Diagnosverktyg Volvo

alexandern
8 oktober 2007 · 161 Inlägg

Jag vet att man kan kolla spridare, tomgångsventil osv med diagnosverktyget i volvon. man får dom att öppna och stänga vid en viss frekvens.. saken är den att jag minns inte vilket uttag man ska stoppa in pinnen i och hur man skulle trycka på knappen. Inte någon som råkar ha en haynes bok till hands? smile jag har inte min med mej tongue

Sharky
8 oktober 2007 · 10 287 Inlägg

Vilken generation av sprut?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
alexandern
8 oktober 2007 · 161 Inlägg

Det är en 16v från 88... LH2.4? :S fast det är samma på alla. jag har hittat hur man gör i en sån där haynesbok någon gång

High_Tower Leg. Volvo Nerd
9 oktober 2007 · 143 Inlägg

Om du vill DIAGNOSTISERA systemen så följer du nedanstående guide :


Efter varje avslutat test så skall felkoderna raderas (helt färdigt test eller om ni bara läser felkoder), eftersom själva testet i sig kan generera felkoder.

Diagnos av bränslesystemet:

Slå på tändningen.
Tryck på testknappen två gånger, 1.5 sek nertryckt, paus i 1.5 sek, 1.5 sek nedtryckt.
Strax börjar lysdioden blinka snabbt, detta indikerar att insprutningsdatorn är redo för test av diverse givare.
Vid givar testerna så skall diagnosdosan visa rätt kod, visas ingen kod tyder det på fel i givaren.
Öppna gasspjället ca 40-60%, visar diagnosdosan bekräftelsekoden 3-3-2 för att indikera att tomgångsbrytaren har öppnat.
Öppna gasspjället helt. Om fullastbrytaren har slutit så visar diagnosdosan 3-3-2. Släpp spjället.
Starta motorn, om den inte skulle starta (och det är därför du gör felsökningen, så nöt på starten i 10 sekunder).
Om insprutningsdatorn får en godkänd signal från svänghjulsgivaren/vevaxelns vinkelgivare, så visar diagnosdosan 3-3-1.
(Om du har automat, annars nästa steg) Lägg i 'D' Driven och sendan 'P' Park. Om givaren fungerar så visar diagnosdosan 1-2-4.
(Om du har AC, annars nästa steg) Slå på luftkonditioneringen. Om givaren för AC (ac aktiverat) fungerar så visar diagnosdosan 1-1-4. Om givaren på ACns kompressor fungerar så visas även koden 1-3-4.
Slå av tändningen för att avluta givar testet.

Slå på tändningen (Läge II). *OBS!!! I detta test så kommer spridarna aktiveras, de kommer att spruta bensin. OBS!!!*
Tryck på diagnosdosans testknapp 3 gånger, ner1.5sek, paus1.5 sek, ner1.5 sek, paus1.5 sek, ner1.5 sek.
Insprutningsdatorn gör självdiagnostik på följande:
Fläkten halv hastighet (bara med elfläkt original??)
Fläkten på full hastighet.
Spridare.
Tomgångsmotor.
Kolfilterventil.
Kallstartsventil.
Slå av tändnignen, diagnosen är utförd på insprutning.

Diagnos av tändningssystemet:

Slå på tändningen (Läge II).
Tryck på testknappen två gånger, 1.5 sek nertryckt, paus i 1.5 sek, 1.5 sek nedtryckt.
Strax börjar lysdioden blinka snabbt, detta indikerar att insprutningsdatorn är redo för givar test.
Öppna gasspjället helt. Om fullastbrytaren har slutit så visar diagnosdosan 3-3-4. Släpp spjället.
Starta motorn, om den inte skulle starta (och det är därför du gör felsökningen, så nöt på starten i 10 sekunder).
Om insprutningsdatorn får en godkänd signal från svänghjulsgivaren/vevaxelns vinkelgivare, så visar diagnosdosan 1-4-1.
Stäng av motorn och tändning. Testet är nu avslutat, diagnostiseringen för tändnigen är nu slutförd.

Denhär guiden gäller (volvo 940) men jag tror att det ska vara detsamma på alla L.H 2,4

Senast redigerat av High_Tower (9 oktober 2007)

Är svensk, Åker Svensk
http://www.smsnetwork.org/?r=13424&epi=UNIK_ID Skit bra gratis sms sida om man har ont om pengar! Samla kredit att skicka för genom att gå in på sidor!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang