Äger du din bil, eller gör banken det?

sir_daniel www.kudoz.se
6 oktober 2007 · 3 802 Inlägg

verkar som om vissa blev upprörda av denna tråd.

som jag resonerade var att bilarna är i mitt fall en hobby som inte ska få mig att bli skuldsatt...

detta innebär dock inte att jag ser ner på folk som lånar för att köpa bilar eller vad de nu vill ha, nu när räntorna är så låga så är det ju inga problem att betala tillbaka eller för den delen att låna pengar..

vill man ha något men inte har den totala summan så finns ju såklart bankerna.

mina bilar kostar inte så mycket i inköp utan kostar mig i tid och delar för att då få ett högre totalvärde.

lanred
6 oktober 2007 · 555 Inlägg

r-ted skrev:

lanred skrev:

r-ted skrev:

och varför ägde han mig ???

ja lånar till mina bilar, ja det gör jag men sen beror det på hu man ser det..
Kan ju vända på det och säga att jag har lagt över 400 000kr cash på bil inköp nu i sommar då ...

Känner mig inte speciellt ägd.


och som han sa har råd att låna till en ferrari eller lambo , men inte till nått annat.....
va fan då har du ju inte råd till en ferrari.
vet du överhuvudtaget vad det kostar att  byta kamrem på en ferrari???

tror du jag bryr mig vad du lägger i pengar på bilar? du behöver inte skriva hur mycket du tjänar också . du köper vad fan du vill. men jag står för mina åsikter. varför skulle jag inte ha råd att köpa såna bilar som du har.. när skrev jag att jag inte kunde låna till andra bilar än bara ferrari?? känner du mig eller? vet du vad jag tjänar eller? fyfan va bra du är. jag kan ju låna till att byta kamrem, vadå då? något fel på det eller? jag lånar ju.. behöver inte betyda att jag inte har råd.. nej nu ska jag låna en öl också. tack hej

fan va du lacka ur då ....

du pratar imot dig själv ju.
jag har inte sagt att jag tjänar bra, ingen vet om jag har sparade pengar eller vad det är ?
men visst jag lägger mycket pengar på mina bilar .
Känns som folk bara tror att det är att gå å låna pengar till en vräkig bil å sen så är dom ballast i stan , man skall kunna äga skiten oxå.
nu vet jag inte varför du tog det så personligt , det var inte meningen att reta upp dig.

men om du hadde haft så jävla gott ställt å kunde lånat 7-900 000kr till en bil varför kör du runt i en gammal mitsu för 60 000kr
jag menar hadde du tjänat så bra så du skulle kunna hantera ett billån närmare 1miljon så kunde du nog köpt en vräkigare bil bara genom att spara 3månader.

peace mannen.

varför pratar jag emot mig själv? har jag sagt att du tjänar bra? jag sa bara att du lägger mycket pengar på bilar. det gör du väl? för annars kan det bara vara lån om inget är kontant?

jag tycker jag har det bra, men varför ska jag låna till en bil i 700-900k klassen när jag inte vill göra av med hela min lön varje månad på bilen.

MissMarilyn
6 oktober 2007 ·

banken äger skodan...cossien däremot är cashad....big_smile

Atenza Never drive faster than your angel can fly
6 oktober 2007 · 338 Inlägg

Jag har inga skulder på mina bilar alls

Hellre Nürburgring än vigselring
Volvo V70 D5 AWD "R-Design" (2011)
MilleN
6 oktober 2007 · 9 108 Inlägg

Vill man ha något vill man ju ha det direkt, inte efter att man sparat i 5 år. Jag ser inga problem med att låna så länge man kan betala tillbaka.

Izual
6 oktober 2007 · 4 571 Inlägg

MilleN skrev:
Vill man ha något vill man ju ha det direkt, inte efter att man sparat i 5 år. Jag ser inga problem med att låna så länge man kan betala tillbaka.

Precis.

Om jag skulle få för mig att köpa en bil för 200K, (det har jag knappast liggande hemma under kudden)

Antingen spara i 2-3 år och sedan köpa den i cash eller låna pengarna och köra bilen i 2-3 år och sedan ha den betald? För mig är det inget svart val.

Förstår inte resonemanget att det är så fult att låna pengar, så länge man har ett fast jobb och kan betala tillbaka pengarna ser jag inget fel alls med det.

J-FORSGREN Dä ä bare o åk
6 oktober 2007 · 798 Inlägg

Håller med Millen och Izual, kan vi inte vända på frågan och se hur många som har lånat till bostadsrätt eller hus och se om det då är lika fult att låna pengar som en del verkar tycka?

lanred
6 oktober 2007 · 555 Inlägg

racing-jimpa skrev:
Håller med Millen och Izual, kan vi inte vända på frågan och se hur många som har lånat till bostadsrätt eller hus och se om det då är lika fult att låna pengar som en del verkar tycka?

Stor skillnad på att låna till hus än till en bil.

Alecci
6 oktober 2007 · 2 014 Inlägg

lanred skrev:

racing-jimpa skrev:
Håller med Millen och Izual, kan vi inte vända på frågan och se hur många som har lånat till bostadsrätt eller hus och se om det då är lika fult att låna pengar som en del verkar tycka?

Stor skillnad på att låna till hus än till en bil.

Egentligen inte, såvida du inte mer ordet "hus" egentligen avser "bostad". En bostad måste eller åtminstone bör egentligen alla ha. Att ha just ett hus istället för hyres- eller bostadslägenhet eller annat boende är ett aktivt val man gör på grund av tycke, precis som bilägande. Folk hänger upp sig på att det är OK med lån till något som är så pass dyrt som en villa egentligen är, men tänker inte på att det egentligen är samma princip som appliceras på en dyr bil.

Det är OK med lån till ett hus eftersom det är så pass dyrt att ingen normal människa inom en vettig tidsrymd kan spara ihop till det, men det är fel att låna till en bil som står på samma premisser? Underligt resonemang.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
clio_blue
6 oktober 2007 · 128 Inlägg

äger min.

---2Fast 2Furious---
Clio V6
offarn Blästrare LITAB LACK
6 oktober 2007 · 325 Inlägg

äger båda mina bilar.....!! visserligen inga dyrgripar....men jag äger dom

Varför följa strömmen när man kan vara annorlunda....!!
Seat ibiza (2003)
BMW 325 "T5Rwd" (1992)
lanred
6 oktober 2007 · 555 Inlägg

Alecci skrev:

lanred skrev:

racing-jimpa skrev:
Håller med Millen och Izual, kan vi inte vända på frågan och se hur många som har lånat till bostadsrätt eller hus och se om det då är lika fult att låna pengar som en del verkar tycka?

Stor skillnad på att låna till hus än till en bil.

Egentligen inte, såvida du inte mer ordet "hus" egentligen avser "bostad". En bostad måste eller åtminstone bör egentligen alla ha. Att ha just ett hus istället för hyres- eller bostadslägenhet eller annat boende är ett aktivt val man gör på grund av tycke, precis som bilägande. Folk hänger upp sig på att det är OK med lån till något som är så pass dyrt som en villa egentligen är, men tänker inte på att det egentligen är samma princip som appliceras på en dyr bil.

Det är OK med lån till ett hus eftersom det är så pass dyrt att ingen normal människa inom en vettig tidsrymd kan spara ihop till det, men det är fel att låna till en bil som står på samma premisser? Underligt resonemang.

menar bostad ja, lägenhetsköp eller villaköp. tycker inte det är samma sak att låna till en bil och en bostad. lägenhet är en mer investering, är inte samma tänkande att köpa en lägenhet och en bil när man inte har pengar. jag ser på det som så att folk som lånar pengar till sin bil för att leva sitt vardagliga liv gör inget fel. man måste börja någonstans..

men de som köper en bil för att flasha gör helt fel. har man inte pengar och vill ha något för hobbyn så har man inte råd, då ska man inte låna heller.  sen är det upp till dig hur mycket du vill ha det, vill du leva med bilar så lånar du. men man är ju inte sämre person för det. men jag säger bara att man egentligen inte har råd att köpa den ändå. men låna kan ju alla så då tror man att man har råd för att man kan låna..

Senast redigerat av lanred (6 oktober 2007)

SweetBabyDoll Queen Of Hearts
6 oktober 2007 · 1 300 Inlägg

Fatstuff skrev:
Själv äger jag min bil, inget stort i det för min del.
Däremot stör det mig som fan, som i somras kom det någon jävla 18 årig stureplans tomte med sin första bil, en sprillans porsche, som va hans... tjena... kollade bilen, stod på typ hans mormor, på kreditköp! Han garva åt min bil, som de skulle vara något att flytta arslet i... men jag sa va jag tyckte och sen va han tyst!
Jävla tomte!!!
Inge fel i att låna, men man ska kunna betala och kunna leva oxå!

Håller med dig till fullo.

Alla småglin som kommer i sina tuffa frächa nya snygga bilar. Typ 18 år, hello?! Klart att dem tagit ett lån eller också så är dem bara mammas och pappas små gullegrisar wink

Visst jag är inte så gammal själv men.

sen om dem tycker att min bil är gammal och inte aaaaalls lika fräch som deras ja men visst säg det till mig då, så ska dem får höra ett och annat ;P


Hata "pappas pojkar" wink

I do it my way
SweetBabyDoll Queen Of Hearts
6 oktober 2007 · 1 300 Inlägg

r-ted skrev:
du pratar imot dig själv ju.
jag har inte sagt att jag tjänar bra, ingen vet om jag har sparade pengar eller vad det är ?
men visst jag lägger mycket pengar på mina bilar .
Känns som folk bara tror att det är att gå å låna pengar till en vräkig bil å sen så är dom ballast i stan , man skall kunna äga skiten oxå.
nu vet jag inte varför du tog det så personligt , det var inte meningen att reta upp dig.

men om du hadde haft så jävla gott ställt å kunde lånat 7-900 000kr till en bil varför kör du runt i en gammal mitsu för 60 000kr
jag menar hadde du tjänat så bra så du skulle kunna hantera ett billån närmare 1miljon så kunde du nog köpt en vräkigare bil bara genom att spara 3månader.

peace mannen.

Nu är man ju där igen.

Som endel skriver här "hellre ett hus för flera hundra tusen kronor än en bil för dem pengarna"

Bilar är trots allt inte allt. Hus därimot eller något annat det är ju liksom mera nödvändigt typ. Orka bo i en sketen lägenhet hela livet..?  varför inte ta ett exempel att en kille och en tjej inte kan få barn ihop och dem ska göra en äggtransplantation eller vad i fuck det heter då tror jag dem hellre tar ett lån till det än till en bil, för det är inte gratis det heller.

I do it my way
SweetBabyDoll Queen Of Hearts
6 oktober 2007 · 1 300 Inlägg

Har man inte rå´ska man inte hålla på.

Bara en tanke från mig.

I do it my way
Sir_x
6 oktober 2007 · 945 Inlägg

BadGirl_854T5 skrev:

Fatstuff skrev:
Själv äger jag min bil, inget stort i det för min del.
Däremot stör det mig som fan, som i somras kom det någon jävla 18 årig stureplans tomte med sin första bil, en sprillans porsche, som va hans... tjena... kollade bilen, stod på typ hans mormor, på kreditköp! Han garva åt min bil, som de skulle vara något att flytta arslet i... men jag sa va jag tyckte och sen va han tyst!
Jävla tomte!!!
Inge fel i att låna, men man ska kunna betala och kunna leva oxå!

Håller med dig till fullo.

Alla småglin som kommer i sina tuffa frächa nya snygga bilar. Typ 18 år, hello?! Klart att dem tagit ett lån eller också så är dem bara mammas och pappas små gullegrisar wink

Visst jag är inte så gammal själv men.

sen om dem tycker att min bil är gammal och inte aaaaalls lika fräch som deras ja men visst säg det till mig då, så ska dem får höra ett och annat ;P


Hata "pappas pojkar" wink

Varför är folk så jävla hatiska mot folk som har pengar?
Jag hade gärna tagit emot en bil av mina föräldrar. Ser inget fult i det? Jag ser heller inget fult i att tjäna pengar. Om jag har möjlighet att ge mitt barn en bil den dagen jag får ett.Så skulle jag göra det. Han kan lära dig värdet av pengar på annat håll. Jävla dumma svensson tankar!

Volvo S40 "1.8i 2000 mil." (1997)
Lewa Rakapparat
6 oktober 2007 · 301 Inlägg

Banken äger en del av bilen och jag äger en del av bilen så vi är båda delägare kan man säga, iofs så är inte lånet ett billån, utan tog i samband med flytt till ny lägenhet för lite renovering och dylikt så jag har itne direkt tagit ett billån

TRYIT Teddan
6 oktober 2007 · 2 495 Inlägg

om det känns bättre för alla så kan man ju belåna huset istället då ??

fan kanske skulle göra det så har jag inga billån utan huslån ...

då har jag mer rätt att skryta om mina bilar eller vad ???

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
SsS
6 oktober 2007 · 83 Inlägg

LOL  säger ja bara  ..... moget att tjaffsa om nå jävla låntongue

Senast redigerat av SsS (6 oktober 2007)

SweetBabyDoll Queen Of Hearts
6 oktober 2007 · 1 300 Inlägg

Sir_x skrev:

BadGirl_854T5 skrev:

Fatstuff skrev:
Själv äger jag min bil, inget stort i det för min del.
Däremot stör det mig som fan, som i somras kom det någon jävla 18 årig stureplans tomte med sin första bil, en sprillans porsche, som va hans... tjena... kollade bilen, stod på typ hans mormor, på kreditköp! Han garva åt min bil, som de skulle vara något att flytta arslet i... men jag sa va jag tyckte och sen va han tyst!
Jävla tomte!!!
Inge fel i att låna, men man ska kunna betala och kunna leva oxå!

Håller med dig till fullo.

Alla småglin som kommer i sina tuffa frächa nya snygga bilar. Typ 18 år, hello?! Klart att dem tagit ett lån eller också så är dem bara mammas och pappas små gullegrisar wink

Visst jag är inte så gammal själv men.

sen om dem tycker att min bil är gammal och inte aaaaalls lika fräch som deras ja men visst säg det till mig då, så ska dem får höra ett och annat ;P


Hata "pappas pojkar" wink

Varför är folk så jävla hatiska mot folk som har pengar?
Jag hade gärna tagit emot en bil av mina föräldrar. Ser inget fult i det? Jag ser heller inget fult i att tjäna pengar. Om jag har möjlighet att ge mitt barn en bil den dagen jag får ett.Så skulle jag göra det. Han kan lära dig värdet av pengar på annat håll. Jävla dumma svensson tankar!

He he, gör jag inte heller. Hatar inte folk med pengar.

Men hatar pappas pojkar som skyter om sina bilar som dem i själva verket inte köpt själva.

Jag fick också en bil av mina parents när jag fyllde 18. Inget skryt om den inte wink


Ha ha, ja jag heter Petra SVENSSON wink wink

I do it my way
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang