Problem med JT 3" system till S40 T4... :(

Mankan1978 Son Of Murphy
21 september 2007 · 782 Inlägg

Idag hämtade jag glad i hågen ut mitt 3" efter-katten- system till min S40 T4... Vart väl inte direkt nöjd då jag inte tycker dom uppfyllde sin reklam, vet inte om det är så att man gjort något fel eller så, men här kommer iaf vad jag tyckte:

Om Passform: (står på hemsidan)
JT-systemen är kända för extremt bra passform och är normalt mycket lätta att montera för den händige !
Kommentar: Bra passform, o ja! Skarven passade perfekt mellan katten o första dämparen, sen kom bekymren.
Avgasklämmorna som medföljde var alla 5 av samma storlek, och vi behövde en lite mindre till o fästa runt katten då det är bara 2,25" orginal (tror jag).
Inköp: Avgasklämma 10kr
Första dämparen kom på plats ganska bra, förrutom att pluggen till lambdasonden inte fanns med i förpackningen, visst den skulle inte medfölja heller, men hålet fanns där. Vart ju tvunget o sänka ner bilen ifrån lyften igen, åka o köpa en plugg o skruva i.
Inköp: Hyra av hall första gången <30min ~60kr
Inköp: Lambdaplugg <100kr
Glada i hågen åkte vi tillbaka till OKQ8 och skulle börja monteringen.
När vi väl skulle börja lossa det gamla systemet, så är vartenda fäste så sönderrostat, att försöka använda verktyg var bara o glömma.
Inköp: Bågfil 139kr.
Började sedan häkta av systemet ifrån alla gummiupphängningarna, och alla gummin höll, hör o häpna. big_smile
Sen kom problemet o försöka trockla ut systemet, vilket med tanke på att lyften vi använde var en enpelar variant, så man hade begränsat med plats, och avgassystemet som satt orginal inte alls var direkt vackert, sågade vi av det strax framför bakaxeln.
Trocklade ut bakre burken och fick såga av de andra fästena pga. rosten.

Sen var det dags för montering av det nya, och då står det på JT´s hemsida:
"Det går inte att jämföra monteringstekniken med orginal avgassystem.Våra sportsystem kräver större noggrannhet och tar ofta lite längre tid att montera för den ovane och har t.ex fler skarvar för att få plats i en kartong och kunna transporteras billigt och effektivt. Den ovane montören måste förstå hur viktigt det är aldrig dra fast klammer förrän systemet sitter på plats och är injusterat i i alla skarvar."

Fine, låter ju jättebra. Fick hjälp av min goda vän TimWikblad att montera, och han har monterat ganska mycket avgassystem, så det borde vara ganska lätt.
Som sagt, övergången ifrån katten till 3" passade bra, en massa pasta emellan bara så gick den skitfint.
Första burken passade bra den med, fick plats i "avgastunneln" o allt var frid o fröjd.
Röret efter burken funkade också fint. Lite krux bara o få till rätt vinkel emot gummi upphängningen.
Hängde på sista burken som har en egen krök över bakaxeln, o där började problem nummer STÖRRE! sad Visst det var lite trocklande o få dit den, MEN den tog i typ överallt det gick o ta i! sad
Gick igenom beskrivningen igen o såg att man skulle använda något stag som skulle fästas i röret med något som såg ut som en vanlig avgasklämma med en mutter på i ena änden, som sen skulle skruvas ihop med detta stag och sen monteras i karossen. Frågan var bara var någonstanns. Fanns EN bult som kommer ifrån reservhjuls baljan, men då med två kloka huvuden ihopslagna skulle den inte få avgasröret att hänga fritt över bakaxeln.
Hm, ja vi gick vidare. Gick till slutröret, visst inte det lilla diskreta slutröret som visades på bilden i annonsen, utan rena rama mastodont utblåset. Var säkert på 4" eller något, ville ju ha det diskreta utseendet som visades på bilden, men men... hmm
Sen passade den inte alls! Den var för tunn så den gick knappt på slutburken, så med lite försiktigt bankande o så, så tog den emot i kofångaren i bak. sad
Där började vi vrida o vända på hela systemet, men fick ingen rätsida alls på det. Återgick till funderingarna om staget, men det skulle inte alls sänka avgassystemet så att slutröret gick i... sad
Demonterade hela kalaset, vred o vände åt alla håll tänkbara, fick väl passformen någotsånär genom att höja röret efter katten ytterligare något, trots mycket spänn på gummina i upphängningarna.
Vrida, vända o bända och trots detta fick vi ingen ordning på det hela. Sen står det lite längre ner i monteringsanvisningarna att man KAN bli tvunget att bygga om upphängningarna på avgasröret... sad Beroende på vilken sorts bil man har....
Då kom funderingarna på det som stod i annonsen: "JT-systemen är kända för extremt bra passform och är normalt mycket lätta att montera för den händige!"
Kollade på kartongen o såg att det var för 2,0T och inte för T4 som jag beställde...
Då rasade allt. Jag kan inte montera tillbaka det gamla då det är isär sågat. Det nya passar inte o allt gick bara utför... sad
Men sen började man även tänka på nästa punkt i reklamen: "Det går inte att jämföra monteringstekniken med orginal avgassystem.Våra sportsystem kräver större noggrannhet och tar ofta lite längre tid att montera för den ovane och har t.ex fler skarvar för att få plats i en kartong och kunna transporteras billigt och effektivt. Den ovane montören måste förstå hur viktigt det är aldrig dra fast klammer förrän systemet sitter på plats och är injusterat i i alla skarvar." Och funderingarna gick då till att vi kanske gjort något fel igen... Åter in under o kollade, vred o vände, helt utan framgång...
Okej, nu gav vi upp. Vi hade stått där i lite drygt tre timmar o hållit på utan att få det på plats som det skulle.

Vi tar någon fin dag med svetsen o vinkelslip o gör om fästena o ser om det ens går o få det på plats som det skulle, och slutröret om vi inte får det o passa till 100% så får jag helt enkelt åka o köpa något mindre som inte sticker ut bakom och som inte är lika grovt.

Vi skruvar åt alla klämmor och sänker ner bilen. Dags för provstart och vart lite halvbesviken där faktiskt. I annonsen står nämligen:
"3" halvsats efter std katalysator med diskret sportsound. passar alla fas 1 96-00"
Diskret, MY AS!!! Visst att det skulle mullra iomed 3" o effektdämpare, men det lät ju som vilken fjortisbil som helst med 55" JAPS dämpare. sad Jaja, vi var ju inomhus o så, så jag gick o betala besök nummer två i kassan.
Inköp: Hyra av hall ~3timmar 355kr.
Väl ute i regn o rusk (var väldigt glada att vi hyrde hall istället för o ligga på backen med detta) o hörde då hur det lät inne i bilen. Visst det lät mullrigt o så vilket det borde göra, men särskillt diskret, NEJ! sad Dock regnade det ju, så man kunde inte prova o gasa på på vägen hem o se hur det lät under normal körning. Låg runt 2000rpm hela vägen hem, och det lät väl lagom, inte så där att man fick skrika för o prata med varandra i bilen, men nej(!) absolut inte diskret...

Summan av detta då!? Och varför jag skrivit detta långa inlägg...
Jo, som det kan tyckas så var inte detta system särskillt diskret, passformen var inte alls så bra som utlovades, och det vart lite extra utgifter...

Senast redigerat av Mankan1978 (21 september 2007)

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!
Thiger_84
21 september 2007 · 509 Inlägg

Låter jobbigt. Har tre" från turbon på min med sportkatt, de va ganska knepigt å få till de över bakaxeln men de gick till slut.

Mankan1978 Son Of Murphy
21 september 2007 · 782 Inlägg

Thiger_84 skrev:
Låter jobbigt. Har tre" från turbon på min med sportkatt, de va ganska knepigt å få till de över bakaxeln men de gick till slut.

Vad har du för system då? Egetbyggt, eller ifrån "fabrik"?

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!
Thiger_84
21 september 2007 · 509 Inlägg

Jag köpte mitt på Jt. Bor i närheten så jag hämtade de på fabriken..

Mankan1978 Son Of Murphy
21 september 2007 · 782 Inlägg

Thiger_84 skrev:
Jag köpte mitt på Jt. Bor i närheten så jag hämtade de på fabriken..

Okej, ja då är det ju inga svårigheter om man har några problem. Jag som bor kanske 5mil norr om Sthlm kan inget göra liksom... :S
Men man tycker ju om man beställer till rätt bil, och t.om. samma motoralternativ, samma årsmodell, PLUS att det ska enligt reklamen vara så enkelt att montera, vore väldigt enkelt o få dit det. Men när man får köpa lampdaplugg, grejorna har passform som en... Ja jag vet inte vad, då blir man väldigt skeptisk!

Hur gjorde du med det där staget som medföljer, förresten? Du vet kanske vilket jag menar?

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!
Thiger_84
21 september 2007 · 509 Inlägg

De drog jag fast i nån skruv som stack ut, har för mig att de va en av dom som tanken sitter fäst i. Håller med dig om dålig passform, svänger man kraftigt åt vänster så skramlar de ganska bra där bak. Kanske e därför bsr kör med 2,5" efter katten för de e för trångt för 3" att röra sig fritt..

Mankan1978 Son Of Murphy
21 september 2007 · 782 Inlägg

Thiger_84 skrev:
De drog jag fast i nån skruv som stack ut, har för mig att de va en av dom som tanken sitter fäst i. Håller med dig om dålig passform, svänger man kraftigt åt vänster så skramlar de ganska bra där bak. Kanske e därför bsr kör med 2,5" efter katten för de e för trångt för 3" att röra sig fritt..

Ja precis det är nog samma skruv som vi hittade... hmm Bara det att muttern var jävligt rostig på min o inga superverktyg då vi helt glömde ta med verktygs satsen... Men det är nog den den ska sitta i då, vi försökte lista ut via lilla bilden men det var skitsvårt...
Ja passformen ska ju vara "sååå" bra enligt JT själva...
Använde du det medföljande slutröret? För vi fick fan inte det o passa för det tog i kofångaren i överkant. Visst ändröret blir ju inte så där jävla jättevarmt kanske att plasten smälter, men ändå, dumt o chansa liksom...
Ja, var inne på att köpa BSR´s system först faktiskt. Men tyckte 2,5" var lite klent när man nu väl kör turbo. 2,5" kör man ju på sugmotorer, liksom. Men att det skulle mullra så in i helvette som det gjorde, vart jag besviken på... hmm Vill ju inte ha en "fjortisbil"! sad

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!
Thiger_84
21 september 2007 · 509 Inlägg

Hehe, tycker de e gött när de mullrar så länge de inte dånar som fan inne i bilen, har bara en dämpare på min.. Jag valde ett ovalt slutrör till min, tycker de passar bättre till urkapningen på bakstötfångarn så går de fritt med.

Mankan1978 Son Of Murphy
21 september 2007 · 782 Inlägg

Thiger_84 skrev:
Hehe, tycker de e gött när de mullrar så länge de inte dånar som fan inne i bilen, har bara en dämpare på min.. Jag valde ett ovalt slutrör till min, tycker de passar bättre till urkapningen på bakstötfångarn så går de fritt med.

Jo lite ska det ju mullra, men då jag delar bil med sambon o utlovade "diskret sportsound" som det skrevs om, så kommer man hem med en fjortis-räser liksom! big_smile :S
Jo var också i dom tankarna. Bilden i annonsen är ju helt missvisande på så vis, för där är ju inte röret hälften så stort ser det ut som. Där ser det ju ändå diskret ut...
Jo jag kollade på Micro efter snyggt ovalt ändrör men dom hade inga med så grov anslutning som 3", utan det största dom hade var 60mm... hmm Får se vad som händer i morgon, och om bilen blir godkänd av sambon. Hon hörde på långt avstånd när jag kom så, vilket inte alls bådar gott.
Men får se i morgon om det är tort ute, så man får testa normalt "buller"... Ska åka o se vad dom har i utbud, kanske har mer i butiken än på nätet...

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!
Bamse940Ltt
21 september 2007 ·

mitt 3" till min v70 passade utmärkt... jag är jätte nöjd o vet fler som är det..

det ända som blev problem var när jag sänkte bilen lite för mycke vara att röret över bakaxeln tog i.. så fick bli gassvetsen o värma röret o klämma ihop det ngt...

TobbeTT
21 september 2007 · 948 Inlägg

Har eller hade ett JT system (hela vägen) på min 940t och passformen var si sådär böjen över bakaxeln kom väldigt långt bak och sen var det nästan en halvmeter rör som saknades..så köper man jt ha rondell och svets till reda..

Mankan1978 Son Of Murphy
21 september 2007 · 782 Inlägg

Bamse940Ltt skrev:
mitt 3" till min v70 passade utmärkt... jag är jätte nöjd o vet fler som är det..

det ända som blev problem var när jag sänkte bilen lite för mycke vara att röret över bakaxeln tog i.. så fick bli gassvetsen o värma röret o klämma ihop det ngt...

Ja jag förstår inte vad som är felet, det passade inte alls liksom... hmm Men det ska oppereras om här när väder o vind tillåter, så då blir det vinkelslip o svets... Bara så fult att dom skriver bra passform, när det knappt passade alls...

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!
Mankan1978 Son Of Murphy
21 september 2007 · 782 Inlägg

TobbeTT skrev:
Har eller hade ett JT system (hela vägen) på min 940t och passformen var si sådär böjen över bakaxeln kom väldigt långt bak och sen var det nästan en halvmeter rör som saknades..så köper man jt ha rondell och svets till reda..

Ja det kan jag hålla med om att den hamnade lite långt bak. Slutröret hamnade absolut för långt bak... Och det går inte att pressa ihop det mer, så det blir till o köpa nytt slutrör, men det är istället svårt o hitta med 3" anslutning... hmm

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!
Thony_mannen
21 september 2007 · 263 Inlägg

Har själv ett Jt 3" från katten å bakåt! Å passformen över bakaxeln är värdelös, man måste kapa av böjen å bygga om! Men i övrigt mullrar det gott!

Volvo-Real-Power!
TobbeTT
21 september 2007 · 948 Inlägg

Mankan1978 skrev:

TobbeTT skrev:
Har eller hade ett JT system (hela vägen) på min 940t och passformen var si sådär böjen över bakaxeln kom väldigt långt bak och sen var det nästan en halvmeter rör som saknades..så köper man jt ha rondell och svets till reda..

Ja det kan jag hålla med om att den hamnade lite långt bak. Slutröret hamnade absolut för långt bak... Och det går inte att pressa ihop det mer, så det blir till o köpa nytt slutrör, men det är istället svårt o hitta med 3" anslutning... hmm

Om du inte är så jättenoga att det ska vara crom slutrör så köp en liten bit rostfritt 3" från nån rörfirma för då är det ju bara du kapar det i rätt längd och svetsar fast den i ljuddämparen om det går för så gjorde jag på min och vill du ha lite bling bling så tar du autosol och gnuggar på röret wink så blir det blankare smile

lassekongo Kungälv
14 maj 2008 · 2 Inlägg

Hade inga som helst problem med att montera mitt JT3". Enda problemet var lambapluggen. Men jag gjorde lite bonnmeck tongue Svetsa fast en passande bult över hålet. Fungerar hur jävla bra som helst.
Riktigt nöjd med det.

MST4
15 maj 2008 · 224 Inlägg

Köper man 3" bakre så får man tyvärr räkna med att det blir trångt, därför inte någon annan säljer 3" som standard jag hade Ferrita 3" främre och 2.5 " bakre men sen köpte jag ett JT 3" bakre för skulle jag ha ferrita så fick de specialbygga det till min bil.
Men som du säger pluggen till lambdan följer inte med och klammern fram följer inte heller med tyvärr.
sen 2.0T och T4 ska vara samma bara det är fas1, fästet med en liten gummigrej på ska sitta i bulten som sitter under reservhjulet typ eller tanken så den har du satt rätt, passar bara på ett ställe smile
så här låter ett 3" jt bakre och ferrita 3" främre http://www.garaget.org/video/z09bk9s2spbh

//Martin

Senast redigerat av MST4 (15 maj 2008)

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa
torpis Forummoderator
15 maj 2008 · 10 576 Inlägg

Varför köpa 3" hela vägen och bli besviken för att det inte blev diskret ljud?

Passformen tycker jag var över förväntan, problemet är snarare som ebhandlats tidigare att det är väldigt trångt.

att jämföra med en 940 som gjordes innan går inte, att montera 3" på S40 kan väl jämföras med att få dit 4.5" rör hela vägen på en 940

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Xuri One Man Clan
15 maj 2008 · 4 287 Inlägg

kan inte annat än å hålla me torpis..... downpipen är lite jävligt på s40 å dom sen är de svårt å få dit 3 tums utan att de tar i runt vid hjulhuse bak osv...tar de i på en 940 med 3tums system efter att man monterat ... ja då ska man nog sälja bilen å börja gå :p

s40 är betydligt trångar å fler böjjar å jävelskap ...finns mycke de kan skrapa i å dom låter riktigt mycke sen med jt 3 tums med 2 dämpare

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
15 maj 2008 · 764 Inlägg

Jag måste säga att jag är grymt nöjd med mitt JT 3" DP och bakåt (till 850 iofs). Hade inga som helst problem med att montera, och inte skramlar det heller, trots att bilen är sänkt!

Verkar som det är värre till s40..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang