Toning av rutorna, hur gjorde du?

Djzex
13 september 2007 · 18 Inlägg

Tjenare.
Jag tänkte börja meka med min Saab 9-3 och har funderat ett tag på att tona rutorna.

Frågorna är nu då.
Hur gjorde du?
Hur blev resultatet?
Vilken solfilm?
Vad kosta det?

Tack för alla svar på förhand;)

Köpte bil samma dag som jag tog kortet
Squadron
13 september 2007 · 1 833 Inlägg

Lämnade in bilen.
Resultatet blev BRA.
Sun-Guard, Nighthawk 35%
Pris, 3200 för 7 rutor

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!
Snuffe Snuffe
13 september 2007 · 4 Inlägg

Tänkte passa på och fråga om någon vet om man kan lämna in bilen för toning av rutor i Örebro trakten?

me
Squadron
13 september 2007 · 1 833 Inlägg

Snuffe skrev:
Tänkte passa på och fråga om någon vet om man kan lämna in bilen för toning av rutor i Örebro trakten?

Här är en firma.
http://www.biloplanglas.se/document/solfilm.htm

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!
Djzex
13 september 2007 · 18 Inlägg

Squadron skrev:
Lämnade in bilen.
Resultatet blev BRA.
Sun-Guard, Nighthawk 35%
Pris, 3200 för 7 rutor

Tack för svaret!
Men har någon gjort det själv?tongue

Köpte bil samma dag som jag tog kortet
Danniboy This is me
13 september 2007 · 334 Inlägg

Jo, använder lämlig fönsterputs och gummiskrapa från biltema.
Gör rent rutan ordentiligt sen på med en hel del fönsterputs. Sen för att slipa skära så mycket kan du lägga en bit mot rutan o grovskära filmen. Obs se till att klistret kommer på rätt sida.

Sen e det bra att börja skrapa o skära. Har tonat en hel del bilar, dock föredrar jag att lämna in rutor som är vinklade åt flera håll osv. Har tonat sidorutorna på mina bilar själv sen bakrutan brukar jag lämna in. ska göra det med fiestan när jag har råd o tid.

Djzex
14 september 2007 · 18 Inlägg

Dakiz skrev:
Jo, använder lämlig fönsterputs och gummiskrapa från biltema.
Gör rent rutan ordentiligt sen på med en hel del fönsterputs. Sen för att slipa skära så mycket kan du lägga en bit mot rutan o grovskära filmen. Obs se till att klistret kommer på rätt sida.

Sen e det bra att börja skrapa o skära. Har tonat en hel del bilar, dock föredrar jag att lämna in rutor som är vinklade åt flera håll osv. Har tonat sidorutorna på mina bilar själv sen bakrutan brukar jag lämna in. ska göra det med fiestan när jag har råd o tid.

tack så mycket för svaret. men var köpte du filmen?

Köpte bil samma dag som jag tog kortet
buffys
14 september 2007 ·

Många tycker biltemas film är ok, jag tycker den är skit! Ska du köpa billig film som är nåt sånär bra så åk till mekonomen! Det går ju iofs inte jämföra proffsfilm med "svenssonfilm" men.. undvik biltema är mitt tips..

makk0 Recondare
14 september 2007 · 13 Inlägg

Själv gick ja till Biltema och köpte deras toningsfilm (återanvändningsbar, dvs inget klister och skit) Tog mig en sprayflaska och droppa i nåra droppar diskmedel och resten med vatten. Sprayade så att hela rutan blev täckt. La sedan ut filmen och använde mig av gummiskrapan som följde med. Skar sedan runtom. Inga bubblor eller skavanker alls smile

Djzex
17 september 2007 · 18 Inlägg

makk0 skrev:
Själv gick ja till Biltema och köpte deras toningsfilm (återanvändningsbar, dvs inget klister och skit) Tog mig en sprayflaska och droppa i nåra droppar diskmedel och resten med vatten. Sprayade så att hela rutan blev täckt. La sedan ut filmen och använde mig av gummiskrapan som följde med. Skar sedan runtom. Inga bubblor eller skavanker alls smile

Detta var ju fantasiskt bra! Hur länge har du haft det? och håller det fortfarande?

Köpte bil samma dag som jag tog kortet
Germax
17 september 2007 · 12 086 Inlägg

makk0 skrev:
Själv gick ja till Biltema och köpte deras toningsfilm (återanvändningsbar, dvs inget klister och skit) Tog mig en sprayflaska och droppa i nåra droppar diskmedel och resten med vatten. Sprayade så att hela rutan blev täckt. La sedan ut filmen och använde mig av gummiskrapan som följde med. Skar sedan runtom. Inga bubblor eller skavanker alls smile

Nackdelen med den filmen är att man ser inte ett skit igenom den. Den ligger fint mot rutan och ser bra ut utifrån men inne i bilen ser man inte ett skit ut, grumligt som fan.

Opelmadness German cars, quality and beyond
17 september 2007 · 8 197 Inlägg

Köpte en rulle rökfärgad film på likala bildelsshoppen, åkte till en kompis bussgarage och fick hjälp av hans tjej (också en polare)
Resultatet ser ni på min sida. Sitter på GTS:en Jag blev nöjd för att vara min första gång som jag vågade. Det är åt h-e för dyrt att lämna in när det inte är svårare än så...
Kom undan med 89 kr för filmen och en pizza till hon som hjälpte mig.. wink

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Squadron
17 september 2007 · 1 833 Inlägg

När dom pangade ena rutan fram vart jag tvungen att byta ruta, vilket medförde att det inte var någon toning på denna. SÅ jag bestämde mig för att tona den själv.

Köpte 0,5m2 Film av samma fabrikat och % som på de andra rutorna
En siliconskrapa, en fintandad fil, samt att jag hade en skrapa kvar från biltemas film.

Jag plockade ur rutan ur dörren, lade den på stabilt underlag.
Spruta på massa såpvatten på rutan, skar av filmen ~1cm större än rutan.
Började skrapa ut vattnet, från mitten och utåt.
När filmen börja fastna tog jag fram en fintandad fil, och filade av filmen mot kanterna, precis som "proffsen" gör.
Sedan var det bara att bearbeta ut allt vatten och alla bubblor.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!
makk0 Recondare
17 september 2007 · 13 Inlägg

Djzex:
Detta var ju fantasiskt bra! Hur länge har du haft det? och håller det fortfarande?

Har haft det nu ett par månader och det har inte släppt något alls smile Men det gäller att vara noga när man gör det. Inget slarv smile

JapMax:
Nackdelen med den filmen är att man ser inte ett skit igenom den. Den ligger fint mot rutan och ser bra ut utifrån men inne i bilen ser man inte ett skit ut, grumligt som fan.

För mig blev det inte så. Visst lite är det ju men ja har sett verkligen värre. Speciellt sånna som har satt dit filmen utan att blöta filmen när de stryker ut den. Eftersom filmen blir jävligt repig. Glömde och säga det att man ska blöta filmen också när man stryker ut den smile

Danniboy This is me
17 september 2007 · 334 Inlägg

Har använt biltemas solfilm dock ej den billiga skiten. Och den sitter finns på mina bilar en så länge. Mondeon har jag nog haft filmen på i snart 2 år smile

Djzex
17 september 2007 · 18 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:
Köpte en rulle rökfärgad film på likala bildelsshoppen, åkte till en kompis bussgarage och fick hjälp av hans tjej (också en polare)
Resultatet ser ni på min sida. Sitter på GTS:en Jag blev nöjd för att vara min första gång som jag vågade. Det är åt h-e för dyrt att lämna in när det inte är svårare än så...
Kom undan med 89 kr för filmen och en pizza till hon som hjälpte mig.. wink

Detta låter mycket intressant och kul att höra. Att man slipper lägga ut 5000 tusen för en toning.

vad heter filmen exakt?

Köpte bil samma dag som jag tog kortet
ghost_boy83 CREW
17 september 2007 · 2 594 Inlägg

har alltid kört me biltemas sist köpte jag färdigskurna från volvo vet ej va dom heter men det blev jätte bra tips är att ta ut rutorna innan dom man kan klättare att få det bra då,
sen fördelen me dyrare fil är att när rutorna är böjda som tex bakrutan så kan man andvända varmluftpistol så att den formarsig det går inte me den lite billigare tunnare filmen

Jlmmy
17 september 2007 ·

Själv drog man till Biltema och köpte tonningsfilm, Billigt och mycket bra.
Sedan så bara jag gjorde rent rutorna med dvs diskmedel och vatten och sedan klippte ut efter rutornas storlek och sedan satte på försiktigt, Sedan använde jag mig av en gummiskrapa så alla små bubblor och sånt försvan, Blev mycket nöjd faktsigt!

Tummen upp för biltemas tonning haha^^

// Jimmy

Djzex
18 september 2007 · 18 Inlägg

Jlmmy skrev:
Själv drog man till Biltema och köpte tonningsfilm, Billigt och mycket bra.
Sedan så bara jag gjorde rent rutorna med dvs diskmedel och vatten och sedan klippte ut efter rutornas storlek och sedan satte på försiktigt, Sedan använde jag mig av en gummiskrapa så alla små bubblor och sånt försvan, Blev mycket nöjd faktsigt!

Tummen upp för biltemas tonning haha^^

// Jimmy

AA då ska jag åka och prova detta. Kanske besöka saab först och höra om dem har något!

ta loss rutorna låter avancerat men det är värt det om det blir skillnad!

Tack för alla svaren hittills och jag hoppas mer råd kommer!

Köpte bil samma dag som jag tog kortet
Squadron
18 september 2007 · 1 833 Inlägg

Djzex skrev:

Jlmmy skrev:
Själv drog man till Biltema och köpte tonningsfilm, Billigt och mycket bra.
Sedan så bara jag gjorde rent rutorna med dvs diskmedel och vatten och sedan klippte ut efter rutornas storlek och sedan satte på försiktigt, Sedan använde jag mig av en gummiskrapa så alla små bubblor och sånt försvan, Blev mycket nöjd faktsigt!

Tummen upp för biltemas tonning haha^^

// Jimmy

AA då ska jag åka och prova detta. Kanske besöka saab först och höra om dem har något!

ta loss rutorna låter avancerat men det är värt det om det blir skillnad!

Tack för alla svaren hittills och jag hoppas mer råd kommer!

Det beror på, på min S40 är det typ 7skruv som håller dörrsidan sen 2buld som håller rutan, tar 1minut att skruva loss, om man gjort det förr dvs. säg 5 om man inte har gjort det innan smile Klart värt det för att få bästa möjlig resultat.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang