Alkoholförbränning i kroppen

dekoj inkompetent
27 oktober 2005 · 95 Inlägg

vad jag har lärt mig är att kroppen bränner alkohål FAN så mycket långsamare än man tror. man ska nog inte köra bil alls dagen efter. särskillt inte om man råkade dricka så pass så att minnet svek en mot småtimmarna.
och ni som skällde ut stackars marcus kan ju tänka ett par centimeter till innan ni kriver något sådant.
och om någon hittar starksprit på 100% kan dom ju pm:a mig!

beachboy72
18 juli 2007 · 1 Inlägg

Först och främst ber jag om ursäkt till Markus_C för alla som kritiserar dig för att du inte vill riskera att köra onykter och är intresserad av att ett kontrollerat drickande.

Jag själv blev bjuden på en öl av en vän och fick skjuts hem, nu 4 timmar efter undrar jag om jag skulle kunna ta bilen till ett ärende (bor i glesbygden) och när jag nu går ut och själv undrar om alkoholförbränning och bilkörning för att få mer insikt, så är medelandet "tar du en öl till lunchen! kör inte dan efter!". Jag vill upplysa att det händer att man är i närheten av andra ibland som inte har alkoholtestare och då är det bra att veta alkoholförbränningen, sen om det är öl/sprit/vin, kroppsvikt, muskelmassa, kön, ålder kan även det påverka samt olika på individer pga vanlig förbränning. SEN kan man ha som policy att lägga på 2 timmar på den gränsen, men det hör inte alls hit!

Tyvärr har det postas 2 sidor i detta forum och fortfarande är det inte något helt perfekt svar. 0.15promille per timme i förbränning lät ju intressant, själv väger jag 120kg (beachvolleyspelare inte ölkille wink ) men jag tror jag får mindre promille av en öl än min flickvän?

Jag skulle upskatta om någon fler kunde meddela dricktid, hur mycket ni drack, promillehalt när ni kom hem från krogen samt på morgonen. Gärna vikt, ålder om möjligt. Blev intresserad av ämnet, nog för jag har en "bensinmack-alkotestare" någonstans, själv dricker jag nog bara några ggr per år, nyss farsa också smile

Men kunskap är viktigt och roligt, speciellt när man hör skrönor om att vissa ungdommar "tycker det är okej att köra bil efter 4 öl" som antireklam på nätet och artiklar när jag sökte mig till detta forum. Kan ju vara bra att ha något svar på tal annat än "nä det är fel!, ja! för att jag säger att det är så! därför!", slänga riktiga fakta i ansiktet är alltid bäst till ungdommar smile

Maizer
18 juli 2007 ·

Ungdomar skulle jag tro har en mer negativ inställning till rattfylla än många medelålders. Jag skulle själv aldrig tänka tanken att köra onykter och inte heller någon utav mina vänner.

haxer Proljece?
18 juli 2007 · 1 464 Inlägg

Maizer skrev:
Ungdomar skulle jag tro har en mer negativ inställning till rattfylla än många medelålders. Jag skulle själv aldrig tänka tanken att köra onykter och inte heller någon utav mina vänner.

Inte jag heller faktiskt och det äckliga är också det att jag tänker lite såhär att även om inte jag dricker och kör full så kan ju den mötande bilen i 140 som kör in i mej ha gjort de.

Fattar inte folk som dricker och kör hur dum i huvet får man vara? hmm

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
Sir_x
18 juli 2007 · 945 Inlägg

Maizer skrev:
Ungdomar skulle jag tro har en mer negativ inställning till rattfylla än många medelålders. Jag skulle själv aldrig tänka tanken att köra onykter och inte heller någon utav mina vänner.

Sånt har man hört förut. Inget mot dig Maizer men jag kan svära på att någon av dina kompisar kommer köra full, eller för tidigt på bakfyllan.
Alla brister vi i omdömet ibland. Jag inräknad.

Volvo S40 "1.8i 2000 mil." (1997)
civic Naturally Aspiranted
18 juli 2007 · 543 Inlägg

ca 35 cl Absolut Vodka
65 kg / 187 cm, 19 år.
Drack på en timme. Spydde 2-4 ggr.
20 min senare var jag på sjukhuset med 1.05 i promille.

Mådde verkligen illa. Usch dåliga minnen :p


Dagen efter en gång hade jag 0.8 i promille vid kl 12. Kommer inte ihåg vad jag drack men de  var inte mycket.
Så det är väldigt väldigt bra att ha en alkotestare till hands.

Kör lugnt folkens smile

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
18 juli 2007 · 5 753 Inlägg

det är ju synd att inte så många förstår sånna här frågor... jag menar, svårt att svara på frågan, eller om man inte kan bara ge fan i att skriva smile




personligen skulle jag absolut inte ha nått emot att köra dagen efter så länge jag vet att jag inte har alkohol i blodet.... alla förbränner alkoholen med olika fart, för vissa kan det ta 12 timmar och andra 24 timmar.... hade en länk där man kunde slå in om man var man eller kvinna, ålder, vikt, hur mkt man hade druckit osv sen så kunde man se på ett ungefär hur många timmar det tog innan alkoholen hade förbrännts.... just nu kommer jag inte ihåg vad det var för sida men jag kan försöka leta rätt på den så kanske dom som verkligen VILL veta kan få lite svar smile


som många andra säger, skaffa en alkotestare för att vara säker... det funderar jag på att göra, då man festar en hel del och kan vara bra att veta dagen efter om man får köra eller inte smile

Senast redigerat av _Glenne_ (18 juli 2007)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
civic Naturally Aspiranted
18 juli 2007 · 543 Inlägg

_Glenne_ skrev:
. hade en länk där man kunde slå in om man var man eller kvinna, ålder, vikt, hur mkt man hade druckit osv sen så kunde man se på ett ungefär hur många timmar det tog innan alkoholen hade förbrännts.... just nu kommer jag inte ihåg vad det var för sida men jag kan försöka leta rätt på den så kanske dom som verkligen VILL veta kan få lite svar smile

Enligt den sidan skulle jag inte få köra på nästan 2 dygn yikes
Så jag vet inte hur bra den stämmer precis

haxer Proljece?
18 juli 2007 · 1 464 Inlägg

Sir_x skrev:

Maizer skrev:
Ungdomar skulle jag tro har en mer negativ inställning till rattfylla än många medelålders. Jag skulle själv aldrig tänka tanken att köra onykter och inte heller någon utav mina vänner.

Sånt har man hört förut. Inget mot dig Maizer men jag kan svära på att någon av dina kompisar kommer köra full, eller för tidigt på bakfyllan.
Alla brister vi i omdömet ibland. Jag inräknad.

Måste bara fråga vad du menar med brister? Finns ju dock undantag här också vill jag bara påpeka.

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
18 juli 2007 · 5 753 Inlägg

civic skrev:

_Glenne_ skrev:
. hade en länk där man kunde slå in om man var man eller kvinna, ålder, vikt, hur mkt man hade druckit osv sen så kunde man se på ett ungefär hur många timmar det tog innan alkoholen hade förbrännts.... just nu kommer jag inte ihåg vad det var för sida men jag kan försöka leta rätt på den så kanske dom som verkligen VILL veta kan få lite svar smile

Enligt den sidan skulle jag inte få köra på nästan 2 dygn yikes
Så jag vet inte hur bra den stämmer precis

hehe kommer inte ihåg hur bra den stämmde men det låter som att den inte gör det... 2 dygn kan det ju alldrig behöva gå smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
blacken
18 juli 2007 ·

Kröka och bilkörning hör inte ihop. för övrigt så kan kan kroppen maximalt förbränna 2 cl sprit i timmen. och det går inte att påskynda förloppet på något sätt än så länge.

civic Naturally Aspiranted
18 juli 2007 · 543 Inlägg

_Glenne_ skrev:

civic skrev:

_Glenne_ skrev:
. hade en länk där man kunde slå in om man var man eller kvinna, ålder, vikt, hur mkt man hade druckit osv sen så kunde man se på ett ungefär hur många timmar det tog innan alkoholen hade förbrännts.... just nu kommer jag inte ihåg vad det var för sida men jag kan försöka leta rätt på den så kanske dom som verkligen VILL veta kan få lite svar smile

Enligt den sidan skulle jag inte få köra på nästan 2 dygn yikes
Så jag vet inte hur bra den stämmer precis

hehe kommer inte ihåg hur bra den stämmde men det låter som att den inte gör det... 2 dygn kan det ju alldrig behöva gå smile

Beräknat på 70cl sprit, 2 starköl och en drink (6a).

kohler
18 juli 2007 · 671 Inlägg

man räknar i enheter 1 enhet = 4cl 40% sprit ELLER 1 glas vin ELLER en 33cl starköl! så det är 40% man räknar!!

Angående alkoholmätare så är dem rättså odugliga enligt Aschbergs insider... Polisens alkomätare är inte alltid heller något bra intrument. Är levande bevis på det.. hade druckit 7 öl en kväll.. sista runt kl 12.. upp kl 8 en söndag mitt i sommaren... skulle bara köra 2 kilometer.. det snurrade rätt bra fortfarande (JA JAG VET ATT DET VAR DUMT MEN DET ÄR INTE POÄNGEN MED HISTORIEN...)  Kör dyngsakta och så bra jag kan... inte en bil ute... vad händer - blåskontroll!!!  Skäms så jävla mycket att jag nästan vill ge kortet till polisen frivilligt... men blåser i vilket fall... *pip* .. polisen kollar på mätaren... "Du kan köra vidare!" ... Jag: ??? kör vidare, var nästan framme... har aldrig kört onykter efter det och jaaaaaaaaaa alla moralpoliser det var dumt... MEN! Det säger en hel del om hur bra alkomätare funkar!!

Second is the first loser
Fredrik.Gustavsson
18 juli 2007 · 2 123 Inlägg

mustang gt skrev:
Man brukar säga att en starköl är 7 cl starksprit (40%).. men hur fort kroppen förbränner det skiljer sig från människa till människa..

Helt rätt, och en folköl innehåler strax över 4cl.
så ett sexpack folköl kan jämföras med 6st 4:or på krogen : )
Fan jag ska börja dricka folköl, mkt billigare big_smile

kohler
18 juli 2007 · 671 Inlägg

Fredrik.Gustavsson skrev:

mustang gt skrev:
Man brukar säga att en starköl är 7 cl starksprit (40%).. men hur fort kroppen förbränner det skiljer sig från människa till människa..

Helt rätt, och en folköl innehåler strax över 4cl.
så ett sexpack folköl kan jämföras med 6st 4:or på krogen : )
Fan jag ska börja dricka folköl, mkt billigare big_smile

Njaa e det så mkt billigare? ett 6-pack brukar väl kosta runt 60kr.. å det kan du ju få lika många starköl för... av "sämre" märke då kanske men för samma pris!

Second is the first loser
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
18 juli 2007 · 5 753 Inlägg

så ett sexpack folkisar blir alltså typ en kvarting...2 sexpack, är en halva osv ungefär... därför det inte är omöjligt att dricka sig full på folkisar då haha xD

Senast redigerat av _Glenne_ (18 juli 2007)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
sonab
19 juli 2007 · 96 Inlägg

I en 50cl starköl är ca 6-7cl 40% sprit.

Kroppen förbränner ca 1,5-2 cl/timme.
Enligt Systembolaget har alkoholen från en 50cl starköl gått ur kroppen efter ca 4,5 timmar.


I genomsnitt förbränner kroppen 0,15 promille i timmen. (Man 70 kilo)
men varierar från ca 0.1 upp till 0.3 promille. En burk starköl kan ge allt
från 0 promille till 0.5 promille och kan därför ta upp till 5 timmar att förbränna.
Källa: vv.se


Tänk på att Polisen ofta talar om "milligram per liter i utandningsluften" om alkoholkoncentrationen i blodet är 0,2 promille är det samma som 0,1 milligram per liter i utandningsluften

Så om du dricker 10 Stöl måste du vänta 4,5 timmar x 10 =45 timmar yikes wink

Senast redigerat av sonab (19 juli 2007)

Alphasonic Piratpartiet
19 juli 2007 · 339 Inlägg

_Glenne_ skrev:
hade en länk där man kunde slå in om man var man eller kvinna, ålder, vikt, hur mkt man hade druckit osv sen så kunde man se på ett ungefär hur många timmar det tog innan alkoholen hade förbrännts.... just nu kommer jag inte ihåg vad det var för sida men jag kan försöka leta rätt på den så kanske dom som verkligen VILL veta kan få lite svar smile

menar du den här: http://www.iform.se/Crosslink.jsp?d=959&a=4455 ?

Opelmadness German cars, quality and beyond
19 juli 2007 · 8 197 Inlägg

Alltså. Hela den här grejen att folk överhuvudtaget ens tänker tanken på att köra bil dagen efter är ju idioti! Och alla alkotestare folk köper... Suck... Alla stämmer inte!
Har man druckit alkohol, så får man ge fan i bilen dagen efter. Och absolut INTE samma dag/kväll!
Kör inte på 2-3 dygn, det är mitt tips. Jag har alltid gått efter det om jag har druckit minsta lilla.
Då utsätter ni inte er själva eller andra för livsfara. Dessutom får ni behålla körkortet om polisen stoppar er.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
19 juli 2007 · 5 753 Inlägg

Alphasonic skrev:

_Glenne_ skrev:
hade en länk där man kunde slå in om man var man eller kvinna, ålder, vikt, hur mkt man hade druckit osv sen så kunde man se på ett ungefär hur många timmar det tog innan alkoholen hade förbrännts.... just nu kommer jag inte ihåg vad det var för sida men jag kan försöka leta rätt på den så kanske dom som verkligen VILL veta kan få lite svar smile

menar du den här: http://www.iform.se/Crosslink.jsp?d=959&a=4455 ?

näe men det var nått liknande smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang