Volvo 245 goes amfibiebil! Första uppgiften: Samla skrot!

Bi0HaZZarD Speed FMK
14 september 2007 · 849 Inlägg

Nu är det dags att dra igång vårat projektarbete. Det går ut på att vi ska bygga om en gammal 245 till en amfibiebil. tanken går ut på att vi ska täta den undertill hyffsat och sedan försöka bygga upp runt den så vi kan hålla den ovanför vattnet. Tanken är att bilens befintliga styrning och drivning ska driva bilen framåt även i vattnet. Projektet är ett lågbudgetprojekt och hoppas på att landa runt 1000kr totalt.

Första uppgiften nu blir att samla ihop 1 ton skrot. Skrothandlaren som gav oss bilen ville nämligen ha bilens ungefärliga vikt i skrot mot att vi fick bilen. Så om någon i värnamo trakten har något metallskrot liggandes, gamla jordbruksredskap så hör av er. Allt som väger är av värde smile

Åsikter och tips om bygget tas vänligen emot!

Här följer lite bilder på utgångsbilen:



http://www.garaget.org/gallery/archive/38409/152787_37szkw.jpg
Utgångsobjektet

http://www.garaget.org/gallery/archive/38409/152788_v9o8d3.jpg
Ser inte allt för dum ut?

http://www.garaget.org/gallery/archive/38409/152789_3ghgz4.jpg
Helt okej för att vara i princip gratis?

http://www.garaget.org/gallery/archive/38409/152815_5s3i3c.jpg
motorn ser ganska okej ut också

http://www.garaget.org/gallery/archive/38409/152818_52maoc.jpg
lite rost att fixa först smile alltid roligt (inte)

http://www.garaget.org/gallery/archive/38409/152820_4ju0hw.jpg
inredningen, även den ganska fin. Men spelar ju ingen roll för det mesta ska ändå slängas ut för att lätta bilen så tongue

Mvh Ludde

Daaze Rent A Retard !
14 september 2007 · 674 Inlägg

heeh.. verkar lite annorlunda, vilket jag gillar big_smile ska bli spännande och följa,

man har ju sett på discovery i deras skrot tävlingar att i nått avsnitt så bygger dom amfibiebilar, även i topgear, där dom bla. sätter 2 st 250hk honda bak på en pickup,(kommer ej ihåg märke eller modell tongue)

lycka till
//Johan

307 Km/h ++
502 Hk
650 Nm
Caffe
14 september 2007 · 1 436 Inlägg

Haha, hade en liknande tanke. Fast att bygga en isbil och fylla med flytetyg så man slapp sjunka om man gick genom isen.

Därefter vaknade jag och insåg att jag inte bor där det faktiskt är is på sjöarna.

Fast om jag var er skulle jag svetsa igen så mycket som möjligt. Baklucka, bakdörrar, alla möjliga hål. Dra upp luftintaget till taket (glöm inte det för friskluft!)... osv.

Senast redigerat av Caffe (14 september 2007)

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
BBAD Utbildad hobbymekare
14 september 2007 · 1 125 Inlägg

coolt måste följas

hoppas det går bra

lycka till

Volvo 855 GLE "Low and Green" (1993)
ghost_boy83 CREW
14 september 2007 · 2 594 Inlägg

oj den kommer sjuka som en sten har sett hur svårt det är att få en bil helt tät och då var det proffs byggde

men lyckas ni med budget på 1000kr så är ni kungar

Rille0
14 september 2007 · 2 021 Inlägg

Daaze skrev:
man har ju sett på discovery i deras skrot tävlingar att i nått avsnitt så bygger dom amfibiebilar, även i topgear, där dom bla. sätter 2 st 250hk honda bak på en pickup,(kommer ej ihåg märke eller modell tongue)

haha de va de bästa topgear avsnittet nånsin, fet jävla utombordare på en king cab samt han den andra killen som byggde segelbåt avv en triumph herald  lol

ps, lycka te me projektet, alltid kul me nå annorlunda yikes

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Bi0HaZZarD Speed FMK
14 september 2007 · 849 Inlägg

Kommer inte bli enkelt, det har jag inte sagt. Åtskildiga timmar och sena kvällar med räknande, byggande och studiebesök på diverse företag. Vi hoppas på att få lite sponsring från diverse företag också. Det kommer nog inte bli någon sleeper bil precis, då vi troligen kommer vara tvungna att bygga utåt på sidorna på bilen en hel del med flytdunkar, oljefat eller vad det nu blir.

Kan nog hända att budgeten överstigs en del men utgångsbudgeten är 1000kr och vi hoppas på så lågt som möjligt såklart smile

Mvh Ludde

HardCore
14 september 2007 · 321 Inlägg

Eeros center bilen hämtades på? Känner igen från bilderna.
Lycka till med projektet, ska följas!

Gjerdingen Lackerare/Bilrecondare
14 september 2007 · 4 190 Inlägg

Ojoj, detta kommer bli roligt smile

Jag får önska er lycka till och jag kommer peppa er kanjag lova wink hehe
mvh kimpa

turboputte85
14 september 2007 · 91 Inlägg

Haha! fy fan vilket underbart projekt! big_smile detta skall följas! big_smile

Lycka till! smile
Mvh Patrik.

ironhead volvoraggare
14 september 2007 · 4 776 Inlägg

kommer bli döfränt ju. fast jag tvivlar på att allt klaffar. men jag tror att det kommer funka.

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Bi0HaZZarD Speed FMK
14 september 2007 · 849 Inlägg

japp. bilen är från eros. smile

självklart väntar vi oss inte att allt kommer funka perfekt men vi har över ett halvår på oss att få den att flyta så vi hoppas på att kunna genomföra det. skulle vi inte hinna innan dess fortsätter vi så klart tills vi klarar det. Vi söker för tillfället sponsorer för byggskum, plåt och tätningsmassa. xD

Tackar allihopa för era trevliga kommentarer! smile

Mvh Ludde

johanhhh
15 september 2007 · 396 Inlägg

Det skulle kanske gå om man iprincip fyllde bilen med frigolit eller nått.

sir_daniel www.kudoz.se
15 september 2007 · 3 802 Inlägg

ett hett tips är att välja en med diesel motor med mekaniskt instprut =minimalt med el

Lincoln Trucker
15 september 2007 · 234 Inlägg

Jag och två till ska cabba en 245 som projektarbete. Det blir ca 3-4 cabbar som kommer från fordonsprogrammet detta år som projektarbete. big_smile
Vilka ska du bygga bilen ihop med?

SMART ARAB...läs det baklänges, det ligger något i det
Bi0HaZZarD Speed FMK
15 september 2007 · 849 Inlägg

nja bilen är redan bestämd, men tack ändå smile tanken är att den ska flyta så högt i vattnet att vi slipper dra om allt för mycket el. fast en del blir det nog ändå och kanske flytta någon komponent. mer om det blir det när vi fått hem bilen och börjar riva ner den.

Lincoln: Låter nice, gör en projektlogg här med? smile hehe. Jag bygger bilen ihop med 2st från min klass. tyvärr inte reggade här men kanske kan tjata så de blir de o kan uppdatera när de har ngt nytt. smile

Mvh Ludde

Senast redigerat av Bi0HaZZarD (15 september 2007)

HardCore
18 februari 2008 · 321 Inlägg

Här händer det inte allt för mycket?

ironhead volvoraggare
18 februari 2008 · 4 776 Inlägg

händer ju banne mig nada

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
grävling
18 februari 2008 · 55 Inlägg

har det här projeket blivit lagt på is eller???

Kör: Volvo xc70 D5 2013. Fd: civil polisbil
NJ_
18 februari 2008 · 2 118 Inlägg

jag skulle vela ha en "liten" update smile

D.i.l.l.i.g.a.f
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang