Byta bromsklossar o skivor själv?

ARCTICA
1 oktober 2007 · 3 Inlägg

Hejsan
Har precis kommit tillbaka från besiktningen av min VW Passat -89.
Måste byta bromsklossar och bromsskivor fram. Nu undrar jag om någon här kan råda mig om jag ska lämna in bilen på verkstad (har extremt begränsat med pengar) eller om jag kan byta det själv?

Jag är en normal-händig "tjej" (har i alla fall lyckats byta hela fläkt-reglage-insatsen i bilen själv). Tyvärr har jag inte tillgång till egen verkstad utan måste i så fall hyra på OKQ8.

Kan det ändå vara värt att prova att byta delarna själv? Är medveten om att det kan vara fastrostat osv. Eller kanske någon här känner någon som kan tänka sig att hjälpa mig att byta dem? Alltså vara med och instruera (bor i Östersund).

Hälsningar
//ARCTICA

GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 oktober 2007 · 1 660 Inlägg

Vet inte riktigt hur det är på en passat.
Men på de bilar jag har pysslat med (volvo, audi, VW*golf*, ford m.fl.) så har det inte varit speciellt klurigt.
En sak som är bra att slå en blick i är en reparationshandbok, t.ex. Haynes. Brukar finns att låna på bibliotek.
Och om det inte är trisst väder så går det oftast bra att hissa med en domkraft bara, o för säkerhets skull en eller ett par pallbockar under.

good_year
1 oktober 2007 · 755 Inlägg

tror inte det är så svårt men jag har ju skruvat en del och det är på en passat 95,, så jag kommer inte redigt i håg hur det sittter på dom..
Skulle kunnat hjälpa dig om jag inte bodde här nere.. men det borde väl finnas någon eld själ där uppe??

rs niklas saab expert
1 oktober 2007 · 248 Inlägg

har man rätt verktyg så ska man klara det på 1 timme bägge sidor inräknat har man tryck luft ca 40 min mvh

Saab 900 aero "el turbo negro" (1985)
ARCTICA
1 oktober 2007 · 3 Inlägg

Tack för svaren. En fråga till: Vilka verktyg behöver jag? Klarar jag mig med skiftnyckel, hammare och 556-spray?

GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 oktober 2007 · 1 660 Inlägg

En bra grundutrustning är:
Hylsnyckelsats och eller blocknyklar (u-ring nincklar), hammare / slägghammare, ett par skruvmejslar (gärna en spårmejsel och en kryssmejsel) samt en eller ett par tänger (lämpligast en polygrip och en näbbtång eller liknande. Och ev. en dorn-sats.
Med dessa verktyg kan man fixa det mesta.

Vet inte riktigt hur bromsarna sitter på din bil, men jag rekomenderar att använda hyslnycklar / blocknycklar istället för skiftnyckel.
För övrigt låter det som du borde kunna byta med utrustningen som du skrev.
Lycka till!

Android
1 oktober 2007 · 892 Inlägg

Vad gäller beläggen vet jag inte riktigt, men senast jag bytte skivor (på min gamla Scorpio) så var det bara bort med hjulen, skruva lös bromsoken (som satt som h-vete), bort med skivan, dit med ny, skruva ihop, och allt funka fint. smile
Klarade mig med en hylsnyckelsats, lite sprit att tvätta av skivan när den var på plats och ett avkapat avgasrör att använda som hävstång för att få bort ok-helvetena...

Senast redigerat av Android (1 oktober 2007)

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
good_year
1 oktober 2007 · 755 Inlägg

använd inte skift nyckel....

Toresbo
1 oktober 2007 · 261 Inlägg

du behöver ett fälgkors.  spärrskaft med en insex 6mm lr 7mm hylsa , hammare och en större stjärnskruvmejsel. ,räkna med att skruvarna som håller oket sitter fast

ARCTICA
1 oktober 2007 · 3 Inlägg

Fantastiskt många bra svar TACK ALLA!!!

Inser att jag antagligen måste hissa upp bilen med någon stabilare än min lilla "byta-till-reservdäck-domkraft"! En redig garagedomkraft behövs nog. Men en sån kanske man kan få låna på någon mack, och hålla till ute på deras parkering (om vädret tillåter förstås).

Sharky
1 oktober 2007 · 10 287 Inlägg

Kopparpasta....

VW koncernen monterar alltid beläggen helt torrt.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Germax
1 oktober 2007 · 12 086 Inlägg

Jag skulle skaffat mig en hammare, kofot, polygrip, spårmejsel och en stålborste förutom de verktyg som behövs för att få bort skruvarna vilket brukar va vanliga sexkantshuven 17 lr 19mm. Kan sitta med insex oxå, troligen 7 lr 8 mm. Bromskivan kan sitta skruvad i navet, troligen med en spårskruv lr philips.

Använd aldrig skiftnyckel, aldrig i livet till rostiga skruv o mutter, du lär vrida sönder skallen direkt. Bästa är roundcorner nycklar, är bultarna rostiga kan vanliga traditionella nycklar slinta.

Sen kommer de troligen krävas en del våld.

TritoN Motorburen Ungdom
2 oktober 2007 · 499 Inlägg

Kolla i handboken eller en Servicebok för din bil så borde det finnas en något lättföjlig anvsining på hur man gör. Och använd inte en shiftnyckel som många andra sagt smile
Lycka till ..

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang