hur stor port i min basreflexlåda?

deadeye
26 september 2007 · 63 Inlägg

hej!
Jag hade tänkt mig att bygga en baslåda för min 2 12or.
Fakta

12" 30 cm kompositkon av IMPP™ med kolfiberväv och förstärkningsbågar

Radial fiberväv i 3 skikt

Extra bred kant

Dubbla magneter 3,11 Kg

Keramikbelagd talspole i titan

Silverpläterade kontakter

Gjuten aluminiumkorg med förstärkt botten

Högtalarkablar upp till 6 mm

3000 Watt max, 1000 Watt RMS

Dubbla talspolar 2 x 4 Ohm

Revc 2 x 3,3 Ohm

Frekvensomfång 20-150 Hz

FS 33,3 Hz

QTS 0,60

Vas 11,826 liter

Känslighet 92 dB/1Watt/1meter

Rek låda 14-28 liter sluten

Rek låda 22-45 liter basreflex

Monteringsdjup 189 mm

Monteringshål 278 mm

Ytterdiameter 329

Högtalarens volym i lådan 5,12 liter.

Baslåda kommer att bli rekragulär och i stoleken b*h*d.  1100*650*700 mm
hur stora och hur många portar tror ni att jag kommer att behöva??
Mvh Mathias

Senast redigerat av deadeye (26 september 2007)

kolla in min sida och lägg en kommentar
Drönirettab
26 september 2007 · 21 761 Inlägg

Antar att det är Pioneer TS-W3001D4.

Alltså, med de där lådmåtten så blir lådan på 500 liter. Ifall detta var yttermåtten så blir innervolymen ändå 459 liter om lådmaterialet är 22mm.

Det stämmer ju knappast med tanke på att rekommenderad basreflexlåda är 22-45 liter per bas.

Senast redigerat av Drönirettab (26 september 2007)

deadeye
26 september 2007 · 63 Inlägg

Drönirettab skrev:
Antar att det är Pioneer TS-W3001D4.

Alltså, med de där lådmåtten så blir lådan på 500 liter. Ifall detta var yttermåtten så blir innervolymen ändå 459 liter om lådmaterialet är 22mm.

Det stämmer ju knappast med tanke på att rekommenderad basreflexlåda är 22-45 liter per bas.

nej enligt måtten på brl så skulle lådan hamna på 50 liten exakt och det står att en ska kräva mellan 22-45 liter så med två tänkte jamej ungerfär 50 liter ja vet ju itne men talade med en på mds och runt 50 liter låter bra tyckte dom

kolla in min sida och lägg en kommentar
Drönirettab
26 september 2007 · 21 761 Inlägg

I vilket fall som helst så blir lådans innervolym precis som jag skrev om du gör lådan med dessa mått, prova att räkna ut själv. smile

Men för att komma till din fråga. Det är inte helt lätt att räkna fram lämplig portarea och portlängd, det beror bla på hur du vill att lådan ska spela och sedan står det inget om konarea och X-max. De två sista sakerna behövs för att räkna ut hur stor portarea som krävs för att inte få flåsljud från porten.

Ska lådan bara spela högt eller ska den även spela lite musik?

deadeye
27 september 2007 · 63 Inlägg

Drönirettab skrev:
I vilket fall som helst så blir lådans innervolym precis som jag skrev om du gör lådan med dessa mått, prova att räkna ut själv. smile

Men för att komma till din fråga. Det är inte helt lätt att räkna fram lämplig portarea och portlängd, det beror bla på hur du vill att lådan ska spela och sedan står det inget om konarea och X-max. De två sista sakerna behövs för att räkna ut hur stor portarea som krävs för att inte få flåsljud från porten.

Ska lådan bara spela högt eller ska den även spela lite musik?

den kommer bara att spela högt kommer inte att ha något diskant ljud i det

kolla in min sida och lägg en kommentar
Drönirettab
27 september 2007 · 21 761 Inlägg

Mmm, det var inte riktigt så jag menade. Det jag funderade på var om lådan skulle spela högt i tex SPL-tävlingar eller om den även ska kunna låta någorlunda bra när du spelar som vanligt också.

Om man gör lådan så att den enbart spelar jättehögt, så blir det en stor peak i frekvensområdet där basen spelar extra högt. Vid vanlig spelning så brukar en sån låda inte låta speciellt bra.

Tänker du tävla med basen?

deadeye
27 september 2007 · 63 Inlägg

Drönirettab skrev:
Mmm, det var inte riktigt så jag menade. Det jag funderade på var om lådan skulle spela högt i tex SPL-tävlingar eller om den även ska kunna låta någorlunda bra när du spelar som vanligt också.

Om man gör lådan så att den enbart spelar jättehögt, så blir det en stor peak i frekvensområdet där basen spelar extra högt. Vid vanlig spelning så brukar en sån låda inte låta speciellt bra.

Tänker du tävla med basen?

jaha är de så du menar nej den kommer väl vara till hobby du vet pumpa på törje:) inte att tävla:P

kolla in min sida och lägg en kommentar
Drönirettab
27 september 2007 · 21 761 Inlägg

Ok. Men någon sorts missuppfattning har det blivit med lådmåtten iaf, det är säkert.

När man räknar ut volymen på en fyrkantig låda så tar man Höjd x Bredd x Djup, för att få fram volymen i liter så gör man om måtten till decimeter. Med dina lådmått så blir det:

11dm x 6,5dm x 7dm=500,5dm3=500,5 liter. Jag lovar, det är sant. Du borde höra med BRL igen om vilka lådmått som gäller, skriv sedan hur det blev så att man har en garanterad lådvolym att räkna på. smile

Fast om de har sålt basarna till dig, så borde de också kunna ge förslag på låda och port tycker jag. Dessa basar kan nog flytta mycket luft och då blir det en lång port pga det, antagligen är en slotport det bästa alternativet tror jag.

deadeye
29 september 2007 · 63 Inlägg

Drönirettab skrev:
Ok. Men någon sorts missuppfattning har det blivit med lådmåtten iaf, det är säkert.

När man räknar ut volymen på en fyrkantig låda så tar man Höjd x Bredd x Djup, för att få fram volymen i liter så gör man om måtten till decimeter. Med dina lådmått så blir det:

11dm x 6,5dm x 7dm=500,5dm3=500,5 liter. Jag lovar, det är sant. Du borde höra med BRL igen om vilka lådmått som gäller, skriv sedan hur det blev så att man har en garanterad lådvolym att räkna på. smile

Fast om de har sålt basarna till dig, så borde de också kunna ge förslag på låda och port tycker jag. Dessa basar kan nog flytta mycket luft och då blir det en lång port pga det, antagligen är en slotport det bästa alternativet tror jag.

hej ja de stämde bra. nej ja har inte köpt basarna där men hade en diskution med dom och
dom sa abra att 50 - 80 liter låter bra. men vet inte hur stora portar ja ska ha

kolla in min sida och lägg en kommentar
Drönirettab
29 september 2007 · 21 761 Inlägg

Okej, jag har räknat på en låda nu. Men jag vet ju inte hur mycket luft som basarna kan flytta och då måste jag chansa med portarna, därför behöver jag veta ungefär hur mycket effekt du kommer att spela med. Basarna tål ju 2000WRMS tillsammans och spelar du med så mycket effekt så behövs det stora portar.

Vilket slutsteg kommer du att använda, hur mycket effekt tänker du spela med?

deadeye
30 september 2007 · 63 Inlägg

Drönirettab skrev:
Okej, jag har räknat på en låda nu. Men jag vet ju inte hur mycket luft som basarna kan flytta och då måste jag chansa med portarna, därför behöver jag veta ungefär hur mycket effekt du kommer att spela med. Basarna tål ju 2000WRMS tillsammans och spelar du med så mycket effekt så behövs det stora portar.

Vilket slutsteg kommer du att använda, hur mycket effekt tänker du spela med?

steget som jag kommer att andvända är ett 2 kanals steg på 4000w vid 4 ohm bryggat och märket är ett
Lanzar mxa282
Fakta:
2 x 1000 Watts RMS at 4 Ohms
2 x 2000 Watts Max at 4 Ohms
1 x 4000 Watts Max at 4 Ohms Bridged
2 x 1650 Watts at 2 Ohms RMS
Electronic Crossover Network
Bass Boost Circuit
Variable Phase Shift Control
2 Ohms Stereo Stable
Anti-Thump Turn-On
Soft Turn On/Off
High & Low Level Inputs
Blue Light Illuminated Crossover Control
Power & Protection LED Indicators
Advanced Protection Circuitry
Bass Boost Remote Control
T.H.D: 0.04%
S/N Ratio: 90dB
Channel Separation: 65dB
Frequency Response: 15Hz- 35kHz
Dimensions: 10.47"W x 2.46"H x 21"L

kolla in min sida och lägg en kommentar
Drönirettab
30 september 2007 · 21 761 Inlägg

Jag har räknat på 60 liters låda avstämt till 40 Hz, oavsett om man väljer vanliga rör eller slotport så blir det långa saker.

Vilken sorts port vill du ha, rör eller slotport?

Om du väljer slotport så måste vi komma fram till hur lådmåtten ska vara, åtminstone lådhöjden. Det beror på att en slotport enklast görs så att man använder ena lådväggen som en del av porten.

Om du väljer slotport så blir den ca 66cm lång, väljer du rör så blir det 3 st 4" som är 63cm långa. De tar alltså upp en hel del plats i lådan så att lådans totala byggvolym (bruttovolym) blir betydligt större än 60 liter.

deadeye
30 september 2007 · 63 Inlägg

Drönirettab skrev:
Jag har räknat på 60 liters låda avstämt till 40 Hz, oavsett om man väljer vanliga rör eller slotport så blir det långa saker.

Vilken sorts port vill du ha, rör eller slotport?

Om du väljer slotport så måste vi komma fram till hur lådmåtten ska vara, åtminstone lådhöjden. Det beror på att en slotport enklast görs så att man använder ena lådväggen som en del av porten.

Om du väljer slotport så blir den ca 66cm lång, väljer du rör så blir det 3 st 4" som är 63cm långa. De tar alltså upp en hel del plats i lådan så att lådans totala byggvolym (bruttovolym) blir betydligt större än 60 liter.

ja vet inte men vilket tror du skulle vara bäst för basarna vilket skulle bli mest tryck i??

kolla in min sida och lägg en kommentar
Drönirettab
30 september 2007 · 21 761 Inlägg

Det ska inte bli någon skillnad i tryck mellan de olika förslagen, jag har räknat på samma avstämning och nettovolym. Är väl mest en smaksak.

deadeye
30 september 2007 · 63 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det ska inte bli någon skillnad i tryck mellan de olika förslagen, jag har räknat på samma avstämning och nettovolym. Är väl mest en smaksak.

jag tror att slotport är bäst slipper man få ett så tort gjup i lådanvill ha lite bagageutrymme

kolla in min sida och lägg en kommentar
Drönirettab
30 september 2007 · 21 761 Inlägg

Okej. Porten tar upp ca 22 liter om den är gjord av 22mm material, basarna tar upp ca 10 liter för båda två. Lådans totala volym blir då runt 92 liter, exempel på lådmått (innermått):

Höjd= 35cm
Bredd= 85cm
Djup= 31cm

Med de där måtten så blir innervolymen ca 92,2 liter, porten ska vara 35cm x 7,7cm (innermått) och 66cm lång.

deadeye
30 september 2007 · 63 Inlägg

Drönirettab skrev:
Okej. Porten tar upp ca 22 liter om den är gjord av 22mm material, basarna tar upp ca 10 liter för båda två. Lådans totala volym blir då runt 92 liter, exempel på lådmått (innermått):

Höjd= 35cm
Bredd= 85cm
Djup= 31cm

Med de där måtten så blir innervolymen ca 92,2 liter, porten ska vara 35cm x 7,7cm (innermått) och 66cm lång.

okej de låter vettigt men de blir inte många cm kvar till kanterna om man ska ha en bas sen porten och sen bas igen så porten blir i mitten de blir bara typ 3 cm kvar

kolla in min sida och lägg en kommentar
Drönirettab
30 september 2007 · 21 761 Inlägg

Det är nog så. Men oftast har man en slotport på ena sidan av baffeln tror jag, inte i mitten.

deadeye
1 oktober 2007 · 63 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det är nog så. Men oftast har man en slotport på ena sidan av baffeln tror jag, inte i mitten.

aa okej men vad menar du med baffel?? ja hade tänkt att ha den eller dom i mitten av basarna.

kolla in min sida och lägg en kommentar
Sharky
1 oktober 2007 · 10 287 Inlägg

Den yta som basen/basarna sitter monterade i.

/Göran

deadeye skrev:
aa okej men vad menar du med baffel??.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang