Volvo 740 tic som rycker och tappar kraft..

-Blomman-
24 september 2007 · 1 174 Inlägg

Någon som vet va det kan vara för problem?
Den går fin fint när man gasar på tomgång, men när man kör så börjar den rycka och tappa kraft efter ca 3000rpm. Det ryker även ganska svart när man gasar på, så funderar på om det kan vara turbon. Den gick ännu sämre innan, när vi hade sportfiler på. Sen bytte vi till en annan lmm och satte tebax orginal luftburk så gick den mycket bättre. Men sen kom det här problemet.
Någon som haft liknande problem eller kanske vet vad det kan vara?
Det är som sagt en Volvo 740 tic från -88 med B230FT motor som har gått ca 28000mil..

"If you're in control, you're not going fast enough"
_Danne_L
24 september 2007 · 71 Inlägg

är det bara när man ger den fullgas som den börjar rycka så kan det vara att den får för lite soppa. har haft liknande problem med min. röken är förmodlingen från turbon.

Volvo 740/960 16v Turbo "Breddad" (1988)
Jetta_Mk1
24 september 2007 · 58 Inlägg

e det inte att motorn går fett när det ryker svart

-Blomman-
24 september 2007 · 1 174 Inlägg

Ja, det är bara när man gasar fullt (när man kör).. Men när man står stilla så varvar den precis som den ska..

"If you're in control, you're not going fast enough"
_Danne_L
24 september 2007 · 71 Inlägg

oförbränt bränsle kan ochså vara att den ryker svart men då håller inte min teori med att den får för lite bränsle...kan ochså vara att turbon e slut.

Volvo 740/960 16v Turbo "Breddad" (1988)
-Blomman-
25 september 2007 · 1 174 Inlägg

Kan det kanske ha något med lambdasonden att göra kanske??

"If you're in control, you're not going fast enough"
Kirre
25 september 2007 · 2 122 Inlägg

har du vridit upp laddet så att den klipper tändningen vid 3000 pga spikningar? de sitter väll knacksensor på dessa? går de bra att smyga upp i varv? eftersom att den ryker svart är för att turbon inte laddar och den får för mkt soppa

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 245 "45an" (1990)
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
-Blomman-
25 september 2007 · 1 174 Inlägg

Jag vet inte om laddet är uppskruvat. den laddar ca 0.5-0.6bar vet inte va den laddar orginal. Ja den går bra om man gasar sakta. Men det är innan 3000 varv med, det märkte jag igår.. Det är så fort som turbon ska börja ladda, som den börjar kuka sig.. Men när vi bytte lmm så gick den skit bra i typ 2km sen började den rycka och bete sig konstigt igen..

"If you're in control, you're not going fast enough"
-Blomman-
25 september 2007 · 1 174 Inlägg

Ska det inte vara blinkkoder på den här årsmodellen förresten.. För jag hittade bara en Jetronic låda och den måste man väl ha data till??
eller finns det några andra sett att felsöka den på??

"If you're in control, you're not going fast enough"
_MODD_
28 september 2007 · 26 Inlägg

troligen är turbon slut,   och äre orginla boxen i så bryter den vid 0.55-0.6 i ladd

Audi s4 (1992)
Volvo 740 16v turbo "RETARD RACING" (1987)
Johan_leet
28 september 2007 · 62 Inlägg

Kolla luftmassemätaren ( stavning ) kanske kan vara den smile men då skulle den gå ännu sämre..

Volvo 940 Turbo "R-Design" (1994)
wimhed
29 september 2007 · 510 Inlägg

Johan_leet skrev:
Kolla luftmassemätaren ( stavning ) kanske kan vara den smile men då skulle den gå ännu sämre..

Dom har ju bytt den innan .. Tror inte han lyckas ha sönder två stycken på så kort tid wink Testa kompmäta motorn .. Brukar leda till en viss klarhet, kolla även bränslepumpens tryck .. Verktyg finns på biltema (kompprovare 179kr, och vakum/Tryck sugande, Pumpande bensinpumpar runt 80kr) .. Mycket bra och ha .. Kolla det, inte så dyrt, och kan underlätta istället för att byta turbo osv hit o dit ^^ Mvh Johan

Opel Vivaro (2011)
Ford F100 (1953)
760turbo
29 september 2007 · 220 Inlägg

kollat vevaxelgivaren? den kan spöka som fan, hade det problemet på min. gasa väldigt sakta i friläge slår den ifrån eller börjar hacka vid runt 3000 varv som du skrev så är det nog vevaxelgivaren.

Senast redigerat av 760turbo (29 september 2007)

-Blomman-
29 september 2007 · 1 174 Inlägg

Ja lmm är som sagt bytt har tom testat 3 olika nu, och det blev ingen skillnad..
Men om det nu skulle vara turbon som är slut.. Varför går den skit bra ibörjan när du har startat bilen. Då kan du varva utan problem, men när man har kört typ 2 km så börjar den hacka och spotta och ryka svart igen.. Det är precis som om den ställer in sig så den får fel inställningar eller nått.. För om det va turbon så skulle den ju inte gå bra i början, och sen börja kuka sig.. Då skulle den ju gå dåligt redan för början..
Har tetat att byta tändkablar, tändspole, tändstift och fördelarlock.. men utan framgång..

"If you're in control, you're not going fast enough"
_MODD_
29 september 2007 · 26 Inlägg

motorn går med kallstarstventilen i när den är kall, alltås får den mer soppa,  så då spickar den inte,  och knacksensorn känner inte av några knackningar, när motorn blir varm slår kallstarten ur och den får mindre soppa, alltså spikar den när du kommer upp i laddtryck på 0.6 bar   och då känner knacksensorn de,  och boxen bryter för att undvika spikningar och motorhaveri.

Volvo 740 16v turbo "RETARD RACING" (1987)
Audi s4 (1992)
bosswell
1 oktober 2007 · 4 Inlägg

hello !
Har presis samma fel å kommer int f .. på vad det kan vara , har byt ut det mesta nu ! tacksam för all hjälp !

Sharky
1 oktober 2007 · 10 287 Inlägg

Två saker till:

- Flamskyddsfällan
- Kontrollmät soppatrycket (regulatorerna brukar hänga sig ibland)

Även pissande kallstartsventil kan ge problem men det antar jag att du har kollat redan.

/Göran


-Blomman- skrev:
Har tetat att byta tändkablar, tändspole, tändstift och fördelarlock.. men utan framgång..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
bosswell
1 oktober 2007 · 4 Inlägg

vevaxelgivaren byt , ryker inte längre , men nu istället , går den sämre igen huhuh ..
turbon hänger inte med als ? noh de va som attan !  åh vad sitter sopparegulatorn ? få ta mig till volvo igen å köpa kallstart ventil och en sopparegulator !

bosswell
2 oktober 2007 · 4 Inlägg

jihou de e ju dyrt två små sketna saker nästan fyra lax ...å inget fins på lager , ja få se om man får dom nästa vecka , vil nån köpa en volvo hehehe ..!!
Får väll ta å köpa en bil  till , fungerande å se sen vart felet e när man har flyttat över alla saker  ;o) eller har nån en fungerande 740 tic 90 års model å sälja ??
eller en bmw 735ia automat 1987-1992 , billig ska bli till res,  delar , men i körbart skick , helst beiktigad !

Sharky
2 oktober 2007 · 10 287 Inlägg

Inte köpa soppatrycksregulator , provmät trycket (på verkstad om du inte kan själv).

Och det är OP jag gav tipsen till - egentligen inte till dig eftersom du hi-jackade tråden och då vet jag inte mer än att du har bytt ungefär samma saker och kanske har ungefär samma fel.

/Göran

bosswell skrev:
jihou de e ju dyrt två små sketna saker nästan fyra lax ...å inget fins på lager , ja få se om man får dom nästa vecka , vil nån köpa en volvo hehehe ..!!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang