Äger du din bil, eller gör banken det?

Bubbaman Byfåne
5 oktober 2007 · 368 Inlägg

BMWn äger jag. Arbetsbilen(VW Caddy) äger jag med. FTOn Tog jag ett lån på när jag köpte i vintras. Banken äger halva bilen nu efter ett år och jag andra halvan.

Alecci
5 oktober 2007 · 2 014 Inlägg

Lånade av farsan (när jag var 18) till första bilen, betalade av den inom ett år.

Lånade en del av farsan (när jag var 19), till andra bilen. Betalade av det inom 1,5 år.

Lånade en tredjedel av banken när jag skaffade min R33 GT-R. Hade kvar det mesta av lånet när jag sålde bilen på grund av rasad motor (var nog den första i Sverige att gå back på en Skyline).

Den delen som blev kvar av lånet på min R33 GT-R hade jag kvar när jag skaffade min R34 GT-R, men lånet är skiljt från bilen. Kunde haft det avbetalt nu, men prioriterade att bygga vidare på bilprojektet istället. Finansierade den bilen främst genom att köpa bostadsrätter, renovera dem och sälja dem dyrt, göra bättre affärer med andra bilar, spara och leka lite med aktier/fonder. Tror historien om det finns i en annan tråd.

Amorterar rätt saftigt på lånet för att bli snabbt av med det, cirkus 3800 kr/månad. Utöver det ränta osv. Lånet är som sagt skiljt från bilen och är egentligen inte relaterat till den (utan till föregående bil), men vill man vara kinkig kanske man kan säga att banken äger knappt en 10-del av bilens nuvarande marknadsvärde.

Ser inget som helst fel med lån så länge det är till rätt saker (hus/bostadsrätt/renovering och dyra bilar). Tycker det är mer imponerande med de som hanterar lån än de som cashar, eftersom det kräver en annan slags disciplin och det egentligen gör det dyrare (på grund av räntor). Enligt eget tycke så vägs dock kostnaden för räntor upp av att man får det man vill ha så mycket snabbare.

Köper hellre bilen när jag är 25 och hinner njuta av den i 50 år (förutsatt att man inte säljer den) än lägger lite mindre pengar och köper den när jag 35-40 och hinner njuta i 40-35 år. Dessutom finns möjligheten att man får prioritera annat när man blir äldre, och på sätt kan man gå miste om att uppfylla en livsdröm.

Kan tillägga att jag flyttade hemifrån vid 16 års ålder och har pröjsat allt sånt själv också. Alla mina bilar har alltid stått på mig och löpande utgifter har betalats av mig.

Håller däremot med om att tillbehör/vidareutveckling skall bekostas av sparade och ej lånade slantar.

Och som andra tidigare sagt, vem som helst kan inte låna till en dyr bil.
- Krävs oftast fast anställning med trygghet
- Krävs oftast att man saknar betalningsanmärkningar
- Krävs att du har rätt inkomst
- Krävs att du har vettiga utgifter i övrigt

I sista änden är det upp till var och en, och i sådana här frågor äger knappast någon rätt att döma en annans handlingar eller åsikter om saken.

Tycker det dessutom är ett felaktigt och töntigt uttryck att säga att "banken äger bilen" om man har lånat till den. För det första skulle banken aldrig få för sig att köpa en bil av samma anledningar, och banken har inget ansvar för bilens underhåll eller framförande (även om de kanske har intresse i det).

Om däremot en förälder har betalat en bil, står registrerad som ägare till den och därutöver betalar kostnaderna som uppstår i samband med bilägande, är det nog på sin plats att säga att det är förälderns bil istället för den som brukar fordonet i fråga.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Markolainen
5 oktober 2007 ·

Pappa köpte min förra bil bil (13.500), sålde den och jag fick behålla 14.000 (samanlagt 17.000) av det vi fick för den.
Tog 3.000 av det jag sommarjobbat ihop och flickvännen betalade 3.000 (+14.000 som jag fick för min gamla) till till bilen jag har nu. Så jag har inte betalat alltför mycket för min bil nu.
Jag uppskattar att flickvännen och pappa hjälpt till men önskar man hade haft råd att köpa en för helt egna pengar.

Så min nuvarande bil är egentligen 15% min, 15% flickvännens och 70% pappas ^^

Edge EVOLUTION GARAGE
5 oktober 2007 · 1 837 Inlägg

Alla får göra som de vill!
Vill man ha en bil man inte har råd med och man har ett fast jobb, då kan man väl ta ett lån om man på så sätt uppfyller sin dröm, drömmar skall uppfyllas om det går!! wink
Personligen skulle jag inte ta lån på en bil. Inte i nuläget, men vem vet om 100 år när allt kommer omkring. tongue

Har inga lån eller skulder på min bil. Betalat allt själv! wink

//Edge
Karlzzon The One Evolution
5 oktober 2007 · 1 627 Inlägg

Lånade pengar av mamma och pappa till bilen det är avbetalt nu

Fäll ner pungen och landa
twin_cam Smålänning
5 oktober 2007 · 7 877 Inlägg

Jag äger min bil tongue Vore konstigt annars smile
Dessutom så betalar jag själv alla driftskostnader och försäkring/skatt.
MEN jag frågade farsan om han kunde står på den för att göra det billigare för mig, men svaret jag fick var:
-Jag har redan en bil, vafan ska jag med två till?

Anser det inte fel att ta ett lån på banken för att köpa en splitt ny bil, men att byta till en ny bil varje år känns ändå lite väl...
Själv så föredrar jag dock billiga bilar betalda kontant, för det känns inte riktigt lika surt om/när den går sönder.

Dock så är jag väldigt säker på att jag inom 15 år kommer ta lån för i alla fall boende. Inte troligt att jag lånar till bil, även att det inte är fel, utan mest för att det är billigare att äga en gammal... Med reservdelar och så...

Däremot så anser JAG att det är fel att någon annan står på bilen egentligen, när jag tänkte efter... Då är det ju faktiskt den som står i regbeviset som äger bilen... Det var farsan noggrann med att berätta smile
Och jag tycker som så att har man inte råd att försäkra bilen så har man inte råd at ha den... För försäkring kan man inte ta lån till...
MEN det är vad JAG tycker. Alla tycker ju olika som tur är. smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Squadron
5 oktober 2007 · 1 833 Inlägg

Jag vill påpeka att jag tycker INTE det är fel att låna pengar till en bil. Bara en grej jag funderat på smile

ex. 20åring som kommer med en ny fet bil, och är jättestålt, kollar ner på en annan som kör en vanlig s40, bara för att 20åringen tagit ett lån på några hundra tusen.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
5 oktober 2007 · 5 753 Inlägg

tycker inte heller det är nått fel med att låna pengar till en bil.. alltså vafan man betalar ju tillbaka pengarna plus lite till smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
GTI-95 low profile
5 oktober 2007 · 253 Inlägg

Squadron skrev:
Jag vill påpeka att jag tycker INTE det är fel att låna pengar till en bil. Bara en grej jag funderat på smile

ex. 20åring som kommer med en ny fet bil, och är jättestålt, kollar ner på en annan som kör en vanlig s40, bara för att 20åringen tagit ett lån på några hundra tusen.

Märkligt visst ere? men så funkar det ser du!

Squadron
5 oktober 2007 · 1 833 Inlägg

GTI-95 skrev:

Squadron skrev:
Jag vill påpeka att jag tycker INTE det är fel att låna pengar till en bil. Bara en grej jag funderat på smile

ex. 20åring som kommer med en ny fet bil, och är jättestålt, kollar ner på en annan som kör en vanlig s40, bara för att 20åringen tagit ett lån på några hundra tusen.

Märkligt visst ere? men så funkar det ser du!

Jo uppenbarligen.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!
tjarniz
5 oktober 2007 · 361 Inlägg

Äger min bil till 100% 
Åkte me pengarna i handväskan (starx över 80 papp i den)  dom tappa andan då jag tog fram dom kl 12 på natten  i gävle då vi drog direkt efter jobbet allla jobbiga mil!
SÅ SLUT! 
tvärslockna på hemvägen  tur jag inte behövde köra då.


Min komentar  var: passa så ni inte bli rånade nu  hahaha dom trodde nog jag va lite knäpp:D  men orolig va dom över pengarna.


så less på folk som har fetta lån på bilarna å tror dom äger stan typ LÖJLIGT!

Senast redigerat av tjarniz (5 oktober 2007)

beta
5 oktober 2007 · 804 Inlägg

Lån på bilen är ändå bättre än skenförsäkring. Då betalar man iaf alla kostnaderna som bilen drar med sig. Jag tog lån på min och den är betald till våren, 70papp/1år.

xorox_88 Smack that ass!!
5 oktober 2007 · 2 953 Inlägg

äger min bil jag big_smile

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet
Volvo Amazon "It came from the swamp" (1965)
Volvo 242 DL "fd LowLife" (1982)
Markus_MR2
5 oktober 2007 · 761 Inlägg

Inga lån här inte smile

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
Benan
5 oktober 2007 · 271 Inlägg

Inte en lånad krona någonstans här inte!

Eliza Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
5 oktober 2007 · 991 Inlägg

Har inga lån på ngt mer än csn smile

Varför följa strömmen när de bränner mer kalorier att simma motströms?
www.mondoblog.se/misscarbon
Dodge Magnum SRT8 "VORTECH" (2006)
civic Naturally Aspiranted
5 oktober 2007 · 543 Inlägg

Banken är lycklig ägare till min *yeey*

Martin 9-3 Fisketokig
5 oktober 2007 · 2 997 Inlägg

även om det låter bra med låg ränta så blir det bra mycket om man lånar på stora belopp.

skulle inte låna på bank eller avbetalning när det blir billigare kontant.

Jäkligt sugen just nu på en 4hjuling men väntar ett par månader så slipper man låna och allt strul med papper.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Rangvald
5 oktober 2007 · 182 Inlägg

Pappa betalade min bil. Han sa att "Vill du kan du betala X/månad i X månader.. Vafan, jag bryr mig inte hur du lägger upp det bara jag får mina pengar någon gång" tongue

Mitt mål är att ha den betald innom 4 månader smile

-CrazyDriver-
5 oktober 2007 · 51 Inlägg

Jag betalade min själv, fast det handlade ju inte om nån fantasisumma direkt tongue Morsan står som ägare för att få ner försäkringen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang