Motorn knackar o funkar knappt. hjäp!

Domkraft
7 oktober 2007 · 61 Inlägg

Tjenare. Var ut med bilen här om dan. Vi körde ur bilen. Men tok körde inte. Sen helt plötsligt dog bilen och starta inte igen. Så vi körde in på en parkering och trodde den blev överhettad. sen när vi skulle starta den orka den inte dra runt motor. sen tillslut fick vi igång den med startkablar men det knackar när man gasar och den är jätte seg. och om man gasar max så slutar det knacka. sen närman kör lite lugnare igen så börjar det igen 100 gånger värre. det är bara när man gasar det är precis som om något sitter löst och vibrerar och massa komp försvinner där ifrån kan det va så? eller kan det vara en ventil? vad tror ni har inte kunna kolla på bilen så mycket en för har inte haft nån liten tändstift nykel. dålig på att förklara men. Tack för svar

Wintance MIkke
7 oktober 2007 · 9 Inlägg

har samma problem på en polares bil. låter som det är topen som fuckat sig. tyvärr


/Mikke

Domkraft
7 oktober 2007 · 61 Inlägg

Wintance skrev:
har samma problem på en polares bil. låter som det är topen som fuckat sig. tyvärr


/Mikke

Ja det kanske kan vara så. Jajag får hoppas det är någe lätt fel iaf inget kul om en ventil har gått så jag får byta slylindern hmm va tror ni andra det kan vara? skriv gära allt ni tror det kan vara så får jag kolla det sen.

Mvh

nille77
7 oktober 2007 · 14 Inlägg

gör ett komp. prov

Volvo 940 (1997)
Megavirus
7 oktober 2007 · 100 Inlägg

knackar det under bilen eller uppe vid toppen ?

att det slutar när du gasar är för att oljetrycket stiger men jag rekomenderar dig inte att göra det... 

jag skulle lyssna ordentligt på motorn kolla om " knacket " kommer nerifrån eller uppifrån vid toppen..

därefter när duvet var det kommer från ska du får nästa råd...

Jag har nog råkat ut för alla fel på mina bilar. nackdel: Många gånger dyrt, Fördel: Man lär sig till nästa gång
Domkraft
7 oktober 2007 · 61 Inlägg

Megavirus skrev:
knackar det under bilen eller uppe vid toppen ?

att det slutar när du gasar är för att oljetrycket stiger men jag rekomenderar dig inte att göra det... 

jag skulle lyssna ordentligt på motorn kolla om " knacket " kommer nerifrån eller uppifrån vid toppen..

därefter när duvet var det kommer från ska du får nästa råd...

Okej tack jag ska kolla vart det kommer ifrån imorgon när det är ljust. Mvh Timmie

Mercedes_power
7 oktober 2007 · 10 Inlägg

klart det knackar,, det är ju saab.. kan inte låta annar.. sälj aset annars byt!!!

Livet börjar vid 6000rpm
John87 Stolt Volvoägare
7 oktober 2007 · 4 913 Inlägg

Mercedes_power skrev:
klart det knackar,, det är ju saab.. kan inte låta annar.. sälj aset annars byt!!!

Jag är ingen SAAB-älskare, men såna inlägg är helt värdelösa. Varför skriva nåt sånt?

Alla bilmärken har gjort både bra och dåliga bilar, även Mercedes wink

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
twin_cam Smålänning
7 oktober 2007 · 7 877 Inlägg

Mercedes_power skrev:
klart det knackar,, det är ju saab.. kan inte låta annar.. sälj aset annars byt!!!

Ok. Det hjälper nog trådskaparen att lösa sitt problem. eller INTE!
Även du tvingas snart inse att alla bilmärken har gjort nått bra, och det egentligen inte finns några dåliga bilar.

On topic: Är/var det olja i bilen? saabmotorer är sega, men utan olja funkar inte ens dom wink
Låter som om ett eller flera lager har skurit, eller kan vara en kolvskärning. Toppen tvekar jag på att det är, för då borde det låta även när man är uppe i varv.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
7 oktober 2007 · 1 781 Inlägg

knack under eller under motorn kan vara svårt att avgöra då allt ljud rör sig uppåt toppen... skulle gissa på att aningen är det någon lyftare i toppen som gått sönder eller så är det nått ramlager/vevlager som gått sönder... bägge är dyra att reparera!

Team Insane Racing
High_Tower Leg. Volvo Nerd
8 oktober 2007 · 143 Inlägg

Malm3n skrev:
knack under eller under motorn kan vara svårt att avgöra då allt ljud rör sig uppåt toppen... skulle gissa på att aningen är det någon lyftare i toppen som gått sönder eller så är det nått ramlager/vevlager som gått sönder... bägge är dyra att reparera!

Man kan ju alltid göra som min FD mekaniker svärfar gjorde, Ta en sopkvast, eller ett ihåligt rör och lägg handen om det och intill örat. Då brukar man höra ljudet Och jag lovar det funkar! Blev shockad själv när man verkligen hörde vart ljudet kom ifrån då man stack röret på den del man trodde var boven i dramat. Hittar man det inte på första försöket så är det bara att fortsätta att lyssna:)

Är svensk, Åker Svensk
http://www.smsnetwork.org/?r=13424&epi=UNIK_ID Skit bra gratis sms sida om man har ont om pengar! Samla kredit att skicka för genom att gå in på sidor!!
SnipersChoise Gangster
8 oktober 2007 · 61 Inlägg

skulle gissa på att ett ramlager har gått åt h*****e.. hände med min jobbarkompis
saab 9-3 och han lämnade in på verkstad och fick en begagnad motor iskruvad och fick en räkning på 23000kr

Volkswagen Lupo 3L "Kermit" (2003)
Markus_MR2
8 oktober 2007 · 761 Inlägg

Nu borde en 92 vara fri från detta, men några årmodeller senare hade problem med att balansaxeldreven var för dålig kvalitet så när kedjan började bli sliten så tuggade dreven spåner,, och då kan man gissa vad som händer. Eftersom du startade upp den igen, och framförallt har gasat mycket så tror jag att dina lager är tokslut och dessutom att lagerlägena har blivit allt annat än runda. Så utan att veta alldeles för mycket så tror jag att ett motorbyte ligger nära tillhands. Kan ju förståss vara en kolv som gått också, men inte heller det lär bli särskilt billigt.. Ett tips i fortsättningen kan ju vara att aldrig starta upp en motor som man vet har mekaniska problem, då det inte lär göra saken ett dugg bättre.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
Fredrik-79
8 oktober 2007 · 2 164 Inlägg

Låter som ett ramlager är sönder.
Går att renovera själv om man är händig.
Är de balansaxel kedjan som går sönder är de betydligt mer än knackande ljud som hörs. Hela motorn brukar rasa då. Men ventil sallad som följd med.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Markus_MR2
8 oktober 2007 · 761 Inlägg

vevlagerras är betydligt vanligare än ramlagerras. min 94 hade problemet med balansaxeldreven,, har någ aldrig sett så söndertuggade drev i hela mitt liv.. Och aldrig så mycket spån i sumpen heller smile men kapade bara kedjan och bytte vevlager, sen har den gått 13.000 mil efter det .. Edit: kanske skulle lägga till att jag bytte oljan tätt några gånger med....

Senast redigerat av Markus_MR2 (8 oktober 2007)

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
Du
8 oktober 2007 · 121 Inlägg

Mercedes_power skrev:
klart det knackar,, det är ju saab.. kan inte låta annar.. sälj aset annars byt!!!

Du verkar vara från en annan planet ju! Vad är det för fel på saabs motorer som inte merca har? gå och göm dej!/Mvh Raz

Domkraft
8 oktober 2007 · 61 Inlägg

Okej tack för alla svar ska kolla det ni har skrivit nu.
Olja är det i den fylde nyss på med olja.
Ne jag vet att jag inte skulle startat upp bilen igen. Men var tvungen stog så jätte olämpligt. kunde tagit och bogserat men han som hjälpte mej hade inga och inte tid. Men tack för alla svar

Domkraft
8 oktober 2007 · 61 Inlägg

Knacket kommer uppe ifrån motorn. har inte kunnat kolla nått mer idag.

ironhead volvoraggare
8 oktober 2007 · 4 776 Inlägg

skulle kunna vara kamremmen som håller på att bli dålig eller så är det en ventil

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Domkraft
8 oktober 2007 · 61 Inlägg

ironhead skrev:
skulle kunna vara kamremmen som håller på att bli dålig eller så är det en ventil

okej. ja jag tror oxå det är en vetil.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang