Äger du din bil, eller gör banken det?

SweetBabyDoll Queen Of Hearts
5 oktober 2007 · 1 300 Inlägg

Bjork skrev:

BadGirl_854T5 skrev:

sir_daniel skrev:
självklart äger jag alla mina bilar själv och köpt dem kontant utan inblandning av banken.
det är en hobby o det ska man inte behöva låna för att pyssla med anser jag.

ska jag låna så blir det för att köpa hus, alt. för att köpa en helt ny bil (leasa/avbetalning) men lånar inte för att köpa o bygga hobbybilar.

Så tänker jag med.

Hellre lånar jag xxx 000 av banken för att köpa ett hus smile

Som sagt en annen bor hemma, pröjsar 5000 i månaden på min bil...lånet
försvinner ganska så fort!

sen sparar man ju ihop en klumpsumma å betalar in ännu mera.

Kan ni inte skriva hur gamla ni e å hur länge de tog att jobba/spara ihop
till era bilar? ni som köpt kontant,

Ja kunde ju köpt mig en T5:a lr liknande kontant, men ville ha en bil nyare än -00
så därför tog ja ett litet lån!
Bilen e ju betald å klar i vår, då tänkte ja sälja den å låna om å köpa
nyare/värre bil smile

Mvh

wink Vem har sagt att jag INTE tagit ett lån? wink

Men sedan hur mycket jag tog på är ju en annan sak, 40 000 för er som vill veta. Men det får man ju inget hus för direkt så.

Och jag har heller aldrig sagt att det är fel att ta ett lån (få inte för er det nu) utan att jag hellre köper ett hus för dem pengarna.

Men köpte bara bilen för det, slampor och annat har jag köpt kontant.


Jag är 20, köpte den när jag var 19.

Ha det.

I do it my way
TRYIT Teddan
5 oktober 2007 · 2 495 Inlägg

richardoo290 skrev:

lanred skrev:

r-ted skrev:
rolig läsning .. dom med bilar under 100 000kr tycker det är så fel att ha billån ...
man läser : har maninte råd, skulle aldrig låna osv....

HUR FAN TÄNKER NI.....

vad spelar det för roll om man har lite lån ... jag har bilar som enligt bilpriser.se har ett samlat värde av 663 000kr .
Å det är bara bilarna jag har online på garaget...
skulle ni spara ihop 663 000kr ???
jag har 250 000kr i lån på dessa bilar , men däremot så är huset betalt och ej belånat eller pantsatt på något sätt...
vissa personer tror sig veta bäst och att deras tankesätt är det ända rätta, men det finns många sätt att se saker på.

och det är inte bara för vem som hellst att låna till en ferrari som någon skrev..... du skall ha råd att pröjsa en månadsbetalning på runt 10-12 000kr/månaden .

jag amorterar 8000kr i månaden på mina bilar, sen kommer ju servicar, försäkrings, skatt osv
september så såg det ut så här
passat v6 tdi storservice med kamremsbyte 10 000kr
Bmw m3 inspection1 bromsvätske byte         8300kr
nya golv mattor och nya belägg till M3           3600kr
nya belägg till mercan fram                           1200kr
försäkring på passaten                                  5500kr
försäkring på M3an                                       9000kr

totalsumma 37600kr + amortering (8000kr) och ränta .
men visst vilken jävla snorunge som hellst kan ju köpa en ferrari eller annan sportbil bara för att man får lån. LYCKA TILL


Ps är inte alltid jag har så mycket utgifter på bilarna men alltid är det nått ds.

Nu vet jag inte vad du har för prioteringar och vad för jobb du har och vad du tjänar. Du gillar tydligen bilar och lånar till dina bilar och köper flera bilar och kan betala dina lån.
Det är vad du tycker, jag tycker något helt annat och jag säger att jag kan låna till ferrari och jag vet att jag har råd till att betala skatt/försäkring/bensin/service. Men då har jag inga pengar kvar till något annat. Därför lånar jag inte. Något fel? Jag kör hellre en billigare bil och köper andra saker.

Lycka till med ditt liv, tack behöver ingen redovisning av hur mycket det kostar att äga en bil!

hahaha där ägde du han! big_smile

och varför ägde han mig ???

ja lånar till mina bilar, ja det gör jag men sen beror det på hu man ser det..
Kan ju vända på det och säga att jag har lagt över 400 000kr cash på bil inköp nu i sommar då ...

Känner mig inte speciellt ägd.


och som han sa har råd att låna till en ferrari eller lambo , men inte till nått annat.....
va fan då har du ju inte råd till en ferrari.
vet du överhuvudtaget vad det kostar att  byta kamrem på en ferrari???

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
Gullideckel
5 oktober 2007 · 70 Inlägg

mikej skrev:
Det handlar inte bara om att ha råd.

Visst är det kul att äga bilen fullt ut själv.
Men att lägga 500K på en bil är ju inte en så jättebra investering (40-50% förlust de första 3 åren)

Mitt val gick till att delfinansiera mina bilar och investera resten av kapitalet till en avkastning bra överstigande den ränta jag betalar för mina lån.

I och med detta så erhåller jag högre avkastning än vad mina ränteutgifter+amortering är vilket innebär att bilköpet helt plötsligt blir en plusaffär wink

Planering är ordet och bra lånevillkor så klart!

/ Mike

Skillnaden mellan dina investeringar och bankensutlåningsränta stavas: Risk!

Volkswagen Polo 9N "Niklas" (2004)
Krydda
5 oktober 2007 · 9 Inlägg

jag har lån på audin .. tog ett på 160 för att kunna göra lite roligt med den . men jag jobbar ju på att bli av med lånet.  tycker inte det är fel att ta ett lån om man inte kan hosta upp 150 loppor eller mer på en gång!
jag vet ju hur jag sj o många andra fungerar man hittar en bil o den bilen vill man ha NU.. bara lån som gäller då ju!.

live hard
Digital_Kicker
5 oktober 2007 · 3 721 Inlägg

klart man äger sin bil! Och inte någon sketen bank

lanred
5 oktober 2007 · 555 Inlägg

r-ted skrev:

richardoo290 skrev:

lanred skrev:
Nu vet jag inte vad du har för prioteringar och vad för jobb du har och vad du tjänar. Du gillar tydligen bilar och lånar till dina bilar och köper flera bilar och kan betala dina lån.
Det är vad du tycker, jag tycker något helt annat och jag säger att jag kan låna till ferrari och jag vet att jag har råd till att betala skatt/försäkring/bensin/service. Men då har jag inga pengar kvar till något annat. Därför lånar jag inte. Något fel? Jag kör hellre en billigare bil och köper andra saker.

Lycka till med ditt liv, tack behöver ingen redovisning av hur mycket det kostar att äga en bil!

hahaha där ägde du han! big_smile

och varför ägde han mig ???

ja lånar till mina bilar, ja det gör jag men sen beror det på hu man ser det..
Kan ju vända på det och säga att jag har lagt över 400 000kr cash på bil inköp nu i sommar då ...

Känner mig inte speciellt ägd.


och som han sa har råd att låna till en ferrari eller lambo , men inte till nått annat.....
va fan då har du ju inte råd till en ferrari.
vet du överhuvudtaget vad det kostar att  byta kamrem på en ferrari???

tror du jag bryr mig vad du lägger i pengar på bilar? du behöver inte skriva hur mycket du tjänar också . du köper vad fan du vill. men jag står för mina åsikter. varför skulle jag inte ha råd att köpa såna bilar som du har.. när skrev jag att jag inte kunde låna till andra bilar än bara ferrari?? känner du mig eller? vet du vad jag tjänar eller? fyfan va bra du är. jag kan ju låna till att byta kamrem, vadå då? något fel på det eller? jag lånar ju.. behöver inte betyda att jag inte har råd.. nej nu ska jag låna en öl också. tack hej

Senast redigerat av lanred (5 oktober 2007)

Muttley
5 oktober 2007 ·

denna tråden är i princip bara kränkning utav oss låntagare.

jag tycker ni som casha och tror ni verkligen är bäst suger faktiskt..

inget fel på att ta lån.

men de fattar ju inte rika knösarna.

jag skiter ifall de står kreditköp på min bil eller inte den är ju min ändå, inte bankens, jag betalar allt underhåll och betalar av skitet ändå.

så inte mer skitsnack om alla låntagare idioter.

Gulingen
5 oktober 2007 · 48 Inlägg

Jag tog ett SMS-lån för att kunna lösa min pärla.Så nu sitter jag med dyra räntor och amorteringar till hösten 2037.





tongue

FULLGAS Mångsysslare
5 oktober 2007 · 303 Inlägg

bilen är väll bankens när när man inte har råd att betala??
har lån men inte på hela bilen , sen finns de ju dom som har mer en 1 bil....
men tycker de passar mig , kan endå leva gott och köpa sånt ja vill ha , de kan man inte när man tar varenda slant man äger å har till att bara köper bilen , där i mot kanske man e ute å cyklar om man lånar till styling och dyligt men de e ju upp till var å en ,
kör på att betala viss del på lån, Spara en viss del , ha pengar på banken i fall nått går å skogen , de e min plan sen får folk säga va dom vill smile

Volvo C70 CAB "CHIFEN FEL MEN ENDÅ RÄTT" (2000)
Newman mickenyman.se
5 oktober 2007 · 687 Inlägg

Klart som fasen att ja äger mina bilar smile ta lån kan man göra åp hus big_smile

Honda Crx (1990)
Volkswagen Passat tdi 3c "Bestparts.se" (2007)
Honda Civic "Team Nyman" (1991)
cutlass
5 oktober 2007 · 383 Inlägg

Jag äger båda mina bilar smile

If you really want to know
What I want in a guy...
Well, I'm lookin' for a dream with a mean machine
and hell in his eyes.
Marcus_89 Biltokig elektriker
5 oktober 2007 · 3 352 Inlägg

Äger min bil med tongue Inte för att den är särskilt dyr, men ändå.

MiuF
5 oktober 2007 · 157 Inlägg

bilen fick jag av far, den är min men står på honom smile

Polish my nuts and serve me a milkshake!
Ford Focus Titanium X "Jo-fan Miljöbil" (2010)
John87 Stolt Volvoägare
5 oktober 2007 · 4 913 Inlägg

cool blue skrev:
Jag äger mina bilar till 100 PROCENT även alla tillbehör lack allt skönt

Bra att skryta om att du äger en bil "till 100 PROCENT" när den är köpt på kredit.
Inser du inte hur bortgjord du blir? wink

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Goffen Administratör
6 oktober 2007 · 2 975 Inlägg

tkd_rille skrev:
denna tråden är i princip bara kränkning utav oss låntagare.

jag tycker ni som casha och tror ni verkligen är bäst suger faktiskt..

inget fel på att ta lån.

men de fattar ju inte rika knösarna.

jag skiter ifall de står kreditköp på min bil eller inte den är ju min ändå, inte bankens, jag betalar allt underhåll och betalar av skitet ändå.

så inte mer skitsnack om alla låntagare idioter.

Dom flesta som inte lånat pengar till sina bilar i denna tråden har ju bilar från 5k-50k så det är inte så konstigt att man inte behöver låna då. Givetvis finns det folk som behöver låna även till dom summorna men dom flesta fast anställda klarar att spara ihop dom pengarna. Jag tycker man gör som man vill även lån ska betalas och klarar man det ser jag ingen skam i att låna till sin dröm bil eller bara en stor bil som kan frakta barn och fru osv. Även jag har lån på min bil för jag klarade inte att lägga 250k kontant "inte många här med handen på hjärtat som gör" mvh

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Fatstuff Hobby sabotör
6 oktober 2007 · 178 Inlägg

Själv äger jag min bil, inget stort i det för min del.
Däremot stör det mig som fan, som i somras kom det någon jävla 18 årig stureplans tomte med sin första bil, en sprillans porsche, som va hans... tjena... kollade bilen, stod på typ hans mormor, på kreditköp! Han garva åt min bil, som de skulle vara något att flytta arslet i... men jag sa va jag tyckte och sen va han tyst!
Jävla tomte!!!
Inge fel i att låna, men man ska kunna betala och kunna leva oxå!

"Påbörja inget du kan avsluta"
Ford S-max (2012)
HoKkee
6 oktober 2007 · 845 Inlägg

klart jag äger min bil.. big_smile

chrille_ Servicerådgivare
6 oktober 2007 · 715 Inlägg

Bjork skrev:

BadGirl_854T5 skrev:

sir_daniel skrev:
självklart äger jag alla mina bilar själv och köpt dem kontant utan inblandning av banken.
det är en hobby o det ska man inte behöva låna för att pyssla med anser jag.

ska jag låna så blir det för att köpa hus, alt. för att köpa en helt ny bil (leasa/avbetalning) men lånar inte för att köpa o bygga hobbybilar.

Så tänker jag med.

Hellre lånar jag xxx 000 av banken för att köpa ett hus smile

Som sagt en annen bor hemma, pröjsar 5000 i månaden på min bil...lånet
försvinner ganska så fort!

sen sparar man ju ihop en klumpsumma å betalar in ännu mera.

Kan ni inte skriva hur gamla ni e å hur länge de tog att jobba/spara ihop
till era bilar? ni som köpt kontant,

Ja kunde ju köpt mig en T5:a lr liknande kontant, men ville ha en bil nyare än -00
så därför tog ja ett litet lån!
Bilen e ju betald å klar i vår, då tänkte ja sälja den å låna om å köpa
nyare/värre bil smile

Mvh

Jag e 19 köpte första bilen Audi Coupe när jag nästan var 18.. hade jobbat ihop pengar på sommarlov o dylikt plus lite annant strö jobb

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_
Audi A4 1.8T "Prosport S-line" (2008)
TRYIT Teddan
6 oktober 2007 · 2 495 Inlägg

lanred skrev:

r-ted skrev:

richardoo290 skrev:

hahaha där ägde du han! big_smile

och varför ägde han mig ???

ja lånar till mina bilar, ja det gör jag men sen beror det på hu man ser det..
Kan ju vända på det och säga att jag har lagt över 400 000kr cash på bil inköp nu i sommar då ...

Känner mig inte speciellt ägd.


och som han sa har råd att låna till en ferrari eller lambo , men inte till nått annat.....
va fan då har du ju inte råd till en ferrari.
vet du överhuvudtaget vad det kostar att  byta kamrem på en ferrari???

tror du jag bryr mig vad du lägger i pengar på bilar? du behöver inte skriva hur mycket du tjänar också . du köper vad fan du vill. men jag står för mina åsikter. varför skulle jag inte ha råd att köpa såna bilar som du har.. när skrev jag att jag inte kunde låna till andra bilar än bara ferrari?? känner du mig eller? vet du vad jag tjänar eller? fyfan va bra du är. jag kan ju låna till att byta kamrem, vadå då? något fel på det eller? jag lånar ju.. behöver inte betyda att jag inte har råd.. nej nu ska jag låna en öl också. tack hej

fan va du lacka ur då ....

du pratar imot dig själv ju.
jag har inte sagt att jag tjänar bra, ingen vet om jag har sparade pengar eller vad det är ?
men visst jag lägger mycket pengar på mina bilar .
Känns som folk bara tror att det är att gå å låna pengar till en vräkig bil å sen så är dom ballast i stan , man skall kunna äga skiten oxå.
nu vet jag inte varför du tog det så personligt , det var inte meningen att reta upp dig.

men om du hadde haft så jävla gott ställt å kunde lånat 7-900 000kr till en bil varför kör du runt i en gammal mitsu för 60 000kr
jag menar hadde du tjänat så bra så du skulle kunna hantera ett billån närmare 1miljon så kunde du nog köpt en vräkigare bil bara genom att spara 3månader.

peace mannen.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
gamlingen
6 oktober 2007 · 5 198 Inlägg

Enkelt..hittar man bilen man vill ha och inte har cash.. antingen lånar man  så har man bilen... eller väntar några månader,,, sen när man har pengarna så är bilen såld.. så går man och tjurar,,, finns 2 val möjligheter... konstigare än så är det inte...  tycker detta verkar va en skryt tråd för dom som kan köpa bil för 100 000 cash.. å klankar ner på dom som inte kan,,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang