Att övningsköra och ha lite svårt med kopplingen?

baen
21 september 2007 · 220 Inlägg

Prova att släppa upp kopplingen från stillastående väldigt långsamt utan att ge någon gas alls, medan du har 2'ans växel i. dom flesta bilar klarar att dra iväg från start på 2'an utan att ge någon gas, det handlar bara om hur långsamt du släpper upp kopplingen.

janish
21 september 2007 · 1 Inlägg

Edil_ skrev:
Som sagt, öva upp dej innan på en parkering. Finns alldeles för många som övningskör i trafik som inte har nån vana. Var nära att bli påbackad, en som övningskörde framför mej (övningskörde själv men har kört bil sen jag var 3 så big_smile) i backe. Helt plötsligt bromsar han in utan anledning, och glömmer koppla. bilen tvärdör. jag stannar en bit bakom, vågar aldrig köra för nära osäkra. Sen står de där i minst 15 min o gör upprepade startförsök, rullar hela tiden mot mej så ja måste rulla bakåt.. Tutar, för nu börjar ja bli irriterad, tycker fan handledaren kunde gått ut o kört därifrån om killen har såna problem. Men då helt plötsligt tänds backljusen på bilfanskapet, o NU lyckas han me kopplingen. Full gas rakt mot mej. Slänger i backen blixtsnabbt o backburnar. Hade ja reagerat en sekund senare hade han backat in i mej.

HAHAAA.... VA! :S läskigt med övningskörare wink men det där va det värsta jag hört! 15min? låter lite överdrivet wink vänta du i 15min bakom dem? gick inte att köra om eller? =P

BBR
21 september 2007 · 348 Inlägg

Traz skrev:

BBR skrev:
_ <-- koppling & gas --> | = frikoppla
\ <-- koppling & gas --> \ = komma iväg/växla
| <-- koppling & gas --> _ = körning

Hoppas du förstår!

Skulle du kunna ta om det där med riktiga ord?

tji där fick jag för att vara pedagodisk med illustrationer, men det ska motsvara kopplingpedal och gaspedal.

Lycka till i varjefal smile

christofferedil Yellow bug!
21 september 2007 · 1 640 Inlägg

janish skrev:

Edil_ skrev:
Som sagt, öva upp dej innan på en parkering. Finns alldeles för många som övningskör i trafik som inte har nån vana. Var nära att bli påbackad, en som övningskörde framför mej (övningskörde själv men har kört bil sen jag var 3 så big_smile) i backe. Helt plötsligt bromsar han in utan anledning, och glömmer koppla. bilen tvärdör. jag stannar en bit bakom, vågar aldrig köra för nära osäkra. Sen står de där i minst 15 min o gör upprepade startförsök, rullar hela tiden mot mej så ja måste rulla bakåt.. Tutar, för nu börjar ja bli irriterad, tycker fan handledaren kunde gått ut o kört därifrån om killen har såna problem. Men då helt plötsligt tänds backljusen på bilfanskapet, o NU lyckas han me kopplingen. Full gas rakt mot mej. Slänger i backen blixtsnabbt o backburnar. Hade ja reagerat en sekund senare hade han backat in i mej.

HAHAAA.... VA! :S läskigt med övningskörare wink men det där va det värsta jag hört! 15min? låter lite överdrivet wink vänta du i 15min bakom dem? gick inte att köra om eller? =P

Haha, jaja, jag överdrev väl lite. Men runt 10 min iallafall. big_smile Nej, är typ "villa"gata. Står bilar parkerade på vänster sida utmed trottoaren, och trottoar på höger sida. Så var inte mycket plats att köra om på.. Kunde ju iofs backat och kört en annan väg, men det är ju onödigt wink Hade ingen brådska tongue

Tänkte bara på en sak, och det gäller alla som börjar övningsköra direkt med körskolan.. Det blir ju 100ggr svårare! smile

Senast redigerat av Edil_ (21 september 2007)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
Hamilton
21 september 2007 · 8 872 Inlägg

Traz skrev:

Kesler skrev:
1:an behöver du bara lägga in när du startar från stillastående..
2:an kan du växla till nästan närsomhelst..om bilen rullar i en fart ex över 7km/h så behöver du bara växla mjukt å gasa lite när du släpper kopplingen.

släpp inte kopplingen för fort, det är kanske därför du får kärringstopp som du skriver..du känner när bilen börjar dra

EDIT: skrivaren ovanför hann före, såg inte

När man växlar, ska man ha i kopplingen fortfarande även när man börjar gasa?

Om du tänker så här... "Möt kopplingen med gasen" ut och öva så får du snart klämm på det.

Fotograf på tierpidag.se
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
21 september 2007 · 5 650 Inlägg

orkade inte läsa alla inlägg så kankse nån redan skrivit detta

men om man tex gör allti körskolan inget hemma så krävs de 16 lektioner för en medelmåtta
för och lära sig alla moment

så man ska inte stressa igenom dom då får man bara ta fler

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Ashra
21 september 2007 · 346 Inlägg

Jag tycker det e konstigt att han slänger ut dig på landsväg redan. Det är ju en av de momenten som brukar komma sist. iaf på de körskolorna här ute.

Anubis
22 september 2007 · 1 255 Inlägg

Ä fullgas o släpp skiten helt bara tongue

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D
Performance_ Förjaevle Brao
22 september 2007 · 555 Inlägg

inte haft så myck problem me kopplingen men de märks ju när motern dör, övning ger färgighet:)

Team-Adolfsson Gödseldräng
22 september 2007 · 4 529 Inlägg

annars står det i körboken precis hur man ska koppla hur mycket gas och allt
fått käring stop 2 gånger första körlektionen 2 veckor sen
sa bara ofan kärringstopp inte bra då skratta bara läran och sen sa han gasa lite lite till
och har kört 2 lektioner och han tycker inte jag behöver köra mer
körningen är det enkla stadiet öva mycket på datan med teorin för det är de som är den svåra delen av det hela

Akka
22 september 2007 · 1 174 Inlägg

Träna träna träna å om du inte trivs med läraren så BYT! du har j ufasen betalt dyra pengar för att han ska sitta där!

DasAuto
22 september 2007 · 2 751 Inlägg

Kör bara flera timmar på en parkering så ska du se att du behärskar de! ja körde med min morfar utomland varje sommar sen ja va 12.. Kunde köra när jag var 15 men hade fortfarande lite problem emd koppling.. Bara ut o köra. Att tänka på hur du ska göra när du sitter hemma är bara slöseri med tid...

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Kyro33 BMW
22 september 2007 · 67 Inlägg

Här i kommunen får vi iaf 10 gratis körlektioner inkl en termin teori lektioner med böcker och sånt GRATIS.
Iofs så kom jag bara första och sista gången till lektionen för att bara få betyg och klara sista provet och använde mig bara av 5 körlektion och klarade allt på första försöket.
Visst vissa har det svårare än andra men jag själv kan inte tänka mig att nån har det svårt för det känns så lätt köra.
Men som sagt bara träna

BMW 320d (2009)
Traz
23 september 2007 · 576 Inlägg

Om man inte har möjlighet att övningsköra privat, ska man då be läraren att köra på parkeringar istället för landsvägar? Vad tycker ni erfarna?

Rushman Evolution Garage
23 september 2007 · 1 299 Inlägg

Går inte att plugga in hur man ska känna dragläget...
Blir dyrt att lära sig alla grunder i körskolan, men om det är ditt enda alternativ så kör så många starter du kan till slut känner du hur man gör.

Lycka till!

Sky´s the limit...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang