Geartronic problem....Dommen har kommit !!!

MrPeppa
30 september 2007 · 44 Inlägg

Tjena, jag har en XC70 - 01 med en geartroniclåda. Jag har fått problem med den. Lådan likson "slirar" som om den hade helt utslitna lameller. Om jag åker och gasar på så slirar bara växellådan.

Jag är precis uppe i en flytt och hyrde därför mig ett släp igår men det var lönlöst. Bilen kom ingen vart. Växeln bara slirade. Bilen har rullat 19.000 mil och är mer än väl servad på volvo verkstad. För 3.000 mil sedan så byttes oljan och mjukvaran ut i lådan. Så man tycker att oljan borde det inte vara nåt problem med....eller ??

Finns det nån händig och volvo kunnig person som kan hjälpa mig med tips på vad problemet kan vara !!?? Nu på måndag (1/10) så ska jag lämna in bilen på volvo här i Gävle för en felsökning men det skulle vara kanon om man fick lite hjälp innan.

Jag skulle bli mer än tacksam ni vilje hjälpa mig.

Tack på förhand.

Jimmy

Senast redigerat av MrPeppa (2 oktober 2007)

Såå där jaa...stiligt värre...
richardoo290 VOLVO for life..
30 september 2007 · 2 113 Inlägg

lika bra att låta de kunniga kolla på den, svårt för oss på ett forum att säga eftersom vi inte kan kolla på bilen.. eru me?

MrPeppa
2 oktober 2007 · 44 Inlägg

Tänkte bara berätta att nu har bilen varit inne hos Volvo och fått dommen....

TOTALHAVERI !

En ny låda hos volvo går på 39.000:-
En utbyteslåda (renoverad) går på 30.250:-

Efter massor av samtal så blev det till slut Brynäs Transmissions Service här i Gävle som få äran att helrenovera lådan till en kostnad av 20.000:- + moms sad

TVÅ FRÅGOR:

Fråga 1:
Finns det nån som känner till om Volvo har haft problem med dessa lådor ? Jag har nämligen för mig att jag har läst nånstans att det var fabrikationsfel på just dessa automatlådor från årsmodel 01. KAn nån avfärda eller bekräfta det  !?

Fråga 2:
Finns den nån mer som har haft problem med sin automatlåda ? Berätta gärna.

// MrPeppa

Senast redigerat av MrPeppa (2 oktober 2007)

Såå där jaa...stiligt värre...
viccoA
2 oktober 2007 · 3 110 Inlägg

Vilken låda har du i bilen? (modellbeteckning)

Finns en japan tillverkad låda som det har varit massa strul med, men främst då för att man från volvo har hällt i fel olja.

Var det något fel på din låda innan du lämnade in den för byte av oljan?

MrPeppa
2 oktober 2007 · 44 Inlägg

viccoA skrev:
Vilken låda har du i bilen? (modellbeteckning)

Finns en japan tillverkad låda som det har varit massa strul med, men främst då för att man från volvo har hällt i fel olja.

Var det något fel på din låda innan du lämnade in den för byte av oljan?

Tjena, jag vet tyvärr inte typ beteckningen på lådan. Oljan och mjukvaran byttes för ca 2000 mil sedan. Jag tyckte att bilen började växla lite konstigt för ca tre veckor sedan, men det var inget allvarligt. Sen har det blivit lite mer och mer hela tiden. Till slut så tänkte jag att det var lika bra att kosta på 1200:- på en felsökning hos Volvo.

Ja resten vet du. Det tråkigaste av allt är att jag har ägt bilen i bara tre månader. Surt som fan när detta händer.

Såå där jaa...stiligt värre...
RedEyeMS3
2 oktober 2007 · 355 Inlägg

Riktigt surt..

Volkswagen Passat 1.8T "Greyhound Taxin" (2000)
MrPeppa
2 oktober 2007 · 44 Inlägg

Läste idag på konsumentverkets hemsida att bara man kan bevisa att felet var vid köpet av bilen, så skulle man kunna reklamera köpet. Men hur fan ska man kunna bevisa det ??? Nån som har nå bra tips ??

Man kanske skulle ta och slå en pling till killen jag handlade bilen av smile En Leksands kille.

Såå där jaa...stiligt värre...
Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
2 oktober 2007 · 1 852 Inlägg

MrPeppa skrev:
Läste idag på konsumentverkets hemsida att bara man kan bevisa att felet var vid köpet av bilen, så skulle man kunna reklamera köpet. Men hur fan ska man kunna bevisa det ??? Nån som har nå bra tips ??

Man kanske skulle ta och slå en pling till killen jag handlade bilen av smile En Leksands kille.

var det privat så är det bara att glömma... är det genom ett företag så har du 3 månaders garanti på vissa/många delar på bilen..

man lever bara en gång så lev väl!
Muttley
2 oktober 2007 ·

Bullo skrev:

MrPeppa skrev:
Läste idag på konsumentverkets hemsida att bara man kan bevisa att felet var vid köpet av bilen, så skulle man kunna reklamera köpet. Men hur fan ska man kunna bevisa det ??? Nån som har nå bra tips ??

Man kanske skulle ta och slå en pling till killen jag handlade bilen av smile En Leksands kille.

var det privat så är det bara att glömma... är det genom ett företag så har du 3 månaders garanti på vissa/många delar på bilen..

för en äldre bil var de 1 månad på volvo. detta är en 01 .-

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang