Het Diskussion Ang Volvo!

Joppe_Johndeere StenkrossTomte
9 oktober 2007 · 359 Inlägg

Hej, ja idag när jag var på jobbet fick jag en massa klagomål över hur dåliga Volvo bilar är och när jag då påstod att en Volvo 740 & 240 kunde man ha mycket kul med så fick jag ett stort skratt, troligtvis har inte den här personen mycket i huvudet och efter jag berättade att en Volvo 740 & 240 säkerligen körde ifrån hans sardin-burk skrattade han ännu mer,

Jag är inte den som som ger mig ut på vägarna och kör rally mot en kille för att visa att Volvo visst går i 190km/h eller mer, så finns det ingen dokumentation över det här så jag slipper tänja på lagen bara för att visa att jag har rätt?

Och visst, Volvo 740 och 240 är kanske inga sportbilar, mer bruksbilar, men rätt ska vara rätt!

No turbo shit! Just Real Power!
Volvo 240 "The Chrome Edition" (1992)
Frosted
9 oktober 2007 · 1 878 Inlägg

bottade min 740 GL -89 till 200 nåt på vägen. volovo är juh en av de bilar som är säkrast. men jag förstör inte heller på vad folk klagar på. visst de äldre bilarna är juh en 'container' som man säger. är det bara det folk stör sig på eller? eller är de bara de som är avundsjuka och vill köra runt i sina sardinburkar?

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
Joppe_Johndeere StenkrossTomte
9 oktober 2007 · 359 Inlägg

Troligtvis har dom haft sig ett ex som är helt igen-sotat och bilen kanske inte har gått speciellt snabbt, Killen ifråga säger att han själv äger en 745 och han har aldrig själv fått upp sin i mer än 160, vilket jag tycker låter väldigt konstigt, för en Volvo 360 gör till och med mer!

No turbo shit! Just Real Power!
Volvo 142 "V8" (1969)
Volvo 240 "The Chrome Edition" (1992)
RichardC Fartdåre
10 oktober 2007 · 378 Inlägg

Hade en kompis som hade en 740 GLE och han var uppe i 260. Hitta nån annan bilmodell då du fortfarande kan köra bilarna från 80-talet.

TICen är till salu säljs billigt.
FireTraXX DFFL
10 oktober 2007 · 9 020 Inlägg

RichardC skrev:
Hade en kompis som hade en 740 GLE och han var uppe i 260. Hitta nån annan bilmodell då du fortfarande kan köra bilarna från 80-talet.

Stod mätaren på 50 vid stillastående eller?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
John87 Stolt Volvoägare
10 oktober 2007 · 4 913 Inlägg

Joppe_Johndeere skrev:
Troligtvis har dom haft sig ett ex som är helt igen-sotat och bilen kanske inte har gått speciellt snabbt, Killen ifråga säger att han själv äger en 745 och han har aldrig själv fått upp sin i mer än 160, vilket jag tycker låter väldigt konstigt, för en Volvo 360 gör till och med mer!

Min 740 GLT (8v) ville jag inte köra mer än 160 med. Helt otroligt vilken känsla när allt börjar skaka redan vid 140km/h och det låter högt som satan tongue

Tror att det gick att ta den lite längre än 160, men jag vågade aldrig cool

Nuvarande bilen är lite lättare att köra snabbt med.
Men det va lite off topic tongue

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Joppe_Johndeere StenkrossTomte
10 oktober 2007 · 359 Inlägg

Tillbaka till min fråga kanske? Jag bryr mig faktist inte så mycket om hur snabbt ni har kört med era bilar, jag vet vad en 740 och en 240 går för, och 190-200ska inte vara några problem!

Min fråga är! "så finns det ingen dokumentation över det här så jag slipper tänja på lagen bara för att visa att jag har rätt?"

No turbo shit! Just Real Power!
FireTraXX DFFL
10 oktober 2007 · 9 020 Inlägg

http://youtube.com/watch?v=xejKQOBGTjM
Den fixar nog det tongue

Men t.o.m. jag är rätt säker på att åtminstone en 740 kan närma sig 200-strecket.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
John87 Stolt Volvoägare
10 oktober 2007 · 4 913 Inlägg

Joppe_Johndeere skrev:
Min fråga är! "så finns det ingen dokumentation över det här så jag slipper tänja på lagen bara för att visa att jag har rätt?"

Bästa "fakta" du hittar tror jag är att se hur populära dessa bilar är och vad de flesta tycker om dom.
"Slitvargar som aldrig sviker", "Bara går och går och går..", "Evighetsmaskiner". Finns massa uttryck för 240/740.

Har du föresten sett 0-100 -tester och fabriksuppgifter om toppfart m.m?

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Bostrom RS
10 oktober 2007 · 886 Inlägg

vad är en sardinburk?

Focus RS
Pan
10 oktober 2007 ·

min förra GLE fick jag upp i 185 den jag har nu ca 190 och då har jag inte bottnat den på 4an än kom uppförsbacke båda gångerna. Hade uppe polarens 360 med b200k motor i 170 utan problem smile

AdamOpel DraMinBil.nu
10 oktober 2007 · 1 016 Inlägg

FireTraXX skrev:

RichardC skrev:
Hade en kompis som hade en 740 GLE och han var uppe i 260. Hitta nån annan bilmodell då du fortfarande kan köra bilarna från 80-talet.

Stod mätaren på 50 vid stillastående eller?

det där var väll lite till underdrivt nästan? smile . snarare 80.

Adam /
SAAB 9-3 2.3 Aero 300hk.
Vectra B CLC Edition ( såld )
Vectra B ST2000 ( såld )
Overmann
10 oktober 2007 · 167 Inlägg

Frozen1985 skrev:
... visst de äldre bilarna är juh en 'container' som man säger. är det bara det folk stör sig på eller? eller är de bara de som är avundsjuka och vill köra runt i sina sardinburkar?

Anledningen till att jag har en "sardinburk" och inte en Volvo är för att det inte finns (Jag har inte hittat någon iaf) någon Volvo som uppfyller mina krav. Alla prioriterar vi olika saker och letar olika egenskaper i en bil.
Om jag skulle beskriva en Volvo med ett ord hade det nog blivit tråkig. Detta pga tråkigt utseende och katastrofal understyrning som alla Volvos jag kört lidit av (kan tillägga att jag inte kört något modernare än en 855 T5-R så det är möjligt att de fått bort understyrningen nu).
Just därför blir det ibland lite komiskt när man hör Volvoentusiaster prata om deras fartmaskiner som är bäst på allt! Man undrar vad dem har för referensramar för inte kan det vara samma som mig!

Men vafan, det finns säkert många som tycker min 635:a är ful som fan och har roligare i en 740, och bra är väl det! Annars hade vi inte haft så många olika bilmodeller på den här planeten! Och det är väl bilar vi gillar? lol

BMW 635 CSi (1987)
svanstrom a
10 oktober 2007 · 414 Inlägg

RichardC skrev:
Hade en kompis som hade en 740 GLE och han var uppe i 260. Hitta nån annan bilmodell då du fortfarande kan köra bilarna från 80-talet.

A jo en 740 GLE som gör 260...jo tjena... big_smilebig_smile

Senast redigerat av svanstrom (10 oktober 2007)

hej
Ravestream
10 oktober 2007 · 285 Inlägg

Många ggr handlar det nog om att folk upptäcker dom lagt massa pengar på en dyr bil som inte är så bra som det sved i plånboken, Då måste dom hack ner mer på bilen.
Så länge man själv är nöjd vad spelar det för roll.

en satans jävla Volvo.
twin_cam Smålänning
10 oktober 2007 · 7 877 Inlägg

Toppfart Enl. Volvo. Taget ur "All världens bilar 1987"

340 DL - 155 km/h
360 GL - 170 med kat, 180 utan
360 GLT - 180 km/h
480 ES - 190

240 DL - 173 gör den snabbaste, kombi med manuell låda. Sedan gör 163.
240 GL - Se DL
240 GLT - kombi - 175, sedan - 172

740 GL - snabbaste gör 178 km/h, Manuell utan kat. slöast är kat automat - 165 km/h
740 GL diesel - 155 big_smile <-- piggelin
740 GLE Turbodiesel - toppfart 181 yikes <-- trodde jag aldrig faktiskt
740 GLE - kombi - 185, sedan - 182
740 TURBO - Prestanda ej angivet! hmm Jag gissar 200 för sedan, 210 för kombi. 156 hk...

760 GLE - kombi 186, sedan 181
780 - 182

RichardC skrev:
Hade en kompis som hade en 740 GLE och han var uppe i 260. Hitta nån annan bilmodell då du fortfarande kan köra bilarna från 80-talet.

Det är sådana osannolika påståenden som gör att folk tappar förtroendet för volvofolket.
(PS: Man kan köra dom flesta bilar från 80-talet, men man kan inte förvänta sig nån komfort från en sardinburk lol )

Joppe_Johndeere: Räcker det inte med att säga till dom att bara ljudisoleringen i volvon väger lika mycket som deras hela bilar, och att man antagligen åker 1000 gånger skönare i en 740 om man ska köra 100 mil...

Ja, jag kör saab, men har inget direkt emot volvo, förutom folk som påstår att en 740 GL gör 250 blås...

Printa den listan och fråga hur många av "Deras" bilmärken som gjorde sånnan hastigheter på den tiden trots att dom väger nästan 2 ton...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
blacken
10 oktober 2007 ·

Toppfarten på en Volvo är beroende helt på hur brant och lång backen är som aktuellt fordon befinner sig vid ett visst givet tillfälle.smile

Skämt åsido en 240/740 är utan tvekan ibland dom hållbaraste fordon som någonsin har byggts. Har svårt att komma på något annat märke som kan snurra lika länge.

Overmann
10 oktober 2007 · 167 Inlägg

blacken skrev:
Skämt åsido en 240/740 är utan tvekan ibland dom hållbaraste fordon som någonsin har byggts. Har svårt att komma på något annat märke som kan snurra lika länge.

Men är inte även det en liten myt från volvofolk? Om man åker ned på kontinenten finns där inte audis och fiats och renaults som gått likalångt och inbitna fanatiker som påstår exakt samma sak om deras bilar? Eftersom Volvobilar och Volvotokar är rätt vanligt här borde det ju sannolikt finnas måna extremmilare här med! Säger inte att en 240 inte är en tålig bil, men att den skulle vara så mkt tåligare än vad någon annan tillverkare kan bygga tar jag för osannolikt. En kompis till mina föräldrar har avverkat hur många 240:s som helst och alla har varit riktiga skitbilar! Nu är jag rätt övertygad om att han har en unik förmåga att hitta de riktigt risiga objekten men det bevisar ändå att även 240n är dödlig!

BMW 635 CSi (1987)
aenfors
10 oktober 2007 · 375 Inlägg

ännu en till tråd om folks toppfarts prestationer med gamla volvos lol när ska man lägga ner diskusionen och acceptera att man inte kör en gammal volvo för att sätta fartrekord??

twin_cam Smålänning
10 oktober 2007 · 7 877 Inlägg

blacken skrev:
Skämt åsido en 240/740 är utan tvekan ibland dom hållbaraste fordon som någonsin har byggts. Har svårt att komma på något annat märke som kan snurra lika länge.

Inte jag...

Saab
Mercedes
BMW
Toyota

Bland annat...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang