppan (1a punkten "köra på ångorna" för att få någorlunda beräkning av 2t oljeinblandning)

raggsockan
27 oktober 2005 · 133 Inlägg

Tackar, förstår ska pröva de!..MVH Erik

GT90 skrev:
Njae, Kan ligga på o gasa ganska myche, men oftast brukar bilen som jag har nu dra runt 07. Men har en voyager oxå. 1,1l/m.
Har f.ö. erfarit att  det är ohälsosamt för pumpen att köra så den börjar dra i sig luft, därför rekomendationen att inte köra helt slut på soppan (1a punkten "köra på ångorna" för att få någorlunda beräkning av 2t oljeinblandning)

BMW Z3M (1998)
Sharky
27 oktober 2005 · 10 287 Inlägg

Kör aldrig slut på soppan i en (gammal) bil. Man suger upp all skit i botten på tanken och cementerar igen soppafiltret.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang