Köpa eller inte köpa 740

Dee_HK Rutinerad förare av "Röda Faran"
2 oktober 2007 · 95 Inlägg

Tja,


Kompisen vill sälja en 740 -91 som han har.
Nu är det så här att från början var det en automatare med en turbo motor i som han lyckades skära.... nu är både motor och växellåda bytta. Jag vet nu inte riktigt vilken motor som satt i från början men han hävdar att de nu sitter en b230f i den hmm E inte den motorn utan turbo?? iaf, turbon är nyrenoverad och växellådan är en halvsynkad låda ifrån 940... 
Som köpargment säger han till mej att detta är en 740++ som går skitbra....
Inte just för tillfället bara för generatorn laddar inte men ja hade samma problem på en gammal golf så ja kan nog fixa det....

Nu, vad jag vill veta är att, om man byter motor o växellåda i bilar borde man inte byta hela boxen med??? eller passar dom så bra??? För han har bland annat hoppat över hela el systemet så en verkstad fick fixa det åt honom när hans intresse svek!!!
O sen när ja undrar om besiktning så säger dom till mig att ja INTE neutral ska registrerabesikta bilen ifrån automat till manuell, då dom aldrig släpper igenom den. Utan ja ska bara åka in o "hoppas på" att dom inte märker något......

Jag tycker allt det här låter konstigt.... Annars så e bilen skitfin o inte alls något rostig typ.. Ja vill köpa den för det e ett bra pris men vill sen inte hålla på att meka i sjutti år för att åka en sväng... Snälla tips o lite mer sanning om besikting på den big_smile

Tackar på förhand..... Ps. jag vet att ja skriver lite flummigt men ni får fråga om de e något

MVH

Jag hade två katter som hette ett och två, ett sprang bort så nu har ja bara två kvar !!
mo_tattoo
2 oktober 2007 · 275 Inlägg

Dee_HK skrev:
sen när ja undrar om besiktning så säger dom till mig att ja INTE neutral ska registrerabesikta bilen ifrån automat till manuell, då dom aldrig släpper igenom den. Utan ja ska bara åka in o "hoppas på" att dom inte märker något......
MVH

det tycker jag låter dumt...
vad gör du då om de säger"men den är ju inte reggad med automat"?
då är det ju lite kört smile
även om du har tur ett år, hur kul är det när du ska oroa dig varje år vid besiktning...
finns nog mycket att oroa sig för med en "gammelvolvo" vid bes smile
nej, om du inte orkar/kan regga om så strunta i bilen...
tycker jag iaf.

några sanningar som tål att tänkas på:
1.Winning an internet discussion is just like the special olympics, even though you win, you're still a retard.
2.Vi slutar inte leka för att vi blir gamla utan
Vi blir gamla för att vi slutar leka.
Volkswagen bubbla "ratrod on air ride" (1966)
BMW 530d (2009)
Lindberg88
2 oktober 2007 · 1 418 Inlägg

jag skulle letat mig en annan bil iaf...

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
Dee_HK Rutinerad förare av "Röda Faran"
2 oktober 2007 · 95 Inlägg

mo_tattoo skrev:
det tycker jag låter dumt...
vad gör du då om de säger"men den är ju inte reggad med automat"?
då är det ju lite kört smile
även om du har tur ett år, hur kul är det när du ska oroa dig varje år vid besiktning...
finns nog mycket att oroa sig för med en "gammelvolvo" vid bes smile
nej, om du inte orkar/kan regga om så strunta i bilen...
tycker jag iaf.

Hmm, eller hur... nu e det ju att den inte e reggad med manuell, men ja ringde besiktningen o frågade då ja fick till svars "gubbarna som jobbar med det här vet vad dom ska titta efter"
Han som säljer bilen har också sagt att en verkstad har kollat över växellåde bytet när dom fixade elen... ja ska provköra den nu t helgen, om den inte går dåligt eller någonting funderar ja kanske på att chansa lite o köra den t besiktningen o regga den.... bara skita i vad idioten säger då han inte verkar ha koll på läget ändå big_smile

Jag hade två katter som hette ett och två, ett sprang bort så nu har ja bara två kvar !!
fakke
2 oktober 2007 · 7 Inlägg

Hur ska dom inte kunna märka att det sitter en manuell låda i nu, när dom alltid provkör bilen roll

Jag skulle satsa på något annat.

Senast redigerat av fakke (2 oktober 2007)

mjukismagnus
2 oktober 2007 · 470 Inlägg

Jag byggde om min 740 turbo som jag hade till manuell och det märkte dem på besiktningen också, Men han sa att det kostar bara en massa onödiga pengar att regga om så jag har inte sett något sa besiktnings gubben


Tur där big_smile

Jag är inte bara snygg, jag är singel också!
Potrovski
2 oktober 2007 · 312 Inlägg

Byte av växellåda till manuell eller automat är ju inget större problem vid regbesiktning, men är det värt på en vanlig 740? Är de 740 du vill ha så finns det säkert ett dussintal i fint skick där du bor som är helt körklara. Eller så lägger du hellre pengarna på en 240 med sprut i fint skick. Billig bil, lätt servad, delar hittar du på OK och en snygg bil med rätt fälgar wink

740 är en jävla konservburk för makrill enligt min mening.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang