Snabba frågor om bakaxel och skroten.

Potrovski
2 oktober 2007 · 312 Inlägg

Har fått tag i tre bakaxlar på skroten för 1000 lappen styck. Alla ska passa men har olika utväxlingar, en var gjord i aluminium, nån racing axel sade killen. Men då är det väl 1000kr utan bussningar, de är väl något man får köpa till själv splitter nya eller har jag fel? Annars får jag tag i en för 500kr av en kompis, med dåliga bussningar och vill ju komma undan så billigt som möjligt så hade tänkt byta den själv. Då är frågan bara, går det att göra om man använder sig av domkraft, eller måste man hissa upp den i billift för att byta?
Undrar också ungefär hur mycket nya bussningar kostar, eller om jag kan använda dem jag har på min trasiga bakaxel.

Allt är under förutsättning att bara bakaxeln rasat, de jag kan säga är att jag var ute och sladdade och till sist började bilen diffa och sedan gick något sönder. Det rann ur olja ur drivklumpen, så antar att de är där felet sitter. Växel lådan verkar vara hel, men inget händer när man ska köra iväg utan bilen bara står still.

Hoppas någon har erfarenhet och kan hjälpa mig lite.

SpittaN Hobby-Skruvare
3 oktober 2007 · 203 Inlägg

byta bakaxlen skälv kan du säketr göra. Lite beroende på vad det är för bil kan jag täkna mig men på volvo så är det bara att hissa upp bilen, ställa bakänden på pallbockar o sedan hissa upp bakaxlen o lossa den o släppa ner den med domkraften o montera i omvänd ordning. Ifall bussningarena på din befintliga bakaxel är i någorlunda bra skick så ser inte jag några bekymmer med att återanvända dem. men köper du nya så är de i nyskick dock är det inte helt problemfritt att byta bussningar.

Syns man inte så finns man inte
Min projekttråd 240:n
Volvo 940 "Tuned by Daniel Cramer" (1991)
Riven
3 oktober 2007 · 37 Inlägg

rinner det olja ur bakaxeln så är det nog den som problemet ja. Ett lätt sätt att kolla är ju att se om kardanaxeln snurrar när du försöker köra iväg. bara be nån kolla smile Lycka till!

Mack Forum- och sitemoderator
3 oktober 2007 · 26 167 Inlägg

Ursäkta om jag lånar tråden men om det rinner olja ur pluggen på
bakaxeln en aningens aningen..är det nåt som är fel så det är tryck eller är det
bara pluggen som är sliten och ska bytas då?
Volvo 240 glt är föremålet i frågan smile

Även lagt märke till att det "dunkar" till..eller klonkar snarare ibland när
man ska iväg men det kan ju vara nåt annat också...eller?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang