Bra att veta om XC90?

Pedersen
19 september 2007 · 21 Inlägg

Var o prova en D5a idag, visserligen en 04a, gick riktigt mjukt o gott! Frågade han om styrleder o sånt och han sa det är något som Volvo fixat, så det ska inte vara några problem längre(försäljar snack eller ärligt det vet ingen).

Tyckte att d5an gick jämnare än 2.5t jag prova för några veckor sen, visserligen inte lika "pigg" men XC90n e ju ingen räcerbil wink

ska försöka att hitta en 185hästars d5a o prova så man har nåt att jämföra... smile

Volvo V70 (1999)
C70
19 september 2007 · 424 Inlägg

r-ted skrev:
vet inte om det var riktat till mig ??? men du skrev att dom som klagar itne har råd att äga någon ... säljer jag mina nuvarande bilar så skulle jag nog kunna köpa mig många xc90 ..

men nog om det... jag har med egna ögon sett hur dåliga xc90 är ,... nästa gång brorsan kör sin xc90 så skall jag ta kort på förarstolen för kan ju även ta kort på alla kvitton på hjullager och växellåds bytena

Beror på vilken XC90 du wink

Den jag syftar på ligger på ca 700-800 000kr i pris.....

Vilken årsmodell har din bror? Första? Antar det eftersom du skrev innan att det kostade att byta låda. Annars går det ju på garantin. Första årsmodellen på en bil kan givetvis innebära problem. Det har man med i beräkningarna när man köper första årsmodellen. Har också haft en MY03 XC90 T6, hämtade den i december 2002 (första levererade i Sverige?). Hade dock bara lite problem som löstes med mjukvara + nån återkallning.

För att ärligt kunna sätta betyg på en bil så krävs nästan att man har ägt den. Eftersom jag har inne på tredje XC90in borde jag ha lite "kött på benen"?

Problem med hjullager, stryleder osv finns lösningar på. Har man bara åkt in när man fick brevet om återkallning så ska det vara löst. Förra året kom XC90 delad etta med Toyota Yaris i grenen mest nöja bilägarna. Resultatet efter blev inte lika imponerande. För till MY06 byttes elsystem, som gjorde att vissa irriterande småfel kunde uppstå (hade dock inga problem med 06:an överhuvudtaget). Men det är också löst nu.

Bromsarna är verkligen inte underdimensionerade! Jag kan inte ta "whitesnake":s inlägg på allvar överhuvudtaget.....roll

Pedersen
19 september 2007 · 21 Inlägg

jo det där med första årsmodell känner man igen, hade en V50 1.8 Limited Edition innan, köptes flångans ny, bytte tillbaka den mot min gamla T4 igen efter 7mån av konstanta besök hos verkstan. *har för mig 06 var första årgången med fords motorer?*
rätta mig gärna om jag har fel smile

fläkthastigheten öka o sänkte sig själv hur den än ville*inte bara ett steg utan full fart o sen inget* stereon gjorde samma sak, motorn börja krångla, fick massa fel meddelande, hade hållt på så i 6mån, stod med nycklarna i handen till återförsäljaren när jag fick reda på att en ny programvara skulle komma inom en månad, ok tänkte jag, får väl ge det en chans, visst 1månad senare kom mjukvaran, han slängde i det tog ett par minuter så var det klart, gött tänkte jag..åker iväg, första rödljust så dör motorn, jaha tänkte jag, kanske man ska köra lite så den får "ställa in sig" tänkte jag, så jag körde över helgen så mycket jag kunde, när den fortfarande inte hade åtgärdat sig själv på söndag kväll så fick jag nog, under helgen hade varvräknaren levt sitt eget lilla liv, ännu fler skumma elfel, blinkande ljus, dörrar som inte låste sig, så det var bara att åka upp måndag morgon o säga ta tillbaka skiten jag vill inte se den mer.....inte så trevligt när man äntligen köpt sig en flångans ny bil.. roll
idag ångrar man sig lite...men men..lätt o vara efterklok.....T4an hade våldtagits under dom 7mån den stått hos bilia i Kungälv, så den höll ju inte länge...hehe...

Volvo V70 (1999)
twin_cam Smålänning
19 september 2007 · 7 877 Inlägg

C70 skrev:

Izual skrev:
Jag hade inte vågat köpt en iaf.

Har ju högst % fel av alla nya bilar enligt tester, bilprovningen underkänner ju jätte många.

Har för mig det var spindelleder eller liknande

Hahaha!

Aaaaww. Så du menar att man inte ska köpa en XC90 för att dom har haft problem med spindellederna? tongue

Har haft 3 st nya (kör en 2007 nu). Går helt underbart! Alla har faktiskt varit nästan helt problemfria. Har bara drabbats av mindre fel (som kan lösas med mjukvara).

D5 185hk med 6-stegad automat är det alternativet du ska kika på! Ligger på ca en liter i stan med tung högerfot. Kör du landsväg så räkna med ca. 0.7. Tro inte att den är slö för det! 400+Nm i vrid ger bra prestanda!

Hur vet du att det är bra bilar om du inte haft någon av dom mer än två år? Då har du ju inte besiktigat för första gången än...
Bara en tanke... Hur bra en bil är visar sig efter tio år.

t-red skrev:
skall man åka suv så skal man åka range rover sport..... men va fan en xc90 kostar ju strax över 400 000kr i grundutförande så den är ju billig i jämförelse.
så jag förstår att man väljer en snik suv som en xc90 hehehe

och som jag skrev tidigare , dom är ju trevliga att åka i.

Range rover sport är egentligen ingen suv. Den har lågväxel och hela rubbet, och tar sig fram där ingen någonsin kommer våga köra med en SUV... Det är egentligen en riktig terrängbil. Även om inte ens jag skulle ta ut den på mer än taskig grusväg... En XC90 har ju sämre framkomlighet i terräng än en gammal 240...

F.Ö är Range Rover Sport SC en av mina drömbilar tongue

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Xuri One Man Clan
19 september 2007 · 4 287 Inlägg

whitesnake skrev:
Det som är dåligt med xc90 är:

Styrleder (blir glapp fort)
Hela drivlinan, från växellåda till bakaxel till hjullager, ja kort och gott allt!
Bromsarna är underdimensionerade, känns som att man aldrig ska få stopp på aset när det väl börjar rulla.
Tutan hänger sig oxå ibland tongue
Den är inte byggd för terräng utan asfalterad väg, maximalt grusväg


Annars så är där väll inga stora fel (förutom de ovan).

bromsarna är underdim ? jo just de..de sitter mindre bromsar på s80 ambulans och dom väger 2.8 ton hört talas om någon ambulans som inte fått stopp på sina 2.8 ton när de gått i 150 knyck? ....du behöver nog lämna in den där xc90in på verkstad tror jag faktiskt

styrlederna har blivit ersatta till bättre

på hjullagrena finns de till viss del fabriksfel och dessa brukar bytas ut...

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
C70
19 september 2007 · 424 Inlägg

twin_cam skrev:
Hur vet du att det är bra bilar om du inte haft någon av dom mer än två år? Då har du ju inte besiktigat för första gången än...
Bara en tanke... Hur bra en bil är visar sig efter tio år.

Range rover sport är egentligen ingen suv. Den har lågväxel och hela rubbet, och tar sig fram där ingen någonsin kommer våga köra med en SUV... Det är egentligen en riktig terrängbil. Även om inte ens jag skulle ta ut den på mer än taskig grusväg... En XC90 har ju sämre framkomlighet i terräng än en gammal 240...

F.Ö är Range Rover Sport SC en av mina drömbilar tongue

Byter bil vartannat år. Jag tycker att en bil är bra om den inte krånglar på 2 år....

Gissar att du aldrig har provat köra en XC90(och verkligen inte offroad). Den är aldrig marknadsförd som någon offroadbil. Men den gör absolut inte bort sig!!

"En XC90 har ju sämre framkomlighet i terräng än en gammal 240..." HAHAHA säger jag!
Det blir bara pinsamt om du skriver sånt.

Ang RR Sport är det en häftig bil. Har som sagt kört en RR sport V8 S/C. Vräkig bil! Men 3l/mil vid snål stadskörning och inte vara mer flexibel än en simpel 9-5 kombi t.ex. Har man behov att att köra offroad (som bara får göras på egen mark) är det en annan sak dock.....

Senast redigerat av C70 (19 september 2007)

TRYIT Teddan
20 september 2007 · 2 495 Inlägg

C70 skrev:

r-ted skrev:
vet inte om det var riktat till mig ??? men du skrev att dom som klagar itne har råd att äga någon ... säljer jag mina nuvarande bilar så skulle jag nog kunna köpa mig många xc90 ..

men nog om det... jag har med egna ögon sett hur dåliga xc90 är ,... nästa gång brorsan kör sin xc90 så skall jag ta kort på förarstolen för kan ju även ta kort på alla kvitton på hjullager och växellåds bytena

Beror på vilken XC90 du wink

Den jag syftar på ligger på ca 700-800 000kr i pris.....

Vilken årsmodell har din bror? Första? Antar det eftersom du skrev innan att det kostade att byta låda. Annars går det ju på garantin. Första årsmodellen på en bil kan givetvis innebära problem. Det har man med i beräkningarna när man köper första årsmodellen. Har också haft en MY03 XC90 T6, hämtade den i december 2002 (första levererade i Sverige?). Hade dock bara lite problem som löstes med mjukvara + nån återkallning.

För att ärligt kunna sätta betyg på en bil så krävs nästan att man har ägt den. Eftersom jag har inne på tredje XC90in borde jag ha lite "kött på benen"?

Problem med hjullager, stryleder osv finns lösningar på. Har man bara åkt in när man fick brevet om återkallning så ska det vara löst. Förra året kom XC90 delad etta med Toyota Yaris i grenen mest nöja bilägarna. Resultatet efter blev inte lika imponerande. För till MY06 byttes elsystem, som gjorde att vissa irriterande småfel kunde uppstå (hade dock inga problem med 06:an överhuvudtaget). Men det är också löst nu.

Bromsarna är verkligen inte underdimensionerade! Jag kan inte ta "whitesnake":s inlägg på allvar överhuvudtaget.....roll

jag förstår om du gillar den bilen du åker i...... som jag har sagt tidigare så är dom ju sköna att åka i.

men brorsans garanti gick ut när bilen var 9månader, då volvo har en nybilsgaranti som bara gäller till 10 000mil och han reser mycket så "dog" garantin ganska fort.


och du vet inte vilka bilar jag har å vad jag har råd att köpa wink... jag kanske gör som du vettö , har bilar som inte ligger online på garaget.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
caromania Forummoderator
20 september 2007 · 9 296 Inlägg

whitesnake skrev:
Det som är dåligt med xc90 är:

Styrleder (blir glapp fort)roll
Hela drivlinan, från växellåda till bakaxel till hjullager, ja kort och gott allt!
Bromsarna är underdimensionerade, känns som att man aldrig ska få stopp på aset när det väl börjar rulla.
Tutan hänger sig oxå ibland tongue
Den är inte byggd för terräng utan asfalterad väg, maximalt grusväg


Annars så är där väll inga stora fel (förutom de ovan).

Jag kommer garva i en vecka. "Annars är det väl inga stora fel". Förlåt Whitesnake men du slog huvet på spiken så det bara small. Badabim
lollollollol
Jag har iofs ägt en Volvo, men det var en Amazon. Det var ganska bra bilar som rullade ut från fabriken på den tiden.

ps. Ska hälsa John Sykes nästa gång jag träffar honom.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang